Biologisch Barfen
Moderator: Lizzy
Re: Biologisch Barfen
En gewoon los in de tuin? Moeten ze persé in een hok?
-
lianneke
- 5-sterren

Hoi, hoe gaat dat kiemen precies in zn werk? En welke groenten kun je kiemen?ulla schreef: Je hond ( en ) biologische groenten laten eten kan heel goedkoop, door te gaan kiemen, ben je nog minder kwijt dan aan niet biologische groenten.
Super gezond ook nog.
Verder heeft lidll in het vriesvak ook gemengde biologische groenten mixen.![]()
Van de zomer heb ik wel buiten allerlei groenten , maar misschien is dit een alternatief voor de winter, als het tenminste binnen kan?
Groetjes, Lianne
Wij hebben de kippen , ganzen, eenden en parelhoenders los op een halve hectare, maar die ruimte moet je wel hebben, minder kan ook dan neem je gewoon minder dieren.
Dieren in een hok vind ik niets, m.u.v. s, nachts dan gaan ze voor hun veiligheid het nachthok in.
Dieren in een hok vind ik niets, m.u.v. s, nachts dan gaan ze voor hun veiligheid het nachthok in.
Gebruik de zoek fuctie eens en type kiemen in, er zijn diverse topics over, je doet het heel makkelijk in een pot op de vensterbank.lianneke schreef: Hoi, hoe gaat dat kiemen precies in zn werk? En welke groenten kun je kiemen?
Van de zomer heb ik wel buiten allerlei groenten , maar misschien is dit een alternatief voor de winter, als het tenminste binnen kan?
Groetjes, Lianne
Ik kiem voornamelijk brocolli, alfalfa, rode klaver, en gemengde kiemen.
- pearlsofpassion
- Moderator
Oh, maar ik bedoelde ook niet zo'n rennetje aan een hok! Dat noem ik geen ren hoor! Dat is gewoon een hok met gaas. Nee, een ren is iets waar ze kunnen in rennen, scharrelen en beschutting hebben. Kippen moeten ook een plaats om te zandbaden hebben en een droge schadumplek om hun veren te poetsen.Mevroi Kruim schreef: Kippen zijn idd heel leuk! Maar dat 'rennetje' wil ik toch wel ff kwalificeren ;) als je hele rustige kippen hebt zoals brahma's hoeft je ren niet enorm groot te zijn. De meeste raskippen zijn een stuk actiever en hebben behoefte aan veel meer ruimte. De kippenhokken die standaard in de handel zijn hebben ook standaard veel en veel te kleine rennen, net als de standaard konijnenhokken. Dat wordt dan een beetje bio-industrie in de achtertuin en dat willen we toch niet.
Kippen willen graag kunnen scharrelen en graven en zandbadderen en zonnen. Ze zijn dol op groen en piertjes, miertjes en ander klein grut, een buitje regen is goed voor de veren en voldoende ruimte, afwisseling en begroeiing zorgen er ook voor dat ze elkaar intact laten. Een overdekte ren van 1x1m met betonvloer is dus niks voor een kip, laat staan voor een toompje kippen.
Mijn kippen hadden waar we ze eerst hadden zo'n 300-400m², dus dat zat zeker wel goed. Nu zit ik terug bij mijn ouders, hebben mijn konijnen de helft van de oorsponkelijke kippenren ingenomen en hebben ze zo'n 30-40m², en dat is wel het minimum vind ik.
Maar zoveel werk is het niet om een draadje te zetten, dat bedoel ik. Als je ze vrij in de tuin wil, kan dat als alles afgesloten is, maar dan hebben ze nog steeds een hok nodig of een plaatsje in de schuur. Om in te slapen, hun eieren te leggen en dus eventueel te broeden. Niet om de hele dag in te zitten natuurlijk, waar heb je dan een ren voor?
Ze slapen trouwens bij voorkeur op stok buiten het hok maar onder een afdak. Maar dan moeten ze wel hoog genoeg van de grond, hier zo'n anderhalve meter. Het hok is door mijn pa zelf gebouwd... en ook het hok zelf staat zo hoog. Ze kunnen er helemaal onder wat nog eens plaats bespaard.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 17 aug 2011, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog even over de "absurde prijzen" van biologisch vlees.
Denk er nog eens over na en je komt tot de conclusie dat de prijzen van niet-biologisch vlees absurd zijn
Denk er nog eens over na en je komt tot de conclusie dat de prijzen van niet-biologisch vlees absurd zijn
Ja dat zal het wel zijn, maar het verschil is te groot.
Als je dan op het geld moet letten in de supermarkt dan is het gewoon super lastig.
Als je dan op het geld moet letten in de supermarkt dan is het gewoon super lastig.
- Meike en Daisy
- 5-sterren

- Contacteer:
Eigenlijk zijn de prijzen van de producten uit de bio-industrie absurd!Wendi schreef: Nog even over de "absurde prijzen" van biologisch vlees.
het zijn allemaal keuzes en ieder is vrij te kiezen
en dat het verschil zo groot is is niet omdat biologisch zo duur is
van de site van wakker dier:
Supermarkten stunten meer dan ooit met vlees. Een kwart van het vlees dat over de toonbank gaat in de supermarkten, is sterk afgeprijsd. Supermarkten gebruiken de kiloknaller als trafficbuilder: extreem goedkope aanbiedingen, vaak zelfs beneden inkoopsprijs, om klanten te lokken die dan ook andere producten kopen. Zo daalde de gemiddelde prijs van een kilo varkenskarbonade tussen 1995 en 2008 van €6,35 naar €5,35 terwijl deze alleen om de inflatie te compenseren had moeten stijgen naar €8,25. Op de korte termijn kopen supermarkten dan vaak niet dieronvriendelijker in, zo verweert ook C1000 zich met dit argument, maar op de lange termijn ontstaat steeds meer druk op een lage inkoopprijs en worden boeren gedwongen nog goedkoper te produceren, vaak ten koste van dieren. De weerstand tegen het stunten met vlees neemt toe. Boeren, slagers, slachterijen, politiek en dierenorganisaties zijn eensgezind in hun weerzin tegen de kiloknaller.
en dat het verschil zo groot is is niet omdat biologisch zo duur is
van de site van wakker dier:
Supermarkten stunten meer dan ooit met vlees. Een kwart van het vlees dat over de toonbank gaat in de supermarkten, is sterk afgeprijsd. Supermarkten gebruiken de kiloknaller als trafficbuilder: extreem goedkope aanbiedingen, vaak zelfs beneden inkoopsprijs, om klanten te lokken die dan ook andere producten kopen. Zo daalde de gemiddelde prijs van een kilo varkenskarbonade tussen 1995 en 2008 van €6,35 naar €5,35 terwijl deze alleen om de inflatie te compenseren had moeten stijgen naar €8,25. Op de korte termijn kopen supermarkten dan vaak niet dieronvriendelijker in, zo verweert ook C1000 zich met dit argument, maar op de lange termijn ontstaat steeds meer druk op een lage inkoopprijs en worden boeren gedwongen nog goedkoper te produceren, vaak ten koste van dieren. De weerstand tegen het stunten met vlees neemt toe. Boeren, slagers, slachterijen, politiek en dierenorganisaties zijn eensgezind in hun weerzin tegen de kiloknaller.
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Nou, da's interessant, hoe zie je dat voor je?Barf schreef: Ja 8 honden laten kreperen in het buitenland om biologisch te voeren is mijn optie niet
Gooi de prijzen voor biologisch vlees maar eens stukken omlaag en dan weet ik zeker dat er heel veel mensen die overstap zullen maken 8)
Biologisch boeren is duurder:
- omdat met respect met de grond en de natuur omgaan betekent dat je extensiever boert en dus meer grond nodig hebt
- geen gif en geen kunstmest gebruiken betekent een lagere opbrengst door minder explosieve groei en meer insectenvraat
- geen gif en geen kunstmest betekent gebruik maken van rassen die daartegen bestand zijn, veelal oude landrassen of varianten daarop, die minder opleveren, waar moeilijker aan te komen is en die duurder zijn (want: zie alle redenen hier).
- geen gif betekent arbeidsintensiever boeren: wieden en schoffelen ipv gif spuiten
- respect voor de natuur betekent minder opbrengst omdat je bv later of eerder maait zodat de broedende en jonge vogels niet verhakseld worden, land braak laten liggen etc.
- koeien, varkens en kippen die leven van ruwvoer en graan enz van eigen land vragen meer grond en leveren minder productie
- koeien, varkens en kippen die een dierwaardig leven leiden gaan naar buiten, kunnen grazen, scharrelen en modderwroeten en vergen dus meer grond
Ik ben benieuwd naar jouw oplossingen voor deze zaken!
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op wo 17 aug 2011, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Een beetje onzin om te praten over wat mijn oplossing is want ik zeg niet dat ik voorstander ben van de bio industrie. Ik vraag ook niet wat de oplossing is voor de hongersnood in Afrika. Kan ik ook een moreel vraagstuk van maken of het verantwoord is mensen te laten kreperen en hier je hond voor een tientje de kilo vlees te voerenMevroi Kruim schreef: Nou, da's interessant, hoe zie je dat voor je?
Biologisch boeren is duurder:
- omdat met respect met de grond en de natuur omgaan betekent dat je extensiever boert en dus meer grond nodig hebt
- geen gif en geen kunstmest gebruiken betekent een lagere opbrengst door minder explosieve groei en meer insectenvraat
- geen gif en geen kunstmest betekent gebruik maken van rassen die daartegen bestand zijn, veelal oude landrassen of varianten daarop, die minder opleveren, waar moeilijker aan te komen is en die duurder zijn (want: zie alle redenen hier).
- geen gif betekent arbeidsintensiever boeren: wieden en schoffelen ipv gif spuiten
- respect voor de natuur betekent minder opbrengst omdat je bv later of eerder maait zodat de broedende en jonge vogels niet verhakseld worden, land braak laten liggen etc.
- koeien, varkens en kippen die leven van ruwvoer en graan enz van eigen land vragen meer grond en leveren minder productie
- koeien, varkens en kippen die een dierwaardig leven leiden gaan naar buiten, kunnen grazen, scharrelen en modderwroeten en vergen dus meer grond
Ik ben benieuwd naar jouw oplossingen voor deze zaken!
Ik probeer mijn steentje bij te dragen op mijn manier, net zoals een heleboel anderen. Als iedereen nou eens stopt met zelf bio industrie vlees te eten en over te stappen op biologisch vlees gaan die kosten vanzelf al een stukje omlaag !
dat laatste betwijfel ik. Meestal gaat dat wel op: hoe meer hoe goedkoper, maar in dit geval kom je dan volgens mij uit op....intensieve veehouderij 
overigens kun je vaak aan het eind van de dag biologisch vlees met korting kopen in de supermarkten. Dan hoef je niet echt meer te betalen en thuis gooi je het in de vriezer (want die hebben we allemaal wel toch?
) Als er minder biologisch vlees weggegooid wordt en meer bioindustrievlees zou er toch een verandering in het assortiment moeten komen...
En voor je honden kun je ook keuzes maken: door zelf te zoeken naar goede adressen en mee te doen met biologische/diervriendelijke aanbiedingen/verzameltopics alhier. En vooral doorvragen naar de herkomst van je vlees en niet te gauw denken dat is wel goed en dan struisvogelen
overigens kun je vaak aan het eind van de dag biologisch vlees met korting kopen in de supermarkten. Dan hoef je niet echt meer te betalen en thuis gooi je het in de vriezer (want die hebben we allemaal wel toch?
En voor je honden kun je ook keuzes maken: door zelf te zoeken naar goede adressen en mee te doen met biologische/diervriendelijke aanbiedingen/verzameltopics alhier. En vooral doorvragen naar de herkomst van je vlees en niet te gauw denken dat is wel goed en dan struisvogelen
Laatst gewijzigd door Wendi op wo 17 aug 2011, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
trouwens....kennen jullie www.okvlees.nl?
Peter Kolster van wie dit net gestarte bedrijf is was in februari ook op de lezing van Tannetje in Zwiggelte.
Hij was de enige daar zonder hond
Hij wilde wat meer weten over het vers voeren van honden en misschien wordt dit in de toekomst ook een tak van hem, wie weet.
We hebben het er al vaker over gehad (ik zou het namelijk geweldig vinden!) maar op dit moment nog niet, het is nu erg druk met het mensenvlees.
Ook heeft hij in dat geval eigenlijk alleen rund en kip, voor de kippen heb ik/hebben we Antonia en rund ben ik vooralsnog niet nodig omdat ik daar zelf een diervriendelijk adres het jaar rond en in de slachttijd de natuurgrazers voor heb. Maar wie weet...ik blijf in contact met hem!
Wil je voor jezelf diervriendelijk vlees dan zou ik daar echt eens kijken, het is allemaal heel transparant en dat is erg prettig!
Peter Kolster van wie dit net gestarte bedrijf is was in februari ook op de lezing van Tannetje in Zwiggelte.
Hij was de enige daar zonder hond
Hij wilde wat meer weten over het vers voeren van honden en misschien wordt dit in de toekomst ook een tak van hem, wie weet.
We hebben het er al vaker over gehad (ik zou het namelijk geweldig vinden!) maar op dit moment nog niet, het is nu erg druk met het mensenvlees.
Ook heeft hij in dat geval eigenlijk alleen rund en kip, voor de kippen heb ik/hebben we Antonia en rund ben ik vooralsnog niet nodig omdat ik daar zelf een diervriendelijk adres het jaar rond en in de slachttijd de natuurgrazers voor heb. Maar wie weet...ik blijf in contact met hem!
Wil je voor jezelf diervriendelijk vlees dan zou ik daar echt eens kijken, het is allemaal heel transparant en dat is erg prettig!
Dank u, ik ga bijzonder verantwoord met mijn keuzes om aangaande biologische diervriendelijke aanbiedingen, dat biologisch vlees einde van de dag goedkoper is was me ook niet ontgaanWendi schreef: dat laatste betwijfel ik. Meestal gaat dat wel op: hoe meer hoe goedkoper, maar in dit geval kom je dan volgens mij uit op....intensieve veehouderij
overigens kun je vaak aan het eind van de dag biologisch vlees met korting kopen in de supermarkten. Dan hoef je niet echt meer te betalen en thuis gooi je het in de vriezer (want die hebben we allemaal wel toch?) Als er minder biologisch vlees weggegooid wordt en meer bioindustrievlees zou er toch een verandering in het assortiment moeten komen...
En voor je honden kun je ook keuzes maken: door zelf te zoeken naar goede adressen en mee te doen met biologische/diervriendelijke aanbiedingen/verzameltopics alhier. En vooral doorvragen naar de herkomst van je vlees en niet te gauw denken dat is wel goed en dan struisvogelen![]()
Dat neemt echter niet weg dat ik het nog steeds veel te duur vind om volledig biologisch te barfen 8)
Neem me niet kwalijk, dat laatste was trouwens een tip in het algemeen (net als m'n okvlees-posting) omdat er hier meer mensen, ook met een kleine beurs, diervriendelijker willen eten. Jij at zelf toch geen vlees? Dan kun je deze tip dus naast je neerleggenBarf schreef: Dank u, ik ga bijzonder verantwoord met mijn keuzes om aangaande biologische diervriendelijke aanbiedingen, dat biologisch vlees einde van de dag goedkoper is was me ook niet ontgaan :biggrin2:
Dat neemt echter niet weg dat ik het nog steeds veel te duur vind om volledig biologisch te barfen 8)
En je mag het te duur vinden, nogmaals daar is iedereen vrij in.
Ikzelf zou liever zeggen: het is veel geld. Te duur impliceert iets anders ::)
Maar om even op de eerste zin terug te komen: zou biologisch vlees echt goedkoper kunnen worden als er meer van verkocht wordt? Ik betwijfel het dus, maar weet het ook niet zeker hoor hoe die dingen werken...
Laatst gewijzigd door Wendi op wo 17 aug 2011, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.