BPWR : Huishoudgeld ....

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: BPWR : Huishoudgeld ....

Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

sella schreef: Ik ben per 1 januari mijn aanvullende uitkering van arbeidsongeschiktheid kwijtgeraakt. dat is 62 euro minder, paniek, want ja dat is toch net het eten van de honden gemiddeld per maand.
Verzekeringen bekeken en door van zorgverzekeraar te verandern, andere verzekeringen van centraal beheer naar promovendum, upc eruit en naar tele 2 voor telefoon en internet zonder televisie, en ik heb meer dan dat bedrag terug.
Het is dat ik ook niet tegen de gemiddelde spelt pasta's kan, dat we nu zelf 25 kg duitse spelt korrels bestellen(zelf malen geeft de garantie dat er echt niets anders inzit waar ik ziek van wordt) maak dus zelf brood, pasta. De pasta is ook veel beter te eten dan die ik waar dan ook heb gekocht, ik walgde van volkoren brood en volkoren pasta en dit vindt ik volkoren héérlijk.
Quiona en teff vindt ik niet te knagen dus dat is op en niet meer erin.
Wij hebben door mijn arbeidsongeschiktheid al 25 jaar geleden extreem moeten besparen(broerlief was nog ful time student) dat ik heel creatief ben geworden met eten opleuken voor weinig.
Door dat ik alles in grote porties maak, en veel groentes in de aanbieding, het vlees bij een lokale slager die geen dikbillen levert(onbetaalbaar voor ons) en we onze worst ook zelf maken, eten wij een warme maaltijd voor gemiddeld 5 euro voor 2 personen.
Ik heb in september bijvoorbeeld 15 kg paprika voor 6 euro kunnen kopen en dat per portie ingevroren, 20 kg champignonnen voor 1 euro per 2 kg en winterpeen 25 kg 6 euro, daar kan ik heel lang mee koken vanuit de diepvries, dan is vlees het duurste, maar door goed op de aanbiedingen te letten en bij veel groenteboeren op de markt in een goed blaadje staan geeft ons heel veel voordeel. Nee het is niet biologisch, maar dat is niet anders, en ik eet in de zomer en herfst veel bladgroenten uit de tuin

@kaio, ik zou zeker bekijken of je een moestuin zou kunnen opzetten, dat scheelt echt zoveel en het is zoveel lekkerder.
Paprika invriezen?  :o Hoe behandel je die dan van tevoren? Want rauwe ingevroren paprika wordt bij mij een ontzettende smurrie na het ontdooien!

Dezelfde vraag voor Choopy en d'r spruitjes en bloemkool in de kast: hoe heb je die houdbaar gemaakt? Ik hoop ooit een zelfvoorzienend moestuintje te hebben, dan zijn dat soort dingen handige tips!
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

oo ik krijg van mijn moeder ook altijd ingevroren hongaarse paprika voor de goulash. Ze snijdt ze in stukken en dan gwewoon invriezen. Ik gebruik ze in de goulash naast de gewone paprika. Ik ontdooi ze niet, ik was ze even en dan gaan ze met de rest de keukenmachine in of snij het in stukken en dan meteen de pan in
sella

Bericht door sella »

Ik snijd ze in reepjes vries ze vaccuum in, laat het ontdooien, maak het zakje open en vlij het in de pan en ik heb geroerbakte paprika.
Champignons zien er iets minder smakelijk uit, maar na het bereiden zie je daar niets meer van.
Ik heb heel goed gekeken hoe de groothandels hun diepvries produkten aanbieden.
sella

Bericht door sella »

Mijn tuin is ook niet zo groot, maar wij hebben een langwerpige bak gebouwd waar ik kruiden, sla, tomaat, komkommer en courgetten, en wat andijvie, worteltjes en doperwten en sperziebonen heb gezet.
Ik kies dan wel voor de laag blijvende rassen met sperzieboon en snijboon en dan de langere rassen voor doperwt en peultjes, het is voor mijn ipv de siertuin en het staat heel leuk met bloeinde kruiden ect
suzanne 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door suzanne 1 »

Bij ons is het noodzaak om zo zuinig te leven. Als het aan mij lag aten we bijna alles biologisch.
Ik heb een hondenuitlaatservice (mensen die zeggen dat je daar slapend rijk van wordt, die zijn gek) en als je dat goed doet, dus niet teveel honden in een groep, goede verzekeringen, goede businrichting, goede opleiding etc. dan blijft er weinig van over om te leven. Ik hou als ik de belasting en bedrijfsverzekeringen eraf haal zo'n 700-800 per maand over om van te leven. Hier moeten dus mijn prive vaste lasten nog vanaf. Dan blijft er dus niks over.
Mijn vriend heeft wel een goed loon (gelukkig) van rond de 1900,- per maand. Helaas zit hij met een restschuld van zijn vorige huis waardoor het per maand wel krap is hoor, om van te leven. Het einde is in zicht gelukkig en dan kunnen we weer 'normaal' gaan leven, eens een keer op vakantie en ook wat meer bio eten en weer wat sparen.
Els&Flow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Els&Flow »

Nav dit topic een exel bestandje gemaakt wat wij zo'n beetje uitgeven per maand. Ehhmm.. :-[ :-[ Wij hebben een leuk inkomen, kunnen ons veroorloven een leuk leven te leiden, te sparen en dan ook nog eens op vakantie te kunnen waar we ook niet op besparen zeg maar. Maar ik schrok wel een beetje van ons uitgave patroon. We zijn met zn 2en.
Voor de boodschappen (levensmiddelen) alleen al ergens tussen de 150- 200 euro per week. En dan pinnen we nog regelmatig een flink bedrag, geen idee waar dat dan aan op gaat. Maar we gooien ook regelmatig iets weg. Bezuinigen is geen noodzaak, maar we mogen wel wat meer gaan letten op bepaalde zaken. Als mijn zeeman thuis is is het ook vakantie en dan gaat het helemaal belachelijk hard. :-[
Laatst gewijzigd door Els&Flow op vr 30 jan 2015, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
choopy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door choopy »

Anne in Duitsland schreef: Paprika invriezen?  :o Hoe behandel je die dan van tevoren? Want rauwe ingevroren paprika wordt bij mij een ontzettende smurrie na het ontdooien!

Dezelfde vraag voor Choopy en d'r spruitjes en bloemkool in de kast: hoe heb je die houdbaar gemaakt? Ik hoop ooit een zelfvoorzienend moestuintje te hebben, dan zijn dat soort dingen handige tips!
Spruitjes hebben we hier in blikjes, ml vindt verse spruitjes bleghh. Ik vind sowieso spruitjes niet te eten, dus 1 blikje is precies genoeg voor hem.
Bloemkool maak ik na kopen meteen in porties en vries dat meteen in. Deze porties niet laten ontdooien, maar bevroren aan de kook brengen, dan gaat het prima. Als je eerst laat ontdooien wordt het wel snot.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Zoetermeerder schreef: Mijn vraag is of alle deelnemers aan deze discussie nu uit noodzaak matigen of andere doelen hebben.
Die van ons is een eenvoudig..... Op mijn laatste hemd zit geen zakje en wil niet leven om angst voor het onbekende. Wij leven nu en genieten daarvan.
Verder niets veroordelend of betweterend, doe wat je wat en leef nu....
Hier net zo hoor, wij werken er beiden hard voor en genieten daar ook van.
Bezuinigen als hobby, omdat andere mensen het met veel minder redden, dat is niet onze hobby.
We hebben ook mindere periodes gekend en dan deden we het met fors minder en dan pas je je aan.

Ik denk dat het voor de economie ook prima is dat mensen die het kunnen missen, het geld ook uitgeven en daar van genieten.
Zo stimuleren we ook diervriendelijke veeteelt en biologische teelt.
Sparen is ook weinig lonend met de huidige rentes, we leven nu :biggrin2:

Wat ik zo mooi vind aan dit topic is de diversiteit te zien van mensen, inkomens en oplossingen.
Toen Leo en ik gingen samenwonen namen we een half bakje vla omdat er en geld was voor volle bakjes vla.
Best goed om beide zijden van de medaille te leren kennen in je leven.
lianneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door lianneke »

Ik heb deze week de folders eens goed bekeken en kwam tot de conclusie dat bij sommige winkels er heel veel "slechte" dingen in de aanbieding zijn en weinig gezonde dingen. Wel snoep, koek, marsen etc en geen groente en fruit.  Ander winkels hadden dan wel weer twee halen een betalen aanbiedingen waar wel goede dingen bij zaten. Het scheelt echt veel per winkel.
Wodans avonturen
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Wodans avonturen »

lianneke schreef: Ik heb deze week de folders eens goed bekeken en kwam tot de conclusie dat bij sommige winkels er heel veel "slechte" dingen in de aanbieding zijn en weinig gezonde dingen. Wel snoep, koek, marsen etc en geen groente en fruit.  Ander winkels hadden dan wel weer twee halen een betalen aanbiedingen waar wel goede dingen bij zaten. Het scheelt echt veel per winkel.
Zou je willen delen welke winkels wel aanbiedingen hebben op groente en fruit?
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

choopy schreef: Spruitjes hebben we hier in blikjes, ml vindt verse spruitjes bleghh. Ik vind sowieso spruitjes niet te eten, dus 1 blikje is precies genoeg voor hem.
Bloemkool maak ik na kopen meteen in porties en vries dat meteen in. Deze porties niet laten ontdooien, maar bevroren aan de kook brengen, dan gaat het prima. Als je eerst laat ontdooien wordt het wel snot.
Spruitjes uit blik - ik denk dat ik even met een koud kompresje op het voorhoofd op bed ga liggen... :nerves: :biggrin2: Gek dat je ml verse, op de juiste manier gekookte spruitjes niet lekker vindt. Wat in blik zit, is altijd moeszacht gekookt, en dat is bij spruitjes nou net de doodsteek. Die moeten nog een beetje bite hebben. Ik snij ze vaak in plakjes (= ieder spruitje in drieën ongeveer), bak ze dan rauw in de koekenpan met kruiden en specerijen en doe daar gehakte walnoten overheen. Zeer mjam, en absoluut niet te zacht.

Verder ga ik dan maar weer een keer experimenteren met paprika en bloemkool uit de vriesderd. Alleen stoom ik bloemkool meestal; zou dat met bevroren geweest zijnde bloemkool ook goed gaan? Of wordt dat alsnog smurrie?
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

@anne, paprika niet laten ontdooien. In blokjes snijden invriezen en dan even husselen. Dat je eruit kunt pakken wat je nodig hebt. En bevroren in de pan. Dat gaat perfect. Kan ook heel goed met ui.
De paprika is dan niet lekker meer om rauw te eten. Peultjes kan ook. Maar ook bevroren in pan. Broccoli en bloemkool idem. Champignon nooit geprobeerd. Gaat altijd snel op.
Met prei en verse kruiden gaat dat ook :) maar wederom niks laten ontdooien.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Stomen weet ik niet. Ik denk dat als je het water eerst op temperatuur brengt dit wel moet lukken.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Nadia schreef: @anne, paprika niet laten ontdooien. In blokjes snijden invriezen en dan even husselen. Dat je eruit kunt pakken wat je nodig hebt. En bevroren in de pan. Dat gaat perfect. Kan ook heel goed met ui.
De paprika is dan niet lekker meer om rauw te eten. Peultjes kan ook. Maar ook bevroren in pan. Broccoli en bloemkool idem. Champignon nooit geprobeerd. Gaat altijd snel op.
Met prei en verse kruiden gaat dat ook :) maar wederom niks laten ontdooien.
Dank! Is toch goed om te weten, wanneer we in 2023 voor het eerst onze eigen moestuin kunnen leegplukken. :biggrin2:

@stomen: ik breng altijd het water eerst aan de kook, anders heb ik geen idee wanneer de boel beetgaar is.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ìk maak inderdaad mijn eigen zakjes diepvriesroerbakgroentenmix. Paprika, champignons, wortel, prei, ui, courgette, spits of witte kool, dat soort dingen. In stukjes snijden, afwegen en in porties de vriezer in. Bevroren mee wokken met wat dan ook.

Plaats reactie