We stoppen met vaccineren

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Re: We stoppen met vaccineren

Truus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Truus »

Lizzy schreef: Die doet het hier niet.
Hier wel Lizzy.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ja, hier nu ook Truus!
MoniqueAppels
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door MoniqueAppels »

Ik heb nooit een zieke hond gehad waarbij ik vermoedde dat het aan de enting lag. Maar ik heb wel veel gelezen over entingen en heb aan de hand daarvan - en van de verhalen/ervaringen van verschillende mensen - ongeveer vier jaar geleden besloten mijn honden nooit meer in te laten enten.

Mijn huidige dierenarts is ook wel voor een "nieuwe" manier van vaccineren en ik ga nog even nadenken over het schema voor Julie straks maar ik neig naar nog één puppy-enting (misschien twee) en dan nog over een jaar en daarna nooit meer.
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Bericht door MarijeEnBoomer »

De gewone enting krijgt Boomer ook niet meer.
Maar Rabies moet wel voor het naar engeland reizen... en lepto daar heb ik weer een paar maanden bedenk tijd voor :-\
yazzie
5-sterren
5-sterren

Bericht door yazzie »

Half april zijn ook mijn honden geënt tegen weil (alleen weil; vorig jaar hadden ze beide nog de cocktail gekregen). Eind april zat ik met één van mijn honden met een ontsteking in zijn linkerachterpoot bij de dierenarts, hij had een aantal dagen daarvoor in een prikker getrapt: pijnstilling en ab-kuur gekregen (allebei in injectievorm en pilvorm). Drie weken later zat ik met dezelfde hond weer bij de dierenarts: op de plaats van de vaccinatie half april als ook op de plaats van de injecties rimadyl en baytril van eind april zat een bult met vocht. Die werd leeg gezogen en wederom een AB-kuur. Vervolgens is er een harde schijf ontstaan (bindweefsel) die steeds kleiner en kleiner wordt en die ik nu niet meer kan voelen. Was volgens de dierenarts een gewoon beeld en hij was van mening dat die vochtbult kwam waarschijnlijk door de rimadylinjectie.
Vorig jaar kreeg mijn andere hond na de cocktail (DHPpi + lepto) huidproblemen die pas overgingen na een heftige prednisonkuur.
Allebei gezonde honden van nu 4 en 2 jaar oud en allebei na een enting bovengenoemde problemen.
Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat een vaccinatie het immuunsysteem van een hond aantast en ben er ook van overtuigd dat je pas 'op maat kan enten' als je weet wat een hond nodig heeft en dat op maat enten niet een standaardschema voor alle honden is.
Kortom, ik denk dat ik dit jaar voor het laatst weil heb laten enten en dat ik in 2012 laat titeren op DHP. Mochten ze onvoldoende antistoffen hebben, ent ik één stof per keer met een tussenpoze van drie weken. Althans, zo denk ik er nu over vanwege de ontstekingsreacties van een van mijn honden na de weilenting. Ik kan het als leek nooit bewijzen, maar ik vermoed dat door de weilenting het immuunsysteem is verzwakt en dat daardoor de ontstekingen in het lijf van mijn hond vrij spel hadden...
Staftime
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Staftime »

De bult is nog steeds niet weg, en lijkt zelfs iets groter te worden.
Ik heb voor morgen een afspraak gemaakt bij de DA.
Ik zie er behoorlijk tegenop, ben heel bang dat het weer een fibrosarcoom is......
Moet ze alweer onder het mes  :'(
Laatst gewijzigd door Staftime op wo 23 jun 2010, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Ik ent ze alleen als pup en controleer daarna of de enting goed is aangeslagen. Verder titer ik als het nodig is voor pension of hondenschool.
En dus geen Weill. Er zijn wat mij betreft te veel onzekerheden over de enting. Zo'n enting zou ik voor mezelf ook niet doen, dus voor mijn honden ook niet.
Sella

Bericht door Sella »

Ik ent geen weil meer.
Als de pup er is  doe ik nog 1 puppenenting en dan met een jaar. Ik werk sowieso nu met inverses en ik merk dat als ik daar 3 maanden van tevoren mee begin en het nog 6 weken na de enting geef dat het goed gaat. Dit alles in overleg met de fokker.

Ik heb zo vorig jaar rabies geënt bij Diego en geen problemen gehad.
Ik heb helaas om te mogen sporten met Diego hem moeten laten enten tegen distemper( de titer was niet goed meer)en dat ook met een inverse gedaan en gelukkig geen nare dingen gehad.
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

Toen wij 5 jaar geleden uit Ned vertrokken waren Tinus en Tara net 1 jaar oud en ze zijn toen voor het laatst gevaccineerd.
Als pup was Tinus altijd heel ziek na een enting...de laatste enting was helemaal een drama,toen ze een paar dagen in pension waren omdat wij in Tsjechie waren voor ons huis is hij vreselijk ziek geweest met Da bezoek etc.Zelfs een paar weken later toen wij in Tsjechie woonden bleef hij aan de spuiterij niet normaal meer.
Voor ons toen al de reden om nooit meer te laten enten.
Onze Da vroeg een tijdje geleden om de paspoorten van de honden nadat Tinus een vetbultje had wat dus onschuldig was...1 keer raden waarom?
Ze weten dat wij bewust onze honden,katten en paarden NIET meer enten,wat zij er van denken is lekker hun probleem.
Tinus gaat ook gewoon zwemmen (in stromend water) zonder Weil maar ik let wel op dat ik dat op niet te hete dagen doe en liever wacht tot het flink geregend heeft zodat het water weer wat ververst is.
Ze zijn hier nog nooit ziek geweest en zien er uit als goudhaantjes.
Was met onze vorige Leonberger wel anders....
Eranthe
4-sterren
4-sterren

Bericht door Eranthe »

Hier nog één die gestopt is met enten. Een paar jaar geleden liet ik Yazz tegen rabiës enten. Na de enting zwol haar kopje verschrikkelijk op. Later kreeg ze voorafgaand aan een rabiës enting eerst een cortison spuit om allergische reacties te voorkomen.  :(
Yazz had ook altijd na het enten op de plaats van het spuiten wekenlang een bultje. Die trok dan uiteindelijk wel weg, maar als ik het bovenstaande van Julia lees, dan schrik ik toch wel...
Eranthe is van haar eerste pup enting verschrikkelijk ziek geweest. Daarna kreeg ze enorme vacht problemen. Overal kale en dunne plekken. Als al, dan worden ze alleen nog maar met nosoden behandeld. Dan maar niet naar het buitenland met ze (ik showde met regelmaat in Duitsland).
Sinds we hier de knoop doorgehakt hebben, voel ik een enorme opluchting en voel me eigenlijk best wel schuldig naar mijn honden die ik jaar in, jaar uit heb laten vaccineren.
Deze week lag er een kaartje van mijn dierenarts in de bus waarop stond dat de honden weer toe zijn aan hun jaarlijkse check en hun vaccinaties. Er stond bij dat de vaccinatie periode inmiddels overschreden was en dat ze niet meer beschermd zouden zijn... tja... da's natuurlijk ook een manier om mensen op hun gemoed te werken.  >:(
ulla
5-sterren
5-sterren

Bericht door ulla »

Hier wordt ook al jaren niet meer geënt.
Ik denk de twee oudste vijf jaar niet meer, en Sunny heeft de laatste gehad toen ze een jaar was, ze is nu 5 jaar.
Espen de pup heeft alleen DHP gehad,weil was nog even een discussie met de da, maar die kennen wij ondertussen al zolang, dat een discussie vrij snel gesloten is.
Ik heb hem gevraagd of hij zijn kinderen, ook zomaar alles liet geven, en toen was het antwoord simpel............................. eh nee. ::)
_Sandra_
4-sterren
4-sterren

Bericht door _Sandra_ »

Mijn 2 honden hebben beide alleen nog maar de 3 puppyentingen gehad.

kan ik als ze de eerste 'grote honden enting'krijgen gewoon alleen laten titeren? Of moet die enting nog wel en daarna titeren?

Eddie kreeg een week na de kennelhoest neusenting last van hoesten. Hij ging slapen en werd dan wakker en hoestte meerdere keren. Pas als hij een keer een gorgel maakt is het klaar. Nu heeft hij het m.n. nog bij inspanning. De dierenarts ontkende niet dat het ervan kon komen, maar bevestigde ook niet... vroeg alleen om het in de gaten te houden.
Staftime
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Staftime »

Het bultje is ingeprikt, en er zijn cellen opgestuurd.
Nu afwachten tot we de uitslag krijgen.

Over de reactie van de DA zal ik maar niet spreken, want ik kon het bijna niet geloven, alleen maar ontkenning etc.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

_Sandra_ schreef: Mijn 2 honden hebben beide alleen nog maar de 3 puppyentingen gehad.

kan ik als ze de eerste 'grote honden enting'krijgen gewoon alleen laten titeren? Of moet die enting nog wel en daarna titeren?

Eddie kreeg een week na de kennelhoest neusenting last van hoesten. Hij ging slapen en werd dan wakker en hoestte meerdere keren. Pas als hij een keer een gorgel maakt is het klaar. Nu heeft hij het m.n. nog bij inspanning. De dierenarts ontkende niet dat het ervan kon komen, maar bevestigde ook niet... vroeg alleen om het in de gaten te houden.
Je kunt gewoon eerst titeren, als ze immuun zijn zijn ze immuun en hoef je voor de betreffende ziekte niet te laten inenten.
_Sandra_
4-sterren
4-sterren

Bericht door _Sandra_ »

Dus eigenlijk is een hond van een enting volledig beschermd. Ik meende dat het pas na die enting op 1 jaroge leeftijd was vandaag mijn vraag.

Weten jullie trouwens wat dat titeren kost? En gaat dat over alle vacinaties of moet je enkele wel perse herhalen en anderen afhankelijk van de titer uitslag niet?

Plaats reactie