Kuikuhnek schreef:Ik heb clicker training gedaan, ik weet precies hoe het werkt.
Wat ik daar mee bedoelde is de honden bv belonen achter het pak, dan is de hond zo gefixeerd op dat pak, de beloning dus, dat die een clicker niet meer hoort.
Dat pak is de ultieme tennisbal.
Ja, dat weet ik, dat je clickertraining hebt gedaan. Maar nou leg je het beter uit. Tenminste, in zoverre beter: je legt het nu uit op een manier dat ik het ook snap
Tja, een hond die niet zo zeker bijt, dat is een lastige. In de praktijk wil je een hond die koste wat kost vasthoud.
In de meeste gevallen zijn dat de meest zelfverzekerde honden, met een hoge prooi of bezits drang.
De hond mag nooit loslaten, wat er ook gebeurt. Dat is uiteraard gebonden aan een grens maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel. Dus als een pup al niet zeker bijt, is er een kans dat die geen goeie ph gaat worden. En waarom zou je doorgaan met een renpaard die voor verkoop en wedstrijden is die als veulen al niet lekker rent.
Want zo moet je het zien.
Ja, ik snap het volgens mij wel. En ik snap ook wel dat je niet verder gaat met een pup die het niet in zich heeft. Ik dacht meer aan een pup die het wel in zich heeft, maar zijn/haar trainingstraject (waar iets mis kan zijn gegaan) waardoor hij/zij niet op een normale manier geleerd kan worden los te laten.
Mijn eerste twee honden lieten ook niet los, de eerste in het geheel niet, de tweede wel op commando.
Maar, in de praktijk gebeurt het volgende, de hond bijt in, de verdachte gilt als een speenvarken en wil loskomen, logisch. De hond is echter geleerd om vast te houden met gillende mensen en het wegtrekken van zijn prooi zal er alleen maar voor zorgen dat hij nog harder zal inbijten.
Het is niet zo zwart wit als het lijkt.
Honden die in de praktijk nog niet gebeten hebben zullen in de regel makkelijker loslaten.
Hebben ze in de praktijk echter een paar keer goed succes gehad dan gaat dit lastiger worden. De hond is een bepaalde drempel over en ziet overal potentiële tennisballen lopen. Uiteraard mag hij niet, op enkele uitzonderingen na, uit zichzelf bijten, maar je moet echt super scherp rondlopen met zo een hond.
Ik nam mijn hond ook nooit mee de wacht ruimte in bij de DA, met dat verschil dat ik niet zat te pochen.
Ja, dat snap ik ook. En met succes neemt ook het fanatisme toe. Dat zie je ook met honden die zelfstandig een potje gaan lopen jagen. En toch denk ik dan "waarom zou Emily Larlham een uber jagende hond leren zich in te houden en waarom zou je een uber fanatieke ph niet kunnen leren lossen?
Maar wat doen jullie nou als een hond ook niet wil lossen als ie geroosterd wordt met een stroomband?