Ja joh, natuurlijk, waarom ook niet?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Ja joh, natuurlijk, waarom ook niet?

Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Jantina schreef: Maar tevens weet je toch ook als niet-loopse-teven eigenaar dat je daar dan op zondagmiddag van alles en nog wat tegen kan komen? Inclusief loopse teven...Het werkt toch van 2 kanten volgens mij hoor, hoe je het ook ziet volgens mij... Bij ons in het hondenbosje vindt een mevrouw zelfs dat je er helemaal niet met loopse teven mag lopen omdat haar hond niet meer mee loopt maar aan de plasjes blijft snuffen en likken. Tsja, kan me voorstellen dat dat irritant is hoor, daar niet van. Maar waarom een loopse teef minder 'rechten' zou hebben dan een ongecastreerde reu snap ik niet zo goed.  :-\
Natuurlijk mag een teef gewoon lekker mee naar buiten. En als mijn hond dan bij elk plasje blijft hangen, dan is het aan mij om dat te trainen. Kan die eigenaar van de loopse teef niets aan doen en is ook niet zijn/haar probleem maar het mijne.

Ja, je weet dat er op zondagmiddag van alles te doen is op zo'n veld. Maar kijk, er lopen 3 wandelpaden. 1 aan de buitenkant van het hek, aanlijngebied. Hectares groot.
1 aan de binnenkant van het hek, tegen het hek aan. 1 aan de waterkant.
Ik loop met Nelson aan de waterkant. Er komt een vrouw op me afgelopen met een loslopende hond, waar Nelson heen gaat (ik schat in om te spelen, oké, verkeerd ingeschat). Ik verwacht dat als een hond losloopt en niet aan de voet van de baas, dat deze hond benaderd mag worden door andere honden en laat Nelson gaan. Tot het mens begint te tieren. Terwijl haar hond ook een meter of 30 voor haar uit loopt.

Kijk, als ze haar los had maar dicht bij haar, en ze zei: mevrouw, mijn teefje is loops, wilt u even opletten? Ja natuurlijk doe ik dat dan. Dan lijn ik aan, loop ik verder en schat ik aan de andere kant van het ven in of mijn hond weer los kan ja of nee. Mijn verantwoording.
Maar als zij met haar hond op me af komt, een sociaal uitziende kruising-lab, die 30 meter voor haar uit loopt en waar mijn hond mee wil spelen en er niet meer bij weg te slaan is omdat de teef loops blijft, moet ik dan echt de wind van voren krijgen? Lijkt me niet.

Als je dan persé met je loopse teefje in het losloopgebied wil lopen om wat voor reden dan ook, ga dan in elk geval op het andere pad lopen. Daar loopt namelijk niemand want alle mensen lopen tegen de waterkant aan zodat de honden met elkaar kunnen ravotten en zwemmen. Maar ga niet tussen de drukte lopen en schreeuw de boel bij elkaar omdat mijn hond goedendag komt zeggen.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

May Linn schreef: Ik heb daar geen persoonlijke ervaring mee (als in die heb ik in huis gehad).
Alleen ervaringen van wedstrijden, daar zitten toch gauw 100+ honden bij elkaar, er is altijd wel een loopse teef.
Ook daar zie ik jachthonden en vele andere rassen, maar het gaat bijna altijd goed.

Tuurlijk houd je een beetje rekening met elkaar, ik ga niet midden in de rij wachten met een hoog loopse teef, maar een beetje achteraf.
Idem met wandelen, als ik wat ruimte kan creëren met passeren doe ik dat.
Maar als ik op 100 meter passeer mag ik toch verwachten dat je hond wel bij je blijft, dat vind ik een te grote afstand dat ze niet luisteren.
Lijkt me ook eng, je zal maar in de buurt van een weg lopen en je reu bedenk dat hij de weg maar even over moet steken naar een loopse hond, daar krijg je toch een hartverzakking van.
Het zijn geen robot's nee en kan eens mis gaan, maar als je hond gevoelig is kun je daar toch op trainen dat kan later een naar ongeluk voorkomen.

Vind het dan een beetje vergelijkbaar met jagen, ze reageren alleen op instinct. Alleen heeft dat konijn of die ree geen eigenaar, en word dus algemeen wat meer geaccepteerd.
Of zoals mijn gekke border die het grappig vond voor auto's te gaan liggen, gevalletje ze zag er metalen schapen in.
Levensgevaarlijk voor de hond en diegene die in auto zitten, die kan dus ook maar beperkt los en oefenen oefenen en oefenen want ik wil mijn hond niet verliezen omdat die een weg over rent en ook niet dat iemand daardoor gewond raakt.
Dit gaat gelukkig al wat beter, maar of ik haar ooit in de buurt van een drukke weg kan loslaten, nee ik denk het niet.
Ja, dat is opmerkelijk, onze sledehonden, de meeste taaien niet naar loopse teven eens ze ingespannen staan. Maar in de tijd daarbuiten dus wel. Heel andere mindset, werk, of vrij.

Tis gewoon een heel lastig probleem, zoveel mensen, zoveel honden, zoveel verwachtingen en doelstellingen en verschillende inzichten en ervaringen. Je ontkomt niet aan af en toe miscommunicatie en teleurstelling ...
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Helemaal mee eens!
@Hope, ook niet iedere teveneigenaar kent haar hond goed. Misschien was mevrouw wel in de veronderstelling dat de dekrijpe periode voorbij was, en had mevrouw geen reactie meer verwacht en liep ze daarom daar. Ik noem maar wat.  Misschien reageert jouw Nelson ook buiten de dekrijpe periode heftig op de 'loopse teef' en schrok mevrouw daarvan. We schieten allemaal wel eens uit onze slof, zeker als het om hondenkinderen gaat...
*Remy*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Remy* »

Een paar weken geleden hebben we een soortgelijke ervaring meegemaakt, maar dan wel omgekeerd. Mijn 2 jongens (1 niet gecastreerde en 1 gecastreerde reu van beiden 5 jaar oud) en ik waren aan het trainen toen er in 1x van uit het niets een bruin labradormeisje aangerend kwam en zich tegen mijn jongens aanwierp. Ze draaide om hen heen en duwde met haar flank en kontje. Mijn honden hebben van pups af aan geleerd andere honden te negeren wanneer we samen op pad zijn of wanneer we aan het trainen zijn, wat ze dus ook deden ("leren negeren" is volgens mij iets waar veel meer aandacht aan besteed zou moeten worden in de opvoeding). Ik zag geen eigenaar en besloot maar een stukje verder te lopen terwijl ik het meisje probeerde weg te duwen. Toen hoorde ik een vrouw schreeuwen, op grote afstand. Ze kwam naar ons toegerend en vroeg aan mij of mijn honden reuen of teven waren. Ik zei "reutjes", waarop zij lachend zei dat ze dan wel begreep waarom haar meisje weg gerend was, aangezien ze loops was. Ik keek haar met grote vraagtekens aan en zei tegen haar dat ze zich toch wel realiseert dat de meeste andere niet gecastreerde reuen haar gedekt zouden hebben of was ze daar misschien op uit. De vrouw keek me geschrokken aan, ze had echt geen idee. Ze lijnde haar teefje aan en heeft haar niet meer los gelaten.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Jantina schreef: Helemaal mee eens!
@Hope, ook niet iedere teveneigenaar kent haar hond goed. Misschien was mevrouw wel in de veronderstelling dat de dekrijpe periode voorbij was, en had mevrouw geen reactie meer verwacht en liep ze daarom daar. Ik noem maar wat.  Misschien reageert jouw Nelson ook buiten de dekrijpe periode heftig op de 'loopse teef' en schrok mevrouw daarvan. We schieten allemaal wel eens uit onze slof, zeker als het om hondenkinderen gaat...
Ow nee dat snap ik ook wel hoor. Maar ik blijf het raar vinden, haha.
kakocavi
5-sterren
5-sterren

Bericht door kakocavi »

Hope schreef: Naar mijn idee staat Nelson goed genoeg onder appèl om los te kunnen in een losloopgebied. Hij kan, terwijl er op een kleine afstand honden aan het spelen zijn in het water, zijn oefeningen doen. Ik kan hem terugroepen wanneer hij aan het spelen is met andere honden. Als hij te ver voor me uit wil lopen fluit ik en komt hij dichterbij. Hij rent niet meer honderden meters van me vandaan omdat er misschien wel eens een hond zou kunnen lopen in de verte.

Hij kan volgen, los. Hij is sociaal. Als hij te enthousiast is met bijvoorbeeld oudere honden roep ik hem bij me en blijft hij ook bij me. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel eens denk dat er meer honden zouden mogen zijn zoals Nelson. En nee, zowel Nelson als ik zijn niet perfect. Ook ik maak wel eens een inschattingsfout. Ook mijn hond heeft tijden gehad (en wellicht komen ze nog een keer) waarbij hij bananen in zijn oren had en niet luisterde. Maar dan ging hij aan de lijn tot hij weer onder controle stond.

Zou deze hond dan nooit meer los mogen omdat er misschien wel eens iemand zou kunnen zijn met een niet-luisterende loopse teef? Ik wil best mijn verantwoordelijkheid nemen. Naar mijn idee heb ik dat ook gedaan door mijn hond aan te lijnen en de andere kant op te lopen. Ik had ook kunnen zeggen: jouw probleem. En mijn hond gewoon lekker zijn gang kunnen laten gaan.
Maar zoals jij en Nelson wel eens in de fout kunnen gaan, kan een ander dat ook. Ik zie al meerdere posts van mensen die met hun loopse teef los naast zich lopen omdat deze gewoon bij hen blijft en gemakkelijk aangelijnd kan worden. Stel dat dat nou inderdaad altijd zo is... Tot het een keer niet zo is. En als jij Nelson los laat omdat hij bijna altijd goed luistert en hij besluit op hetzelfde moment ook niet te luisteren, dan heb je dus een probleem.

En nee, ik zeg niet dat je Nelson altijd aangelijnd moet houden. Wat ik wel zeg is dat het niet zwartwit is en er twee partijen nodig zijn om dit te veroorzaken.

En dat die vrouw tegen je begon te schreeuwen is natuurlijk oneerlijk en beneden alle peil.
Laatst gewijzigd door kakocavi op ma 27 jul 2015, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

kakocavi schreef: Maar zoals jij en Nelson wel eens in de fout kunnen gaan, kan een ander dat ook. Ik zie al meerdere posts van mensen die met hun loopse teef los naast zich lopen omdat deze gewoon bij hen blijft en gemakkelijk aangelijnd kan worden. Stel dat dat nou inderdaad altijd zo is... Tot het een keer niet zo is. En als jij Nelson los laat omdat hij bijna altijd goed luistert en hij besluit op hetzelfde moment ook niet te luisteren, dan heb je dus een probleem.

En nee, ik zeg niet dat je Nelson altijd aangelijnd moet houden. Wat ik wel zeg is dat het niet zwartwit is en er twee partijen nodig zijn om dit te veroorzaken.

En dat die vrouw tegen je begon te schreeuwen is natuurlijk oneerlijk en beneden alle peil.
Dat is toch ook het hele punt wat Hope in de beginpost maken wilde  8)
kakocavi
5-sterren
5-sterren

Bericht door kakocavi »

Kaela schreef: Dat is toch ook het hele punt wat Hope in de beginpost maken wilde  8)
Dat zag ik later ook. Maar uit de post waar ik op reageerde haalde ik dat niet echt.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

kakocavi schreef: Maar zoals jij en Nelson wel eens in de fout kunnen gaan, kan een ander dat ook. Ik zie al meerdere posts van mensen die met hun loopse teef los naast zich lopen omdat deze gewoon bij hen blijft en gemakkelijk aangelijnd kan worden. Stel dat dat nou inderdaad altijd zo is... Tot het een keer niet zo is. En als jij Nelson los laat omdat hij bijna altijd goed luistert en hij besluit op hetzelfde moment ook niet te luisteren, dan heb je dus een probleem.

Dan zeg je sorry, lijn je de honden samen aan en is er niets aan de hand.
kakocavi
5-sterren
5-sterren

Bericht door kakocavi »

Hope schreef: Dan zeg je sorry, lijn je de honden samen aan en is er niets aan de hand.
Moet je ze eerst wel te pakken krijgen.

Maar het is dus geen probleem als er een loopse teef los rondloopt in het park?
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

kakocavi schreef: Moet je ze eerst wel te pakken krijgen.

Maar het is dus geen probleem als er een loopse teef los rondloopt in het park?
Ik ben er geen fan van als er loopse teefjes op zondagmiddag los door het losloopgebied lopen, nee.
Mag een loopse teef in het park lopen? Uiteraard.
charmed
5-sterren
5-sterren

Bericht door charmed »

Tja, waarom mogen reuen altijd los lopen en teven niet? Mijn honden ruiken alleen maar lekker na de loopsheid, dus de loopsheid is al weken voorbij en ik zit met een horde reuen in mijn nek. Dan zou een teef nooit buiten mogen komen.

Tijdens de loopsheid heb ik nog nooit gehad dat ik reuen tegenkwam die mijn dames achtervolgden, alleen maar na de loopsheid.
Hope schreef: Loop je in het afgezette losloopgebied, je hondenmannetje lekker in het water.
Dan ineens, neus in de wind en zoef, weg was hij. Richting een vrouw met een, loslopende, hond.
Begint dat mens te gillen dat haar hond loops is. Nou echt, denk je werkelijk dat mijn puberende reu dán nog luistert?

Jeetje, dat ging maar net goed. Ik heb hem mee moeten sleuren gewoon.

Ik begrijp het hoor, dat ook een loopse teef uitgelaten moet worden. Maar los in een druk losloopgebied?!
:o :-X
Lil

Bericht door Lil »

charmed schreef: Tja, waarom mogen reuen altijd los lopen en teven niet? Mijn honden ruiken alleen maar lekker na de loopsheid, dus de loopsheid is al weken voorbij en ik zit met een horde reuen in mijn nek. Dan zou een teef nooit buiten mogen komen.

Tijdens de loopsheid heb ik nog nooit gehad dat ik reuen tegenkwam die mijn dames achtervolgden, alleen maar na de loopsheid.
Ik ben altijd bereid om mijn reu aan te lijnen. Ik lijn zonder meer altijd mijn honden aan als ik andere honden zie. Maar ik kan dus op afstand niet zien dat jou dames lekker ruiken.
Wel erg vreemd dat ze erna lekker ruiken en niet tijdens. Doel van lekker ruiken is toch dat ze reuen aanlokken en dat doen ze dus op het verkeerde moment.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

charmed schreef: Tja, waarom mogen reuen altijd los lopen en teven niet? Mijn honden ruiken alleen maar lekker na de loopsheid, dus de loopsheid is al weken voorbij en ik zit met een horde reuen in mijn nek. Dan zou een teef nooit buiten mogen komen.

Jij kiest er toch zelf voor om teven te nemen? Daar ga je toch andere mensen niet mee lastig vallen? En als ze tijdens de loopsheid niet lekker ruiken en jij durft het aan om ze los te laten lopen (zonder dat ze gedekt worden) en ze vallen tijdens de loopsheid niemand lastig : prima joh. En ze ruiken daarna te Goddelijk, ga je daarna toch niet naar een losloopgebied waar het stikt sterft van de honden?

Ik word altijd ZO moe van dat "maar teven hebben toch ook rechten?". Ja hoor, zeker maar een paar weken per jaar houdt een weldenkend mens ze uit een druk losloopgebied.
charmed
5-sterren
5-sterren

Bericht door charmed »

Kan altijd wel lachen om zo'n discussie, ik ga me hier ook echt niet druk om maken voor mij is het niet een echt hot Item. Maar heb ook wel een mening ;)

Het gebeurd alleen als ik buiten het losloopgebied met mijn teef aan de lijn loop (na de loopsheid) en een reu "uit het losloopgebied" komt achter mijn teef aan. Ja dat is heel vervelend, dus dan zou ik nergens mogen lopen. Zo zie ik het dan.

Gelukkig hebben we hier grote bossen en ik loop veelal op tijden dat anderen hun maaltijden naar binnen proppen, dus ik kom tegenwoordig nog weinig tegen. Ik loop altijd het hele bos rond, dus waarom zou ik dan niet door het losloopgebied mogen? Dat is bijna ondoenlijk, dan zou ik mijn wandelingen al veel korter moeten maken. Ben nu eenmaal een wandelaar en niet wandelen of heel kort wandelen komt niet in mijn woordenboek voor.

Een heel druk losloopgebied moet hier nog gebouwd worden, althans de mensen lopen hier niet zo ver, dus de kans dat je veeeeeeel honden tegen komt is dan ook zeer klein. Alleen als het mooi weer is stikt het van de mensen en honden in het bos, die mogen dan ook genieten van het (te) warme weer, maar dan ben ik weer in een ander groter bos geweest die ochtend :)
Lizzy schreef: Jij kiest er toch zelf voor om teven te nemen? Daar ga je toch andere mensen niet mee lastig vallen? En als ze tijdens de loopsheid niet lekker ruiken en jij durft het aan om ze los te laten lopen (zonder dat ze gedekt worden) en ze vallen tijdens de loopsheid niemand lastig : prima joh. En ze ruiken daarna te Goddelijk, ga je daarna toch niet naar een losloopgebied waar het stikt sterft van de honden?

Ik word altijd ZO moe van dat "maar teven hebben toch ook rechten?". Ja hoor, zeker maar een paar weken per jaar houdt een weldenkend mens ze uit een druk losloopgebied.

Plaats reactie