En ik kan hier weer niets mee.Lil schreef: Eigenlijk lees ik hier de eeuwenoude discussie: gebruik versus misbruik van hulpmiddelen en ieder heeft daarbij zijn eigen mening en grenzen gebaseerd op hetgeen men zelf aan ervaring heeft opgedaan.
Of het om rollkur of om prikbanden of stroombanden bij honden gaat. Iedereen denkt daar nu eenmaal anders over en ik weet dat ik de afgelopen jaren mijn mening over hulpmiddelen een aantal keer heb moeten bijstellen. Gewoon omdat je andere ervaringen opdoet.
Het grote probleem dat ik heb met de paardenwereld (in zijn geheel, in praktisch alle diciplines en ja, ook bij de door mij zo geliefde IJslanders), is dat de training bijna in zijn geheel gebaseerd is op R-, Negatieve bekrachtiging. In de meest simpele stelling: bijna de gele paardentraining is gebaseerd op: jij doet wat ik wil, anders doe ik jou pijn/ongemak aan.
En dan kun jij als mens ervaren wat je wil, het principe blijft toch echt overeind staan. Een bit kan alleen maar pijn doen/ongemak geven of niet. Je kunt met een bit niets anders doen dan R-. Je kunt met een zweep, hulpteugels en sporen niets anders doen dan R-.
Vraag aan de gemiddelde ruiter hoe hij zijn paard beloond en dan krijg je te horen dat hij stopt met het toedienen van iets vervelends (druk loslaten), of een klopje op de hals. Vanaf de grond wordt misschien eens een worteltje gegeven.
Ik snap best dat je als honden en paardeneigenaar wel eens bewust voor het inzetten van R- kan kiezen. Wijken voor druk hoeft ook niet negatief te zijn, als die druk in geen enkel geval pijn oplevert. En dat je in specifieke gevallen wel eens voor de heftige vormen van R- kiest, snap ik ook.
Maar dat een complete sector niet verder komt dan R- met als enige R+ eens een klopje op de hals of een worteltje, dat vind ik echt compleet achterhaald.
En ik heb achter de schermen gekeken, in diverse takken van de paardensport. Ik heb in de sector meegedraaid. Ik heb er mijn werk van willen maken. En dit is een van de belangrijkste redenen dat ik er volledig op afgeknapt ben. Je kunt jezelf als dierenliefhebber, paardenliefhebber en als sector toch niet serieus nemen als R- de enige tool in je rugzak is.
En ja, ik geloof wel dat daardoor veel paarden heel jong opgebrand zijn. Kapot getraind. Gedwongen op een veelvoud van manieren. Dat bewijzen de cijfers ook, de gemiddelde leeftijd van paarden in NL is een jaar of 8.
Of dat bij Totilas ook zo is? Geen idee. Topsport vergt ontzettend veel van paard en ruiter, zoals Hope al eerder eens aangaf. Of dat heel erg is? Wel als er een beter alternatief beschikbaar is. Ik hoop in ieder geval voor Totilas dat ie zijn leven niet in een box hoeft te slijten. Dat ie ergens komt (of blijft) waar hij voldoende ruimte krijgt voor een enigszins "artgerechtet" bestaan. Dat zegt ik zonder waardeoordeel, want het is waar, we weten het niet specifiek over dit paard.