eliminatiedieet bij jeuk, gevogelte vraagje

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: eliminatiedieet bij jeuk

Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Hier gaat dat niet, 's morgens vlees en 's avonds bot. Dan heb ik meteen problemen met ontlasting.
Maar dat is een kwestie van proberen natuurlijk.

Zo'n tafelzeil lijkt me prima. Wij hadden hier nog een afvalstuk aanhangwagenzeil, dus hebben we dat gebruikt.
Op onze hond heb ik ook geen toezicht. Dat gaat niet, als ik te dicht in de buurt ben gaat hij schrokken
Hij eet in de bijkeuken, met de deur open zodat ik kan horen hoe het gaat. Als hij zich verslikt, dan ben ik er in no-time.
Maar wat ik hier heb gemerkt, is dat je daar vanzelf je weg in vindt. Gewoon eerst beginnen.
Dan merk je vanzelf of iets werkt of niet.
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Ik las dat ook bij een andere topic ja. Ik denk dat ik daarop ook even het Barf menu van mijn Golden aan moet passen. Ik heb bij hem ook vlees 's ochtends en 's avonds bot met orgaan. Kan net zo goed orgaan en vlees omwisselen. Ik wilde eerst vlees en organen 's ochtends, maar dat vond ik toch teveel. Vandaar het 1 's ochtend en het ander 's avonds.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Heb een e-mail gehad van Lupa, ze heeft geen konijnenvlees.
Dat is balen! Ik zit namelijk vanaf vanavond zonder, en dat gaat gewoonweg niet bij Hope.
Vandaag even kijken bij de Sligro, en anders maar gewoon naar de poelier voor die ene week.

Ik gaf Hope altijd 4 x in de week spiervlees, en die andere 3 dagen orgaan. Gewoon omdat ik dat makkelijker vond, dan hoefde ik niet zoveel kleine porties te snijden en het was een stuk makkelijker rekenen.
Wat bij hem niet kan, ik 's morgens zijn orgaan of vlees geven en in de avond alleen bot. Dan gaat zijn buik aan het rommelen en krijgt hij last van de ontlasting. Dus krijgt hij nu 's morgens maar een klein beetje (wat vlees, of een konijnenoortje, gewoon voor het idee dat hij wat heeft gehad) en krijgt hij 's avonds een complete maaltijd.
Toen ik nog niet aan het elimineren was kreeg hij 's morgens groente en 's avonds vlees maar dat mag nu natuurlijk niet.

Jou golden zou ik zeker laten barfen. Je hebt je vriezer toch aan staan, en je zit toch wel een tijdje te klooien met een rekenmachine. Dat was hier in ieder geval zo ;)
Ik zou hem wel gewoon een compleet menu geven, geen eliminatiemenu. Want het is natuurlijk vreselijk eenzijdig, en als het niet nodig was dan zou ik hem gewoon een goed afwisselend menu willen geven.
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Kun je Hope geen spiervlees geven van een ander diersoort dat hij al mag. Of krijgt hij ook nog alleen konijn. Ik heb de macro gebeld bij ons, een vrij grote en die heeft alleen konijnenbout, geen los vlees. Ik heb je een pb gestuurd met een wild poelier die ik hier op het forum heb gevonden. Ze hebben veel vestigingen.

Ik ga mijn Golden ook gewoon een compleet dieet geven. Hij krijgt dan toch ook bot en dat is dan gelijk een voorbeeld. Als mijn Berner niks doet met zijn bot, dan loop ik telkens langs hem en dan pakt hij hem wel. Veel te bang dat ik het af pak. Het is natuurlijk niet de manier, maar ik loop gewoon langs even naar de keuken. Hij gaat het vanzelf wel lekker vinden, helemaal als hij niks anders krijgt, haha.

Ik heb voor mijn Golden trouwens een menu gemaakt, hij staat bij menu's hond van 35 kilo. Volgens mij onder jou topic. Het was eigenlijk makkelijker dan ik dacht. Ik heb gewoon niet teveel diersoorten, maar wel voldoende. Ik ga het me in het begin gewoon niet te moeilijk maken. Ik moet alleen even kijken of ik hem 2% ga geven of iets minder. Ik wil namelijk dat hij iets afvalt. Hij krijgt nu minder met sperciebonen. Dus misschien doe ik de percentages iets omlaag en de groente iets omhoog. Het is in het begin toch zoeken naar de juiste hoeveelheid.  
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op ma 19 sep 2011, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

mirjansen schreef: Als mijn Berner niks doet met zijn bot, dan loop ik telkens langs hem en dan pakt hij hem wel. Veel te bang dat ik het af pak. Het is natuurlijk niet de manier, maar ik loop gewoon langs even naar de keuken.
Hier zou ik heel erg mee uitkijken. straks kweek je een hond met baknijd, en dat zou met barfen ooit wel eens een gevaarlijk moment op  kunnen leveren. Het is echt heel belangrijk dat je hond ok is met de baas in de buurt tijdens het eten, dus probeer hem dat echt aan te leren. en niet het tegenovergestelde, wat er nu wel gebeurd. als jou hond zich een keer (bijna) verslikt ofzo, is het wel de bedoeling dat je hem gewoon rustig kan helpen, niet dat hij weg loopt, nog even gauw nog een paar happen neemt of een veel te groot stuk inslikt!
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Ja, dat weet ik. Mijn Berner is van pup af aan al fel op zijn eten en kluiven. Hij is duidelijk de onderdanigste van de groep geweest en heeft moeten 'vechten' om zijn eten. Dat is ook de reden dat mijn honden appart te eten krijgen. Hij eet anders het eten van mijn Golden op. Mijn Golden laat dat namelijk toe. Gelukkig is mijn Golden wel fel op zijn kluiven en kong, dus die krijgt hij ook niet te pakken. Hierin heb ik mijn Golden ook moeten helpen toen mijn Berner nog een pup was. Ik moet hem idd gaan leren om dingen te ruilen.
Ik had ze pas een bot gegeven waar ik al mijn twijfels over had. En idd het was te hard enzo. Dus toen heb ik wat anders lekkers gepakt en heb met hem geruild. Als hij iets in zijn bek heeft en ik wil het afpakken dan lukt dat echt niet. Hij heeft ook een soort kaakklem en ik krijg zijn kaken echt niet uit elkaar. Ik heb ergens een keer gelezen dat ze mogelijk afstammen van doggen, dit zie je ook wel aan de vorm van zijn kaken. Maar het ruilen gaat wel oke. Dus ik ga dat gewoon structureel doen.
Met mijn Golden merk ik trouwens ook dat hij de botten wel heel erg lekker vind en het daardoor moeilijker vind om het af te geven.
Dus op dit gebied heb ik zeker wat werk te doen. En door ruilen gaan ze hopelijk vanzelf leren en erop vertrouwen dat ik het terug geef en het goed is. Mijn Berner is trouwens al veel rustiger geworden met eten, als pup stond hij echt te springen, bang dat hij tekort kwam. Nu gaat hij gewoon rustig liggen wachten, dus ik heb al veel bereikt.

Botten vast houden om te leren kluiven gaat bij mij dus niet werken, haha.
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Vanmiddag even inkopen gedaan. Ik heb hele mooie tafellakens gevonden bij de zeeman, voor heel weinig. Het is aan de bovenkant plastic en aan de onderkant ander materiaal. Ik heb er alleen een beetje veel gekocht, maar aan de andere kant is het ook wel fijn als ik er eentje op het kussen van mijn andere hond kan leggen. Anders gaat die misschien naar eten ruiken, ondanks dat ik het kan afnemen.
Verder handschoenen, voorraad dozen en plasticzak afsluiters gekocht. Snoeischaar had ik al. En goedkoop groente gehaald bij de albert hein, veel dingen waren met 35% korting. Dus ook maar gelijk groente prakje gemaakt, nou ja licht gekookt. Ik wilde het doen met een hakmachine en blender, maar dat werkt niet. Binnenkort ben ik jarig, dus maar een blender vragen. Het scheelt dan wel heel veel ruimte in de vriezer, want dat gekookte groente is niet echt handig. Maar goed, het moet maar even.
Dus ik ben helemaal blij en er bijna klaar voor. Er helaas niet meer aan toe gekomen om lupa te bellen, dus bel ze morgen even. En dan komen ze ook mijn nieuwe vriezer brengen, ik ben er zo blij mee.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Wat leuk dat je gaat beginnen!
Moeders heeft voor deze week konijnenvlees gehaald (voor in de stoofpot, á 20 euro per kg, whahaha!) dus wij kunnen deze week ook wel doorkomen.

Morgen lekker de vriezer vast laten vriezen, en dan moet het goed komen.
Owja, die groenten. De eerste keer heb ik het met een aardappelstamper geprakt nadat ik het had gekookt. Was ook niet ideaal, maar het ging redelijk.
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Ja, leuk he. Als je er al zo lang mee bezig bent dan wil je ook beginnen.

Ik heb de bakjes die ik vandaag heb gekocht ervoor gebruikt. In sommige bakjes heb ik groente gedaan voor 2 dagen en in sommige voor 1 dag. Ik heb nu toch ruimte zat, want ik heb bijna geen plek meer. Ik vind het allemaal koken al veel werk en mijn honden eten het gewoon in grote stukken. Gelukkig vinden ze groente lekker. Dus ik hoef het niet nog kleiner te maken, behalve dan dat het ruimte zou schelen.

Ik had 1 plek gemaild of ze tinlo barfmenu hadden ivm het niet kunnen krijgen van het konijnenvlees. Erin gezet dat ik wilde gaan elimineren. Zij raden me aan om carnibest lam en rijst te nemen, omdat dit wel compleet is. En zij daar goede ervaringen mee hebben. Nou dacht het niet dus. Volgens mij is hij namelijk ook allergisch voor rijst, als pup kreeg hij er diarree door. Ik ga lekker Barfen. Ik heb er zin in.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Precies! Want als hij straks nog allergisch reageert, is het dan de lam of de rijst?
En waarom zou je eigenlijk rijst geven aan een hond die vlees moet hebben? Voor het zelfde geld is hij allergisch voor alle granen en dan zit je mooi te kijken met je rollen lam en rijst. Gewoon lekker gaan barfen.
Is nog leuk ook  :biggrin2:
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Ik heb ook zoeen gevoel dat hij allergisch voor granen, voor 100% zeker weet ik dit niet. Maar dat kan ik in een veel later stadium ook eventueel uitzoeken. Als ik dat nodig vind om te weten, mogelijk dat dat geen eens nodig is.

Ik zat me vanmorgen wat af te vragen. Ik geef hem met zijn kvv altijd zijn druppels. Maar dit wordt denk ik een beetje lastig met een half konijn. Hebben jullie hier tips voor? Op iets gedroogd werkt het niet. Zou het op een vers konijnenoor kunnen? Ik moet het wel ergens op doen, anders krijg ik het niet toegediend en het zijn er best 'veel'.

O en nog een vraagje, klopt het dat je dingen die je gedroogd hebt weer in de vriezer kan doen om te bewaren? Ik zet de droger liever niet aan als ik een dag ben werken. Dus wil op mijn vrije dagen dan zoveel mogelijk drogen en een voorraad aanleggen in het begin. Altijd handig.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Volgens mij kan je die gedroogde dingen in een koektrommel best even bewaren.
Heb ik gehoord hoor, is nog geen eigen ervaring  ;)  Wij hebben wel een droger, maar nog niks om er in te doen, haha!

Je zou die druppels misschien in het konijn kunnen doen?
Omdat het maar een halve is, is hij 'hol' vanbinnen waar de organen zitten. Misschien dat je ze daar gewoon in kan druppelen?
Rauwe konijnenoren gaan er hier ook erg goed in, nadeel is wel dat ze niet groot zijn en heel duur. Je kan het misschien ook gewoon op wat spiervlees doen, hoewel dat natuurlijk glad is dus ik weet niet of het er af loopt.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

de gedroogde dingen worden hier per dag ongeveer buiten de koelkast bewaard, voor een week of 2 in de koelkast en meer in de vriezer.

de truuk is om het na het drogen heeeeeel goed af te laten koelen. ik laat de spulletjes nog een hele nacht buiten de droger op de roosters staan. vette dingen even deppen met keukenpapier ofzo. heb dat hier nog niet gehad, maar gedroogde snackjes kunnen wel gaan schimmelen, maar dat moet volgens mij komen doordat het of te warm, of te vochtig bewaard wordt.
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Dat laten staan voor een nacht is een goede, dank je. Ik heb de laatste keer de lamshartjes laten ontdooien in een vergiet met bord eronder. Daar komt zoveel vocht uit en dan is het gelijk weg. Ik had het idee dat het drogen daardoor ook makkelijker ging in de oven.

Nienk, heb jij nog tips mbt de druppels? Jij hebt die vast ook moeten geven aan Reus.

Freddy heeft zijn eerste echte wond gemaakt. Hij heeft op 1 plek de haren uit zijn lijf gestrokken. En er zat al een korstje, maar nu is dat weer open en een rode plek ernaast. Ik wil er niet mee naar de dierenarts, want dat wordt echt een ramp. Ik mag er zelfs niet aankomen, zal wel zeer doen. En ik ben bang dat ze antibiotica gaan voorschrijven en die wil ik echt niet geven ivm het elimineren wat ik het weekend wil gaan starten.

Ik zit nu te denken wat ik zal doen, ik kan het gewoon zo laten. Ik heb er calendulan van vsm op gaan smeren, maar dat likt hij op. Hij vind dat lekker, haha. Ik heb ook vetaderm staan. Deze had ik een keer gekregen voor een hotspot voor mijn andere hond. Die had hij tijdens de controle en ik kende het toen nog niet. Het was voor mij ook de eerste keer. Deze zat achter zijn oor, door het zwemmen en te lang nat blijven van de haren. Ik heb geen idee in hoeverre hij allergisch is voor dingen die op zijn huid moeten, want ik heb dat nooit bij hem hoeven doen. Het bleef altijd bij kale plekken en een klein wondje. En als het dicht is, doe ik er echt niks meer aan.

Dus iemand een tip?
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

ik ben benieuwd hoe het barfen me af gaat. Net mijn vogeltje dood in zijn kooitje gevonden. Ik griezelde er gewoon van omdat ik het niet verwacht had. Ik dacht hoe moet ik dat nou doen,ik hem hem echt niet zo vast pakken. Ik heb gister van die huishoudhandschoenen gekocht voor het barfen. Die aangedaan en een stukje krant over hem heen gelegd.

Ik hoop dat ik het Barfen beter doe.
Voor het beesje is het beter. Ik heb hem al 8 jaar. Toen ik hem kreeg woonde ik op kamers en vloog hij rond. Ik heb daarna een tijdje bij mijn ouders gewoont en daar mocht hij niet vliegen. Toen ik mijn eigen huis kreeg heb ik een week lang met zijn kooi open gezeten en de gordijnen dicht, maar hij kwam er niet meer uit. Ik vond het altijd een beetje zielig dat hij zo in de kooitje zat. Dus denk niet dat er een nieuwe vogel ga kopen. Ik denk dat een vliegende parkiet ook niet echt handig gaat met mijn honden. Denk dat min jongste er achteraan gaat om ermee te spelen, hihi. Mijn vriend wil heel graag een papegaai, maar die worden helemaal zo oud.

Plaats reactie