Nieuws: vrouw schiet honden dood

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Nieuws: vrouw schiet honden dood

Els&Flow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Els&Flow »

Een breakstick hadden we er niet tussen kunnen krijgen, niet zonder een paar vingers te verliezen. Ze was zo ongekend fel. Dat had ik nog nooit zo gezien bij een hond en eerlijk.. ik wil dat ook nooit meer mee maken. 1x was meer dan genoeg om nog steeds weleens nachtmerries te hebben. Dit kan zo'n hond dus doen.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Els&Flow schreef:Wij hebben vorig jaar een afschuwelijk incident gehad op het strand waarbij een staff besloot een labradoodle uit elkaar te trekken. Daar kwam ze gewoon 3x voor terug!! Die hond gaf niet op. Het was meer dan verschrikkelijk. We hebben echt alles geprobeerd om die hond eraf te krijgen. De eigenaar was in dit geval een oudere meneer, die door zijn leeftijd niet in staat was die hond eraf te halen. Bovendien was die hond tijdelijk totaal onbereikbaar.

We waren met 3 vrouwen waarvan 1 eigenaresse van de doodle en die was compleet in paniek, wat logisch was. Er stonden 4 andere honden bij die we moesten beschermen maar de staff ging echt voor die ene teef die ze moest afmaken. :'( :'( Ze ging letterlijk voor de kill.
Oren, slaan, schoppen, achterpoten trekken.. ze draaide zich pijlsnel om en beet als een wezeloos in de rondte. Uiteindelijk liet ze even los, maar de eigenaar greep mis en daardoor zag ze kans nog een keer aan te vallen. Pas na de 3e aanval konden agenten haar met een vangstok eraf plukken. Ik heb samen met een agent letterlijk op die hond gelegen om haar in bedwang te houden tot ze goed vast zat, dat vergeet ik nooit meer. De schok en het besef (en de tranen) kwam pas later, toen we naar de da reden.

De labradoodle is godzijdank geheel hersteld na maanden Utrecht in en uit en een lange opname om te opereren en herstellen maar ik kan je verzekeren dat de angst voor dit ras en alles wat er enigzins op lijkt heel erg groot is. Ik heb van heel dichtbij gezien wat ze aanrichtte en hoe efficient ze te werk ging. Daar kan je met 6 man sterk niet tegenop. Want ze pakt je als ze de kans krijgt.

En ja, wij kennen deze hond goed. Het is echt een schat van een hond geweest, super sociaal, leuk met kinderen, kon altijd goed overweg met andere honden. Tot die ene, bewuste ochtend, we hebben geen idee wat de trigger is geweest. De knop ging om.... Meneer loopt het strand af om naar huis te gaan, wij komen net allemaal aan en begroeten elkaar. Er zit zeker 150 meter tussen en die hond sprint terug en pakt direct deze bewuste teef. Daar ging ze voor. Steeds weer opnieuw. En de andere honden hielden afstand, waar bij een schermutseling de anderen nog weleens te hulp schieten bleven ze nu allemaal op afstand.. Dat was ook apart.
Jeetje, Els, wat een afschuwelijke ervaring. Wat goed dat jullie zo zijn blijven ingrijpen, dat jullie niet allemaal aan de grond genageld stond. En wat goed dat er politie was met een vangstok.
En nu? Heeft die hond een muilkorfplicht gekregen? Aanlijnplicht? Is hij in beslag genomen?

Ik word ondertussen weer erg moe van de reacties op Facebook. Je mag de honden vooral niet een naam geven, want dan maak je een ras zwart. En het zijn allemaal zo'n schatjes, er zit geen kwaad in. Hopeloos vind ik het.
Hoe vreselijk het ook is voor deze man die nu zwaargewond in het ziekenhuis ligt, ik hoop dat het nu eindelijk aanleiding is voor de politiek om stappen te zetten. Dit kan toch gewoon niet doorgaan op deze manier.
Els&Flow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Els&Flow »

Het was het eerste gemelde incident met deze hond en dan word er een aantekening gemaakt. Punt. geen muilkorf plicht, al heeft de eigenaar dat wel gedaan. Geen inbeslagname. Geen controle. Dat gebeurd pas na de 3e melding. Oftewel , en dat geld hier in het haagsche maar misschien scheelt dat per gemeente ik weet het niet, er moeten eerst meerdere incidenten zijn met een hond wil er muilkorf plicht of inbeslagname volgen.

De politie is door een omstander gebeld, ze waren er heel snel met vangstokken en netten en 2 grote sterke mannen. Zonder hun was het heel anders afgelopen,daar ben ik van overtuigd.

Voor zover ik weet heeft de man de hond nog wel maar hij loopt tegenwoordig van 03.30 tot 05.30 op het strand en de andere wandeling aan een ijzeren ketting met muilkorf door de straten. De hond komt niet meer los als er andere dieren of kinderen in het zicht zijn, in zoverre neemt hij wel zijn verantwoording. En hij heeft zonder te klagen mopperen piepen of steunen alle kosten betaald.

Het allerengste vind ik nog dat we dit van deze hond zo ontzettend niet verwacht hadden. Ze was echt lief. En toch.. toch richt ze dit aan. Ik probeer wel weer zonder angst op het strand te lopen en dat gaat mij goed af al bekijk ik bepaalde rassen wel anders dan vroeger. Mijn vriendin is nog steeds doodsbang voor alles wat klapkaken heeft en de eigenaresse van de doodle komt nog maar zeer zelden naar het strand.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Hope schreef:Dan vind ik het een nog dommer advies. Want deze honden scheuren zo vreselijk erg, als je die eraf probeert te trekken vergroot dat de schade enorm. Je moet juist zorgen dat de bek zo dicht mogelijk op de andere hond zit zodat de huid van het slachtoffer zo min mogelijk kans heeft te scheuren.

Ik zou niet durven zeggen dat mijn hond echt nóóit aan de knok zou raken. Mijn Nelson is ook een eersteklas goedzak maar het is en blijft een hond. Ik begrijp op zich je opmerking wel hoor, maar toch. Ik zou hem zelf nooit durven plaatsen. Met levende wezens weet je het nu eenmaal nooit 200% zeker.
Ik snap het dicht op elkaar zijn, maar als 2 elkaar aan vliegen, kun je ze toch moeilijk op elkaar duwen als oplossing..? Dan kom je sowieso zelf te dicht bij de bek van de tegenoverstaande/liggende hond).

En ja, de opmerking tov mijn eigen honden is idd geplaatst in de wetenschap dat iedereen (ook jij en ik) in principe zouden kunnen flippen. Ik heb mijn honden herhaaldelijk in situaties gezien waarin ze totaal niet voor zichzelf op kwamen, terwijl ze de aanvallende hond 'de baas' hadden gekund. Tov de sarplaninac is een ander verhaal, maar bijv. een herder of munsterlander die je grijpt en schudt, dan kun je als Flatcoated terug grijpen. Doen ze niet.. Eén en al conflictvermijding, ook na zulke ervaringen, ook tov die rassen. Dus ja, dan vind ik dat ze het zo langzamerhand verdienen dat ik zeg dat ze nooit aan de knok zouden raken. Maar het ging me natuurlijk om de strekking, hoe moeilijk het zou zijn mijn honden tot dat gedrag te krijgen en hoe moeilijk het andersom is om sommige anderen daar van te weerhouden.
Kuikuhnek
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kuikuhnek »

Klopt inderdaad, het eerste geregistreerde bijtincident heeft geen consequenties. De hond wordt aangemerkt als gevaarlijke hond en de eigenaar zal advies krijgen en de uitleg wat er verder gaat gebeuren als het nog een keer gebeurd.
Tweede keer is muilkorf gebod wat bestraft wordt met een boete indien deze genegeerd wordt.
Derde keer is in bijna alle gevallen inbeslagname en bij dit soort honden ook zo goed als altijd een spuitje.
Helaas is dit zo geregeld want je wil liever niet een tweede of derde keer.
Gelukkig zijn er veel eigenaren die na het eerste incident al maatregelen nemen tot aan een spuitje aan toe.
Maar helaas ook zat die het allemaal maar onzin vinden.
Probleem is vaak ook dat er geen melding van een incident gemaakt wordt zodat het niet geregistreerd staat. Want soms had een erger geval al eerder voorkomen kunnen worden als iedereen direct melding maakt.
Helaas is het een ras wat een hele lage bijtdrempel heeft en niet waarschuwd bij agressie. Dat is er ooit ingefokt.
Het meerendeel zal aanvallen vanuit het niks.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Parelridder schreef:Ik snap het dicht op elkaar zijn, maar als 2 elkaar aan vliegen, kun je ze toch moeilijk op elkaar duwen als oplossing..? Dan kom je sowieso zelf te dicht bij de bek van de tegenoverstaande/liggende hond).

En ja, de opmerking tov mijn eigen honden is idd geplaatst in de wetenschap dat iedereen (ook jij en ik) in principe zouden kunnen flippen. Ik heb mijn honden herhaaldelijk in situaties gezien waarin ze totaal niet voor zichzelf op kwamen, terwijl ze de aanvallende hond 'de baas' hadden gekund. Tov de sarplaninac is een ander verhaal, maar bijv. een herder of munsterlander die je grijpt en schudt, dan kun je als Flatcoated terug grijpen. Doen ze niet.. Eén en al conflictvermijding, ook na zulke ervaringen, ook tov die rassen. Dus ja, dan vind ik dat ze het zo langzamerhand verdienen dat ik zeg dat ze nooit aan de knok zouden raken. Maar het ging me natuurlijk om de strekking, hoe moeilijk het zou zijn mijn honden tot dat gedrag te krijgen en hoe moeilijk het andersom is om sommige anderen daar van te weerhouden.
Jawel, dat is wel degelijk een oplossing. Met twee handen de hond vlak achter zijn oren pakken, richting slachtoffer duwen en wachten tot hij over wil pakken. Dat geeft de minste schade (volgens mijn da en ook volgens de GT). Voordeel daarvan is ook dat als je de hond bij zijn nek hebt, hij minder snel in je benen hangt dan wanneer je de achterpoten vast hebt. Want dan heb je totaal geen controle over de kop.

Ach, over dat laatste zijn we het gewoon niet eens dan. Ik denk namelijk niet dat je van een hond, en al helemaal niet van een heel ras, kan zeggen dat ze nooit aan de knok gaan. Honden zijn honden, zo simpel zie ik het. We hebben allemaal een roofdier aan ons lijntje, hoe lief en schattig ze ook kunnen zijn. En ik heb echt weleens Flatcoateds gezien die absoluut niet conflictvermijdend bezig waren. Niet om op "jouw" ras te schieten, maar omdat ook een Flatcouted gewoon maar een hond is die lastig kan doen, hoe dat dan komt daarbij in het midden gelaten.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Maar dat is ook het moeilijke, deze honden kunnen in een seconde ineens omslaan en dan zijn de gevolgen niet te overzien...

Juist dat omslaan maakt dat alle reactie's komen van 'maar ze zijn zo lief'. Zo kan ik me ook echt niet voorstellen dat Joep een andere hond verscheurd. Echt niet. Misschien eens een keer een hap terug, maar verscheuren? Nee. En zo denken veel breedbekeigenaren ook denk ik. Die denken allemaal een 'Daddy' a la Milan in huis te hebben. Als zo'n hond dan geen teken geeft van agressie, en ineens omslaat...
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

eelke schreef:Maar dat is ook het moeilijke, deze honden kunnen in een seconde ineens omslaan en dan zijn de gevolgen niet te overzien...

Juist dat omslaan maakt dat alle reactie's komen van 'maar ze zijn zo lief'. Zo kan ik me ook echt niet voorstellen dat Joep een andere hond verscheurd. Echt niet. Misschien eens een keer een hap terug, maar verscheuren? Nee. En zo denken veel breedbekeigenaren ook denk ik. Die denken allemaal een 'Daddy' a la Milan in huis te hebben. Als zo'n hond dan geen teken geeft van agressie, en ineens omslaat...
Klopt, maar dan is een beetje realistische raskennis toch wel op zijn plek? Ik kan het me van mijn hond ook niet voorstellen, maar ik heb ook bewust een andere hond. Ik heb dus een lab, een jachthond, en ik houd er dus rekening mee dat hij achter wild aan kan gaan. Als je een vechthond hebt is het wel handig om te beseffen dat ze zomaar om kunnen slaan. En dan is zeggen dat ze altijd zo lief en leuk en schattig zijn gewoon niet waar.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Hope schreef:Klopt, maar dan is een beetje realistische raskennis toch wel op zijn plek? Ik kan het me van mijn hond ook niet voorstellen, maar ik heb ook bewust een andere hond. Ik heb dus een lab, een jachthond, en ik houd er dus rekening mee dat hij achter wild aan kan gaan. Als je een vechthond hebt is het wel handig om te beseffen dat ze zomaar om kunnen slaan. En dan is zeggen dat ze altijd zo lief en leuk en schattig zijn gewoon niet waar.
Zeker op zijn plek, maar hoeveel blije drukke zondagochtend labradors met een plaat voor hun kopen lopen er wel niet in Nederland rond? Er is in de eerste plaats gewoon weinig kennis, in het algemeen, bij het aanschaffen van een hond.
Kuikuhnek
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kuikuhnek »

Hope schreef:Jawel, dat is wel degelijk een oplossing. Met twee handen de hond vlak achter zijn oren pakken, richting slachtoffer duwen en wachten tot hij over wil pakken. Dat geeft de minste schade (volgens mijn da en ook volgens de GT). Voordeel daarvan is ook dat als je de hond bij zijn nek hebt, hij minder snel in je benen hangt dan wanneer je de achterpoten vast hebt. Want dan heb je totaal geen controle over de .
Dat is ook zeer lastig, deze honden hebben amper los vel en zeer veel spier in de hals. Die zeer strak gespannen staat bij zo een incident. Je hebt dus amper grip. Daarnaast heb je honden, ik heb er zo een gehad, die zeer veel vel hebben en daar gewoon uitdraaien.
Het is en blijft altijd gevaarlijk. Maar ieder mens reageert op drie manieren, vechten, vluchten of bevriezen.
En de mensen die handelen doen dat vaak zonder eerst na te denken. Het blijft altijd lastig en ik denk dat er niet 1 goeie oplossing is voor dit soort dingen. Wat voorop staat is om je eigen veiligheid te blijven denken.
Wat hoe naar, rot en vreselijk het ook is om een hond te zien die op die wijze aangevallen wordt, je schiet er niks mee op als je zelf ook in het ziekenhuis belandt of erger.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

eelke schreef:Zeker op zijn plek, maar hoeveel blije drukke zondagochtend labradors met een plaat voor hun kopen lopen er wel niet in Nederland rond? Er is in de eerste plaats gewoon weinig kennis, in het algemeen, bij het aanschaffen van een hond.

Dat is zeker waar!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

WERNHOUT - De vrouw uit Wernhout die zondagmiddag haar eigen honden doodschoot, wordt niet vervolgd. Ze mocht het wapen hebben en handelde in een noodsituatie. Haar man, die door de honden werd aangevallen, raakte zwaar gewond, maar verkeert volgens de politie niet in levensgevaar.
Bekijk ook...
Man zwaargewond na aanval van zijn twee honden in Wernhout, zijn vrouw schiet honden dood
Het stel liet de honden uit in de buurt van de eigen woning aan de Kalmthoutsebaan. Toen de dieren met elkaar in gevecht raakten, greep de man in. De honden keerden zich toen tegen hem. De vrouw, die een wapenvergunning heeft, aarzelde niet, haalde thuis het wapen en schoot de dieren dood. Haar man werd daarbij niet geraakt.

De man is met zeer zware verwondingen aan met name een arm in het ziekenhuis opgenomen. Hij is geopereerd en er zullen nog operaties en een lange revalidatie moeten volgen. Het paar heeft nog twee honden. Die mogen ze van de politie houden. "Er is geen aanleiding om deze dieren in beslag te nemen", volgens woordvoerder Eric Passchier van de politie Zeeland-West-Brabant.

De vrouw was een geoefende schutter. Hoewel dat niet betekent dat ze het wapen dus ook overal mag gebruiken, wordt ze niet vervolgd. Ze handelde in een noodsituatie en vervolging wordt door de Officier van Justitie 'niet noodzakelijk' geacht. De politie, de verlofverlener, kijkt nu of en wanneer ze het wapen terugkrijgt.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Dusss... dat is toch braver dan gedacht ;)
Kuikuhnek
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kuikuhnek »

Zo zie je maar, eerst het hele verhaal helder en er dan pas iets van vinden.
Hopelijk herstellen ze beide goed want ook de vrouw zal een aardige "knauw" gehad hebben.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Hope schreef:(...) Ach, over dat laatste zijn we het gewoon niet eens dan. Ik denk namelijk niet dat je van een hond, en al helemaal niet van een heel ras, kan zeggen dat ze nooit aan de knok gaan. Honden zijn honden, zo simpel zie ik het. We hebben allemaal een roofdier aan ons lijntje, hoe lief en schattig ze ook kunnen zijn. En ik heb echt weleens Flatcoateds gezien die absoluut niet conflictvermijdend bezig waren. Niet om op "jouw" ras te schieten, maar omdat ook een Flatcouted gewoon maar een hond is die lastig kan doen, hoe dat dan komt daarbij in het midden gelaten.
Ik heb helemaal niet gezegd of bedoeld dat 'de Flatcoated' nooit bijt, ik vertelde gewoon welke opluchting ik voelde pal na dat nieuwsbericht, terwijl ik nar mijn eigen maatjes keek. Meer was het niet en anders of grootser dan dat niet bedoeld.

Plaats reactie