pijnklachten achterpoot en lage rug
Moderator: Lizzy
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: advies/ervaring gevraagd behandeling pijnklachten achterpoot en lage rug
We zijn gisteren over gegaan naar 5,6 km.p.u. Dat is niet alleen gelukt, maar ook kon ze desondanks moeiteloos de 4 minuten in 4,4 km. p.u. lopen aan het eind v/d wandelingen. Er lijkt dus een soort drempel over gegaan te zijn, tenminste conditioneel, waardoor niet meer iedere druppel die ze sneller loopt voor haar voelbaar is. Ontzettend blij mee!!
Het blijft natuurlijk gruwelijk spannend of de pijn bij strekken/afzetten t.z.t. verdwijnt, want zonder dat kan ze niet vrij. Maar ik hóóp dat als ze zo heel geleidelijk steeds harder gaat lopen, terwijl ze tegelijkertijd heel verstandig (rechtlijnig, gecontroleerd en met mate) belast, de boel goed kan genezen terwijl tegelijkertijd de belastbaarheid wordt getraind.. Dat zo op de een of andere manier ook herstel komt van dat wat die pijn nog veroorzaakt (en niet goed begrepen wordt).
Ik ben vanaf deze week met de Solgar visolie terug gegaan naar 3x p.wk. (ma, wo, vr). Overige (Bioflexa III, vit E, eidooier, amandelen, etc.) ongewijzigd. Volgende stap is het verder afbouwen of stoppen van Bioflexa, want dat doet officieel niets voor pezen/banden, dus vermoedelijk draagt dat niet (meer) bij. Wanneer ik daarmee stop weet ik nog niet.
Het blijft natuurlijk gruwelijk spannend of de pijn bij strekken/afzetten t.z.t. verdwijnt, want zonder dat kan ze niet vrij. Maar ik hóóp dat als ze zo heel geleidelijk steeds harder gaat lopen, terwijl ze tegelijkertijd heel verstandig (rechtlijnig, gecontroleerd en met mate) belast, de boel goed kan genezen terwijl tegelijkertijd de belastbaarheid wordt getraind.. Dat zo op de een of andere manier ook herstel komt van dat wat die pijn nog veroorzaakt (en niet goed begrepen wordt).
Ik ben vanaf deze week met de Solgar visolie terug gegaan naar 3x p.wk. (ma, wo, vr). Overige (Bioflexa III, vit E, eidooier, amandelen, etc.) ongewijzigd. Volgende stap is het verder afbouwen of stoppen van Bioflexa, want dat doet officieel niets voor pezen/banden, dus vermoedelijk draagt dat niet (meer) bij. Wanneer ik daarmee stop weet ik nog niet.
Zo! Weer een stap gezet!Parelridder schreef:We zijn gisteren over gegaan naar 5,6 km.p.u. Dat is niet alleen gelukt, maar ook kon ze desondanks moeiteloos de 4 minuten in 4,4 km. p.u. lopen aan het eind v/d wandelingen. Er lijkt dus een soort drempel over gegaan te zijn, tenminste conditioneel, waardoor niet meer iedere druppel die ze sneller loopt voor haar voelbaar is. Ontzettend blij mee!!
Kun je nu nog aan haar merken dat strekken/afzetten pijn doet?
Ja nee, dat Bioflexa daarvan denk ik ook niet dat dit nog iets voor haar gaat doen.
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Ja, op die ene keer na dat ze even gestrekt gelegen heeft, is dat niet meer gebeurd. Ze ligt dus nog steevast met een kussentje onder haar buik als ze gestrekt wil liggen, zodat haar achterpoot toch iets gebogen is. En als ze daar eens niet genoeg over na denkt, zich slaapdronken uit strekt, trekt ze de poot met een ruk van pijn snel weer in gebogen stand.Lizzy schreef:Zo! Weer een stap gezet!
Kun je nu nog aan haar merken dat strekken/afzetten pijn doet?
Ja nee, dat Bioflexa daarvan denk ik ook niet dat dit nog iets voor haar gaat doen.
Hoe dat kan is Maarten niet duidelijk, maar de hóóp is dat het zich herstelt naar mate de belastbaarheid vergroot. Ergens kriebelt het soms om dit uit te zoeken, voor we er van de zomer achter komen dat er toch nog wat anders loos is, wat operatie behoeft. Dat het nóg niet klaar is.. Maar los van dat ik nogmaals MRI (lees: uur narcose) nogal belastend vind, denk ik dat het zelfs als er nog iets is wat niet zelf kan herstellen, het een betere uitgangssituatie van operatief ingrijpen is haar eerst weer in goede conditie gebracht te hebben. Dus ik blijf gewoon dit pad volgen en áls dat niet zo gaat als gehoopt, is in ieder geval die (pees)ontsteking verholpen én de conditie & bespiering op peil gebracht.
Heej en fijn dat je me denkt over de Bioflexa! 't Is spannend om te stoppen en ik wil het niet tegelijk met de vermindering van de visolie om de oorzaak van eventueel veranderingen zo duidelijk mogelijk te hebben, maar dan ga ik vermoedelijk toch wel in de loop van de komende weken met deze supplementen stoppen ('t is nogal kostbaar, dus als het zinloos lijkt niet iets om zo maar een paar maandjes langer mee door te gaan).
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Bovenstaande schreef ik 8 februari, daarna heeft ze dat niet meer gedaan, tot gisteravond.. Ze lag in het donker, dus ik kon het niet heel goed zien, maar ze lag zonder iets onder haar buik, dus het moet wel volledig gestrekt geweest zijn! Wederom duurde het niet héél lang, vergelijkbaar met vorige keer, maar ze deed dit al vanaf eind aug. niet meer. Dan was echt een fractie van en seconde genoeg om de poot snel weer terug in buiging te brengen. Er zit welliswaar ca. 3 weken tussen de 1e keer dat ze zo lag en gisteren, maar ik beschouw het nu het herhaald is toch als een ontwikkeling/verbetering, omdat ze dit 5,5 mnd. helemaal niet deed. Oók niet in de vorige periode dat ze zonder stijfheid liep dus (voorafgaand aan het vrij lopen). Dat lijkt er op te wijzen dat we nu op de goede weg zitten!!!!! (ik ben zó blij met Maarten en ook zó blij met die stomme loopband!!)Parelridder schreef:(...) Daantje trok haar lijf op haar voorpoten in strekstand, zónder dat ze zich over een kussen sleepte en bleef met gestrekte achterpoten liggen. Mijn moeder kwam net binnen en ik deed verwoedde pogingen oogcontact te maken om haar middels 'seintjes' te attenderen op de houding. Het moet een kleine halve minuut geduurd hebben voor ik haar zonder woorden duidelijk wist te maken dat ze even naar Daan kijken moest en al die tijd lag ze nog zo! Mijn moeder keek net op tijd om het ook te zien en zo ver wij konden bekijken vanuit onze posities, lag ze echt volledig gestrekt. dat zal ook wel, want na die halve minuut draaide ze zich iets op haar zij, zodat ze links achter wat kon buigen. Het is maar heel kort, maar dat ze dit nu toch weer eventjes deed is een verbetering die we eerder nog niet bereikten!! Ontstaan toen ze een knal op haar rug kreeg van dokter Aharon, door anderen geinterpreteerd als voortkomend uit de rug, maar Maarten deelt mijn vermoeden dat de kracht op haar onderrug indirect en kracht op haar pootblessure was en de pijn bij gestrekt liggen dáár door veroorzaakt wordt (...)
Bloed spannend en er écht op vertrouwen lukt me nog niet, maar jemig wat ben ik blij met deze (nu nog mini) beweging in het herstel!
Maar het kan misschien zijn dat er een klein spiertje of peesje zegt "pingggg" als ze die beweging maakt? Niet echt vergelijkbaar natuurlijk maar er zijn een heel regiment aan bewegingkjes die bij mezelf een pijnprikkel opleveren. Heb jij dat zelf niet? Naar mate je ouder wordt, wordt dat er ook niet beter op
Ik snap het wel, dat stoppen met supplementen ook eng is. Maar goed, 1 voor 1 en als je het te spannend vindt kun je ze misschien eerst afbouwen.
Ik snap het wel, dat stoppen met supplementen ook eng is. Maar goed, 1 voor 1 en als je het te spannend vindt kun je ze misschien eerst afbouwen.
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Een kleinigheidje als een 'ping' gevoel is het zeker niet, Daantje geeft niet zo snel zodanig pijn aan is gebleken bij de onderzoeken en behandelingen. En dat juist dat strekken pijn doet correspondeert ook helemaal met dat juist het afzetten voor sprint of verre sprong klachten oplevert. Er is dus iets bij dat echt strekken wat de klacht aan jaagt.Lizzy schreef:Maar het kan misschien zijn dat er een klein spiertje of peesje zegt "pingggg" als ze die beweging maakt? Niet echt vergelijkbaar natuurlijk maar er zijn een heel regiment aan bewegingkjes die bij mezelf een pijnprikkel opleveren.
Ze mag de tijdsduur van wandelen t.z.t. ook gaan opbouwen als dit nog niet hersteld is, in de hoop dat de belastbaarheid ditmaal desondanks te verhogen is en daardoor dit probleem zich gaat herstellen. Maar als dat niet zo gaat werken, zal vrij lopen opnieuw problemen opleveren, want dit dát - het sprinten/springen - is hetgeen wat vanaf mei vorig jaar tot klachten leidt.
Duimen dus, dat er nu een proces van herstel van ook dát probleem op gang gekomen is!
-
Siberienne
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Nah, ze speelt vals: gisteravond lag ze weer zo en toen ik aandachtig keek zag ik haar smokkeltrucje: ze heeft haar linker achterpoot iets naar buiten gedraaid, dus met de knie iets naar buiten in plaats van de poot recht gestrekt met de knie op de vloer. En zo ontstaat er dus en lichte buiging in de knie.. Slimpie.
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Vanaf vandaag loopt ze 5,7 km. p.u. Ik ben zooooo benieuwd hoe de opbouw in tijdsduur t.z.t. zal gaan!! Het duurt nog lang voor we daar mee mogen beginnen, nog 6 weken.. Blij dat we tot die tijd al wel de snelheid van lopen mogen opbouwen, ik doe het zo geleidelijk mogelijk. Ideaal dat het zo kan.
Nou, dat is zeker ideaal! Wat zul jij blij zijn met die loopband!
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Nou echt hoor, gewoon geen woorden voor. Hoe voorzichtig ook, het kan bij lange na niet zó voorzichtig zonder. Nu nog in het opbouwen van tempo, maar straks t.a.v. het verlengen van de tijdsduur idem dito. Eerder heb ik dat al geprobeerd in de wijk: we lopen steeds dezelfde route omdat je al gauw een paar minuten langer loopt als je leuk varieert. En zo nauw komt het, die speling is er niet.. Dus bij het verlengen van de wandeling bedacht ik kleine omweggetjes die net een paar minuten toevoegden. En toch ging het mis
Met de loopband gaat dat straks zonder getob heel geleidelijk kunnen én zonder dat je dan ook onbedoeld extra bruggetjes (lees: hellinkjes) toe voegt.
Ja, het lijkt mij ook echt ideaal/perfect! In meer situaties toepasbaar maar in jouw situatie gewoon perfect!Parelridder schreef:Nou echt hoor, gewoon geen woorden voor. Hoe voorzichtig ook, het kan bij lange na niet zó voorzichtig zonder. Nu nog in het opbouwen van tempo, maar straks t.a.v. het verlengen van de tijdsduur idem dito. Eerder heb ik dat al geprobeerd in de wijk: we lopen steeds dezelfde route omdat je al gauw een paar minuten langer loopt als je leuk varieert. En zo nauw komt het, die speling is er niet.. Dus bij het verlengen van de wandeling bedacht ik kleine omweggetjes die net een paar minuten toevoegden. En toch ging het misMet de loopband gaat dat straks zonder getob heel geleidelijk kunnen én zonder dat je dan ook onbedoeld extra bruggetjes (lees: hellinkjes) toe voegt.
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Afgelopen vrijdag hebben we de snelheid weer met 0,1 km.p.u. opgebouwd. Vandaag dus voor de 4e dag. Met het opbouwen van 5,7 naar 5,8 heb ik ook haar 'loopschema' (van wat ze per loopbandwandeling doet) omgegooid. Het warm lopen en ook het uit lopen doet ze nu uitvoeriger: eerder liep ze een kwartier in het snelste tempo, nu 10 minuten. De tijdsduur mag immers nog niet opgebouwd worden. Door deze verandering is ook de afstand nauwelijks verandert. Deze is op zich sowieso weinig toegenomen. Aanvankelijk bereikte ze bijna 2,5 km. per half uur en nu zit ze er een fractie boven maar nog onder de 2,6 km. De verandering zit dus m.n. in het tempo wat ze tijdens de snelste minuten loopt.
Het gedurende 4 minuten 4,4 km.p.u. lopen doet ze nog 1 maal daags. Dat vind ik voldoende training. tijdens de 2e loopbandwandeling, aan het eind van de dag, kost haar dat meer moeite. Daarom heb ik 'm dan geschrapt. Opdracht van Maarten was immers om zo mogelijk in een kalm drafje naast de fiets te laten lopen, wat ik nu 'na boots' m.b.v. de loopband. Het enkele minuutjes in zo laag mogelijk tempo laten draven heb ik er zelf aan toe gevoegd, om breder te trainen. Ik vermoed daarmee meer kracht en wellicht ook andere spieren te trainen.
Ze hijgt wel tijdens het lopen, maar dat is over als de wandeling gestopt is, dus de mate van vermoeidheid/inspanning valt mee. We doen rek/strek oefeningen voorafgaand, ter voorbereiding, maar ze heeft geen neiging tot rekken & strekken na rust, dus ook de spierpijn moet erg beperkt zijn. Al met al denk ik dat we vooralsnog dus slagen in het heel geleidelijk, bijna onmerkbaar, opbouwen.
Last but not least: zowel de stijfheid in de achterpoot als de compensatieklacht in de schouder zijn vooralsnog weg gebleven!!
Het gedurende 4 minuten 4,4 km.p.u. lopen doet ze nog 1 maal daags. Dat vind ik voldoende training. tijdens de 2e loopbandwandeling, aan het eind van de dag, kost haar dat meer moeite. Daarom heb ik 'm dan geschrapt. Opdracht van Maarten was immers om zo mogelijk in een kalm drafje naast de fiets te laten lopen, wat ik nu 'na boots' m.b.v. de loopband. Het enkele minuutjes in zo laag mogelijk tempo laten draven heb ik er zelf aan toe gevoegd, om breder te trainen. Ik vermoed daarmee meer kracht en wellicht ook andere spieren te trainen.
Ze hijgt wel tijdens het lopen, maar dat is over als de wandeling gestopt is, dus de mate van vermoeidheid/inspanning valt mee. We doen rek/strek oefeningen voorafgaand, ter voorbereiding, maar ze heeft geen neiging tot rekken & strekken na rust, dus ook de spierpijn moet erg beperkt zijn. Al met al denk ik dat we vooralsnog dus slagen in het heel geleidelijk, bijna onmerkbaar, opbouwen.
Last but not least: zowel de stijfheid in de achterpoot als de compensatieklacht in de schouder zijn vooralsnog weg gebleven!!
Nou super! Wat geweldig om te lezen dat het zo goed gaat! Nog even rent ze weer vrolijk door het bos!
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Oh hoe vaak ik dáár naar verlang!!!! Van de week al die diepe regenplassen, waar Merel en Maartje door heen crosten. En dan denk ik natuurlijk ineens "Jemig, hoe lang geleden is het dat Daantje dat kon.. wat zal ze verschrikkelijk genieten als dat weer mag!!"
Zo juist heeft ze een kwartier(!!!) gestrekt geleden, voor het eerst weer na de laatste keer dat ik het schreef. Wel met de kleine vals-spelerij van de knieen een fractie naar buiten te draaien, maar echt minimaal! En hoe dan ook beschouw ik het op deze wijze gestrekt liggen als een vooruitgang. Ik denk nl niet dat hete en nu pas bedacht slimmigheidje is, maar een mate van strekken die eerder nog niet kon.
Ze mag over ruim 5 weken de tijdsduur van de wandelingen gaan opbouwen, óók als ze dan nog niet normaal gestrekt ligt. Al met al heb ik goede hoop dat het gaat lopen zoals Maarten hoopt: dat door de geleidelijk toegenomen belasting ook de laatste loodjes herstellen.
Mócht het zo zijn dat ze nog niet normaal pijnvrij strekken kan tegen de tijd dat ze een uur kan lopen (en dat wél lukt) dan ga ik terug naar Maarten, want wordt een MRI toch wel raadzaam. Vrij laten als strekken nog zo duidelijk pijn geeft is geen optie, dan gooien we alles weg wat we opgebouwd hebben. Maar als ze een kwartier languit ligt, ow dat geeft zo'n goede hoop!!!! Idem voor de ieniministapjes in tempo-opbouw, die tot nu toe zonder klachten lukken. ONTZETTEND spannend, maar wat een genot als het opnieuw succesvol is.
Ik bepaal de opbouw nu middels het vergelijken met eigen fysiotherapie en wat ik zelf doe als ik door bijv. vakantie langer loop of in zwaarder terrein. De officiele schema's - zoals ik die ook van haar laatste fysio kreeg - gaan allemaal uit van 3 dgn. per week 'trainen' en veelal ook intervaltraining. Ik zag meer in dagelijkse beweging (past ook binnen het advies van Maarten) en in 'sluipenderwijze' opbouwen in plaats van middels intervaltraining. Maar het is spannend om af te wijken van schema's van deskundigen. Daarom schrijf ik ook op wat ik gedaan heb: om van te leren. Ik heb geen schema, bekijk per stapje wat mij wijsheid lijkt, een 'schema in ontwikkeling'. En dan maar kei hard duimen dat het er eentje is om te bewaren..
Zo juist heeft ze een kwartier(!!!) gestrekt geleden, voor het eerst weer na de laatste keer dat ik het schreef. Wel met de kleine vals-spelerij van de knieen een fractie naar buiten te draaien, maar echt minimaal! En hoe dan ook beschouw ik het op deze wijze gestrekt liggen als een vooruitgang. Ik denk nl niet dat hete en nu pas bedacht slimmigheidje is, maar een mate van strekken die eerder nog niet kon.
Ze mag over ruim 5 weken de tijdsduur van de wandelingen gaan opbouwen, óók als ze dan nog niet normaal gestrekt ligt. Al met al heb ik goede hoop dat het gaat lopen zoals Maarten hoopt: dat door de geleidelijk toegenomen belasting ook de laatste loodjes herstellen.
Mócht het zo zijn dat ze nog niet normaal pijnvrij strekken kan tegen de tijd dat ze een uur kan lopen (en dat wél lukt) dan ga ik terug naar Maarten, want wordt een MRI toch wel raadzaam. Vrij laten als strekken nog zo duidelijk pijn geeft is geen optie, dan gooien we alles weg wat we opgebouwd hebben. Maar als ze een kwartier languit ligt, ow dat geeft zo'n goede hoop!!!! Idem voor de ieniministapjes in tempo-opbouw, die tot nu toe zonder klachten lukken. ONTZETTEND spannend, maar wat een genot als het opnieuw succesvol is.
Ik bepaal de opbouw nu middels het vergelijken met eigen fysiotherapie en wat ik zelf doe als ik door bijv. vakantie langer loop of in zwaarder terrein. De officiele schema's - zoals ik die ook van haar laatste fysio kreeg - gaan allemaal uit van 3 dgn. per week 'trainen' en veelal ook intervaltraining. Ik zag meer in dagelijkse beweging (past ook binnen het advies van Maarten) en in 'sluipenderwijze' opbouwen in plaats van middels intervaltraining. Maar het is spannend om af te wijken van schema's van deskundigen. Daarom schrijf ik ook op wat ik gedaan heb: om van te leren. Ik heb geen schema, bekijk per stapje wat mij wijsheid lijkt, een 'schema in ontwikkeling'. En dan maar kei hard duimen dat het er eentje is om te bewaren..