smuldier/energique?
Moderator: eelke
Re:smuldier/energique?
[quote="boerboel abel"]
Toen 't zo koud was van de winter (ze slapen in de schuur, bij vorst onder 'n broedlamp) voegde ik aan hun voer nog wat vloeibaar schapevet van Biofood toe - makkelijk te doseren vanuit de standaard spuitfles. Van schapevet worden honden niet vet, heb ik me laten vertellen - en ik vind ze d'r prima uit zien.
[/quote]
Vloeibaar schapevet (en ook die schapevet bonbons / -blokjes) is gemaakt van schapevet dat verhit is geweest. Door die verhitting komen zogenaamde transvetzuren vrij en dat is behoorlijk ongezond. En er wordt allerlei chemisch spul aan toegevoegd om het houdbaar te maken. Je kan beter verse / rauwe schapevet geven. (Heb ik ook pas geleerd hoor)
Toen 't zo koud was van de winter (ze slapen in de schuur, bij vorst onder 'n broedlamp) voegde ik aan hun voer nog wat vloeibaar schapevet van Biofood toe - makkelijk te doseren vanuit de standaard spuitfles. Van schapevet worden honden niet vet, heb ik me laten vertellen - en ik vind ze d'r prima uit zien.
[/quote]
Vloeibaar schapevet (en ook die schapevet bonbons / -blokjes) is gemaakt van schapevet dat verhit is geweest. Door die verhitting komen zogenaamde transvetzuren vrij en dat is behoorlijk ongezond. En er wordt allerlei chemisch spul aan toegevoegd om het houdbaar te maken. Je kan beter verse / rauwe schapevet geven. (Heb ik ook pas geleerd hoor)
Laatst gewijzigd door Audrina op do 05 mei 2005, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
boerboel abel
- 1-ster

- Contacteer:
[quote="Audrina"]
Vloeibaar schapevet (en ook die schapevet bonbons / -blokjes) is gemaakt van schapevet dat verhit is geweest. Door die verhitting komen zogenaamde transvetzuren vrij en dat is behoorlijk ongezond. En er wordt allerlei chemisch spul aan toegevoegd om het houdbaar te maken. Je kan beter verse / rauwe schapevet geven.
[/quote]
Da's interessant wat je daar schrijft; Biofood (http://www.biofooddiervoeding.nl/) beweert op de verpakking dat 't allemaal natuurlijk is en dat er geen kunstmatige conserveringsmiddelen aan toegevoegd worden.
Dat van die verhitting en transvetzuren zal ik bij de importeur in Drachten 'ns navragen.
Heb je een idee van wat de uitwerking is van die transvetzuren ?
Vloeibaar schapevet (en ook die schapevet bonbons / -blokjes) is gemaakt van schapevet dat verhit is geweest. Door die verhitting komen zogenaamde transvetzuren vrij en dat is behoorlijk ongezond. En er wordt allerlei chemisch spul aan toegevoegd om het houdbaar te maken. Je kan beter verse / rauwe schapevet geven.
[/quote]
Da's interessant wat je daar schrijft; Biofood (http://www.biofooddiervoeding.nl/) beweert op de verpakking dat 't allemaal natuurlijk is en dat er geen kunstmatige conserveringsmiddelen aan toegevoegd worden.
Dat van die verhitting en transvetzuren zal ik bij de importeur in Drachten 'ns navragen.
Laatst gewijzigd door boerboel abel op do 05 mei 2005, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
[quote="boerboel abel"]
[/quote]
Klopt. Ik heb ook die blokjes van Biofood gehad en daar staat inderdaad op dat het zonder toevoegingen is. Maar je kan mij echt niet wijsmaken dat ze er niks in stoppen om het langer houdbaar te maken.
En die transvetzuren:
Transvetzuren zijn net als verzadigde vetten ongezond omdat zij het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verhogen. Een hoger cholesterolgehalte geeft een hoger risico op hart- en vaatziekten.
Als je op Google naar transvetzuren gaat zoeken kom je dingen tegen waar je echt wel van schrikt.
[/quote]
Klopt. Ik heb ook die blokjes van Biofood gehad en daar staat inderdaad op dat het zonder toevoegingen is. Maar je kan mij echt niet wijsmaken dat ze er niks in stoppen om het langer houdbaar te maken.
En die transvetzuren:
Transvetzuren zijn net als verzadigde vetten ongezond omdat zij het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verhogen. Een hoger cholesterolgehalte geeft een hoger risico op hart- en vaatziekten.
Als je op Google naar transvetzuren gaat zoeken kom je dingen tegen waar je echt wel van schrikt.
Op een gegeven moment kreeg Jin vachtproblemen, ze was erg vettig en werd zelfs wit bovenop haar rug. als je haar aaide had je zelf ook de handen wit en vettig, ik ben toen begonnen met het geven van die schapenvet blokjes maar het werd naar mijn idee alleen maar erger. Toen ben ik overgestapt op zalmolie, wat ik nu sinds kort ook niet meer doe.... ze glimt op zich best mooi, kan soms nog wat beter denk ik.....
zijn alle plakken van energique trouwens hetzelfde van 1, 2, 3 en 4 anders kan ik misschien daaraan zien welke ik heb als er verschil in zit dan?
zijn alle plakken van energique trouwens hetzelfde van 1, 2, 3 en 4 anders kan ik misschien daaraan zien welke ik heb als er verschil in zit dan?
-
boerboel abel
- 1-ster

- Contacteer:
[quote="SabenJin"]
[/quote]
Goedemorgen !
In onze vrieskist doe ik m'n best Energique 1 (voor Abel) en Energique 2 (voor Lucy) gescheiden van elkaar te houden, door het in de aparte compartimenten te bewaren. Verschil is er van buiten niet te zien.
Gelukkig kan Lucy over zo'n 3 maanden ook over op Energique 1, dat maakt 't makkelijker.
[/quote]
Goedemorgen !
In onze vrieskist doe ik m'n best Energique 1 (voor Abel) en Energique 2 (voor Lucy) gescheiden van elkaar te houden, door het in de aparte compartimenten te bewaren. Verschil is er van buiten niet te zien.
Gelukkig kan Lucy over zo'n 3 maanden ook over op Energique 1, dat maakt 't makkelijker.
Ja het zijn allemaal van die driehoekjes met ongeveer dezelfde kleur. Ik denk dat als je een paar weekjes energique hebt gevoerd dat het helemaal goed komt met die vacht (onze honden krijgen er in elk geval een hele mooie zachte vacht van!).
En in dat vloeibaar schapevet van biofood zit volgens mij ook zonnebloem- en zalmolie (heb wel eens zo'n flesje bekeken, dus misschien dat de vitamine e uit de zonnebloemolie als conserveringsmiddel werkt...?
En in dat vloeibaar schapevet van biofood zit volgens mij ook zonnebloem- en zalmolie (heb wel eens zo'n flesje bekeken, dus misschien dat de vitamine e uit de zonnebloemolie als conserveringsmiddel werkt...?
Vandaag maar weer even 4 kilo gehaald zodat ik weer een hele week voort kan. Het kost hier 3 euro per kilo, dus ik was 12 euro kwijt voor 4 kilo, best prijzig!, zijn er goedkopere adresjes? of is dit wel normaal?
wel even grappig. Ik bestel net 4 kilo Energique bij de dsz. Zo zegt die jongen dat is wel veel, is dat allemaal voor 1 hond? Ik zeg ja daar kan ze een weekje mee, hij keek me aan hahaha krijgt ze verder niks dan zegt ie, ik zeg nee geen brokken meer in ieder geval..... voor velen is dat nog vreemd volgens mij....
Ja erg he eigenlijk, ze weten er gewoon niets van terwijl ze het zelf in de winkel hebben..! Als je een grote vriezer hebt is het goedkoper om grotere hoeveelheden in 1 keer te kopen. Wij betalen 2,30 per kg bij 50 kg in 1 keer. We krijgen het dan ook nog gratis thuisbezorgd (via groothandel Godeschalk in overijssel). We hebben hier ook speciaal een grote vriezer voor aangeschaft, heb je er toch heel snel weer uit. Je kan even bij Energique informeren welke groothandel bij jou in de buurt grote hoeveelheden kan leveren, en als je in of vlakbij friesland woont kan je grotere hoeveelheden ook direct bij de fabriek van energique afhalen.
Ik woon ook in Overissel, Twente. Heb je misschien een site ofzo waar jullie het bestellen? ppff 50 kilo is wel heel veel, ik heb maar een tafelmodel diepvrieskastje, maar mn zus en ouders hebben een diepvrieskist dus zou ik daar misschien ook wat in kunnen doen.....
Sabine, misschien heb je wat aan dit adres: http://www.henrydijkers.nl/hondenvoer_index.html en dan op 'diepvries' klikken (aan de linkerkant op je scherm), deze zaak zit in Weerselo en is over het algemeen niet al te duur (hij verkoopt ook Carnibest, maar daar is ie wel mee aan de prijs).
Laatst gewijzigd door Nitus op za 07 mei 2005, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Femke
- 5-sterren

[quote="SabenJin"]
Vandaag maar weer even 4 kilo gehaald zodat ik weer een hele week voort kan. Het kost hier 3 euro per kilo, dus ik was 12 euro kwijt voor 4 kilo, best prijzig!, zijn er goedkopere adresjes? of is dit wel normaal?
[/quote]
je hebt een pb (persoonlijk bericht), kijk eens rechts bovenin je scherm, daar staat: Hoi, SabenJin, je hebt x persoonlijke berichten, x zijn nieuw.
Had ik je van de week al een keer gestuurd
[/quote]
je hebt een pb (persoonlijk bericht), kijk eens rechts bovenin je scherm, daar staat: Hoi, SabenJin, je hebt x persoonlijke berichten, x zijn nieuw.
Je kan ook minder dan 50 kg bestellen hoor bij godeschalk, allen dan is het wat duurder per kg (maar nog lang niet zo duur als in de dierenwinkel). Ze hebben geen website, maar je kunt bellen om te bestellen of een prijslijst aan te vragen: 0548-361239
[quote="Femke"]
[/quote]
Ik heb je een mailtje terug gestuurd, maar schijnbaar niet overgekomen? Zwolle is voor mij een uur rijden met de auto.
[/quote]
Ik heb je een mailtje terug gestuurd, maar schijnbaar niet overgekomen? Zwolle is voor mij een uur rijden met de auto.
-
Femke
- 5-sterren

[quote="SabenJin"]
[/quote]
oh da's wel een eind ja.......
[/quote]
oh da's wel een eind ja.......