Foto's van je ras rond 1900.......... (foto's)

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Foto's van je ras rond 1900.......... (foto's)

Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

DebbieV schreef: De één vind ze prachtig, de ander niet. Het is dus niet zo dat het bergafwaarts is gegaan met de Duitse Herder, er moest zwaardere hond komen met meer hoekingen.
Ik vind de honden op deze plaatjes stuk voor stuk mooi. En bij de laatsten zie je toch al duidelijk de "duitse herder achterhand" ontstaan, maar wat mij betreft binnen marges van functie en gezondheid. Een Duitse Herder hoeft echt geen mechel of hollander achterhand te hebben, het is een duitser.

Maar in mijn ogen is het idee van een zwaardere hond met meer hoekingen sinds dat plaatje van 1946 wel veel te ver doorgeslagen. En dus is het wel bergafwaards gegaan. Het filmpje van de crufts wat Lizzy hier ergens plaatste vind ik echt om te huilen. Het filmpje van de hond die vrij draaft naast de fiets ziet er al heel veel beter uit, maar zou wat mij betreft nog steeds een mooie stap in de richting van nog wat beter mogen zijn. Ik vind het top dat de typische standfoto's voor foto's in normale houdingen vervangen gaan worden!

Bij de mechels is de fysieke verandering in de werklijnen niet groot. In de showlijnen wel. Ik vind de koppen echt niet mooi meer, veel te kegelvormig, geen stop meer, neus veels te veel naar beneden gericht.

Show:

Afbeelding

Afbeelding

Werklijn:

Afbeelding

Ik vind het verschil in kop zo groot. En het zal de gezondheid niet in de weg staan, maar het is wel een verandering.

De vachten overigens ook bij de langharen:

Show:

Afbeelding

Werk:

Afbeelding

Als je dat vergelijkt met het plaatje van lang geleden, dan vind ik de showvachten véél te overvloedig en ontploft geworden.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

eerste is een tervueren die je plaats
zo af en toe duikt er in een tervueren nest een kort haar op, dat komt omdat ze ooit met elkaar gekruist zijn...(mechelaar/terv.)
die krijgt dan wel de naam tervueren maar de oorsponkelijk terv. hoort toch echt een goede vacht te hebben zoals bovenstaande foto
overigens zijn de terveuren met vacht ook prima werkhonden :)
Laatst gewijzigd door me and my boys op zo 26 jul 2015, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
DebbieV
4-sterren
4-sterren

Bericht door DebbieV »

Sommige achterhanden van de DH vind ik ook niet mooi. Ook bij sommige vind ik dat ze slecht lopen. Dit is aan een standfoto niet te zien.

Voorbeeld, werklijn mechelaars vind ik dan weer mooier dan showlijn... Ook niet alle werklijnen van de mechelaar vind ik mooi. Maar dat is bij iedereen zijn persoonlijke voorkeur. Gelukkig heeft iedereen een andere smaak.  :biggrin2:
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Me and my boys! schreef: eerste is een tervueren die je plaats
zo af en toe duikt er in een tervueren nest een kort haar op, dat komt omdat ze ooit met elkaar gekruist zijn...(mechelaar/terv.)
die krijgt dan wel de naam tervueren maar de oorsponkelijk terv. hoort toch echt een goede vacht te hebben zoals bovenstaande foto
overigens zijn de terveuren met vacht ook prima werkhonden :)
De foto waar Kokos Kokos rechts onderin in staat?

Ik geloof ook best dat het goede werkhonden kunnen zijn. Maar het gaat hier om verandering en ik denk dat als je de schedel van de hond op jou plaatje van lang geleden naast de schedel van de huidige show belgen en de huidige werk belgen zet, dat er toch best flink verschil in zal zitten.

Overigens zit er qua karakter ook veel verschil in. De werklijnen worden veel té pittig en nerveus. De showlijnen neigen naar veel te rustig. Ik heb een kampioensreu in de behendigheidslessen gezien, beestje had 0,0 werklust. Dat is natuurlijk een individu, maar als ik zo her en der hoor, dan is het verschil in karakter toch wel duidelijk aanwezig. Waarbij beide extremen een beetje te zijn naar mijn mening.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Ik vind de hond sieger echt prachtig! Als ze zo nu nog steeds zouden zijn zou ik er best een willen.
Dus als ik het goed begrijp is er 1 meneer geweest die vond dat de dg een hoekige achterhand moest hebben en is daar naar gaan fokken.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

Kaela schreef: De foto waar Kokos Kokos rechts onderin in staat?

Ik geloof ook best dat het goede werkhonden kunnen zijn. Maar het gaat hier om verandering en ik denk dat als je de schedel van de hond op jou plaatje van lang geleden naast de schedel van de huidige show belgen en de huidige werk belgen zet, dat er toch best flink verschil in zal zitten.

Overigens zit er qua karakter ook veel verschil in. De werklijnen worden veel té pittig en nerveus. De showlijnen neigen naar veel te rustig. Ik heb een kampioensreu in de behendigheidslessen gezien, beestje had 0,0 werklust. Dat is natuurlijk een individu, maar als ik zo her en der hoor, dan is het verschil in karakter toch wel duidelijk aanwezig. Waarbij beide extremen een beetje te zijn naar mijn mening.
je 1na laatste foto bedoel ik
en ja de koppies zijn over t algemeen fijner geworden... vacht verschilt ook, de hele bouw verschilt maar dat is nu ook nog tussen de honden... er is er geen 1 dezelfde kwa bouw
showlijnen worden/zijn veel nerveuzer... heb de laatste shows maar weinig belgen relaxt gezien, vele met staart tussen benen, oren in nek.. veel stress en niet alleen in de ring...
ik heb 25 jr belgen...geen 1 was t zelfde.... van super relaxt naar super onzeker...
t is jammer .... gelukkig zijn er nog fokkers die t karakter het belangrijkst vinden te samen met gezondheid want ook dat is but
Laatst gewijzigd door me and my boys op zo 26 jul 2015, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
pluk
5-sterren
5-sterren

Bericht door pluk »

Dian schreef: In het begin noemden ze haast alle terriërs Scottish. Zo is de westie eigenlijk pas in 1907 ontstaan en de cairn in 1910.
Dat zal zeker gelden voor de uit Schotland afkomstige rassen. De Engelse tak (Norfolk, Sealyham, Fox, etc) niet volgens mij.
De Westie is toch van oorsprong een witte Cairn? De Westie vind ik dan wel het meest veranderd. Zeker op shows is het echt een showhondje, terwijl de cairn nog veel meer 'terrier' mag zijn. Vind ik wel jammer omdat de westies die ik ken toch wel echte terriers zijn.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Me and my boys! schreef: je 1na laatste foto bedoel ik
en ja de koppies zijn over t algemeen fijner geworden... vacht verschilt ook, de hele bouw verschilt maar dat is nu ook nog tussen de honden... er is er geen 1 dezelfde kwa bouw
showlijnen worden/zijn veel nerveuzer... heb de laatste shows maar weinig belgen relaxt gezien, vele met staart tussen benen, oren in nek.. veel stress en niet alleen in de ring...
ik heb 25 jr belgen...geen 1 was t zelfde.... van super relaxt naar super onzeker...
t is jammer .... gelukkig zijn er nog fokkers die t karakter het belangrijkst vinden te samen met gezondheid want ook dat is but
De laatste twee zijn beide tervuren, de ene uit show en de andere uit werklijnen. Om het verschil in vacht aan te geven.

En ja, natuurlijk zijn er individuele verschillen, dat hou je altijd. Maar wat je zegt, de koppies zijn fijner geworden. Bij de mechels de bouw zeker ook bij de showlijnen. En dat is toch wel een flink verschil met vroeger.
Dian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dian »

pluk schreef: Dat zal zeker gelden voor de uit Schotland afkomstige rassen. De Engelse tak (Norfolk, Sealyham, Fox, etc) niet volgens mij.
De Westie is toch van oorsprong een witte Cairn? De Westie vind ik dan wel het meest veranderd. Zeker op shows is het echt een showhondje, terwijl de cairn nog veel meer 'terrier' mag zijn. Vind ik wel jammer omdat de westies die ik ken toch wel echte terriers zijn.
De westie is geen witte cairn, daar is een andere terriër bij door gekruist om de witte vacht te garanderen......

De ontwikkelingsgeschiedenis van de westie kan niet in één rechte lijn worden gevolgd, want uiteindelijk vinden de 4 vandaag de dag bekende Schotse terrierrassen; de Cairn, de Skye, de Schotse en de West Highland White Terrier, hun oorsprong in de regionale terriersoorten.
Deze verschillende terrier soorten werden ook onderling gekruist. De oudste tak van voorlopers van de westies waren wel de Roseneath terriers.

De grootste invloed bij het ontstaan van de westie hadden de Poltalloch terriers. Een jachtongeval, waarbij de kolonel Malcolm een roodbruine terrier verkeerdelijk voor een vos aanzag en hem per ongeluk doodschoot, zette er hem toe aan de voorkeur te geven aan de witte honden van het Cairn-type.
Deze Poltalloch terrier had 3 tot 7 cm lang, ruw haar, met af en toe zandkleurige of gele strepen op de rug, een relatief korte snuit, vaak een vleeskleurige neus en meestal rechtopstaande oren.

De recente bijdrage tot de ontwikkeling van het ras leverden de westies van Dr. Flaxman uit Fifeshire. Uit de nakomelingen van een. Aberdeen terriër teef, die altijd witte pups in haar worpen had, fokte hij zijn witte Schotse terriër (de Aberdeen is de voorloper van de Schotse terrier).
Typisch voor deze witte Schotse terriërs was hun lange snuit, hun hele ruwe vacht en hun opvallende donkere pigment. Kolonel Malcolm slaagde erin zijn voorstellingen van een westie door te zetten. Hij had een aanzienlijk aandeel in de totstandkoming van de rasstandaard en ook de naam West Highland White Terriër.
pluk
5-sterren
5-sterren

Bericht door pluk »

[quote="Dian"]
De westie is geen witte cairn, daar is een andere terriër bij door gekruist om de witte vacht te garanderen......

De ontwikkelingsgeschiedenis van de westie kan niet in één rechte lijn worden gevolgd, want uiteindelijk vinden de 4 vandaag de dag bekende Schotse terrierrassen; de Cairn, de Skye, de Schotse en de West Highland White Terrier, hun oorsprong in de regionale terriersoorten.
Deze verschillende terrier soorten werden ook onderling gekruist. De oudste tak van voorlopers van de westies waren wel de Roseneath terriers.

De grootste invloed bij het ontstaan van de westie hadden de Poltalloch terriers. Een jachtongeval, waarbij de kolonel Malcolm een roodbruine terrier verkeerdelijk voor een vos aanzag en hem per ongeluk doodschoot, zette er hem toe aan de voorkeur te geven aan de witte honden van het Cairn-type.
Deze Poltalloch terrier had 3 tot 7 cm lang, ruw haar, met af en toe zandkleurige of gele strepen op de rug, een relatief korte snuit, vaak een vleeskleurige neus en meestal rechtopstaande oren.

De recente bijdrage tot de ontwikkeling van het ras leverden de westies van Dr. Flaxman uit Fifeshire. Uit de nakomelingen van een. Aberdeen terriër teef, die altijd witte pups in haar worpen had, fokte hij zijn witte Schotse terriër (de Aberdeen is de voorloper van de Schotse terrier).
Typisch voor deze witte Schotse terriërs was hun lange snuit, hun hele ruwe vacht en hun opvallende donkere pigment. Kolonel Malcolm slaagde erin zijn voorstellingen van een westie door te zetten. Hij had een aanzienlijk aandeel in de totstandkoming van de rasstandaard en ook de naam West Highland White Terriër.

[/quote

Weer wat geleerd!
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Hé, super interessant, DebbieV! Mijn reu heeft trouwens ook zo'n hangkont zoals op de eerste foto. Ik ben er nog niet achter wat dat nou precies voor invloed heeft op zijn gangwerk. Maar Stephanitz, heeft hij met die laatste foto bereikt wat hij wilde, of was zijn doel ook echt nog extremer te gaan?
Ramses1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ramses1 »

Om nog terug te komen op het ras waardoor alles begon...  :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

De één vind ze prachtig, de ander niet. Het is dus niet zo dat het bergafwaarts is gegaan met de Duitse Herder, er moest zwaardere hond komen met meer hoekingen.
Zo is het ook, persoonlijk hou ik van honden met een neus, oren en staart.

Afbeelding
Deze vind ik echt prachtig al vind ik de voeten wel wat doorgezakt.

Afbeelding
De laatste heeft wat mij betreft een lelijke borst, veel te korte poten en volledig doorgezakte voeten.
Ik vind dit persoonlijk een lelijke hond en hij lijkt gelukkig niet op de twee die hier rondlopen. Die lijken op de bovenste foto, met rug en al ;)
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

De mopshond

1800
Afbeelding

1900
Afbeelding

Nu
Afbeelding
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Ja, drastisch veranderd die mopshond. Ik heb er een nog extremer gezien. En knorren als een varkentje bij het ademhalen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Kelere, een totaal andere hond die Mops!

Plaats reactie