Consuminderen
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Consuminderen
Mijn oksels stinken als ik ze niet met zeep was en daarna met een straal water afspoel, zeep en een washandje is totaal nutteloos bij mij. Ik heb gewerkt met mensen die nooit onder de douche gingen en die stonken heeeeeeeel erg, maar dat waren psychiatrisch patienten, die deden ook niet aan Turks douchen en handen wassen 
lianneke schreef: Is niks weg kunnen gooien ook consuminderen??
Dat probleem heb ik tenminste..
Ik heb in Dec 1994 een toilettas gekregen in mijn kerstpakket . Die is nog steeds niet weggegooid , word nog steeds gebruikt
Dus deze maand word ie 20 jaar oud
Martine-Tom, ok, dan begrijp wat je bedoelt 
Ik kijk daar wat anders tegenaan. Ik maak geen keuzes (meer) met het idee dat het goed is voor ´de wereld´, maar omdat ik me prettig voel bij het maken van die keuzes (die soms 'goed' en soms 'slecht' zijn voor de wereld). Ik voel me ook niet (meer) schuldig. Waarom zou ik? Dat helpt tenslotte ook niet, en het geeft mij alleen maar een rotgevoel. Belangrijkste vind ik dat ik mij steeds bewust ben van de keuzes die ik maak en ik helder heb hoe ik tot die keuzes kom.Laura2004 schreef: Ik probeer ook wat bewuster te consumeren, ik koop geen/zo min mogelijk goedkope prullen, ga nooit naar die grote Chinese bazars (waar het hier in Spanje vol mee zit), maar eigenlijk vooral omdat het rommel is. Ik koop zoveel mogelijk nationale produkten en bij kleine lokale winkels of boeren. En ik doe aan afval scheiden. Probeer ook zo min mogelijk blikjes te kopen, heb ooit een documentaire gezien over aluminiumproductie, waardoor ik daarop ben gaan letten. Wij hebben geen drinkwater uit de kraan, dus wij moeten van die grote plastic bidonnen met water kopen in de supermarkt, ook niet echt milieuvriendelijk.
Ik koop wel kleding bij goedkope winkels, veel minder dan anderen, maar goed dat maakt het niet minder onethisch. Ik vind het wel leuk om er in mijn ogen leuk uit te zien, wat totaal onzinnig is, maar toch vind ik dat prettig en dat maakt al dat ik consumeer om mijn behoefte om er leuk uit te zien te bevredigen en ik ben dan nog niet eens extreem ijdel. Maar ik wil/kan ook niet te veel geld uitgeven om er leuk uit te zien en dus koop ik bijna alles bij goedkope winkels H&M, Zara ed. Alleen schoenen koop ik wel van degelijke merken en degelijk materiaal.
Ik ben nogal negatief in dit opzicht, terwijl ik echt wel mijn steentje bij probeer te dragen, maar niets wat ik doe gaat iets veranderen aan het feit dat we de aarde kapot aan het maken zijn met zijn allen. En het is allemaal te groot en te ingewikkeld om dit proces terug te draaien denk ik, want net zoals ik wel iets doe, maar niet genoeg, want ik vind het ook nogal belangrijk om een leuk leven te hebben en daar hoort nutteloos consumeren helaas bij, doen heel veel mensen niets en heel veel mensen net zoals ik wel iets, maar niet genoeg. Ik voel me er wel schuldig over, maar ja, ook dat helpt niet. Maar niets doen helpt ook niet.
Die honden hier weten anders elkaar ook prima af te lebberen en klappertandenAnne in Duitsland schreef: Ik ken behoorlijk wat mensen van oudere generaties (75+) die niet van oudsher gewend zijn om dagelijks te douchen en die geen verhullende geurtjes gebruiken, en die ruik ik toch echt hoor.![]()
En het argument 'de mens is het enige zoogdier dat...[vul willekeurige handeling in]' vind ik altijd vrij zwak. De mens is ook het enige zoogdier dat aan orale seks doet, zeg ik dan meestal, of dat in de missionarishouding aan seks doet. :biggrin2: Is datgene waarin de mens afwijkt van de dieren daarom niet acceptabel? Welnee. We zijn nu eenmaal geen natuurlijke dieren meer.
Over stank, tja meer als een setje kleren scheelt ook wel, als ide mensen van oudsher dat ook niet doen. Maar toch zweetlucht of al die parfums, nou ik verkies echt niet automaridsch dat parfum hoor.
Volgens mij wassen ze zich dan niet goed genoeg. Ik geloof ook niet in niet wassen. Dan zouden zwervers niet zo ontzettend stinken lijkt meAnne in Duitsland schreef: Ik ken behoorlijk wat mensen van oudere generaties (75+) die niet van oudsher gewend zijn om dagelijks te douchen en die geen verhullende geurtjes gebruiken, en die ruik ik toch echt hoor.![]()
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Onze honden noemen dat: wederzijdse hygiëne.Kaio schreef: Die honden hier weten anders elkaar ook prima af te lebberen en klappertanden
Over stank, tja meer als een setje kleren scheelt ook wel, als ide mensen van oudsher dat ook niet doen. Maar toch zweetlucht of al die parfums, nou ik verkies echt niet automaridsch dat parfum hoor.
@Esther: niet goed genoeg wassen, tja, ik weet het niet. Ze gaan gewoon één keer per week onder de douche, voor de rest is het uit bed en in de kleren. Ik wil niet zeggen dat ze stinken, maar ik ruik ze toch wel. En ik ben niet overgevoelig voor geurtjes.
Kleding koop ik minimaal. Mijn oudste jas is ruim 30 jaar oud. De nieuwste 3 jaar. Ik gooi iets pas weg als het echt op is en zelfs niet meer als poetslap te gebruiken is. En hard slijt de kleding niet want wij leven (voor zover mogelijk) naturistisch.
Groente halen we voor 90% uit eigen tuin. Vlees eet ik minimaal (1x per week), helaas leef ik samen met een paar behoorlijke vleeseters
Douchen doe ik nagenoeg iedere dag, maar zonder zeep, dus alleen maar nat worden en weer afdrogen, 1x per week was ik mijn haar.
De cv wordt voor 80% gestookt op hout (uit eigen tuin).
Geurtjes gebruik ik niet, want ik ruik zelf helemaal niets meer en ik vind het niet nodig om 'lekker' te ruiken voor een ander (zolang ik maar niet stink).
Ik gebruik backing soda als tandpasta en deodorant.
Groente halen we voor 90% uit eigen tuin. Vlees eet ik minimaal (1x per week), helaas leef ik samen met een paar behoorlijke vleeseters
Douchen doe ik nagenoeg iedere dag, maar zonder zeep, dus alleen maar nat worden en weer afdrogen, 1x per week was ik mijn haar.
Geurtjes gebruik ik niet, want ik ruik zelf helemaal niets meer en ik vind het niet nodig om 'lekker' te ruiken voor een ander (zolang ik maar niet stink).
Nou, als ik maar een keer in de week douche dan ruik je mij ook hoorAnne in Duitsland schreef: Onze honden noemen dat: wederzijdse hygiëne.
@Esther: niet goed genoeg wassen, tja, ik weet het niet. Ze gaan gewoon één keer per week onder de douche, voor de rest is het uit bed en in de kleren. Ik wil niet zeggen dat ze stinken, maar ik ruik ze toch wel. En ik ben niet overgevoelig voor geurtjes.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

*Ziet nu grote witte plakken nat meel onder Lida's oksels*Lida. S schreef: Kleding koop ik minimaal. Mijn oudste jas is ruim 30 jaar oud. De nieuwste 3 jaar. Ik gooi iets pas weg als het echt op is en zelfs niet meer als poetslap te gebruiken is. En hard slijt de kleding niet want wij leven (voor zover mogelijk) naturistisch.
Ik was mijn haar om de dag (met biologische havershampoo), zou dat graag minder vaak doen, maar dan begint het altijd zo te jeuken. Door een operatie in mijn hals is een deel van mijn hoofdhuid ongevoelig, en ik word krank-zin-nig van de jeuk dan. Als ik wist dat de overgangsperiode maar drie seconden duurt, zou ik wel proberen minder vaak te wassen, maar de ervaring leert mij dat het iets langer duurt.
Denk dat je dan ook onderscheid moet maken tussen niet of beperkt douchen en niet of beperkt wassen.
Als kind zijnde was het s ochtends wassen met washandje bij de wastafel met stuk zeep ipv elke dag douchen.
Als kind zijnde was het s ochtends wassen met washandje bij de wastafel met stuk zeep ipv elke dag douchen.
-
Martine-Tom
Maar als kind transpireer je ook stukken minder...en met stukken minder odeur als een volwassenedinky89 schreef: Denk dat je dan ook onderscheid moet maken tussen niet of beperkt douchen en niet of beperkt wassen.
Mijn buren van 80+ douchen ook maar eens per week en zonder zeep...en ja dat ruik je wel, weet niet of ik het stinken moet noemen, maar net als Esther zegt dat ze mensen ruikt die shampoo gebruiken (En de rest van de rattaplan) ruik ik ook echt dat die mensen zich welliswaar dagelijks wassen maar niet dagelijks douchen.
- Pauline
- 5-sterren

Nou geloof me als ik zeg dat als iemand scherp ruikt, ik het ben. En als ik mezelf zou ruiken....
En 1-2 per week douchen, betekent niet dat ik me verder niet was.
Martine.... we gaan afspreken in 2014 en dan ruik je het zelf.

-
Martine-Tom
En ik kan mijn hazmat-suit thuis laten?Pauline schreef: Nou geloof me als ik zeg dat als iemand scherp ruikt, ik het ben. En als ik mezelf zou ruiken....![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik zat te denken, mijn buren wassen zich met iets van klei ofzo, beetje roodachtig ziet het eruit, ruikt ook echt wat aards-muffig denk dat dat is wat ik ruik...
PS...mag t ook in 2015, anders moeten we zo haasten
- Pauline
- 5-sterren

Nou vooruit!Martine-Tom schreef: En ik kan mijn hazmat-suit thuis laten?
Ik zat te denken, mijn buren wassen zich met iets van klei ofzo, beetje roodachtig ziet het eruit, ruikt ook echt wat aards-muffig denk dat dat is wat ik ruik...
PS...mag t ook in 2015, anders moeten we zo haasten![]()
Ik vind jou er schoon uitzien verder en kan me ook niet herinneren dat je sterk rook. Ik zou heel vies ruiken en er vies uitzien als ik maar 2 keer per week zou douchen.Pauline schreef: Nou geloof me als ik zeg dat als iemand scherp ruikt, ik het ben. En als ik mezelf zou ruiken....![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()