Isabel bestelt een paar honderd kilo tegelijk en is volgens haar de moeite waard,zeker als je niet aan genoeg barfmateriaal kunt komen.Cindy de Wolf schreef: Pfeww laat m'n geheugen me gelukkig niet in de steek![]()
Mss is het het onderzoeken waard wat het kost naar Estland, vriezer heeft hij niet nodig, het is 1 groooooootteeee vriezer daaro.
waarom geen eieren als basis??
Moderator: Lizzy
Re: waarom geen eieren als basis??
-
joki
Bon....hier zijn we met enkele resultaten(conclusies)
Ik waardeer alle info betreffende ratten en konijnen die naar estland zouden worden getransporteerd voor mijn honden....maar toch liever niet....kan me moeilijk voorstellen dat dit financieel realistisch voor me zal zijn...
Maar....
Toen ik de lege kartonnetjes van de eieren terugbracht naar de kippekwekerij kreeg ik te horen dat er komende maanden 27.000 kippen worden geslacht....
Dat was goed nieuws....ze waren net begonnen met slachten....en meteen kreeg ik alles mee wat er voorradig was...87 kippen van ongeveer 1 kg aan 0,3 euro per kg. En dit zijn niet enkel karkassen maar de volledige kip,met alles eraan...vel, filet, orgaantje...alles....behalve de pluimen natuurlijk...Eieren waren er ook nog...geen massa's...2880 stuks...
Mijn menu wordt dus vanaf vandaag al iet wat aangepast: de hoeveelheid eieren wordt gehalveerd....met als resultaat : smorgens een vis-eiersoepje (vis en de inhoud van de eieren worden enkele minuten gekookt, niet langer) met veel water en savond een stuk kip...Hoeveel juist moet ik nog berekenen...
Bij die soep (als de soep afgekoeld is)ga ik ook wat van de eierschulpen toevoegen(niet te veel) en wat witte kool(rouw)....daar blijkt behoorlijk wat calcium in te zitten en is hier in massas te verkrijgen voor nog geen o,25 euro per kg. Daarna de mixer erin om alles fijn te malen en ervoor te zorgen dat alle honden ongeveer evenveel van alles hebben die in de soep zit...De pasta....gaat eruit. (Die kool bevat volgens mij voldoende koolhydraten) Die pasta ga ik maar zelf opboefen..
Natuurlijk nog niet het ideale barfmenu...maar toch al wat 'beter'...zeker wat calciumgehalte betreft....
De pups blijven op 50% brok, 25% kip en 25% eier-vis soep.
Of dit ook een goed dieet is voor de epilepsiehond betwijfel ik...ik zal hem in de gaten moeten houden en misschien zal ik later een appart menu met meer koolhydraten en iets minder eiwitten en vetten voor hem moeten bereiden...we zien wel.
Dit lijkt voor mezelf een redelijk aanvaardbaar menu(rekening houdend met alles)....wanneer het echt koud wordt...en we rond de 50 km per dag gaan sleden, dan ga ik een in stukken verdeeld geslacht schaap als extra voeren aan de volwassen honden.... de pups blijven op hetzelfde menu...want die mogen vanwege HD nog geen al te grote inspanningen leveren en moeten dus lekker thuis lijven als we op pad gaan voor enkele uren...
Ben benieuwd hoe ze gaan reageren op dit menu....ik vrees dat er eierschulpen in hun kak zal zitten...hopelijk niet...
Ik waardeer alle info betreffende ratten en konijnen die naar estland zouden worden getransporteerd voor mijn honden....maar toch liever niet....kan me moeilijk voorstellen dat dit financieel realistisch voor me zal zijn...
Maar....
Toen ik de lege kartonnetjes van de eieren terugbracht naar de kippekwekerij kreeg ik te horen dat er komende maanden 27.000 kippen worden geslacht....
Dat was goed nieuws....ze waren net begonnen met slachten....en meteen kreeg ik alles mee wat er voorradig was...87 kippen van ongeveer 1 kg aan 0,3 euro per kg. En dit zijn niet enkel karkassen maar de volledige kip,met alles eraan...vel, filet, orgaantje...alles....behalve de pluimen natuurlijk...Eieren waren er ook nog...geen massa's...2880 stuks...
Mijn menu wordt dus vanaf vandaag al iet wat aangepast: de hoeveelheid eieren wordt gehalveerd....met als resultaat : smorgens een vis-eiersoepje (vis en de inhoud van de eieren worden enkele minuten gekookt, niet langer) met veel water en savond een stuk kip...Hoeveel juist moet ik nog berekenen...
Bij die soep (als de soep afgekoeld is)ga ik ook wat van de eierschulpen toevoegen(niet te veel) en wat witte kool(rouw)....daar blijkt behoorlijk wat calcium in te zitten en is hier in massas te verkrijgen voor nog geen o,25 euro per kg. Daarna de mixer erin om alles fijn te malen en ervoor te zorgen dat alle honden ongeveer evenveel van alles hebben die in de soep zit...De pasta....gaat eruit. (Die kool bevat volgens mij voldoende koolhydraten) Die pasta ga ik maar zelf opboefen..
Natuurlijk nog niet het ideale barfmenu...maar toch al wat 'beter'...zeker wat calciumgehalte betreft....
De pups blijven op 50% brok, 25% kip en 25% eier-vis soep.
Of dit ook een goed dieet is voor de epilepsiehond betwijfel ik...ik zal hem in de gaten moeten houden en misschien zal ik later een appart menu met meer koolhydraten en iets minder eiwitten en vetten voor hem moeten bereiden...we zien wel.
Dit lijkt voor mezelf een redelijk aanvaardbaar menu(rekening houdend met alles)....wanneer het echt koud wordt...en we rond de 50 km per dag gaan sleden, dan ga ik een in stukken verdeeld geslacht schaap als extra voeren aan de volwassen honden.... de pups blijven op hetzelfde menu...want die mogen vanwege HD nog geen al te grote inspanningen leveren en moeten dus lekker thuis lijven als we op pad gaan voor enkele uren...
Ben benieuwd hoe ze gaan reageren op dit menu....ik vrees dat er eierschulpen in hun kak zal zitten...hopelijk niet...
Wat fijn dat je kip hebt kunnen krijgen!
Wel rauw voeren, hoor.
Denk aan het inknippen van de vleugels.
Wel rauw voeren, hoor.
-
roefus
Lijkt me al een hele verbetering om een gedeelte van het menue door kip te vervangen.
Fijn hoor, dat je die kippen hebt kunnen scoren !
Zijn je honden gewend om rauw bot te eten?
Anders moet je toch wel uitkijken of dat goed gaat
Meest ideaal (in normale omstandigheden) is het om met nekjes, vleugeltjes te beginnen.
Maar dat lijkt me in dit geval haast geen optie.
Toch zou ik zeker uitkijken, met name voor de wat hardere kippenpoten.
Een hond moet het namelijk ook goed leren kauwen en vooral verteren.
Zeker wat de pups betreft.
Ze kiijgen immers ook brok.
Vaak wordt geadviseerd om geen brok met rauw vlees tegelijk te geven.
Ikzelf denk dat dat wel kan.
Maarrr...bot is ánders.
De vertering van botten vereist een hoger maagzuur, en met name brokkenhonden hebben dat niet.
Dus, ik zou zeggen: kijk goed uit en blijf erbij.
Het zou zielig zijn voor je honden als dit experiment niet goed afloopt
Of witte kool veel calcium bevat, dat weet ik niet.
Maar ik neem aan dat jij dat opgezocht hebt ?
Toch ook hier een kanttekening (als dat mag).
Kool is zwaar verteerbaar.
Normaal gesproken wordt geadviseerd om niet teveel kool te geven.
Dus ik zou ook hiermee oppassen, niet TE enthousiast heel veel kool geven.
Begin met wat 'minder' en kijk hoe jouw honden erop reageren en of ze het goed verdragen.
Wat zijn eierschulpen?
Is dat de eierschaal, de schil dus?
Dan kun je het best die schalen een poosje laten drogen.
Daarna vermalen tot een soort poeder.
als je het op deze wijze doet, dan vind je geen schil terug in de ontlasting
Want als je het terug vindt in de ontlasting....dannn heeft geen hónd er wat aan gehad.
Het is dan doodeenvoudig niet opgenomen.
Daar tegenover staat dat als je de eierschalen laat drogen en vermaalt, het dan ontstane poeder...heel goed wordt opgenomen.
En dat lijkt me BEST belangrijk, bij een dieet wat in principe onvolwaardig is en waar een gebrek is aan calcium.
Goed van je dat je straks ook aan een schaap kunt komen.
Het lijkt me een hele klus om ginds aan goede voeding te komen.
Veel succes ermee
Fijn hoor, dat je die kippen hebt kunnen scoren !
Zijn je honden gewend om rauw bot te eten?
Anders moet je toch wel uitkijken of dat goed gaat
Meest ideaal (in normale omstandigheden) is het om met nekjes, vleugeltjes te beginnen.
Maar dat lijkt me in dit geval haast geen optie.
Toch zou ik zeker uitkijken, met name voor de wat hardere kippenpoten.
Een hond moet het namelijk ook goed leren kauwen en vooral verteren.
Zeker wat de pups betreft.
Ze kiijgen immers ook brok.
Vaak wordt geadviseerd om geen brok met rauw vlees tegelijk te geven.
Ikzelf denk dat dat wel kan.
Maarrr...bot is ánders.
De vertering van botten vereist een hoger maagzuur, en met name brokkenhonden hebben dat niet.
Dus, ik zou zeggen: kijk goed uit en blijf erbij.
Het zou zielig zijn voor je honden als dit experiment niet goed afloopt
Of witte kool veel calcium bevat, dat weet ik niet.
Maar ik neem aan dat jij dat opgezocht hebt ?
Toch ook hier een kanttekening (als dat mag).
Kool is zwaar verteerbaar.
Normaal gesproken wordt geadviseerd om niet teveel kool te geven.
Dus ik zou ook hiermee oppassen, niet TE enthousiast heel veel kool geven.
Begin met wat 'minder' en kijk hoe jouw honden erop reageren en of ze het goed verdragen.
Wat zijn eierschulpen?
Is dat de eierschaal, de schil dus?
Dan kun je het best die schalen een poosje laten drogen.
Daarna vermalen tot een soort poeder.
als je het op deze wijze doet, dan vind je geen schil terug in de ontlasting
Want als je het terug vindt in de ontlasting....dannn heeft geen hónd er wat aan gehad.
Het is dan doodeenvoudig niet opgenomen.
Daar tegenover staat dat als je de eierschalen laat drogen en vermaalt, het dan ontstane poeder...heel goed wordt opgenomen.
En dat lijkt me BEST belangrijk, bij een dieet wat in principe onvolwaardig is en waar een gebrek is aan calcium.
Goed van je dat je straks ook aan een schaap kunt komen.
Het lijkt me een hele klus om ginds aan goede voeding te komen.
Veel succes ermee
Laatst gewijzigd door roefus op wo 07 nov 2007, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
joki
heb elke hond vanavond een hele, rouwe kip voorgeschotend....de nodige tijd om die op te peuzelden varieerde van 2 minuten voor het alfamannetje tot ruim een uur voor de benjamin van de roedel, een 2 en een half maand oude pup...maar ook hij heeft alles gretig opgegeten....Willemijn schreef: Wat fijn dat je kip hebt kunnen krijgen!
Wel rauw voeren, hoor.
Oh je, heb je het verhaal hierboven wel gelezen? Van Roefus?joki schreef: heb elke hond vanavond een hele, rouwe kip voorgeschotend....de nodige tijd om die op te peuzelden varieerde van 2 minuten voor het alfamannetje tot ruim een uur voor de benjamin van de roedel, een 2 en een half maand oude pup...maar ook hij heeft alles gretig opgegeten....
-
joki
hoelang moeten die eiersschulpen dan drogen???Willemijn schreef: Oh je, heb je het verhaal hierboven wel gelezen? Van Roefus?
wat is niet te veel kool? ik denk zo 500 gram kool tegenover 6 kg eieren, 1,5 kg vis en 16 liter water.....alles fijngemixt.
joki schreef: hoelang moeten die eiersschulpen dan drogen???
/quote]
Tot ze droog zijn!
-
roefus
Na....Willemijn mag ook antwoorden, hoor ;Djoki schreef: hoelang moeten die eiersschulpen dan drogen???
wat is niet te veel kool? ik denk zo 500 gram kool tegenover 6 kg eieren, 1,5 kg vis en 16 liter water.....alles fijngemixt.
Water vind ikzelf geen voeding, dus dat reken ik in deze niet.
Het is (in mijn opinie) 500 gram kool bij 7500 gram 'andere voeding'.
Da's 6%.....ja, kun je proberen (denk ik) ...wel opletten.
Zeg er wél bij...dat ik dit normaal niet goed zou vinden...maar goed...de omstandigheden zijn anders.
-
roefus
Je kunt die eierschalen gewoon aan de lucht drogen.
Ja, en droog is droog
Het zou ook nog kunnen op hele lage stand in een oven, maar dat is niet nodig.
Beter even wachten en laten drogen...en dat je honden er wat aan HEBBEN...dan 'snel snel' en ze poepen de eierschalen gewoon uit.
Want DAN hebben ze er geen moer aan
Ja, en droog is droog
Het zou ook nog kunnen op hele lage stand in een oven, maar dat is niet nodig.
Beter even wachten en laten drogen...en dat je honden er wat aan HEBBEN...dan 'snel snel' en ze poepen de eierschalen gewoon uit.
Want DAN hebben ze er geen moer aan
-
joki
inderdaad...mijn ervaring is altijd geweest dat ze die schalen altijd uitkakken....dus hebben ze er inderdaad niets aan....
benieuwd of droge schalen beter zijn....dus eigenlijk moet alle vocht van het ei weg zijn van de schaal en dan kun je ze geven of wat???
kzie niet echt wat het verschil is....
benieuwd of droge schalen beter zijn....dus eigenlijk moet alle vocht van het ei weg zijn van de schaal en dan kun je ze geven of wat???
kzie niet echt wat het verschil is....
joki, even wat anders.....
je epileptische hond, hoe vaak heeft die aanvallen? Hoe heftig en hoe lang duren de aanvallen?
Geef je medicijnen?
je epileptische hond, hoe vaak heeft die aanvallen? Hoe heftig en hoe lang duren de aanvallen?
Geef je medicijnen?
-
dorinekok
na het drogen moet je ze dus echt goed fijn malen. DAt is het verschil
-
joki
bedoel je te veel kool, of...???roefus schreef: Na....Willemijn mag ook antwoorden, hoor
Water vind ikzelf geen voeding, dus dat reken ik in deze niet.
Het is (in mijn opinie) 500 gram kool bij 7500 gram 'andere voeding'.
Da's 6%.....ja, kun je proberen (denk ik) ...wel opletten.
Zeg er wél bij...dat ik dit normaal niet goed zou vinden...maar goed...de omstandigheden zijn anders.