Wanneer kitten geen 8-10% van het gewicht meer?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: Wanneer kitten geen 8-10% van het gewicht meer?

Eranthe
4-sterren
4-sterren

Bericht door Eranthe »

koekje schreef: Taurine zit in alle soorten rauw vlees, ook in rund en muizen.
Lizzy heeft het eens uitgerekend hoeveel lever je moet voeren voor een overdosis vit A. Dat was meer dan 400%. Met een gewone hoeveelheid in je Barfmenu kom je daar dus niet aan.
Pfieuw, dan kan ik nog even met voeren ;D
Ja, alle bewegende delen van een dier bevatten taurine. Bij een rund zal dat naast hart ook het vlees van de wangen zijn, maar ik voer geen rund. Ook niet aan mijn honden. Ik voer drie dagen in de week volledige prooien. Over deze dagen maak ik me ook het minst druk, omdat alles in de juiste verhoudingen zit. Mijn kat vind prooien ook het meest lekker, maar omdat hij ontiegelijk veel eet en ik variatie moet aanbrengen (als iets te veel moeite kost om te kauwen of hij te veel hetzelfde achtereen krijgt) dan laat hij me er mee zitten. Bij katten vind ik het vers voeren altijd een hele uitdaging. :D
Emytje
4-sterren
4-sterren

Bericht door Emytje »

Ik heb bij de C1000 kippenlever, kippenmaag en kippenhartjes gevonden. :) Dat is hier de enige supermarkt die meer orgaan verkoopt dan de runderhartblokjes in de vriezer naast de Smuldier en de kippenlever bij de versafdeling. Andere diersoorten wat betreft orgaan kan ik hier in de supermarkt niet krijgen helaas. Daarnaast heb ik ook beeflapjes gehaald, die waren in de reclame en ook voor het bot geld dat ik nu gewoon niet veel kan vinden omdat ik nog even afhankelijk ben van de supermarkt. Daarvoor heb ik dus kippenvleugel. Orgaan en bot kan ik voorlopig niet anders geven dan alleen van de kip, eventueel het hart kan wel afgewisseld met rund of lam. Spiervlees kan ook nog kalkoen en dan moet ik toch echt bij iets anders gaan bestellen. Ik doe mee met de bestelling van Slagerij West in Dronten en ik heb naast kippennekken en kipkarkas, geit en lam zowel bot, spier en orgaan besteld. Dus vanaf dan heb ik meer variatie. Ik durf even niet meer te bestellen omdat ik dus wel vriezerruimte moet hebben en ik heb nog steeds behoorlijk wat kvv in de vriezer liggen. Maar het orgaan nam wel minder ruimte in dan ik had gedacht. ;)

Vanmiddag meteen uitgeprobeerd wat er gegeten werd. Ik heb voor Khalid de kitten, er meteen een maaltijd van 100 g van gemaakt, gewoonweg omdat dat voor mij makkelijker rekenen is. Voor de oudjes heb ik ongeveer gedaan omdat het dan erg moeilijk uitrekenen werd. Die hebben ongeveer 30/40 g gekregen. Ik geef de percentages dus eigenlijk wel per maaltijd en daarbij dus de organen verdeeld over de dag in de maaltijden. Ik denk namelijk dat ik dat er hier moelijk in ga krijgen als ik orgaan apart ga voeren. Muninn de oude kater heeft er ongeveer anderhalf uur over gedaan, maar hij heeft het wel geheel op. :) Nimueh de poes die normaal gesproken erg moeilijk is met eten, heeft meer dan de helft op en at nadat ze aan de structuur moest wennen, het kleine beetje hart graag op. Lever was zo klein gesneden dat dat wel aan de rest vast plakte. Maag word hier moeilijk gevonden en nog niet lekker, maar dit was dan ook de eerste keer dat ze het kregen. Khalid heeft ongeveer 70 g op, maar hij heeft vanochtend dan ook zeker 75 g kvv op. ;) Al met al ben ik wel tevreden en misschien dat ik in de toekomst wel volledig barf ga geven (maar wel kvv achter de hand en voor Nimueh veel door de vleesmolen). Dan kan ik ook grotere bestellingen doen bij bijvoorbeeld prooidier, dan kan ik wat beter inschatten hoeveel ruimte het inneemt en hoeveel ik nodig heb.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Katten krijgen lams- en geitenbotten niet weg, in het gunstigste geval schrapen ze het vlees eraf. Dat is dan erg duur spiervlees, want het bot betaal je wel zonder het dan op te voeren.
Ik weet uit mn hoofd even niet wat SW allemaal heeft, maar geschikte botten voor katten zijn ook kwartels (of alleen karkasjes daarvan), konijn (iig karkas en voorpoten), parelhoen en eend (vleugels, soms nek en soms karkas). En duif, als ze dat blieven evenals fazant en haas.

ik vind dat ze het niet slecht doen hoor, de oudjes ook niet. Het is allemaal nog erg nieuw en wennen voor ze, voor jou ook en dat merken zij natuurlijk ook.

Hoeveel liter vriesruimte heb je nu? Dan kunnen wij mss een schatting geven.
Emytje
4-sterren
4-sterren

Bericht door Emytje »

Ik heb geiten en lamsmix besteld. Dat is al gemalen, dus daar hoeven ze niets voor te doen. Hetzelfde geld voor de organen, dat is ook een mix. Ik hoef het dan alleen te mixen. Ik heb ook geitensnippers besteld en rundergehakt. Dat laatste is toch wel favoriet bij Nimueh (mits ze het niet dagelijks krijgt, ze houd nogal van variatie, ze wil ook niets dat al langer dan 24 uur uit de vriezer is geweest)

Kwartels kan ik kijken of dat verkocht word op de markt, misschien dat ze daar ook wel konijn verkopen. Parelhoen zag ik bij de Lidl in de vriezer liggen. 1,1 kg voor ongeveer een tientje, is dat een redelijke prijs? Het is wel dan alleen vlees en bot, geen orgaan (tenminste dat dacht ik, ik weet niet of het er in een zakje bij zit) Muizen en ratten kan ik eventueel bij Ranzijn kopen. Als de vriezer wat leger is en mijn bestelling van Slagerij West binnen is, wil ik bij prooidier gaan bestellen. Ik kan dan ook duif bestellen en konijn-, lam- en eendenorganen kopen. Daarbij dacht ik voor het bot kippennekken, eendennekken en kalkoensnekken te kopen. Zijn die laatste twee voor katten te doen? En kunnen die anders door de vleesmolen? Kippennekken worden door de oudjes te moeilijk bevonden, Khalid is daar een behoorlijke tijd mee zoet (ze zijn nu alleen op). Hoe zit dat eigenlijk met bijvoorbeeld een soepkip of karkas? Is dat al geheel bot en spiervlees en dat je dan alleen orgaan moet toevoegen?

Ik zag dat de inhoud van de vriezer toch nog 190 liter is, maar daarvan is wel 1/4e van onzelf en niet voor de katjes. ;) Het gaat wel om een Amerikaanse koelkast, dus je kunt moeilijker stapelen dan bij een kist. Ik heb nu 1 van de la's er al uitgehaald en een doos erin gezet wat ervoor zorgt dat er meer rollen in passen. De plateaus kunnen er eventueel ook uit, maar ik weet niet of het dan nog handig word.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Dan heb je op zich best aardig wat vriesruimte, ik gok dat je er 20 kilo zeker wel in kwijt zal kunnen. Met 3 katten kan je daar wel even mee vooruit.
Mixjes zijn al gemalen ja, ik dacht dat je ribben ofzo had.

Parelhoen voor menselijke consumptie is dan niet zo duur, maar wel 5x zo duur als wat ik normaal voor karkassen voor de katten betaal. Ik heb geen idee of daar een zakje met orgaan inzit, de kans is aanwezig van niet. Hele parelhoen met alles er op en zonder orgaan kan je rekenen als vleesbot+spiervlees meestal.
Eendennekken zijn op het randje; er zijn genoeg gevorderde (grote) katten die ze wegkrijgen, Sien hier niet (wel gevorderd, maar niet zo groot). Kalkoennekken zijn zelfs voor menig hond te hard. Eendennekken zou je door een stevige gietijzeren handmolen krijgen, kalkoen niet (van kalkoen alleen spiervlees en orgaan voeren).
Een soepkip (zonder orgaan zijn die meestal) zou je kunnen rekenen als vleesbot+spiervlees, dan nog orgaan toevoegen. Hou er rekening mee dat een soepkip voor de soep is, dus een oude grote kip. Die heeft grote harde botten en kan te hard zijn voor je groentjes. Karkasjes zijn vleesbot; ook spiervlees bij, buiten orgaan.

Menig uitgebreide poelier heeft kwartels voor menselijke consumptie; Makro en Sligro ook. Meestal hebben ze daar ook wel konijn. Ik zag laatst ook konijnenbillen bij de Jumbo in BoZ, voor een schofterig prijsje. Voor een keer te proberen, zou je zoiets kunnen overwegen. Als ze het dan eten, kan je konijn bij een leverancier bestellen.
Emytje
4-sterren
4-sterren

Bericht door Emytje »

Ik kan ook eens in het centrum gaan kijken wat daar allemaal zit. Op de markt staan daar in ieder geval veel kraampjes met vis en vlees, maar er zit ook een Dirk supermarkt en misschien nog wel meer. Misschien dat ik nog wel het 1 en ander kan vinden daar.

Kalkoensnekken vallen dus af. Mijn moeder heeft me met kerst de Westmark 10 handmolen cadeau gedaan (alleen issie nog niet geleverd), krijg ik daar de eendennekken doorheen? Wat zou ik anders als bot kunnen gebruiken ipv kippennekken en kippenvleugels? Het lijkt me anders zoveel kip. Ik neem aan dat katten dan ook moeite gaan hebben met eendenrug en eendenkarkas.

Dan nog een vraagje (ja er komen er steeds meer). Hoe zit dat met bijvoorbeeld duiven. Die zijn ongeveer 400 g. Maar mijn oudjes eten maar 100 g op een dag. Als ik die duif in stukken snij, dan krijgen ze toch niet volledig? Hoe doen jullie dit?
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Ik denk dat die molen wel eendennekken aankan. Eend is wat groter dan kip en heeft daarmee ook harder bot.
Konijn daarentegen is weer wat zachter (tam dan). Parelhoen is te vergelijken met kip (geen kraadkuikens, die zijn erg zacht). Wel de botjes voor het malen kleiner hakken met hakmes. Ga er niet vanuit dat je de eerste keer malen fluitend doet. Het blijft stevig aanpoten. Maar alles went.

Voor de bejaarden zou ik 1 duif dan in 2 hakken, andere helft terug in de vriezer. Dat is dan 1 dagportie voor 2 bejaarden. Je kan dat de hele dag laten liggen (niet te warm en niet in de volle zon) of je zet 2-3x per dag de voerbak met de duif er in voor de neuzen. Je hoeft niet iedere dag compleet te voeren, zolang dat over een bepaalde periode maar is.
Emytje
4-sterren
4-sterren

Bericht door Emytje »

Vanmiddag ben ik in het stadscentrum geweest en ook bij de markt. Op de markt heb ik een poelier gevonden met best wel wat interessante dingen. Veel kip, maar ook duif, stukken konijn en haas en op bestelling kwartel. Ik heb een duif meegenomen (is wel ontdaan van veren, kop, onderkant poten en organen helaas, maar aangevuld met kippenorgaan kan het wel weer toch?) en zaterdag ligt er een kwartel klaar. Ik ben alleen vergeten te vragen of het een compleet dier is, maar vinden de katten het lekker kan ik dat voor een volgende keer wel vragen. Bij een andere kraam heb ik 1 kg kippennekken voor een euro gevonden en een eend. Dus dat heb ik ook meegenomen. Daarnaast zag ik nog paardenvlees bij een andere kraam, kalf- en lamsvlees en hier en daar konijnenbouten en hazenbouten, maar dit heb ik niet mee genomen. Ik zag dat een slager ook voor 9,50 parelhoen had. Dat is dus goedkoper dan bij de Lidl. Maar eerst maar eens dit proberen. ;) Ik kan nu de beeflapjes en kipfilet afwisselen met kalkoenfilet (had ik nog), duif, eend en zaterdag kwartel.

Daarnet hebben de oudjes een kippennek in stukjes gehad en Khalid weer zijn 100 g barf (kippennek, beeflap en kippenorgaan). Muninn (oude kater) heeft de kippennek geheel op en de hoeveelheid die Nimueh heeft gegeten valt ook niet tegen. Het bot eten begint steeds meer te komen bij haar. Eerst moest ze er niets van hebben en spuugde ze alles uit zodra ze iets hards ontdekte, maar nu heeft ze de kippennek die ik voor haar in stukjes van 1 cm bij 0,5 cm had gesneden voor de helft opgegeten. Ik hoorde zelfs af en toe een botje kraken. Ze leert het dus nog wel. :) Khalid heeft zijn maaltijd voor de helft op. Kippennekken zijn toch wel favoriet bij hem. Die stukken heeft hij eruit gegeten. ;) Ik heb ze nog wel in 4en gesneden voor hem, want ik merk dat hij het voor elkaar krijgt om de botten op zijn kiezen te spiezen, maar hij is er wel lekker zoet mee (ik blijf er wel bij). Ook de leverstukjes heeft hij eruit gehaald en wat beef. De rest is voor straks als hij weer honger heeft.
Emytje
4-sterren
4-sterren

Bericht door Emytje »

Ondertussen hebben ze duif uit mogen proberen en dat viel bij de kitten en de oude kater wel erg in de smaak. De poes staakte haar uitproberen toen ze een botje tegen kwam, maar misschien dat dat over een tijdje wel beter gaat. Ook paardenvlees blijkt wel in de smaak te vallen. Ik heb nu ook nog een kwartel in de vriezer liggen, dus die krijgen ze van de week.
*Flip*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Flip* »

kwartel is bijna ieders favoriet, dus dat moet goed komen. De botjes zijn ook heel zacht, misschien krijg je de poes ook nog zo ver ;)
Emytje
4-sterren
4-sterren

Bericht door Emytje »

Ze heeft ons gisteren behoorlijk verbaasd. Ik had haar een halve eendagskuiken gegeven, in stukjes gesneden dat wel en met een half theelepelje snoezepoes gemixt. Ik had haar het voerbakje gegeven en ben toen bij de katers gaan zitten kijken hoe zij aan het knagen waren. Een half uurtje later waren zij klaar en ga ik bij mevrouw kijken; alles was weg! :o Ik was serieus zo verbaasd dat ik overal heb gekeken of ze het niet stiekem ergens had verstopt. :biggrin2:

Vanmiddag had ik ook rat voor ze meegenomen. De oudjes vonden het net als ik; ontzettend meuren. :-X Gatver wat een stank komt er van die diertjes... Maar Khalid de kitten heeft een gehele rat in stukjes met smaak opgegeten.
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Kon je zien of het een ratten meneer of mevrouw was?
Volwassen mannetjes meuren nl wel een beetje....

De eerste paar keer dat blixa volwassen muizen at waren dat blijkbaar vrouwtjes, de eerste keer dat ik haar een mannetje voerde rende ze hard weg want ze vond hem toch stinken.
Hetzelfde gebeurde eens met een rattenmeneer. Maarja, nu is ze zover dat ze muizen en ratten zoooo lekker vindt dat ze het pekke niet gunt dat hij ermee vandoor gaat...ze laat de testikels soms wel liggen voor pekke.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Ow, das wel heel erg, alles van de rat opeten maar zn zak laten liggen  ;D

Voor Ot is een rat ook een soort Franse kaas. Hoe sterker de geur, des te beter de smaak.
Emytje
4-sterren
4-sterren

Bericht door Emytje »

Ik geloof dat dat bij Khalid ook het geval is. Hoe meer het stinkt hoe liever het gegeten word. ;) De rat van vandaag die hij weer met smaak heeft gegeten was inderdaad een mannetje. Die van gisteren weet ik niet. Vandaag vielen me de balletjes op. :biggrin2: Ik zie nog twee vrouwtjes en een mannetje in het zakje zitten. Ik zal van de week eens kijken of de oudjes toch een stukje vrouwtjesrat blieven. Maar ik denk om eerlijk te zijn van niet. Zolang Khalid de restjes maar opeet. ;) Hij eet serieus alles op en laat een bloedbad achter. Voor de rest eet hij ook meer. Ik denk dat hij nu richting de 300 g gaat met die ratten van vandaag en gisteren erbij. Ik dacht dat zo'n diertje 50 gram zou wegen, wegen ze dus 135 g. ::) Toch een behoorlijke maaltijd dus.
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Als ik eraan denk om erop te letten geef ik de dames ook aan blixa en de heren aan pekke, voor hem is rat/muis idd ook gelijk aan heerlijke stinkkaas :dribble:

Plaats reactie