ondanks alle ellende

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: ondanks alle ellende

Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Kaela schreef: Maar ze verlangen er wel iets voor. Ik betaal voor de goederen en in de meeste gevallen ook voor het vervoer.

Want laten we wel wezen, de meeste lijntjesrijders doen dat om op die manier zelf gratis of tegen hele lage kosten te kunnen rijden en om goedkoop hun eigen honden te kunnen voeren. Het spijt me voor alle Lijntjesrijders, maar ik geloof niet dat het gros het als vriendendienst doen. Ze hebben er zelf voordeel aan en dat mag van mij, want het kost ze ook genoeg moeite. Maar puur als vriendendienst? Nee, dat is het naar mijn mening toch niet.
Dat ben ik wel met je eens. En ik gun het iedereen die rijdt. Van mij hoeft het ook echt niet voor niets, ze doen er zoveel moeite voor! Ik maak zelf ook altijd een extraatje over, gewoon voor de service en de moeite. Nooit bij stilgestaan dat dit wel eens heel onhandig kan zijn, want rijd je voor 100 mensen en iedereen maakt 5 euro extra over kom je toch op een flink extraatje en dat kan de belastingdienst wellicht niet zo waarderen als degene die met veel plezier en voor de hobby de lijntjes verzorgd.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Hope schreef: Dat ben ik wel met je eens. En ik gun het iedereen die rijdt. Van mij hoeft het ook echt niet voor niets, ze doen er zoveel moeite voor! Ik maak zelf ook altijd een extraatje over, gewoon voor de service en de moeite. Nooit bij stilgestaan dat dit wel eens heel onhandig kan zijn, want rijd je voor 100 mensen en iedereen maakt 5 euro extra over kom je toch op een flink extraatje en dat kan de belastingdienst wellicht niet zo waarderen als degene die met veel plezier en voor de hobby de lijntjes verzorgd.
Ook van mij echt niets ten nadele bedoeld hoor! Volgens mij is het allemaal heel veel werk en daar mag echt op welk vlak dan ook voordeel aan zitten. Mijn opmerkingen zijn puur bedoeld vanuit hoe de wetgever en instanties er mogelijk naar zullen kijken.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Maar het voordeel dat je als rijder hebt dat je zelf ook goedkoper aan kan kopen en goedkoper vervoer hebt, is volgens mij toch geen 'winst'.  Het is leuk meegenomen, maar kunnen ze toch moeilijk iets tegen hebben.
Die extra'tjes zijn misschien inderdaad wat meer een probleem....  :-\  Je verwacht ook niet dat ze iemands bankuitreiksels gaan nakijken...
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ik maakte inderdaad echt geen winst hoor...ik deelde mijn dieselkosten door het aantal kilo's en dat waren dan de vervoerskosten. Hoogstens wat afgerond, en op t laatst meestal 15 omdat dat makkelijk rekende. 0,15 x 400 kilo = 60 euro. Heen naar harderwijk is nu 20 euro, terug kun je dat ook rekenen, maar meestal reed ik over rotterdam terug, en mijn auto verbruikte echt wel meer met een volle bak, ik haalde Rimanda altijd op in kruisland, ook weer om...etc etc. Ik zie daarop niet echt winst.

Mijn winst zat er in dat de eendkarkassen (toen nog  :'() 70 cent waren per kilo, ipv de 2 euro nog wat die dego er voor vraagt. En er verder niemand reed.

Maar inmiddels is het verschil veel kleiner en ga ik er niet meer voor rijden.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

pearlsofpassion schreef: Maar het voordeel dat je als rijder hebt dat je zelf ook goedkoper aan kan kopen en goedkoper vervoer hebt, is volgens mij toch geen 'winst'.  Het is leuk meegenomen, maar kunnen ze toch moeilijk iets tegen hebben.
Die extra'tjes zijn misschien inderdaad wat meer een probleem....  :-\  Je verwacht ook niet dat ze iemands bankuitreiksels gaan nakijken...
Ik weet het niet. Ik heb het idee dat sommigen er toch wel wat aan overhouden. En nogmaals, ik wil niet zeggen dat het dan gelijk illegaal is, of dat de lijntjesrijders er van mij niets aan over mogen houden. Ik ga alleen in op het punt dat hier wordt geroepen "ach het is een vriendendienst, dus al die instanties hebben geen enkel punt te maken". Dat is naar mijn idee toch wel heel discutabel. En ook dat niet alleen voor Lida, maar voor alle ritjes.
Dian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dian »

voor de belastingdienst is het de vraag of het een onderneming is. Een ondernemening wil zeggen dat je bewust deel neemt aan het economische verkeer met daarbij het oogmerk om winst te maken. Dit is IB-technisch en ik denk eigenlijk niet Lida hier op te pakken is. Voor de omzetbelasting ben je eerder een ondernemening. Lida heeft waarschijnlijk een marge auto (dat wil zeggen dat je bij aankoop geen btw hebt betaald). Je moet dan over de km-vergoeding afrekenen, maar daar staat tegenover dat je ook van de daadwerkelijk brandstokosten de btw weer terug kunt vragen. Hopelijk is er wel een bon van de leverancier met BTW. 2x heffen kan in dit geval niet, de bestelling zit in de laatste fase, nl naar de consument toe....... En aangezien je er niet een bedrag per kg bovenop de betaalde prijs zet, moet je daar ook safe zitten...........

Het juridische gedeelte kan ik niets over zeggen. Daar weet ik niets van.
sella

Bericht door sella »

Wij rekenen ook de brandstof door het aantal kg dat we moeten rijden. Verders bleef het vlees dezelfde prijs.
Maar goed, wij durven ook geen ritje vse meer te doen. :-\
inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

kiara schreef: Formulier ondertekenen ?? Nog nooit gehoord maar lijkt mij wel slim ondanks dat ik niet weet of dat meerwaarde heb in dit geval, want dan heb je toch nog te maken met evt regeltjes lijkt mij ? Maar goed ik weet er niet veel van
Ik heb geen enkel formulier meer en bestel ook niks meer omdat Berre ingeslapen is. Het was in het begin niet maar na een tijd was het naast de factuur ook nog een papier ivm met vervoer. Ik moest echter nog maar een paar km naar huis door een landelijke dorpskern en heb die dingen nooit goed bekeken en me er ook nooit vragen bij gesteld. Ik heb me wel vaak afgevraagd wat de mensen van het benzinestation war we afspraken van onze bezigheden moeten gedacht hebben maar er nooit bij stilgestaan dat het misschien ilegaal was ;D
Neally
5-sterren
5-sterren

Bericht door Neally »

Ach, en dan krijgt iemand die de dag onderweg is van iedereen een bloemetje of een flesje wijn voor de moeite, of een boekenbon.
(als je eens zou weten hoeveel politici aan boekenbonnen krijgen  :-X)
Dan is het geheel en al legaal.
Ze zijn toch in touw, vroeg producten halen. Zorgen dat alles er is.
Wachten op een terrein als een kennis later komt door dit of dat.
Maakt niks uit, we maken fijn een kletsje.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Dian schreef: voor de belastingdienst is het de vraag of het een onderneming is. Een ondernemening wil zeggen dat je bewust deel neemt aan het economische verkeer met daarbij het oogmerk om winst te maken. Dit is IB-technisch en ik denk eigenlijk niet Lida hier op te pakken is. Voor de omzetbelasting ben je eerder een ondernemening. Lida heeft waarschijnlijk een marge auto (dat wil zeggen dat je bij aankoop geen btw hebt betaald). Je moet dan over de km-vergoeding afrekenen, maar daar staat tegenover dat je ook van de daadwerkelijk brandstokosten de btw weer terug kunt vragen. Hopelijk is er wel een bon van de leverancier met BTW. 2x heffen kan in dit geval niet, de bestelling zit in de laatste fase, nl naar de consument toe....... En aangezien je er niet een bedrag per kg bovenop de betaalde prijs zet, moet je daar ook safe zitten...........

Het juridische gedeelte kan ik niets over zeggen. Daar weet ik niets van.
En zelfs dit is allemaal niet zo evident. Ga maar eens met de belastingdienst praten over wanneer je een onderneming bent of zo wordt gezien of niet.

Om te beginnen begint het al met deze vage definities:

"Lang niet iedereen die ondernemer wil zijn, is ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen in het economisch verkeer en als u winst kunt verwachten, is er sprake van een bron van inkomen en bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen binnen de hobby- of familiesfeer, bent u geen ondernemer voor de inkomstenbelasting".

* Maakt u winst? Zo ja, hoeveel? Als u alleen een heel kleine winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.
* Hoe zelfstandig is uw onderneming?
* Als anderen bepalen hoe u uw onderneming moet inrichten en hoe u uw werkzaamheden uitvoert, ontbreekt de zelfstandigheid en is er meestal geen sprake van een onderneming.
* Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)?
* Kapitaal is voor veel ondernemingen noodzakelijk. U moet investeren in bijvoorbeeld reclame, inhuur van mensen en verzekeringen. Voldoende kapitaal om een onderneming te starten en enige tijd draaiende te houden, wijst erop dat u mogelijk een onderneming hebt.
* Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden? Als u erg veel tijd aan een activiteit besteedt zonder dat dat rendement oplevert, is er meestal geen sprake van een onderneming. U moet daarentegen wel voldoende tijd aan uw werkzaamheden besteden om deze rendabel te maken.
* Wie zijn uw opdrachtgevers?
* U streeft ernaar meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verminderen. Wanneer u meerdere opdrachtgevers hebt, neemt uw afhankelijkheid van een of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe.
* Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?
* U bent voor uw bestaan afhankelijk van opdrachtgevers. Om ondernemer te zijn, moet u zich voldoende kenbaar maken, bijvoorbeeld door reclame, een internetsite, een uithangbord of eigen briefpapier.
* Loopt u 'ondernemersrisico'?
* Bestaat er een kans dat uw opdrachtgevers niet betalen? Gebruikt u uw goede naam voor de uitoefening van uw werkzaamheden? Bent u afhankelijk van de vraag naar en het aanbod van uw producten en diensten? Loopt u 'ondernemersrisico', dan hebt u waarschijnlijk een onderneming.
* Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming?
* Als u aansprakelijk bent voor de schulden van uw onderneming, dan bent u mogelijk ondernemer.

Let op!

Als u voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent, kunt u toch ondernemer zijn voor de btw.

=======

Als je het mij vraagt (maar ik kan niet in de administratie van de lijntjes kijken), ben je met alleen je lijntjes al heel snel geen onderneming. Wil niet zeggen dat je je winst niet op moet geven aan de belasting natuurlijk.
Dian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dian »

Lizzy schreef: En zelfs dit is allemaal niet zo evident. Ga maar eens met de belastingdienst praten over wanneer je een onderneming bent of zo wordt gezien of niet.

Om te beginnen begint het al met deze vage definities:

"Lang niet iedereen die ondernemer wil zijn, is ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen in het economisch verkeer en als u winst kunt verwachten, is er sprake van een bron van inkomen en bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen binnen de hobby- of familiesfeer, bent u geen ondernemer voor de inkomstenbelasting".

* Maakt u winst? Zo ja, hoeveel? Als u alleen een heel kleine winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.
* Hoe zelfstandig is uw onderneming?
* Als anderen bepalen hoe u uw onderneming moet inrichten en hoe u uw werkzaamheden uitvoert, ontbreekt de zelfstandigheid en is er meestal geen sprake van een onderneming.
* Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)?
* Kapitaal is voor veel ondernemingen noodzakelijk. U moet investeren in bijvoorbeeld reclame, inhuur van mensen en verzekeringen. Voldoende kapitaal om een onderneming te starten en enige tijd draaiende te houden, wijst erop dat u mogelijk een onderneming hebt.
* Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden? Als u erg veel tijd aan een activiteit besteedt zonder dat dat rendement oplevert, is er meestal geen sprake van een onderneming. U moet daarentegen wel voldoende tijd aan uw werkzaamheden besteden om deze rendabel te maken.
* Wie zijn uw opdrachtgevers?
* U streeft ernaar meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verminderen. Wanneer u meerdere opdrachtgevers hebt, neemt uw afhankelijkheid van een of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe.
* Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?
* U bent voor uw bestaan afhankelijk van opdrachtgevers. Om ondernemer te zijn, moet u zich voldoende kenbaar maken, bijvoorbeeld door reclame, een internetsite, een uithangbord of eigen briefpapier.
* Loopt u 'ondernemersrisico'?
* Bestaat er een kans dat uw opdrachtgevers niet betalen? Gebruikt u uw goede naam voor de uitoefening van uw werkzaamheden? Bent u afhankelijk van de vraag naar en het aanbod van uw producten en diensten? Loopt u 'ondernemersrisico', dan hebt u waarschijnlijk een onderneming.
* Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming?
* Als u aansprakelijk bent voor de schulden van uw onderneming, dan bent u mogelijk ondernemer.

Let op!

Als u voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent, kunt u toch ondernemer zijn voor de btw.

=======

Als je het mij vraagt (maar ik kan niet in de administratie van de lijntjes kijken), ben je met alleen je lijntjes al heel snel geen onderneming. Wil niet zeggen dat je je winst niet op moet geven aan de belasting natuurlijk.
Dat zeg ik ook dat voor de IB er geen sprake kan zijn van een onderneming, er is geen winstoogmerk en dat is het belangerijkste punt in de definitie van ondernemingschap. Daarnaast is het voor de belastingdienst wie stelt die bewijst. Zij zullen dan moeten aantonen dat er wel een onderneming is. Voor de btw ben je eerder ondernemer, dat zeg ik ook. Dat is hier een lastige, dat zou betekenen dat Lida van de bedragen die ze ontvangt 6% zou moeten afdragen, maar daarbij kan ze wel de btw verrekenen van de inkoop, tenminste als er een geldige factuur is. Zo nee, dan zou ik die nu al opvragen bij de leverancier (tenzij het natuurlijk zwart gaat, dan zal de leverancier echt geen factuur geven, al loopt hij wel danig het risico dat er een boekencontrole komt).

De winst zit denk ik hooguit in de vergoeding voor autokosten. Als je iets meer krijgt dan de werkelijke brandstofkosten, kun je ook een deel op afschrijving auto gooien. Dan blijft er denk ik niet veel over aan "winst".
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Lastig om deze handelswijze echt goed te duiden.

In 'onze' ogen is het een groepsinkoop waarbij het bedrag wordt voorgeschoten en bij aflevering recht getrokken.
Iedereen is in deze consument en geen handelaar.

Toch zal het van buitenaf al meer gezien kunnen worden als een coöperatie waar door gezamenlijke inkoop lagere prijzen worden bedongen. Dat klinkt al meer commercieel.
Duimen draaien in elk geval dat het met een sisser afloopt!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Dian schreef: Dat zeg ik ook dat voor de IB er geen sprake kan zijn van een onderneming, er is geen winstoogmerk en dat is het belangerijkste punt in de definitie van ondernemingschap. Daarnaast is het voor de belastingdienst wie stelt die bewijst. Zij zullen dan moeten aantonen dat er wel een onderneming is. Voor de btw ben je eerder ondernemer, dat zeg ik ook. Dat is hier een lastige, dat zou betekenen dat Lida van de bedragen die ze ontvangt 6% zou moeten afdragen, maar daarbij kan ze wel de btw verrekenen van de inkoop, tenminste als er een geldige factuur is. Zo nee, dan zou ik die nu al opvragen bij de leverancier (tenzij het natuurlijk zwart gaat, dan zal de leverancier echt geen factuur geven, al loopt hij wel danig het risico dat er een boekencontrole komt).

De winst zit denk ik hooguit in de vergoeding voor autokosten. Als je iets meer krijgt dan de werkelijke brandstofkosten, kun je ook een deel op afschrijving auto gooien. Dan blijft er denk ik niet veel over aan "winst".
Pffft. Ingewikkelde materie. Leuker en eenvoudiger kunnen ze het zeker niet maken?
Lida. S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lida. S »

Morgen zal ik uitgebreider reageren, maar ik wil nu wel even iedereen bedanken voor het meeleven. Inmiddels ben ik een klein  beetje gekalmeerd.
Gelukkig kan ik aantonen dat ik er geen cent aan heb overgehouden, en mijn manier van  transport van het hondenvlees is volgens de informatie die ik nu heb ook niet verboden. Het hoeft niet in een vries of koelwagen. De nva of vwa had er in ieder geval geen problemen mee.
Ik zal het helemaal gaan uitzoeken, want ik wil niet dat dit unieke 'lijntjessysteem' van barfplaats verdwijnt. Daarnaast wil ik weten of de politie wel juist gehandeld heeft. De intimidatie en agressie vond ik voor welk misdrijf dan ook meer dan overdreven.
Dian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dian »

Lida. S schreef: Morgen zal ik uitgebreider reageren, maar ik wil nu wel even iedereen bedanken voor het meeleven. Inmiddels ben ik een klein  beetje gekalmeerd.
Gelukkig kan ik aantonen dat ik er geen cent aan heb overgehouden, en mijn manier van  transport van het hondenvlees is volgens de informatie die ik nu heb ook niet verboden. Het hoeft niet in een vries of koelwagen. De nva of vwa had er in ieder geval geen problemen mee.
Ik zal het helemaal gaan uitzoeken, want ik wil niet dat dit unieke 'lijntjessysteem' van barfplaats verdwijnt. Daarnaast wil ik weten of de politie wel juist gehandeld heeft. De intimidatie en agressie vond ik voor welk misdrijf dan ook meer dan overdreven.
fijn dat je weer een beetje bijgekomen bent. Wat ik gelezen heb, is de politie wel erg ver gegaan qua gedrag............ kun je daar geen klacht tegen indienen als je zover bent? Je hebt gelukkig getuigen hoe ze je behandeld hebben, ik snap nog steeds niet waarom evenstar weggestuurd werd. Mag jij geen ondersteuning hebben ofzo?

voor nu  :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:

Plaats reactie