Sofi mankt - nagel kapot - (Pag 9) Leishmaniose... het gevecht begint weer?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Sofi mankt - nagel kapot

Charlie Angel
Moderator

Bericht door Charlie Angel »

Fijn dat de kap, al is het een onding, het tot nu in ieder geval goed houd, dat is in ieder geval iets.
Kan me ook voorstellen dat je het zat wordt hoor, dit vergt ook een lange adem, zeker omdat de wond toch weer wat slechter was door het verband eraf trekken. Hopelijk blijft ze er nu goed af.
En ja, moeilijk om haar tevreden te houden zo aan de lijn, misschien ook wat zoekspelletjes?
Ik hoop dat de homeopathie toch wat voor haar gaat doen.
Ach gossie, jullie en Sofie zijn al zover gekomen, een dikke knuffel daarvoor. :-*
Hopelijk blijft het ook lang dit koude, droge weer, is voor het verband ook beter.

En hopelijk gaat bij Borke de grootste angst voor vuurwerkknallen er ook af.
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

tja meis  :-X :-X  het is toch een kwestie van blijven ademen  :-\ :-\ :( :( en ik begrijp je frustraties  :-\
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

ja meid het is zwaar kl*te dit soort dingen, jammer dat ze er zo aan heeft gezeten..
is de wond helemaal nog niet dicht?
ach gos, sofi verrekt van de frustratie nu en vooral energie, kan het me goed voorstellen hoor...
en dan borke er bij, valt allemaal niet mee zo..
Nitus
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nitus »

Het zit jullie niet echt mee hè? :( Ik kan me voorstellen dat je er af en toe moedeloos van wordt :'(.
Is Sofie niet geestelijk te vermoeien met denkspelletjes zoals nieuwe clickerkunstjes aanleren? Ik geloof dat zij speuren niet zoveel aan vond? Anders is dat misschien ook nog een idee? En eventueel een sterker schoentje? Zodat ze iets meer haar ei kwijt kan? En T-touch ter ontspanning?
Dat homeopathie niet echt werkt kan ik me ook wel voorstellen, want het zijn de omstandigheden die ervoor zorgen dat ze nu zo snel uit haar hum is en daar werken die middelen niet op. Je zou misschien wel voor iets fytotherapeutisch kunnen kiezen zoals  rustcompositum oid....
Sterkte ermee :-*
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Inmiddels heb ik Puur Nervositeit druppels besteld en een DAP band gehaald, eens kijken of dat wat helpt tegen de onrust.
Met clickerspelletjes e.d. krijg je Sofi aan de gang, ik weet precies wat ze wil en dat is rennen... (was het Borke dan was het een prima idee!)
TT helpt wel wat, maar dat is een paar keer per dag even, het blijft lastig met een hond die haar energie niet kwijt kan, al lijkt ze zich er vandaag wat meer om te berusten (ook omdat we alles wat haar kan irriteren maar voorkomen).

Verder zijn we vandaag bij de DA geweest voor controle.
Hij was tevreden over de wondgenezing, al blijft het de vraag of het nagelbed nog aangroeit en of het (beperkte) vlees/huid nog wil aangroeien om het eerste kootje.
Als dat niet lukt dan moet het operatief verwijderd worden, het voetkussen kan dan wel behouden blijven.
Voorlopig gaan we door met wat we doen.

Zij mag ook los rennen van hem, mits ze stevig in verband zit ingepakt. Ook als het vies en nat wordt, dus dat gaan we vanaf morgen doen.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

zou toch nog uitkijken hoor...zeker met die knetterharde ondergrond nu
Charlie Angel
Moderator

Fijn dat de da tevreden was, maar het blijft dus nog wel even onzeker begrijp ik.
Ik hoop dat het toch gewoon door jullie goede zorgen helemaal netjes zal genezen. :-*

En inderdaad oppassen met die harde ondergrond.
Maar het zou voor Sofi en jullie wel lekker zijn als ze wat stoom af kan blazen.
Een dikke knuffel voor Sofi. :-*
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op vr 18 dec 2009, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

doe er dan een stevige laag vetwrap omheen Astrid !!! En doe deze niet alleen om de voet, maar ook omhoog langs het been een cm. of 10, misschien wel 15  :) :) 
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Het zal allemaal nog wel even duren eer het volledig geheeld is en we weten waar we aan toe zijn, maar Sofi heeft volgens mij een ijzeren conditie en een heel goed recuperatie vermogen, ze herstelt over het algemeen snel  :biggrin2:
Nynke F schreef: doe er dan een stevige laag vetwrap omheen Astrid !!! En doe deze niet alleen om de voet, maar ook omhoog langs het been een cm. of 10, misschien wel 15  :) :) 
Dat is inderdaad wat ik dan van plan ben, met watervaste leukoplast stevig vastgemaakt.
De wond zit niet onder de voet, maar tussen de teen en daar waar normaal de nagel er uit komt.
Belangrijk is dus de tenen dicht bij elkaar te houden en het nagelbed beschermen - dat zijn zaken waar ik met al die dagen verband aanleggen wel bedreven in ben geraakt. Ik denk dat dat wel moet kunnen. Het voornaamste gevaar is als haar tenen gespreid worden, dat mag dus niet gebeuren en is met veel vetwrap en stevige leukoplast goed te bereiken.
Overigens willen we niet een uur gaan loslopen met haar, maar als ze alleen al een minuut of 15-20 los kan op een dag, dan zal dat zeker verschil maken en dan eindelijk weer eens met Borke samen rennen en spelen.
Dat willen ze allebei zo graag, maar nu roep ik Borke er steeds uit. Borke raakt dan wel op een andere manier zijn energie kwijt, maar Sofi niet...

Ik denk dat ik een vermogen kwijt ben aan verband, maar daar ik de DA op rekening betaal, heb ik er geen idee van.
Hij heeft me nu al een groot pak met gaasjes meegegeven, wat ik niet gebruik kan ik teruggeven, maar dat vond hij wel het handigste. Gelukkig hebben we een DA die niet flinke marges aanhangt  ;)
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

De klachten aan de andere poot zijn weer terug, ook een ontsteking... dus nu zowel rechts als links een onsteking die ettert via de nagel, de nagel aan de linkerkant is al operatief verwijderd, mogelijk dat de rechter poot volgt...

Leo is vandaag bij de DA geweest met haar, vermoedelijke diagnose is ... wederom.... Leishmaniose...

Weer allopurinol geven, weer baytrill en weer pijnstillers...
We zullen zien waar dit alles toe zal leiden, of lijden...
Blijkbaar heeft de Milteforan kuur niet afdoende geholpen?

Maandag gaan we weer naar de DA, Sofi moet nuchter zijn...
Het gevecht gaat verder!
Wordt vervolgd  :-\

Edit: paar typefouten verwijderd
Laatst gewijzigd door Borke op vr 25 dec 2009, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Charlie Angel
Moderator

Ach nee toch. :-\
De duimen zullen hier draaien voor Sofi. :-*
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Re: Sofi mankt - nagel kapot (Pag 9) Leishmaniose... het gevecht begint weer?

Bericht door Borke »

Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden, het hele verhaal van Sofi die in april 2008 veel in de kamer plaste en het bleek Leishmaniose te zijn.
Ze kreeg Allopurinol, Milteforan, Barf nierdieet en ze knapte heel snel op en haar bloedwaardes ook.

Daarna weet je natuurlijk dat het altijd terug kan komen, de gedachte is dat deze ziekte nooit over gaat en de hond het altijd bij zich draagt, alleen het hoeft niet actief te zijn en dan merk je er niets van.
De Milteforan kuur (een soort chemokuur) die Sofi heeft gehad - en waar ze zo goed op reageerde terwijl andere honden er letterlijk doodziek van werden - die zou de ziekte volledig uit moeten bannen. Het is echter een nieuw medicijn en wij zijn er samen met onze DA altijd van uit gegaan dat het op dat moment de beste keuze was die haar de beste kans zou geven.
De mensen op het BHF (Buitenlandse Honden Forum) die honden hebben met Leishmaniose geven hun honden een onderhoudskuur allopurinol, om te voorkomen dat de ziekte weer opvlamt. Wij hebben er bewust voor gekozen om dat niet te doen zo lang niet bleek dat het nodig was, omdat Allopurinol enorm nierbelastend is en wij Sofi's nieren graag wilden sparen.
Haar laatste bloedonderzoek van deze zomer liet zien dat haar nierwaardes toen prima waren.
Inmiddels denk ik dat we al ruim 500 Euro hebben uitgegeven aan medicatie en bloedonderzoeken voor de Leishmaniose van Sofi.

Nu dus 2 voorpoten met ontstekingen die via de nagel naar buiten komen, het is gewoon te toevallig allemaal.
Er zijn röntgenfoto's van beide voorpoten gemaakt toen dit begon door de (waarnemend) DA omdat we wilden weten hoe ze aan een ontsteking in de poot kwam en ter vergelijking heeft ze beide voorpoten gefotografeerd. Op die foto's was niets te zien...
We hebben nu dus nog geen bloedonderzoek gedaan, maar wat zou het anders kunnen zijn dan Leishmaiose...?
Achteraf terugdenkend heeft ze ook een paar dagen 's nachts in de kamer geplast, wij waren zo met die genezende poot bezig dat we ons daar niet zo druk over hebben gemaakt, maar dat was dus ook geen toeval  :-\

Inmiddels zijn we aan die poot ook alweer 450 Euro kwijt met foto's, operatie, veelvuldige DA-bezoeken, medicatie, heel veel verband, meerdere 'lampenkappen' en dan is onze DA nog behoorlijk schappelijk met zijn tarieven.

Gisteravond meteen onze koelkast geplunderd en een grote pan groentesoep gemaakt voor Sofi, zodat ze iedere dag een flinke hoeveelheid groente kan krijgen. Ik had even niet de puf om te gaan pureren, maar het maken van een groentemix werkte een soort 'therapeutisch', want feitelijk is dat het enige wat ik kan doen. Ervoor zorgen dat ze haar medicijnen krijgt, goed eten en de wonden verzorgen.
Natuurlijk krijgt ze weer het Barf nierdieet waar ze het de vorige keer ook zo goed op gedaan heeft! De DA waarschuwde dat we direct haar voeding moeten aanpassen i.v.m. de nierbelasting door de Allopurinol.

Ik heb net voor een week potjes medicijnen gemaakt, ze krijgt nu iedere dag:
Rimaldyn (2x),
Baytrill,
Allopurinol (2x) van de DA.
Daar voeg ik nog aan toe homeopathie korreltjes en druppels tegen likgranuloom,
rustgevende druppels Puur Nervositeit,
solidago.

Gelukkig is Sofi heel erg gemakkelijk te pillen en de druppels kiep ik verdund met wat water zo over haar tong heen.

Het is nu afwachten hoe het verder zal gaan?
Misschien wordt haar nagel aan de rechter poot ook wel operatief verwijdert, ik hoop het niet want dan wordt dat gehecht en moet ze weer 24 uur per dag een kap op, terwijl we haar nu zo nu en dan ook zonder laten zodat ze er aan kan likken en het likken niet zo'n obsessie wordt dat ze daar straks weer niet mee kan stoppen.
Daarbij is het natuurlijk ook weer en kostbare oplossing, maar als het moet dan doen we het natuurlijk.

Toch blijf ik er van uit gaan dat dit goed moet gaan.
Sofi komt uit een dodencel in Spanje.
Heeft de eerste keer Leishmaniose overwonnen.
Heeft ernstige verlatingsangst heel goed overwonnen (ze kan 7 uur alleen zijn samen met Borke).
Is afgekickt van de Clomicalm met behulp van homeopathie.
Heeft likgranuloom overwonnen met homeopathie.
Heeft haar ongehoorzaamheid met loslopen overwonnen en is nu veel relaxter buiten dankzij GT met stroomband training.

Nu bestrijden wij voor de tweede keer de sluipmoordenaar Leishmaniose.
Ik weet dat er honden zijn die er na 2 jaar aan sterven.
Onze DA heeft op de praktijk echter een Griekse hond die al een jaar of 11 is en die hij al een jaar of 9 behandelt met een onderhoudsdosis Allopurinol, dus dat geluk kan Sofi ook hebben.

En anders... dan hebben we in ieder geval alles gedaan wat we kunnen om haar een goed leven te geven.
Ze geniet van haar leven en echt ernstig ziek is ze niet, al heeft ze wel pijn aan haar poten gehad, maar nu gaat het wel weer beter.

Tja...

" Het is wat het is ..."

PS Voor mensen die meer willen lezen over ervaringen met Leishmaniose of Milteforan: het hele verhaal van Sofi's eerste gevecht tegen Leishmaniose staat uitgebreid hier beschreven http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html
Dian
5-sterren
5-sterren

Re: Sofi mankt - nagel kapot - (Pag 9) Leishmaniose... het gevecht begint weer?

Bericht door Dian »

ach nee Astrid, niet weer die Leishmaniose :-X  Heel veel sterkte voor Sofi en voor jullie...........'t valt allemaal niet mee :bigarmhug: :bigarmhug:
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Allemachtig Astrid! Jeetje mina, het zit echt niet mee met Sofi en de ziekte :'(. Gatver, wat vind ik dit nu onwijs rot voor jullie :'(. Ik hoop dat jullie het gevecht met de ziekte gaan winnen :-*.

Heel veel sterkte :bigarmhug:
*Natasja*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Natasja* »

Wat een rotnieuws Astrid  :(

Ik wens jullie heel veel sterkte met de nieuwe strijd, ik hoop dat jullie hem samen met Sofi gaan winnen  :-*

Plaats reactie