Daantje is aangevallen door een ontsnapte Sarplaninac

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Daantje is aangevallen door een ontsnapte Sarplaninac

Riek
5-sterren
5-sterren

Bericht door Riek »

Met tranen over mijn wangen en kippenvel van afschuw heb ik dit topic gelezen.
Kan helemaal niets zeggen wat je helpt of bijdraagt aan dit verhaal.
Maar toch; heel veel sterkte!
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Lizzy schreef:Jaaaaa, laten we terug gaan naar dit stenen tijdperk :-X :-X :-X :-X :-X

Sorry hoor, maar nuchterheid....?
Ik zeg toch ook dat zo iets overdreven is. De hond is trouwens naar het asiel gegaan.

Maar toch, sorry, neem zo'n hond uit die serie van "tot elkaar veroordeeld".
Daar mag van mij gewoon broodnuchter een spuit in.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hope schreef:Ik zeg toch ook dat zo iets overdreven is. De hond is trouwens naar het asiel gegaan.

Maar je moet ook niet doorslaan in je zogenaamde nuchterheid. En overdreven is nou niet direct het woord dat ik aan zo'n actie koppel :-X
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Ik denk dat het probleem zeer complex is en dat er gewoon niet een kant en klare oplossing is. Het zou mi idd al fijn zijn als de hype rondom heropvoeden wat zou temperen. Zeker met de klapkaken, daar zitten de asiels vol van, daar zitten vast veel aangenamere exemplaren tussen als degenen die doden of zwaar gewonden op hun geweten hebben.
Vroeger waren er ook vechthonden hoor, ook 30 jaar geleden al. Maar dat waren eigenaren die wisten wat ze hadden en er de tijd en moeite in staken. Niet die lui met 1,5 hersencel die er tegenwoordig mee rondlopen.
Als ik even in mijn buurtje kijk. In het ruime jaar dat ik er woon zijn er 9 in beslag genomen waarvan er geen enkele meer leeft.
Er zit er 1 standaard op een balkon die levensgevaarlijk is en gzd nooit van het balkon af komt. Een hele enge in een tuin die daar ook nooit uit komt. En dan nog een stuk of 5/6 die ik ontwijk zonder ze te kennen maar hun uitstraling staat me niet aan.
Wat ik zou doen. Eigenlijk heel simpel, ik hoef er niet over na te denken, mijn hond weegt 7 kilo als een klapkaak of zo'n berghond ding van 60+ kilo op Tom af komt met de intentie te vermoorden...1 bijt en Tom is er niet meer, die heeft geen schijn van kans. Ik heb wel bedacht dat als ik het zie aankomen en ik loop in mijn buurt dat ik hem op een schuurdak probeer te gooien.
Verder zou ik het niet weten. Hij is aangevallen door een franse bull, dat weegt iets van 14 kilo ofzo en zelfs die was al amper los te krijgen. De blik ging op standje killll killll killll en ze wilde alleen maar Tom vermoorden. Gelukkig had ze niet goed vast en toen ze over wilde happen kon ik Tom terug trekken. Had ze wel goed vast gehad was ie er met iig veel meer schade vanaf gekomen (ze zat vlakbij en groot bloedvat in zijn hals) dus nee ik heb niet de illusie dat ik er ook maar iets tegen kan doen.

Ik hou van kleine hondjes, en het is nu zover dat ik denk dat er na Tom niks meer komt omdat het gewoon niet meer leuk is.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Hope schreef:Ik zeg toch ook dat zo iets overdreven is. De hond is trouwens naar het asiel gegaan.

Voor lip optrekken? Dat is niet nuchter dat is paniekvoetbal.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Lizzy schreef:Maar je moet ook niet doorslaan in je zogenaamde nuchterheid. En overdreven is nou niet direct het woord dat ik aan zo'n actie koppel :-X
Doorslaan? Volgens mij slaan we ergens anders in door in deze maatschappij. Tuurlijk is de ontwikkeling goed, weten we nu meer over gedrag, training etc. Maar dit soort honden, honden die jouw Frtisie hebben aangevallen, mijn Nelson, Daantje. Sorry hoor, van mij mogen die uit de maatschappij. Ik vind het kostte wat kost in de maatschappij laten van honden met serieuze incidenten nou juist doorslaan.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Kaela schreef: Er is geen 100%. De lijn kan breken, de drie deuren van de sluis worden een keer open gezet omdat er iets naar binnen moet worden gesjouwd, of er gebeurd iets onverwachts of of of, verzin het maar.
100% is er nooit, met niets. Ook een brave golden kan ineens een hond doodbijten, je kan straks in je auto stappen en iemand overhoop rijden, een gevangene kan ontsnappen,... Dat zie ik niet als reden om iemand ter dood te veroordelen, maar als je met een hond zit met agressie problemen naar mens of dier doe je er wel alles aan om te voorkomen dat er iemand iets kan overkomen, net zoals met andere mogelijk gevaarlijke zaken.

Het jammere aan dit soort situaties is dat je als slachtoffer niet zoveel kunt doen om je op die situaties te voorkomen of je in die situaties te verdedigen, dat is aan diegene die het gevaarlijke subject of object beheert.
Anneloog
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anneloog »

Niks in het leven is zeker en er blijven altijd gevaren en onzekerheden voor mens en dier.

Ja nu tav de klapkaken/breedbekken ongeleide projectielen en aso bazen is het lastig. Lijkt als of het opeens lastiger is als nooit tevoor. Maar dit is niks nieuws helaas en ja de overheid schiet tekort de ordehandhaving schiet tekort het publiek schiet tekort. Kort om de samenleving schiet tekort.

Verbieden is een optie maar dat bied weer de 'zwart'handel in de kaart die er nu ook al is. Leven met en of zonder huisdieren is nu eenmaal gevaarlijk en een risico want geen enkel dier is veilig maar wij als mens ook niet als we naar buiten stappen en ons in het verkeer mengen.

Nu ben ik geen zwart denker echt niet maar wel een realist vandaar dat ik eerlijk kan zeggen leven is gevaarlijk helaas voor zowel onze dieren als wij als mens want we kunnen nooit alle gevaren weg bannen/voorkomen.

Echt het doet me enorm verdriet steeds vaker te lezen van incidenten van honden die een kind of volwassene of ander dier verscheurd/aanvalt/verwond.. maar dan denk ik wel direct dit kan niet opeens nu alleen gebeuren. Dit is iets wat er al langer is en oke misschien die hond nu voor de eerste keer maar het is een bekend gevaar/probleem.
Ik als kind ben en keer bijna mijn hand verloren door een bouvier die niet onder controlle stond van zijn baas en later toen hij er nog een bouvier en herder bij nam ben ik als kind echt bang geweest ( was buurman in portiek naast ons) en terecht want hij had ze niet onder appel/controlle en zijn uit eindelijk ook bij hem weg genomen zonder dat er ernstige incidenten plaats gevonden hadden ( niet afgemaakt maar terug naar asiel). En echt ik ben ouderwets opgevoed onze hond was een die ik mocht aaien/plagen/knuffelen etc maar vreemde honden die moest ik negeren tenzij er duidelijk werd aangegeven dat het veilig was en mijn moeder het ook veilig achte en tja dat dus met de bouvier was niet met goedkeuren van baas van de hond of mijn moeder en mijzelf en liep gelukkig voor ons allemaal net goed af ( wel enorme schrik en een tijd angst voor grote honden van mijn kant).

De verdraagzaamheid onder mensen onderling is al op een laagte punt en tav onze huisdieren die er dan helaas vaak tussen staan of door mensen tussen gezet worden dus ook. En ik heb soms gevoel dat huisdieren zeker honden ook als een soort visite kaartje gebruikt worden zeker tav onverdraagzaamheid en stoerheid en zekere agressie bij voorbaat in gewoon het tonen ervan en profileren van kijk ik ben stoer...
Ja ik ben voor verplicht muilkorfen en ja verplicht registreren en liefst ook verplichte cursus ( mits deze beetje oke is want pff daarin is ook echt te veel slechte keus).
En ja na een incident echt zware controlle met eventuele zware maatregelen en dus mogelijkheid bij geen veiligheid tot een spuitje.
Hierin schiet de overheid/ordehandhaving naar mijn gevoel nog echt tekort aan kennis en mogelijkheden en dus handhaving.

Maar zeker in een land als Nederland waar we super dicht op elkaar wonen blijft het gewoon een probleem.
We moeten als samenleving weer wat respect terug vinden voor elkaars ruimte en dit dus ook tav corrigeren van elkaar en tav persoonlijke ruimte van elkaar en elkaars dieren.
Nu weet ik dat dat hier op het forum geen probleem is maar buiten dit forum is het wel een probleem. Beetje meer respect voor leven en elkaars ruimte en keuzes.

En nee ik bedoel daarin niet dus maar goed keuren dat iemand een ongeleid projectiel/moordwapen in een tuin laat met kinderen zonder voorzorgs maatregelen.
Beetje verantwoordelijkheids besef hebben en nemen.
En echt mijn hart huilt bij het lezen van dit soort topic 's.
Dieren zijn van ons afhankelijk onze maatjes onze familie onze kinderen.
Ons wapenen en ja hoe? Met kennis maar daar schort het hier zeker niet aan maar buiten met die 'idioten' wel ( sorry dat ik zo zwaar generaliseer).
Ontwijken ja zeker doen maar dat is helaas niet geheel waterdicht. Is het dan nog leuk... nee leven in angst is nooit leuk en in mijn ogen geen optie. Maar de oplossing ... ligt bij justitie/politie/overheid/burgers met de probleem honden en dus de gehele maatschappij.

Ik hoop zo dat Daantje hersteld en zeker met de zorg en liefde en ook begeleiding van de gedrags therapeut weer straks na een goede revalidatie kan rond lopen/snuffelen/spelen/ en genieten. En daarnaast hoop ik natuurlijk dat parrelridder/baasje ook zo herstelt maar dat zal tijd kosten en niet vanzelf zijn.
En het zal nooit meer het zelfde zijn helaas maar hopelijk wel weer vrij zonder de grote angst en pijn wat er nu nog is zo kort na het hele gebeuren.
Lazy Garfield
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lazy Garfield »

Martine-Tom schreef:Ik denk dat het probleem zeer complex is en dat er gewoon niet een kant en klare oplossing is. Het zou mi idd al fijn zijn als de hype rondom heropvoeden wat zou temperen. Zeker met de klapkaken, daar zitten de asiels vol van, daar zitten vast veel aangenamere exemplaren tussen als degenen die doden of zwaar gewonden op hun geweten hebben.
Vroeger waren er ook vechthonden hoor, ook 30 jaar geleden al. Maar dat waren eigenaren die wisten wat ze hadden en er de tijd en moeite in staken. Niet die lui met 1,5 hersencel die er tegenwoordig mee rondlopen.
Als ik even in mijn buurtje kijk. In het ruime jaar dat ik er woon zijn er 9 in beslag genomen waarvan er geen enkele meer leeft.
Er zit er 1 standaard op een balkon die levensgevaarlijk is en gzd nooit van het balkon af komt. Een hele enge in een tuin die daar ook nooit uit komt. En dan nog een stuk of 5/6 die ik ontwijk zonder ze te kennen maar hun uitstraling staat me niet aan.
Wat ik zou doen. Eigenlijk heel simpel, ik hoef er niet over na te denken, mijn hond weegt 7 kilo als een klapkaak of zo'n berghond ding van 60+ kilo op Tom af komt met de intentie te vermoorden...1 bijt en Tom is er niet meer, die heeft geen schijn van kans. Ik heb wel bedacht dat als ik het zie aankomen en ik loop in mijn buurt dat ik hem op een schuurdak probeer te gooien.
Verder zou ik het niet weten. Hij is aangevallen door een franse bull, dat weegt iets van 14 kilo ofzo en zelfs die was al amper los te krijgen. De blik ging op standje killll killll killll en ze wilde alleen maar Tom vermoorden. Gelukkig had ze niet goed vast en toen ze over wilde happen kon ik Tom terug trekken. Had ze wel goed vast gehad was ie er met iig veel meer schade vanaf gekomen (ze zat vlakbij en groot bloedvat in zijn hals) dus nee ik heb niet de illusie dat ik er ook maar iets tegen kan doen.

Ik hou van kleine hondjes, en het is nu zover dat ik denk dat er na Tom niks meer komt omdat het gewoon niet meer leuk is.
Ik kan me geheel voorstellen dat er na Tom geen hond meer komt Martine in jouw geval. Zou ik ook doen.
Ik heb ook zo'n klein hondje en ik heb moeite die verschrikkelijke verhalen te lezen. Gelukkig komt het hier in Nunspeet niet voor en loop ik iedere dag naar een hondenveldje in het bos (losloopgebied) waar wel tien of meer honden geweldig met elkaar omgaan en spelen, van heel groot tot heel erg klein.
Nooit een incident. Na een uurtje op dat hondenveld loop ik met een kennis die twee grote honden heeft nog een grote ronde door de bossen en komen we geen hond tegen. Ik prijs me daar tot nog toe zeer gelukkig mee!
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op wo 07 sep 2016, 02:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Lazy Garfield
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lazy Garfield »

Lazy Garfield schreef:Ik kan me geheel voorstellen dat er na Tom geen hond meer komt Martine in jouw geval. Zou ik ook doen.
Ik heb ook zo'n klein hondje en ik heb moeite die verschrikkelijke verhalen te lezen. Gelukkig komt het hier in Nunspeet niet voor en loop ik iedere dag naar een hondenveldje in het bos (losloopgebied) waar wel tien of meer honden geweldig met elkaar omgaan en spelen, van heel groot tot heel erg klein.
Nooit een incident. Na een uurtje op dat hondenveld loop ik met een kennis die twee grote honden heeft nog een grote ronde door de bossen en komen we geen hond tegen. Ik prijs me daar tot nog toe zeer gelukkig mee!
Lil

Bericht door Lil »

Hope schreef:Doorslaan? Volgens mij slaan we ergens anders in door in deze maatschappij. Tuurlijk is de ontwikkeling goed, weten we nu meer over gedrag, training etc. Maar dit soort honden, honden die jouw Frtisie hebben aangevallen, mijn Nelson, Daantje. Sorry hoor, van mij mogen die uit de maatschappij. Ik vind het kostte wat kost in de maatschappij laten van honden met serieuze incidenten nou juist doorslaan.
Ja we zijn in deze maatschappij doorgeslagen en ja mbt die monsters met hele serieuze schade ben ik het met je eens. Maar kom op zeg! In de ruim 14,5 jaar dat mijn Boris oud is geworden is hij door psychologen in combi met gt voor bange mensen en door drie gt's voor "gestoorde/bange" honden ter therapie ingezet en ik kan niet vertellen hoe vaak hij zijn lip op trok, dat deed hij best vaak. Naar de andere hond die zijn speeltje of bot wilde. Die lip trilde, hond ging weg of keek weg even goede vrienden. De da was hem al 15 minuten of zo heel veel pijn aan het doen. Lip op. Even stop, koekje, knuffel en je kon hem weer gewoon 10 minuten veel pijn doen (iets waar andere honden roesje voor kregen maar wij reden hadden om dat indien niet nodig niet te doen). En zo kan ik nog wel veel situaties opnoemen die nooit gevaarlijk werden, maar wel waarbij een lip werd opgetrokken. Ik heb met de tandarts ook de afspraak hand omhoog is onmiddellijk stop. Lip op is hetzelfde. Zegt niets over de daarna in te zetten agressie. Het is een stop signaal en ja als je dat negeert kan wat gebeuren. Dus ik snap echt de vergelijking tussen hele gevaarlijke honden en lip optrekken is einde niet. Nu nog zeggen naast mij als bevooroordeelde (maar zeer ervaren en ver doorgeleerde) baas nog de deskundigen dat zo'n sociaal exemplaar zo uniek was en juist dat exemplaar trok "vaak" de lip op (misschien omdat hij een baas had die het zag en erop reageerde dat dit een door hem gekozen voorkeursgedrag was en hij eigenlijk nooit gromde?).
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

frodo quin schreef:100% is er nooit, met niets. Ook een brave golden kan ineens een hond doodbijten, je kan straks in je auto stappen en iemand overhoop rijden, een gevangene kan ontsnappen,... Dat zie ik niet als reden om iemand ter dood te veroordelen, maar als je met een hond zit met agressie problemen naar mens of dier doe je er wel alles aan om te voorkomen dat er iemand iets kan overkomen, net zoals met andere mogelijk gevaarlijke zaken.

Het jammere aan dit soort situaties is dat je als slachtoffer niet zoveel kunt doen om je op die situaties te voorkomen of je in die situaties te verdedigen, dat is aan diegene die het gevaarlijke subject of object beheert.
Natuurlijk heb je nooit 100% in het leven. Maar er worden maatregelen voorgesteld voor honden die meer dan 100% nodig hebben, omdat ze bewezen hebben heel gevaarlijk te zijn. En jij zegt dus precies wat ik zeg: dat kan niet! Waarom zou je in hemelsnaam een hond in leven willen houden die zo extreem veilig gehouden moet worden, als je van te voren weet dat dit niet gaat lukken? Daar gaat het om, die kennis! Die brave golden die opeens een hond doodbijt, dat weet je niet van te voren. Bij deze sarplanic weet je het wel. Je weet gewoon zeker dat wanneer die hond de kans krijgt, hij weer een onschuldige hond sloopt. Als je dat van te voren weet, dan moet je eerlijk zijn en accepteren dat je je hond niet verantwoord in de maatschappij kan houden.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb het niet over elk bijtincident he! Elke hond van elk ras kan een keer in een situatie komen dat er gebeten wordt. Ik heb het over honden die moorden. Die doorgaan, die azen op de ene kans die ze krijgen en die niet stoppen tot ze klaar zijn.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hope schreef:Doorslaan? Volgens mij slaan we ergens anders in door in deze maatschappij. Tuurlijk is de ontwikkeling goed, weten we nu meer over gedrag, training etc. Maar dit soort honden, honden die jouw Frtisie hebben aangevallen, mijn Nelson, Daantje. Sorr y hoor, van mij mogen die uit de maatschappij. Ik vind het kostte wat kost in de maatschappij laten van honden met serieuze incidenten nou juist doorslaan.
Jij komt zelf met dit voorbeeld:
Hope schreef:Mijn ouders hadden een hond. Mijn broer werd geboren, hond trok zijn lip op en was nog diezelfde dag weg. GT? Nooit van gehoord. Niemand die het gek vond en niemand die vroeg waar hij gebleven was.
Niet dat ik nu vind dat het overal en meteen maar zo moet maar de nuchterheid van toen mis ik soms gewoon.
En hier vind je dan 'dat het niet overal en meteen maar zo moet' (whatever that means?!) maar 'je mist de nuchterheid van toen'?! Van toen, waarbij een hond die zijn lip optrekt naar een net geboren kind in een asiel wordt gekieperd.

Dat vind ik inderdaad geen nuchterheid. Dat vind ik doorslaan.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Maar ik vind wel dat er dingen fout gaan die eenvoudig voorkomen zouden kunnen worden. Neem nou dierenasiels.com (waar je genoeg vechthonden kunt adopteren :-X ). Dan zijn er asiels die dit schrijven:
AmStaff:
Demon is een reu van 1 jaar oud. Hij is in het asiel terechtgekomen doordat zijn baas wegens persoonlijke problemen niet meer voor hem kon zorgen.
Demon is een vriendelijke hond die kan loslopen bij het uitlaten. Hij was goed sociaal met de andere honden in de buurt. Kinderen en katten is hij helemaal niet gewend. Demon was thuis alleen met zijn baas en hoefde alleen voor een boodschap soms even alleen thuis te blijven.
Kennelijk niet erg op de hoogte van dit ras, anders zouden ze weten dat dit soort jonge modellen vaak nog wel sociaal zijn met andere honden maar op oudere leeftijd iedere vorm van sociale omgangsvormen met andere honden verliezen. En dat weten de ras-liefhebbers, getuigen bijvoorbeeld dit topic: http://www.staffordforum.nl/viewtopic.php?f=13&t=84591.

Waarom lichten asiels potentiële/nieuwe eigenaren niet correct voor? Volgens mij zou het een goed idee zijn als rasliefhebbers voorlichting gaan geven aan asiels.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Kaela schreef:Natuurlijk heb je nooit 100% in het leven. Maar er worden maatregelen voorgesteld voor honden die meer dan 100% nodig hebben, omdat ze bewezen hebben heel gevaarlijk te zijn. En jij zegt dus precies wat ik zeg: dat kan niet! Waarom zou je in hemelsnaam een hond in leven willen houden die zo extreem veilig gehouden moet worden, als je van te voren weet dat dit niet gaat lukken? Daar gaat het om, die kennis! Die brave golden die opeens een hond doodbijt, dat weet je niet van te voren. Bij deze sarplanic weet je het wel. Je weet gewoon zeker dat wanneer die hond de kans krijgt, hij weer een onschuldige hond sloopt. Als je dat van te voren weet, dan moet je eerlijk zijn en accepteren dat je je hond niet verantwoord in de maatschappij kan houden.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb het niet over elk bijtincident he! Elke hond van elk ras kan een keer in een situatie komen dat er gebeten wordt. Ik heb het over honden die moorden. Die doorgaan, die azen op de ene kans die ze krijgen en die niet stoppen tot ze klaar zijn.
Ik zie een hond die nog nooit eerder wat gedaan heeft en daarom gewoon losloopt met andere honden niet als minder gevaarlijk dan een hond van wie je weet dat hij gevaarlijk is en dus ook de gepaste voorzorgsmaatregelen neemt. Ik ben als ik op straat loop ook niet bang voor de mensen die in de gevangenis zitten, maar voor diegene die er niet inzitten.

Ik begrijp je argument wel, de honden waar we het over hebben zijn ook echt gevaarlijk en daar een geschikte thuis voor vinden of bieden is niet evident. Je kan ze niet bij mensen huisvesten die besluiten dat die ene keer zonder muilkorf en dubbel aangelijnd de straat op best kan. Wat doe je dan met honden met een sterk ontwikkeld jachtinstinct, ook massaal inslapen? Ja massaal, want er zijn er heel veel die als ze de kans zouden krijgen om een kat, konijn,... dood te bijten het ook zouden doen.

Gesloten