Ik vind de honden op deze plaatjes stuk voor stuk mooi. En bij de laatsten zie je toch al duidelijk de "duitse herder achterhand" ontstaan, maar wat mij betreft binnen marges van functie en gezondheid. Een Duitse Herder hoeft echt geen mechel of hollander achterhand te hebben, het is een duitser.DebbieV schreef: De één vind ze prachtig, de ander niet. Het is dus niet zo dat het bergafwaarts is gegaan met de Duitse Herder, er moest zwaardere hond komen met meer hoekingen.
Maar in mijn ogen is het idee van een zwaardere hond met meer hoekingen sinds dat plaatje van 1946 wel veel te ver doorgeslagen. En dus is het wel bergafwaards gegaan. Het filmpje van de crufts wat Lizzy hier ergens plaatste vind ik echt om te huilen. Het filmpje van de hond die vrij draaft naast de fiets ziet er al heel veel beter uit, maar zou wat mij betreft nog steeds een mooie stap in de richting van nog wat beter mogen zijn. Ik vind het top dat de typische standfoto's voor foto's in normale houdingen vervangen gaan worden!
Bij de mechels is de fysieke verandering in de werklijnen niet groot. In de showlijnen wel. Ik vind de koppen echt niet mooi meer, veel te kegelvormig, geen stop meer, neus veels te veel naar beneden gericht.
Show:

Werklijn:

Ik vind het verschil in kop zo groot. En het zal de gezondheid niet in de weg staan, maar het is wel een verandering.
De vachten overigens ook bij de langharen:
Show:

Werk:

Als je dat vergelijkt met het plaatje van lang geleden, dan vind ik de showvachten véél te overvloedig en ontploft geworden.