hou je honden aub aangelijnd dezer dagen

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: hou je honden aub aangelijnd dezer dagen

nikèdog2000
5-sterren
5-sterren

Bericht door nikèdog2000 »

wat een ellende toch als ik het zo lees
hoe gaat het dan in het buitenland met dieren
daar kun je het hele jaar vuurwerk kopen

van mij mogen ze het helemaal afschaffen
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Hier in België kun je heel het jaar door vuurwerk kopen. Je mag het alleen niet afsteken zonder vergunning en gek genoeg houden mensen zich daar aan en wordt er hier dus geen vuurwerk afgestoken. Zelfs met O&N valt het hier reuze mee.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

hannabelgje schreef:Hier in België kun je heel het jaar door vuurwerk kopen. Je mag het alleen niet afsteken zonder vergunning en gek genoeg houden mensen zich daar aan en wordt er hier dus geen vuurwerk afgestoken. Zelfs met O&N valt het hier reuze mee.
Volgens mij zijn wij serieus een van de weinige landen waar dit mag, gewoon maar voor de kat z'n viool in de rondte gooien als particulier.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Re: RE: Re: hou je honden aub aangelijnd dezer dagen

Bericht door hannabelgje »

Lizzy schreef:
Volgens mij zijn wij serieus een van de weinige landen waar dit mag, gewoon maar voor de kat z'n viool in de rondte gooien als particulier.
Dat denk ik ook. Wat hier wel gebeurt is dat er door het jaar feesten zijn waar dan vuurwerk wordt afgestoken, maar dat is dan professioneel en met vergunning. Dat duurt dan een kwartiertje ofzo en is dan weer klaar.
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Bericht door MarijeEnBoomer »

sella schreef:Hij had de volle dosis alprazolam binnen en beet zich stuk en wilde door de ramen vliegen. De dierenarts heeft via skype meegekeken en 25 mg vetranquil voorgeshreven.
clomicalm kon niet ivm de alprazolam en de vertranquil was niet dusdanig hoog gedoseerd dat hij niet meer kon lopen.
Hij mag nog steeds geen clomicalm wel een kwart vetranquil. Hij moet slapen en dat doet hij niet uit zichzelf.
Bijzonder een dierenarts die via Skype werkt! En hoe kwam je dan zo op oudjaarsdag nog aan de pillen?
pluk
5-sterren
5-sterren

Bericht door pluk »

Wat heb je toch een dom volk!
ik heb ze niet geteld maar heb toch zeker zo'n 100 vermiste honden voorbij zien komen de laatste 2-3 dagen.
En waarom... omdat baasjes ze toch maar even los lieten lopen, vervolgens een harde knal en het beestje vlucht, de buren moeten natuurlijk direct een gelukkig nieuwjaar worden gewenst en tja...dan laat je de deur per ongeluk openstaan, een laatste plas kan natuurlijk prima in de tuin... maar dan moet de poort wel dicht zijn, het hek hoog genoeg en zonder kieren waar een klein hondje doorheen kan als hij in paniek raakt, we moeten toch echt om 12 uur buiten staan, dus de hond aangelijnd mee... vervolgens breekt de hel los en de hond rukt zich los...

En dan de verhalen... we hebben tot 5 uur vanochtend gezocht, wie wil ons helpen, we zijn wanhopig, hij is ons kindje, we kunnen niet zonder haar, blablabla.
Blegh, kotsmisselijk word ik ervan.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

pluk schreef:Wat heb je toch een dom volk!
ik heb ze niet geteld maar heb toch zeker zo'n 100 vermiste honden voorbij zien komen de laatste 2-3 dagen.
En waarom... omdat baasjes ze toch maar even los lieten lopen, vervolgens een harde knal en het beestje vlucht, de buren moeten natuurlijk direct een gelukkig nieuwjaar worden gewenst en tja...dan laat je de deur per ongeluk openstaan, een laatste plas kan natuurlijk prima in de tuin... maar dan moet de poort wel dicht zijn, het hek hoog genoeg en zonder kieren waar een klein hondje doorheen kan als hij in paniek raakt, we moeten toch echt om 12 uur buiten staan, dus de hond aangelijnd mee... vervolgens breekt de hel los en de hond rukt zich los...

En dan de verhalen... we hebben tot 5 uur vanochtend gezocht, wie wil ons helpen, we zijn wanhopig, hij is ons kindje, we kunnen niet zonder haar, blablabla.
He-le-maal mee eens! Ik heb God weet hoeveel vermist-berichten gedeeld op Facebook, en iedere keer weer denk ik: kon je nou werkelijk niet een klein beetje moeite doen om dit te voorkomen? Echt, ik kan er met mijn hoofd niet bij. >:(
El_Kato
5-sterren
5-sterren

Bericht door El_Kato »

Wij hebben een huisje gehuurd in de buurt van Winterswijk, op een heel rustig park aan een golfbaan en landerijen gelegen, Manu is erg bang voor alles wat knalt. De dichtsbijzijnde dorpen/stadje (Winterswijk) lagen +/- 3 a 4 km verderop. Het park is niet perse vuurwerk vrij maar er was bijna niemand en op het park is zover ik weet geen vuurwerk afgestoken. Omdat het wat afgelegen ligt dachten wij weinig last te hebben maar sodejuh zeg denk dat het bij ons thuis in het centrum van Alkmaar niet veel erger had kunnen zijn :o De hele dag door heeft het geknald en rond 00.00 werd het pas echt erg. Keiharde knallen en het ging echt non stop tot ver na 02.00 door :(

Overdag op de 31ste nog een wandeling met Rana geprobeerd te maken, die is niet bang voor vuurwerk maar de route liep tussen landerijen door en daar doen ze dus carbidschieten overdag, met het hele gezin kleine kinderen alles… Keiharde knallen waar ze toch wel onrustig van werd, we zijn omgedraaid en terug gegaan dan maar geen lange wandeling :-[

De kerst zaten we ook in het huisje en het was een heerlijk weekje maar voor het vuurwerk gaan we niet meer weg.
sella

Bericht door sella »

MarijeEnBoomer schreef:Bijzonder een dierenarts die via Skype werkt! En hoe kwam je dan zo op oudjaarsdag nog aan de pillen?
Die had ik nog in huis van de revaldiatie van Buffel na een rugoperatie.
Lil

Bericht door Lil »

El_Kato schreef:Wij hebben een huisje gehuurd in de buurt van Winterswijk, op een heel rustig park aan een golfbaan en landerijen gelegen, Manu is erg bang voor alles wat knalt. De dichtsbijzijnde dorpen/stadje (Winterswijk) lagen +/- 3 a 4 km verderop. Het park is niet perse vuurwerk vrij maar er was bijna niemand en op het park is zover ik weet geen vuurwerk afgestoken. Omdat het wat afgelegen ligt dachten wij weinig last te hebben maar sodejuh zeg denk dat het bij ons thuis in het centrum van Alkmaar niet veel erger had kunnen zijn :o De hele dag door heeft het geknald en rond 00.00 werd het pas echt erg. Keiharde knallen en het ging echt non stop tot ver na 02.00 door :(

Overdag op de 31ste nog een wandeling met Rana geprobeerd te maken, die is niet bang voor vuurwerk maar de route liep tussen landerijen door en daar doen ze dus carbidschieten overdag, met het hele gezin kleine kinderen alles… Keiharde knallen waar ze toch wel onrustig van werd, we zijn omgedraaid en terug gegaan dan maar geen lange wandeling :-[

De kerst zaten we ook in het huisje en het was een heerlijk weekje maar voor het vuurwerk gaan we niet meer weg.
Dat is precies mijn angst als ik weg ga. Ik heb ze dan liever thuis als het knalt. Hier weet ik ook waar ik die ene dag kan wandelen (andere dagen gaat het hier nog prima) Is wel 25 km enkele reis, maar goed die 100 km autorijden (heen en terug x 2) heb ik er wel voor over. Maar als je ergens vreemd bent weet je dergelijke plekken niet.
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

pluk schreef:Wat heb je toch een dom volk!

En wanneer mogen ze weer los van jou?
Wanneer is het wel weer zielig voor de eigenaar?
Is het niet altijd te voorkomen?
pluk
5-sterren
5-sterren

Bericht door pluk »

MarijeEnBoomer schreef:En wanneer mogen ze weer los van jou?
Wanneer is het wel weer zielig voor de eigenaar?
Is het niet altijd te voorkomen?
Hoezo mogen? Van mij mogen ze alles. Laat je hond lekker loslopen joh als de cobra's overal en nergens worden afgestoken. En los in het bos in Drenthe is ook behoorlijk anders als los in het plaatselijke parkje.

Iedereen weet dat het vuurwerk op 31-12 en 01-01 het ergst is. Heb je een hond dan hou je daar rekening mee en zorg je zo goed mogelijk voor dat hij er niet vandoor kan gaan. Een hond die zich midden op de dag losrukt van de lijn omdat hij schrikt daar kun je misschien weinig aan doen, het beestje zal toch uit moeten. Maar honden die om 12uur s nachts zich losrukken? Wat doe je met je hond op straat op dat moment? Met types die dat doen heb ik geen enkele medelijden.

Voorkomen kun je heel veel, niet alleen rond nieuwjaar, regelmatig zie ik vermissingen voorbij komen waarbij ik denk waarom? Maar je kunt het niet altijd voorkomen helaas.
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

pluk schreef:Hoezo mogen? Van mij mogen ze alles. Laat je hond lekker loslopen joh als de cobra's overal en nergens worden afgestoken. En los in het bos in Drenthe is ook behoorlijk anders als los in het plaatselijke parkje.

Iedereen weet dat het vuurwerk op 31-12 en 01-01 het ergst is. Heb je een hond dan hou je daar rekening mee en zorg je zo goed mogelijk voor dat hij er niet vandoor kan gaan. Een hond die zich midden op de dag losrukt van de lijn omdat hij schrikt daar kun je misschien weinig aan doen, het beestje zal toch uit moeten. Maar honden die om 12uur s nachts zich losrukken? Wat doe je met je hond op straat op dat moment? Met types die dat doen heb ik geen enkele medelijden.

Voorkomen kun je heel veel, niet alleen rond nieuwjaar, regelmatig zie ik vermissingen voorbij komen waarbij ik denk waarom? Maar je kunt het niet altijd voorkomen helaas.
Je roept op de 29ste al op ze vast te houden.
Een waarschuwing geven, mensen eraan herinneren, lijkt me prima!
Maar daarna zeggen dat als mensen toch hun hond los laten of dat een hond ontsnapt dat je daar geen medelijden mee kan hebben lijkt me ook niet een teken van intelligentie.
Ongelukken zijn namelijk niet te voorkomen. Anders zouden we op een super mooi , gelukkig, roze wolken wereld wonen he....
Mijn honden lopen op dit soort dagen los ( ja in de grote stad met cobra's)
Ik probeer de plek waar ik ze uitlaat te kiezen op overzicht een eerdere ervaringen. Maar ik besef me dat er een kans bestaat dat ze in contact komen met vuurwerk. Ik kan ze namelijk niet voor alles beschermen, maar ik kan wel zorgen dat ze zo veilig mogelijk hun energie kwijt kunnen zodat ze oudejaarsnacht lekker kunnen slapen.
Maakt dat mij dom? Of maakt het jou dom dat je zo stempelt?
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

MarijeEnBoomer schreef:Je roept op de 29ste al op ze vast te houden.
Maar daarna zeggen dat als mensen toch hun hond los laten of dat een hond ontsnapt dat je daar geen medelijden mee kan hebben lijkt me ook niet een teken van intelligentie.
Ongelukken zijn namelijk niet te voorkomen. Anders zouden we op een super mooi , gelukkig, roze wolken wereld wonen he....
Ik probeer de plek waar ik ze uitlaat te kiezen op overzicht een eerdere ervaringen. Maar ik besef me dat er een kans bestaat dat ze in contact komen met vuurwerk. Ik kan ze namelijk niet voor alles beschermen, maar ik kan wel zorgen dat ze zo veilig mogelijk hun energie kwijt kunnen zodat ze oudejaarsnacht lekker kunnen slapen.
Tom heeft ook gewoon los gelopen hoor, in de grote boze randstad, in een park voo met loslopende honden (de horror).
Inderdaad ben ik zeer selectief geweest, het was een wijdspark met goed overzicht, er liepen meerdere honden los, klappen waren ver weg, en ik ken mn hond, hij is niet bang van klappen, ik vind het juist van belang om normale dingen te doen en geen paniek op je hind over te brengen, gebruik wel je verstand. Ik had nu de mogelijkheid om verderweg te gaan dus dat heb ik gedaan.

Pluk, Elders open je zelf een topic over het gedrag van je hind waarbij je geen oordeel wil..doe dat dan zelf ook niet zou ik zeggen, word de wereld een stuk gezelliger van.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

MarijeEnBoomer schreef:Je roept op de 29ste al op ze vast te houden.
Iedereen moet zijn eigen situatie zelf beoordelen, maar toch zijn er blijkbaar veel mensen die dat niet kunnen, anders zou FB niet vol staan met vermiste honden nu. Ik vermoed dat vele daarvan op een soortgelijke manier zijn ontsnapt: baasje denkt dat het allemaal wel zal meevallen, en dan ineens is er een onverwachte knal, onverwacht dichtbij, en onverwacht gaat de hond er dan vandoor. Je kunt je honden inderdaad niet voor alles beschermen, maar wel voor het in paniek de benen nemen op oudejaarsavond - gewoon door ze in die periode even aan te lijnen. Je zult mij niet horen zeggen dat jou dat dom maakt; ik kan niet beoordelen hoe veilig het is op de plek waar jij loopt (maar ik neem zonder meer aan dat jij weet wat je doet) en hoe groot de kans is dat je hond bang wegrent, maar nogmaals, afgaande op FB maken veel mensen een foute inschatting hieromtrent. Want ik ga ervan uit dat geen van de mensen die hun hond ineens kwijt waren, van tevoren dachten dat ze enig risico liepen daarop.

Ik ben zelf overigens geen haar beter dan die mensen, hoor. Twee van mijn honden liepen ook los, omdat er geen vuurwerk wordt afgestoken op de akkers waar wij wandelen en er een goed overzicht is. Maar de knallen uit het dorp en bij ons in de straat waren wel degelijk flink luid af en toe, en de kans is altijd aanwezig dat je hond daar onverwacht van schrikt. Heb ik ze daarom aangelijnd? Nee. Had ik mezelf allerlei verwijten moeten maken als ze er toch vandoor waren gegaan? Ja. Maar de put wordt altijd pas gedempt als het kalf al verdronken is, helaas. :-\

Plaats reactie