Biologisch Barfen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Biologisch Barfen

Barf
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Barf »

Wendi schreef: Neem me niet kwalijk, dat laatste was trouwens een tip in het algemeen (net als m'n okvlees-posting) omdat er hier meer mensen, ook met een kleine beurs,  diervriendelijker willen eten. Jij at zelf toch geen vlees? Dan kun je deze tip dus naast je neerleggen :)
En je mag het te duur vinden, nogmaals daar is iedereen vrij in.

Ikzelf zou liever zeggen: het is veel geld. Te duur impliceert iets anders  ::)

Maar om even op de eerste zin terug te komen: zou biologisch vlees echt goedkoper kunnen worden als er meer van verkocht wordt? Ik betwijfel het dus, maar weet het ook niet zeker hoor hoe die dingen werken...
Ik vond het een prima tip hoor , had al zitten kijken op die site, je moet nooit nooit zeggen op mogelijkheden :)
Er is niks mis mee met mensen hiervan bewust te maken.
Nee ik eet zelf geen vlees, overigens heb je wel weer gelijk dat het veel geld is, te duur voor diervriendelijkheid kan inderdaad niet ;)
Pasklare oplossingen zijn er niet maar als we met zijn allen minder vlees gaan eten maar dan wel biologisch denk ik wel dat de prijzen iets omlaag kunnen.
Wendi
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Wendi »

dan zijn we het eens  :)
Heb de vraag trouwens bij Peter Kolster neergelegd, misschien heeft hij het antwoord?
Dan laat ik het hier weten.
Barf
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Barf »

Wendi schreef: dan zijn we het eens  :)
Heb de vraag trouwens bij Peter Kolster neergelegd, misschien heeft hij het antwoord?
Dan laat ik het hier weten.
Wie weet  :biggrin2:
ulla
5-sterren
5-sterren

Bericht door ulla »

gekocht bij Coop 322 gram biologisch rundergehakt voor € 3,54, daar kan ik de hele week vlees van eten.
Veel geld ?
Nee, voor mij niet, je draait er 4 ballen ( tjes  :biggrin2: ) van en eet de andere dagen iets van ei of kaas.
Barf
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Barf »

ulla schreef: gekocht bij Coop 322 gram biologisch rundergehakt voor € 3,54, daar kan ik de hele week vlees van eten.
Veel geld ?
Nee, voor mij niet, je draait er 4 ballen ( tjes  :biggrin2: ) van en eet de andere dagen iets van ei of kaas.
ik geloof niet dat het nou om vlees voor de mens ging :biggrin2: maar nee, dat is zeker niet duur ;D
ulla
5-sterren
5-sterren

Bericht door ulla »

Oke, Barf je hebt gelijk, dan maar: gekocht bij Versvoer een biologisch kippetje van rond de kilo voor € 3,25. ;D
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk wel dat biologisch vlees goedkoper kan als er meer van gekocht wordt.
Niet in eerste instantie, omdat dat de vraag groter wordt dan het aanbod.  Maar normaal zijn er dan toch mensen slim genoeg om ook aan de biologisch landbouw en veeteelt te gaan en neemt het aanbod toe. En zo daalt de prijs.
Ik zou het persoonlijk nog wel willen gaan doen, biologische landbouwer. En het is denk ik een gat in de markt.  Maar men durft blijkbaar nog niet voldoende (alhoewel steeds meer, denk ik) en het is erg moeilijk in het begin om voet aan de grond te krijgen. 
En vooral bij groenten moeten mensen erg wennen aan het uiterlijk van zo'n groente.  En dat is erg spijtig, al moet ik zeggen dat als het niet uit mijn eigen tuin komt ik ook minder geneigd ben evenveel te betalen voor een veel kleinere bloemkool die dan biologisch is.  Stom, ik weet het, maar het is nog even wennen...

Als je goed wil doen voor de aarde, let je trouwens ook best op met transport.  Zoveel mogelijk in eigen streek halen maakt ook al een wereld van verschil, en ik vind het persoonlijk meer charme hebben...
Barf
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Barf »

ulla schreef: Oke, Barf je hebt gelijk, dan maar: gekocht bij Versvoer een biologisch kippetje van rond de kilo voor € 3,25. ;D
kijk dat lees ik nou weer graag, een heel kippetje ? dat is zeer beslist uitermate goedkoop, alleen heb ik Lupa als leverancier en ik denk niet dat versvoer voor een paar kippetjes helemaal deze kant uitkomt :biggrin2:
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Als het kon, ging ik op biologisch. Voor mezelf en voor de hond.

Wat ik wel heb geleerd is niet zozeer naar de prijs kijken, maar naar het verschil.
Als je 1 kilo kipkarkas koopt van € 1,00 of een kilo biologische kipkarkas voor € 1,75 dan scheelt dat 75 % !

Stel, ik ga naar de ikea en ik haal daar een bankstel voor 600 euro.
Maar in de winkel ernaast staat mijn droombank en die kost 650 euro.
Dan kan je wel roepen, jeetje, wat duur! Maar het scheelt maar 50 euro, want die 600 zou je anders ook hebben uitgegeven.

Zo is het met vlees ook. Je moet de prijs van het vlees dat je eerst kocht er wel eerst aftrekken. Dan zie je pas het verschil.
Maar bij mij is het vrij simpel. Er is maandelijks een bepaald bedrag voor eten en drinken. Op is op.
Zo is het ook met de huisdieren.

De rubriek vraag en aanbod is mij nog niet handig gebleken. Of het moet zijn zoals ik vermoed, namelijk dat er in mijn omgeving weinig te halen valt. Want ook dat telt mee. Op is echt op, dus als ik een eind moet rijden voor goed vlees waar ik al meer voor betaal en ik moet dan ook nog een extra keer tanken, dan gaat dat niet. En het halve land doorrijden met een auto is ook niet echt milieubewust!

Biologisch boeren een gat in de markt? Nee, dat denk ik niet.
Ik denk dat biologische boeren nog harder moeten knokken om het hoofd boven water te houden. Want de kosten zijn hoger maar de hypotheek wordt er niet lager van hoor!
Laatst gewijzigd door Hope op wo 17 aug 2011, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Barf
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Barf »

Nou ik moet eerlijk zeggen dat dit topic me wel ertoe aanzet om wat verder te kijken dan mijn neus lang is ;)
Wendi
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Wendi »

Wat een interessant topic is dit toch, ik vind 'm aardig richting het bibliotheek-waardige gaan!

Van biologisch barfen naar de jacht, via de paarden en de vis naar het zelf houden van kippen...ben benieuwd waar we nog meer over van gedachten kunnen wisselen en informatie delen!

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

do 10 mrt 2011, 11:10
Recordafschot verwacht in Oostvaardersplassen
LELYSTAD - In de Oostvaardersplassen worden deze winter naar alle waarschijnlijkheid meer dieren afgeschoten dan ooit tevoren. Een woordvoerder van Staatsbosbeheer bevestigde donderdag een bericht hierover in Sp!ts.

Door verscherpte regelgeving wordt sneller overgegaan tot afschot van dieren waarvan niet zeker is of ze het voorjaar halen. „Ze krijgen eigenlijk het nadeel van de twijfel”, aldus de zegsman. Voorgaande jaren werden dieren alleen afgeschoten als zeker was dat ze de winter niet zouden overleven.

Vorig jaar ontstond grote commotie over de dieren in het natuurgebied tussen Lelystad en Almere, omdat ze massaal zouden verhongeren tijdens de koude maanden. Om onnodig lijden te voorkomen, paste Staatsbosbeheer onder druk van het Rijk de protocollen aan en worden nu ook dieren die een verminderde kans op overleven hebben afgeschoten.

„Normaal gesproken zitten we op een percentage tussen de 15 en 25 dat in de winter wordt afgeschoten. Dat is op een totaal van zo'n 3500 dieren. Dit jaar zal dat door de verscherpte protocollen waarschijnlijk hoger liggen”, legt de woordvoerder uit.

ja, en?  kost dat??
Barf
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Barf »

flin schreef: do 10 mrt 2011, 11:10
Recordafschot verwacht in Oostvaardersplassen
LELYSTAD - In de Oostvaardersplassen worden deze winter naar alle waarschijnlijkheid meer dieren afgeschoten dan ooit tevoren. Een woordvoerder van Staatsbosbeheer bevestigde donderdag een bericht hierover in Sp!ts.

Door verscherpte regelgeving wordt sneller overgegaan tot afschot van dieren waarvan niet zeker is of ze het voorjaar halen. „Ze krijgen eigenlijk het nadeel van de twijfel”, aldus de zegsman. Voorgaande jaren werden dieren alleen afgeschoten als zeker was dat ze de winter niet zouden overleven.

Vorig jaar ontstond grote commotie over de dieren in het natuurgebied tussen Lelystad en Almere, omdat ze massaal zouden verhongeren tijdens de koude maanden. Om onnodig lijden te voorkomen, paste Staatsbosbeheer onder druk van het Rijk de protocollen aan en worden nu ook dieren die een verminderde kans op overleven hebben afgeschoten.

„Normaal gesproken zitten we op een percentage tussen de 15 en 25 dat in de winter wordt afgeschoten. Dat is op een totaal van zo'n 3500 dieren. Dit jaar zal dat door de verscherpte protocollen waarschijnlijk hoger liggen”, legt de woordvoerder uit.

ja, en?  kost dat??
Wat bedoel je nou ?
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Bedoel je nu wat ik dan ook meteen denk?  Kunnen we die kopen?  ???

(Ale, jullie dan, want ik woon in Belgie  :biggrin2:)
Barf
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Barf »

pearlsofpassion schreef: Bedoel je nu wat ik dan ook meteen denk?  Kunnen we die kopen?  ???

(Ale, jullie dan, want ik woon in Belgie  :biggrin2:)
Als die te koop zijn sta ik vooraan in de rij 8)

Gesloten