Oke, kaal dus. Dat is goed om te weten, dank je!
Als ik normaal uit zou gaan van 35 % vleesbot (50 % vlees, 50 % bot) dan zou ik nu dus nog gerust wat hoger mogen zitten met het percentage spiervlees.
Hoe zit het eigenlijk met de voedingswaarde? Is een laag percentage vleesbot nog ergens nadelig voor?
Ik zou even zakken naar 20% a 25% 'vleesbot' want dit is geen vleesbot, dit is vrijwel kaal bot. Een hond heeft ergens tussen de 15% en 25% kaal bot nodig. En daarom geven we 30% tot 50% vleesbot.
Maar, dan gaan we wel uit van een vleesbot dat bestaat uit de helft bot en de helft vlees.
In jouw geval kun je niet spreken van een vleesbot dat bestaat uit 50% vlees en 50% bot. Eerder van 80% a 90% bot en 10% a 20% vlees. Je kunt dus gemakkelijk zakken naar een 20% a 25% van dit soort vleesbotten.
Ik zou ook wel gaan kijken of je vleesbotten kunt scoren met wat meer vlees. Hier, bij deze vleesbotten, doe je in ieder geval goed om spier of orgaanvlees te voeren, alleen dit soort kale vleesbot voeren (zonder extra vlees), vind ik onverstandig.
Dikke kans trouwens dat je hond bot steeds beter gaat leren verteren hoor.
Oke, dat is allemaal goed om te weten.
Met wat bellen en e-mailen ben ik erachter gekomen dat goed bevleesd konijnenbot bijna niet te krijgen valt.
Uitbeners worden steeds beter en halen steeds meer vlees er af.
Tijdens onze eliminatie-ronde zal het dus gewoon opgelost gaan worden met het voeren van meer spiervlees.
Bij het kiezen van een 2e en 3e diersoort is het goed om daar rekening mee te houden. Zo heb ik gehoord dat eendennekken vaak wel goed bevleesd zijn, nu alleen nog even uitzoeken hoe handig dat is om te geven, of er geen graan in kan zitten.
Bedankt voor de tips en adviezen weer!
Ik heb even de laatste dagen gemist, ik kreeg geen melding van new. Ik werk in de zorg, dus vandaar even wat dingen. Bewegen stimuleert de stoelgang. Water is ook van grote invloed op de ontlasting, dus drinkt hij voldoende???
En mensen kun je pruimen geven, dat werkt laxerend. Zou je dit ook aan een hond kunnen geven? Gedroogde pruimen dan? Al is dat voor Hope natuurlijk lastig omdat je aan het elimineren bent. Verder weet ik ook dat oliefolie laxeerd, maar dat zou ik niet doen. En lijnzaad werkt ook laxerend, maar weet niet of dit vertandig is voor Hope.
Oh en goed om te weten dat de konijnruggen kaal bot zijn. Ik heb namelijk dezelfde en ben ook aan elimineren.
Olijfolie heeft mijn vader hem gegeven, hij had meteen jeuk.
Overigens was het idee van martine-tom ook een goede. Vandaag heeft hij een muilkorf om gehad als test. En jawel, er lag 2 keer ontlasting. Deze was ook minder wit, dus het geven van meer spiervlees is toch waarschijnlijk het beste.
Omdat ik nog niets aan het menu wil toevoegen (en omdat ik denk dat ik de ontlasting goed kan krijgen als de percentages goed op hem zijn afgesteld) blijf ik gewoon de komende dagen even op zoek naar de juiste verhoudingen.
Onze Golden poept niet elke dag, al vanaf 9 maanden oud toen hij bij ons kwam. Onze Berner poept 2 of 3 keer per dag. Verschilt dus best wel tussen onze honden, maar ja ook niet elk mens poept iedere dag.
Hope krijgt nu 15% vleesbot, 15 % orgaan en de rest spiervlees.
Aan het orgaan laat ik het vet zitten, maar tel dit niet mee bij het menu.
Hij krijgt 1 maaltijd per dag, alles bij elkaar. 7 dagen compleet, 7 dagen vleesbot, spiervlees en orgaan.
Hij poept gewoon echt slecht.
De afgelopen 3 dagen heeft hij geen ontlasting gehad. Hij eet het niet zelf op, dus dat is uitgesloten.
Als hij wel ontlasting heeft, is het of heel licht van kleur en hard, of het is donker, zacht en slijmerig.
Hij krijgt probiotica, omdat hij natuurlijk 3 keer achter elkaar een zware kuur prednison heeft gekregen.
Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik hier mee moet.
Met het verhaal van een verstopping een aantal jaar geleden nog goed in ons geheugen ben ik best bang dat ik iets verkeerd doe. Maar hij is niet ziek, hij is fit en actief dus hij zal er geen last van hebben.
Wat nu?
Over een week zijn de 6 weken om. Dan wilde ik eend toevoegen.
Zou het kunnen dat het met een vettere vleessoort beter gaat?
Slijmerig? Echt een laagje erop/erom zeg maar?
(Smerig praatje...sorry)
Tom heeft in den beginne dikke-darmontsteking gehad, dan zag het eruit als een streep ontlasting, dun, ingekapseld in slijm (overgens zonder bloed wat schijnbaar wel normaal is).
Als je zo'n hoopje vind zou ik het toch even bewaren en aan de da laten zien.
Tom had geen koorts, spoog zelden, at redelijk normaal (toen nog brok) en toch had hij ook een ontsteking te pakken.
Als hij 5 keer ontlasting had was het 1 keer met die slijm, 2 keer dun en 2 keer hard (ongeveer).
Dus ik denk als ik het zo lees dat het toch iets is om even uit te laten sluiten...
hmm zelf zou ik graag de ontlasting op orde willen hebben voor de nieuwe diersoort. standaard te harde poep is iets anders dan wisselend wat je nu beschrijft. Je zou Darmclear van de Groene Os kunnen proberen? dat helpt de darmen te 'verschonen' , en helpt de ontlasting netjes te krijgen. of naar de pro-verse dierenarts gaan. het zou zonde zijn als je nu naar een regulier-da gaat en hij er gelijk ab in jast, terwijl het net zo goed gaat met de jeuk en alles.
Als het zacht is, dan is het laatste beetje vaak slijm.
Eigenlijk had ik niet zo heel veel zin nee, om nu naar een reguliere da te gaan.
Want buiten het feit dat mijn dierenarts gaat zeggen dat ik hem op brok moet zetten, is hij nogal genereus met het toedienen van antibiotica.
Als dat moet, dan moet het, maar hij heeft de laatste tijd wel genoeg gehad om het zomaar even te proberen.
Dus tja, ik weet het niet zo goed.
Op brokken poepte hij gewoon altijd keurig iedere dag. We geven het niet op hoor, maar soms vind ik het wel echt totaal onhandig, dat barf.
je komen er wel! joh, in Reus zijn eerste maanden zaten we zo ongeveer iedere 2 weken bij de DA, dan weer dit, dan weer dat.. maar uiteindelijk is hij er alleen maar sterker en gezonder van geworden!!
ik zou nu even de percentage's gelijk houden. dat hij wisselend poept terwijl hij iedere dag hetzelfde eet, dat hoort eigenlijk niet. dat moet dus vanzelf over gaan, of hij heeft een beetje hulp nodig. gaat het lukken om hem naar die pro-vers DA te brengen? anders kan die je misschien met telefonisch contact helpen aan advies.