Is dat nou niet zielig, zo'n manege?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Is dat nou niet zielig, zo'n manege?

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Het mooiste uitzicht van de wereld! Wat een klein lekker fel ding joh, Dinky :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:, geweldig!!!!
Kiraly
4-sterren
4-sterren

Bericht door Kiraly »

Wat een leukerd is dinky :D :smitten: :smitten: :smitten:
BlissSpirit
5-sterren
5-sterren

Bericht door BlissSpirit »

Hope schreef: Duuk, de hond van mijn broer, is precies even groot  :biggrin2:
Dinky is echt te grappig gewoon. Vandaag ook weer. Maar nu niet onder de draad door gelukkig.
Wat een uitzicht toch hé. Zo word een dagje administratie gewoon leuk!

Haha, wat een heerlijk mooi en pittig ding.
Als ik de omheining hier zo maak als bij jou dan kon ik het bij die twee van mij net zo goed weghalen. Heb hier dan echt 5 linten nodig met kleine tussenruimte [emoji2]. Is geen kritiek hè, maar zie nu weer hoe gehaaid ze hier zijn [emoji23]  Hier duwen ze hun dikke manen onder het lint en lopen gewoon door. Dus niet eens een aanloop nodig. [emoji12]
Hier echte houdini shetten. Dus een hekwerk.
Laatst gewijzigd door BlissSpirit op do 26 mar 2015, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

Wat een super grappig paardje[emoji16]
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

jasmijn schreef: Bedoel je niet gewoon onmogelijk?  ::)
Ik zou niet kunnen werken als ik dat uitzicht had, zou de helen dag kwijlend over het hek hangen  :biggrin2:
Het duurt wel iets langer dan gepland ja  ::)
BlissSpirit schreef: Haha, wat een heerlijk mooi en pittig ding.
Als ik de omheining hier zo maak als bij jou dan kon ik het bij die twee van mij net zo goed weghalen. Heb hier dan echt 5 linten nodig met kleine tussenruimte [emoji2]. Is geen kritiek hè, maar zie nu weer hoe gehaaid ze hier zijn [emoji23]  Hier duwen ze hun dikke manen onder het lint en lopen gewoon door. Dus niet eens een aanloop nodig. [emoji12]
Hier echte houdini shetten. Dus een hekwerk.
Klopt! Ze mag nu even op de grote wei omdat het gras daar kort is en er nog geen kunstmest op ligt.
Ze heeft een paddock. Vier linten, kleine tussenruimtes, super laag en super hoog tegelijk.
Maar dat is zand. En zand is stom. En dus moet je gewoon uit de paddock klimmen. Desnoods dwars door alle linten heen! En als dat niet lukt, dan graaf je gewoon een kuil en kruip je onder de draden door.  ::) ::) ::)
Gras is leuk. Dus daar blijft ze wel een paar uurtjes binnen de lijntjes  :biggrin2:

Van de zomer is het probleem weer opgelost. We wonen aan een zandweg en zand, tja, dat is stom hé.  ;D
BlissSpirit
5-sterren
5-sterren

Bericht door BlissSpirit »

Hope schreef: Het duurt wel iets langer dan gepland ja  ::)

Klopt! Ze mag nu even op de grote wei omdat het gras daar kort is en er nog geen kunstmest op ligt.
Ze heeft een paddock. Vier linten, kleine tussenruimtes, super laag en super hoog tegelijk.
Maar dat is zand. En zand is stom. En dus moet je gewoon uit de paddock klimmen. Desnoods dwars door alle linten heen! En als dat niet lukt, dan graaf je gewoon een kuil en kruip je onder de draden door.  ::) ::) ::)
Gras is leuk. Dus daar blijft ze wel een paar uurtjes binnen de lijntjes  :biggrin2:

Van de zomer is het probleem weer opgelost. We wonen aan een zandweg en zand, tja, dat is stom hé.  ;D
Ohhhhh, haha, ben ik gelukkig niet de enige met echte houdini's [emoji12] [emoji23] [emoji23] [emoji23].

En ja, zand is suf en het gras in de andere wei altijd lekkerder.
sella

Bericht door sella »

Oh ze heeft echt zo een geronimooooooooooohhhhhhhhhhhhhhh blik in haar ogen en bedenkt zich dan weer.
Wat een snelheid heeft die kleine kamikaze pilote :smitten: :smitten:
De fokker van Buffel heeft mini paardjes en wat een ratten af en toe. Maar je kan niet anders dan gefascineerd blijven kijken hoe die kleine snelheidsduivels dingen voor elkaar boxen
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Hope schreef: Duuk, de hond van mijn broer, is precies even groot  :biggrin2:
Dinky is echt te grappig gewoon. Vandaag ook weer. Maar nu niet onder de draad door gelukkig.
Wat een uitzicht toch hé. Zo word een dagje administratie gewoon leuk!

Ohhhhh, leuk!  ;D

De shitty shetlander van de overkant deed vanmiddag precies hetzelfde. Even lekker rellen!  8) :biggrin2:
En ja, daar staat ook een extra draadje bij.  :D
Juul
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Juul »

Hope schreef: Zo'n mini kost vaak net zo veel (of meer) werk dan een grote!
Ze hebben vaak gezondheidsproblemen zoals staart en manenexceem, zijn heel snel hoefbevangen, zijn vaak insuline-resistent en daarnaast echt gruwelijk eigenwijs. Echt waar. Op een schaal van 1 tot 10 krijgen ze een cijfer 18.
De mijne is bijna niet in het weiland te houden. Er staat stroom op de draden, maar ze komt er in galop op af rennen, bukt, doet haar ogen dicht en je ziet haar denken: doet maar even zeer! En hop, dan staat ze weer bij de buren. Of in de tuin. Of staat ze ineens voor het keukenraam.
Hoe vaak ik haar al achterna heb gezeten  ::)  ;D ;D
Dat is precies zoals mjn zwarte shet dat altijd deed. Ogen dicht en doordouwen. Daar moest ik echt 4 draden boven mekaar spannen, de laagste op 30 cm. Mijn KWPN'er ging ng niet over een draadje heen als die op de grond lag, groot respect. Maar die kleintjes, doorzetters en veel te slim zijn ze!
malimaniac
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door malimaniac »

Ik ben opgegroeid op de manege van mijn opa. De paarden moesten erg hard werken in de zomer ( ong. 8 weken ). Ze liepen wel 10 uur of meer op een dag. Ze stonden in stands ( niet vastgebonden maar met een kettinkje er achter ). Ook hadden ze regelmatig drukplekken van het zadel, ze  werden dan wel op rust gezet op de wei. Dit zijn natuurlijk allemaal geen fraaie omstandigheden. Maar de paarden gingen wel van april tot oktober 's nacht bij goed weer lekker op de wei. En je zou denken dat ze moe zijn na 10 uur rondzeulen met toeristen, maar ze gingen altijd in galop naar de wei. En wat het mooie was, ze kwamen 's morgen ook in galop weer naar binnen. Waar ze graag de stands in liepen, want daar was altijd ruwvoer te vinden en de paarden hadden over de muurtjes contact met elkaar. 's Winters was het veel minder druk en gingen de paarden en pony's die er tegen konden en niet zo geschikt voor de lessen waren dag en nacht naar buiten in een wei in de duinen en werden bijgevoerd met kuilgras. De paarden die op stal bleven mochten iedere dag met zijn allen in de bak spelen en rennen. Daarnaast liepen ze nog wat lessen en af en toe een buitenritje.
Mijn opa had echt hart voor zijn paarden, maar ze moesten wel hun eigen kostje en dat van mijn opa bij elkaar verdienen. Hij was er erg streng in dat je altijd eerst je paard verzorgde en dan pas aan jezelf dacht. Ook als dat betekende dat je dan te laat op school kwam  :).
Gelukkig ging het ieder jaar beter met het welzijn van de paarden. De stands werden afgeschaft en ze kregen betere zadels, ook hoefden ze minder uren te lopen.
Er was altijd wel iets te beleven en de paarden hadden allemaal een erg eigen karakter. Zo was er een paard wat absoluut niet in een box kon staan en zich alleen thuis voelde in de stands. Een ander paard is 3x verkocht geweest en is ook 3x weer terug gekomen omdat hij onhandelbaar zou zijn. Eenmaal op de manege liep hij weer braaf zijn rondje. Dan was er nog een paard op leeftijd die we wat wilden sparen en niet meer iedere rit mee mocht lopen. Zodra de groep klaar stond om te vertrekken, duwde hij met zijn billen tegen het kettinkje wat brak en kwam gewoon bij de groep staan. Zo van ik mag toch ook mee.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

malimaniac schreef: Ik ben opgegroeid op de manege van mijn opa. De paarden moesten erg hard werken in de zomer ( ong. 8 weken ). Ze liepen wel 10 uur of meer op een dag. Ze stonden in stands ( niet vastgebonden maar met een kettinkje er achter ). Ook hadden ze regelmatig drukplekken van het zadel, ze  werden dan wel op rust gezet op de wei. Dit zijn natuurlijk allemaal geen fraaie omstandigheden. Maar de paarden gingen wel van april tot oktober 's nacht bij goed weer lekker op de wei. En je zou denken dat ze moe zijn na 10 uur rondzeulen met toeristen, maar ze gingen altijd in galop naar de wei. En wat het mooie was, ze kwamen 's morgen ook in galop weer naar binnen. Waar ze graag de stands in liepen, want daar was altijd ruwvoer te vinden en de paarden hadden over de muurtjes contact met elkaar. 's Winters was het veel minder druk en gingen de paarden en pony's die er tegen konden en niet zo geschikt voor de lessen waren dag en nacht naar buiten in een wei in de duinen en werden bijgevoerd met kuilgras. De paarden die op stal bleven mochten iedere dag met zijn allen in de bak spelen en rennen. Daarnaast liepen ze nog wat lessen en af en toe een buitenritje.
Mijn opa had echt hart voor zijn paarden, maar ze moesten wel hun eigen kostje en dat van mijn opa bij elkaar verdienen. Hij was er erg streng in dat je altijd eerst je paard verzorgde en dan pas aan jezelf dacht. Ook als dat betekende dat je dan te laat op school kwam  :).
Gelukkig ging het ieder jaar beter met het welzijn van de paarden. De stands werden afgeschaft en ze kregen betere zadels, ook hoefden ze minder uren te lopen.
Er was altijd wel iets te beleven en de paarden hadden allemaal een erg eigen karakter. Zo was er een paard wat absoluut niet in een box kon staan en zich alleen thuis voelde in de stands. Een ander paard is 3x verkocht geweest en is ook 3x weer terug gekomen omdat hij onhandelbaar zou zijn. Eenmaal op de manege liep hij weer braaf zijn rondje. Dan was er nog een paard op leeftijd die we wat wilden sparen en niet meer iedere rit mee mocht lopen. Zodra de groep klaar stond om te vertrekken, duwde hij met zijn billen tegen het kettinkje wat brak en kwam gewoon bij de groep staan. Zo van ik mag toch ook mee.
Nou, ik vind dit helemaal zo gek niet klinken hoor! Dat dieren ´hard´ moeten werken voor de kost in zo´n setting vind ik ook niet erg. Zolang ze het ruim aankunnen (en paarden lopen in de natuur heel wat kilometers op een dag, de meeste paarden vervelen zich dood en worden ziek omdat ze te weinig bewegen) en ook genoeg ontspanning in hun leven hebben. En dat er altijd wel iets te verbeteren valt aan de omstandigheden is ook normaal. Zolang dat om details gaat, maar de basis goed zit, en zolang de mensen die verbeterpunten ook zien en proberen ze voor elkaar te krijgen. Een paard met een drukplek op de wei zetten, is heel iets anders dan een paard met een wond laten lopen. Jouw opa was denk ik prima bezig! :)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik vind hard werken ook niet erg. Zolang het eerlijk is. Maar ik denk dat paarden liever wat te doen hebben en hard werken dan zich de hele dag staan te vervelen op stal. Dat lijkt me echt nogal weinig inspirerend hoor, voor een kudde dier....

Ik las trouwens in dit topic dat op maneges de pony's en paarden in de stal opgezadeld staan, de halve dag. Is dat niet raar? Buiten dat ik het sneu vind voor de paarden, de mensen moeten toch ook leren hoe ze een paard goed op moeten zadelen?
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Lizzy schreef: Ik vind hard werken ook niet erg. Zolang het eerlijk is. Maar ik denk dat paarden liever wat te doen hebben en hard werken dan zich de hele dag staan te vervelen op stal. Dat lijkt me echt nogal weinig inspirerend hoor, voor een kudde dier....

Ik las trouwens in dit topic dat op maneges de pony's en paarden in de stal opgezadeld staan, de halve dag. Is dat niet raar? Buiten dat ik het sneu vind voor de paarden, de mensen moeten toch ook leren hoe ze een paard goed op moeten zadelen?
Ja, dat is raar. En bij een FNRS manege mag het ook niet geloof ik.

Het is slecht voor het welzijn van de paarden. Een zadel beperkt de bewegingsvrijheid van de rug wanneer een paard wil fourageren. Daarnaast is een zadel kostbaar en betekend het eigenlijk altijd dat een paard de hele dag staat aangebonden.

Ik vind het bij de les horen. Je hoort gewoon te leren hoe je een paard op- en afzadeld, hoe je het moet borstelen en uit de stal moet halen. Maar ja, er zijn maneges die op personeel willen of moeten besparen en dan is er dus geen instructie. Het is dan goedkoper om de paarden 's ochtends op te zadelen en dan 's avonds weer af te zadelen.

Op de manege hier in de buurt hebben ze dat best creatief opgelost. De kinderen die in een gevorderde les rijden krijgt korting op hun les als ze vóór of na hun les een half uurtje helpen met de kinderen die nog maar net begonnen zijn. Kinderen leren elkaar daar bewust om hulp vragen, trekken veel met elkaar op  en leren dat het heel normaal is om iets voor een ander te doen.
Ik vind het niet alleen voor de paarden een goede oplossing, maar ook in de opvoeding van het kind.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hope schreef: Ja, dat is raar. En bij een FNRS manege mag het ook niet geloof ik.

Het is slecht voor het welzijn van de paarden. Een zadel beperkt de bewegingsvrijheid van de rug wanneer een paard wil fourageren. Daarnaast is een zadel kostbaar en betekend het eigenlijk altijd dat een paard de hele dag staat aangebonden.

Ik vind het bij de les horen. Je hoort gewoon te leren hoe je een paard op- en afzadeld, hoe je het moet borstelen en uit de stal moet halen. Maar ja, er zijn maneges die op personeel willen of moeten besparen en dan is er dus geen instructie. Het is dan goedkoper om de paarden 's ochtends op te zadelen en dan 's avonds weer af te zadelen.

Op de manege hier in de buurt hebben ze dat best creatief opgelost. De kinderen die in een gevorderde les rijden krijgt korting op hun les als ze vóór of na hun les een half uurtje helpen met de kinderen die nog maar net begonnen zijn. Kinderen leren elkaar daar bewust om hulp vragen, trekken veel met elkaar op  en leren dat het heel normaal is om iets voor een ander te doen.
Ik vind het niet alleen voor de paarden een goede oplossing, maar ook in de opvoeding van het kind.
Ik heb als kind ook op een manege gezeten en les 1 was hoe borstel ik een pony, hoe krab ik de hoeven uit en hoe zadel ik een pony op. En daar betaalde je gewoon 1 les voor, klaar. En vanaf dat moment deed je dat zelf. En ging je de les in met een gezadelde pony en werden de eerste lessen alle pony's in de bak gecontroleerd door de instructeur. Hoe moeilijk kan het zijn? Dat hoeft allemaal echt niet veel geld en tijd te kosten. Nou, dit soort debiele onnodige uitbuiting bedoel ik nou. En als ruiter moet je daar hard weg hollen.

Dat is ook een zeer creatieve oplossing ja. Penny meisjes vinden dat alleen maar helemaal geweldig om voor en na de les 'te mogen helpen'.
Lil

Bericht door Lil »

Lizzy schreef: Ik heb als kind ook op een manege gezeten en les 1 was hoe borstel ik een pony, hoe krab ik de hoeven uit en hoe zadel ik een pony op. En daar betaalde je gewoon 1 les voor, klaar. En vanaf dat moment deed je dat zelf. En ging je de les in met een gezadelde pony en werden de eerste lessen alle pony's in de bak gecontroleerd door de instructeur. Hoe moeilijk kan het zijn? Dat hoeft allemaal echt niet veel geld en tijd te kosten. Nou, dit soort debiele onnodige uitbuiting bedoel ik nou. En als ruiter moet je daar hard weg hollen.

Dat is ook een zeer creatieve oplossing ja. Penny meisjes vinden dat alleen maar helemaal geweldig om voor en na de les 'te mogen helpen'.
Bij ons ging het een stap verder: les 1 is gratis: uitmesten en begin maken met hoe moet je poetsen.
les 2 betaald: poetsen en opzadelen en rondje stappen.
les 3 tot en met 5 controle bij poetsen en zadelen (lessen waren dan maar 45 minuten, maar dat is in het begin echt wel lang genoeg).
en daarna deed je dat allemaal.

Plaats reactie