Na 2 weken experimenteren ben ik er nu wel uit denk ik.
Voor ons zestal is 25 gr. er kg lichaamsgewicht voldoende.
Ze maken geen ruzie tijdens het eten, wachten soms rustig hun beurt af en het is ook niet direct op, maar uiteindelijk is het bord wel steeds leeg.
Als binnenkatten/dakterraskatten leiden ze natuurlijk een minder actief leven dan de echte buitenkatten op het forum. Verder zijn ze ook niet meer zo piepjong, de oudste 2 zijn bijna 12 en 8 jaar en de rest is 2.5 - 4.5 jaar jong.
Het is wel handig voeren zo, precies een kilo rol CB per dag voor 40 kg kat
Tja, das nog steeds iets waar ik tegenaan loop. Hoeveel moet ik ze nu voeren. Ik heb 3 Maine Coons en idd zo n beetje 20 kg kat. Maar ze zouden rustig een kg bibi eten als ze de kans krijgen. Een hele kip.... draaien ze hun poot niet voor om. Botten en al verdwijnen binnen een half uur.
Dik zijn ze absoluut niet, mager ook niet. Maar ze krijgen ook niet elke dag een kip of een kg bibi.
Het is in de ochtend wat kuikens, of kip of kwartel of wat ik in de aanbieding heb. (nog steeds geen goed vlees-adres gevonden hier op walcheren) en 's avonds ongeveer 300 gram bibi.
Maar altijd honger en dat vind ik wel vervelend. Voel me een ontaarde kattenmoeder zo.
arenda schreef:
Tja, das nog steeds iets waar ik tegenaan loop. Hoeveel moet ik ze nu voeren. Ik heb 3 Maine Coons en idd zo n beetje 20 kg kat. Maar ze zouden rustig een kg bibi eten als ze de kans krijgen. Een hele kip.... draaien ze hun poot niet voor om. Botten en al verdwijnen binnen een half uur.
Dik zijn ze absoluut niet, mager ook niet. Maar ze krijgen ook niet elke dag een kip of een kg bibi.
Het is in de ochtend wat kuikens, of kip of kwartel of wat ik in de aanbieding heb. (nog steeds geen goed vlees-adres gevonden hier op walcheren) en 's avonds ongeveer 300 gram bibi.
Maar altijd honger en dat vind ik wel vervelend. Voel me een ontaarde kattenmoeder zo.
Als ze niet te mager worden hebben ze geen honger maar trek
Niks van aantrekken dus, die zeurneuren!
Kruimel schreef:
Als ze niet te mager worden hebben ze geen honger maar trek
Niks van aantrekken dus, die zeurneuren!
Precies en in de vrije natuur hebben katen altijd trek
Ik heb ze gewogen, de weegschaal is een objectieve graatmeter om te kijken of ze wel of niet aangekomen zijn.
Ik koop altijd pondsverpakkingen Carnibest, die snij ik in 5 ongeveer gelijke parten. In de morgen en in de avond eten ze samen een part. Ze beginnen samen met smikkelen, waarna Gijs al snel stopt. Menno eet dan alleen door. Het restant dat hij overlaat, wordt door Gijs dan beetje bij beetje opgegeten. Menno kijkt er dan verder niet meer naar om. Na een aantal uren heeft Gijs het bord helemaal schoon leeg. Ze eten elke dag 20 gram per kilo lichaamsgewicht. Dit is niet zo veel, maar het gaat al ruim een jaar goed zo en ze wegen nog exact zoveel als jaar geleden.
Menno weegt 5,4kg en Gijs 4,6kg. Beide zijn gemiddeld groot en volgens de dierenarts een tikje aan de zware kant. Op het oog hebben ze hetzelfde postuur, waarbij Menno duidelijk gespierder aanvoelt. Vandaar het verschil in lichaamsgewicht.
Ze hebben de beschikking over 60m2 en een balkon. Ze slapen veel, maar zijn altijd in voor een spelletje.
De Carnibest wordt soms vervangen door Carocat brokken, kippenekken, -maagjes of kuikens. Gijs snapt na een jaar nog steeds niet wat je met een kuiken moet, Menno werkt ze in minder dan een minuut naar binnen. Geef je Menno 5 kuikens, dan hebt je 4 minuten later een leeg bord (jaja, ik heb het eens getimed). Verder eten we zelf veel lams- en rundergehakt, tijdens de bereiding 'valt' er altijd veel op de grond... we zijn ook zo onhandig.
Voor ons werkt het goed hoor, 1 kg CB per dag voor 6 Maine Coons van samen 40 kg.
Maar ja onze katten hebben een goede isolatiedeken met hun vacht en dat heeft Orion natuurlijk niet....
Ik denk dat carnivoren veel minder snel dik worden als vet en eiwit de energieleveranciers zijn dan koolhydraten. Ik bepaal sinds kort hoeveel mijn katten eten. Vroeger toen Nero nog leefden zette ik 4x per dag een flinke schotel neer voor 3 katten. De reden waarom ik dat heb veranderd is dat Dante sinds Nero's dood veel te veel at en bijna niets liet liggen voor Dayna (en Dante heeft alles behalve een vet laagje). Nu krijgen ze allebei een afgepaste hoeveelheid en zijn niet afgevallen terwijl Dante voorheen dus veel meer at. Ook Nero die op brokken altijd te dik was kon vrij veel vlees eten (dus meer dan 40 gr. per kg) zonder opnieuw dik te worden. Wat ik wil zeggen is dat een heleboel katten die nu meer dan 40 gr. per kg lichaamsgewicht per dag eten kunnen minderen zonder af te vallen. Ik zou Dante dus 3x zoveel kunnen voeren zonder dat hij dik wordt, maar behalve dat hij dat heel lekker zou vinden is er geen reden omdat te doen.
Laatst gewijzigd door Rosita op za 18 feb 2006, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Er staat trouwens sinds kort op de site van Carnibest dat katten 30-40 gr. per kg mogen/moeten eten, maar vroeger was dat 20-30 gr. (dit staat ook nog op de verpakking). Waarom is dat verandert? Foutje misschien?
orion schreef:
ppfff Orion van krap aan 3 kilo eet ca 250 a 300 gram carnibest per dag
en als hij nou nog eens een vetlaagje had
Het lijkt mij dat een sfinx meer energie gebruikt zelfs bij niets doen dan een behaarde kattensoort. Sfinxen hebben dus al meer energie nodig om op temperatuur te blijven en zullen dus meer eten om op het zelfde gewicht te blijven. Ik weet ook niet hoelang ze al over zijn op vers voer want in het begin moeten ze ook nog wennen aan de andere verbranding (van koolhydraat naat vet) dit kan ook gepaard gaan met afvallen.
sylvia schreef:
Het lijkt mij dat een sfinx meer energie gebruikt zelfs bij niets doen dan een behaarde kattensoort. Sfinxen hebben dus al meer energie nodig om op temperatuur te blijven en zullen dus meer eten om op het zelfde gewicht te blijven. Ik weet ook niet hoelang ze al over zijn op vers voer want in het begin moeten ze ook nog wennen aan de andere verbranding (van koolhydraat naat vet) dit kan ook gepaard gaan met afvallen.
"
klopt hoor, een sphynx eet zowie zo altijd meer dan de gemiddelde kat
Orion zit trouwens al dik 2 jaar aan de carnibest
moet zeggen dat hijzelf hier niet tevreden mee is, meneer eet het liefst brokken , maar helaas voor hem, kan hij dit niet verdragen (verwaarloosde giardia besmetting)
orion schreef:
"
klopt hoor, een sphynx eet zowie zo altijd meer dan de gemiddelde kat
Orion zit trouwens al dik 2 jaar aan de carnibest
moet zeggen dat hijzelf hier niet tevreden mee is, meneer eet het liefst brokken , maar helaas voor hem, kan hij dit niet verdragen (verwaarloosde giardia besmetting)
Misschien is hij wel blij met stukken vlees , hier eten de katten ook veel liever barf (stukken vlees)