Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

judith1967
5-sterren
5-sterren

Bericht door judith1967 »

Hier gaat ook alles redelijk goed.
De komkommer en augurken plant doen het goed,aardbeien gaan goed,heb minipeertjes.
Heb mijn eerste courgette al geoogst.
De uien,ijsbergsla en prei staat nog onder plastic,de ijsbergsla doet het wel  erg goed.,de rest wat langzamer.

Wat kan ik doen tegen bladluis? :-[ :-\
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

judith1967 schreef: Hier gaat ook alles redelijk goed.
De komkommer en augurken plant doen het goed,aardbeien gaan goed,heb minipeertjes.
Heb mijn eerste courgette al geoogst.
De uien,ijsbergsla en prei staat nog onder plastic,de ijsbergsla doet het wel  erg goed.,de rest wat langzamer.

Wat kan ik doen tegen bladluis? :-[ :-\
Lieveheersbeestjes vangen en bij de luizen zetten  8)
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Ik zie op een test op internet dat de pompoen Fictor van Bolster pompoenen liet komen waarvan 46% minder dan 800 gram per stuk wogen. Vrij klein ras dus :)
Ruby/Billy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ruby/Billy »

judith1967 schreef:Wat kan ik doen tegen bladluis? :-[ :-\
3 liter kokend water, 100 gram knoflook. De knoflook persen en dit bij het water doen, 24 uur laten staan, beetje afwasmiddel erbij en sproeien maar. Kan zijn dat het herhaald moet worden. IK ben op dit moment van mijn bladluis op de roos af.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Ik heb heel veel papaver in de tuin, als iemand hier zaaddozen van wilt hebben kan ik ze opsturen! Heb roze papaver
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Bolaj schreef: 3 liter kokend water, 100 gram knoflook. De knoflook persen en dit bij het water doen, 24 uur laten staan, beetje afwasmiddel erbij en sproeien maar. Kan zijn dat het herhaald moet worden. IK ben op dit moment van mijn bladluis op de roos af.
Kun je dat ook met iets anders dan knoflook doen? Ik geef veel van mijn planten aan de konijnen en knoflook is niet bepaald goed voor ze ;) Zal brandnetel thee werken?
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Ik kwam net deze site tegen:
http://www.duurzaamthuis.nl/bladluis-be ... op-planten

En eigenlijk wist ik mijn antwoord al, maar heb wat veel aan m'n hoofd.. Dille en Salie zouden ze ook tegen moeten houden. Ik heb dus in beide bakken in het midden salie/dille staan, maar toch zitten ze op mijn groene sla ;) Ik ga een aftreksel van Salie en Dille maken en dat op spuiten ;)
berenboot
5-sterren
5-sterren

Bericht door berenboot »

Nadia schreef: Ik heb heel veel papaver in de tuin, als iemand hier zaaddozen van wilt hebben kan ik ze opsturen! Heb roze papaver
oh nou, daar zou je mij een groot plezier mee doen!  :)
berenboot
5-sterren
5-sterren

Bericht door berenboot »

weer even wat pagina`s terug gekeken en wat staan jullie groentjes er prachtig bij. Ik heb niet veel tijd om hier uitgebreid te posten (oa omdat de moestuin veel tijd vraagt  ;) ) maar ik zal straks ook eens wat fotootjes plaatsen.  :)

Tegen luis kan je volgens mij ook brandnetelgier sproeien. Is ook gelijk een goede voeding.  :) Kost niets maar stinkt wel  :-X
judith1967
5-sterren
5-sterren

Bericht door judith1967 »

He Nynke,Bolaj Tenks!!!

Roosj goede link,tenks!

:biggrin2:
berenboot
5-sterren
5-sterren

Bericht door berenboot »

Afbeelding
ons aardbeienveld met links een rij zonnebloemen. Ertussen staan nog wat verdwaalde bessenstruikjes

Afbeelding
van links naar rechts: radijs en pastinaak, meerdere rijen/veldjes met uien, wortels, bietjes.
Onder het net: boerenkool en diverse andere koolsoorten
Op het veldje daarachter groeien de kapucijners en daarnaast doperwten.
Afbeelding
Daarvoor (nu onder de kapu`s, die zijn nl "ingestort"  :-[ ) een rij met diverse groene kruiden en chineese boontjes.
Daarachter is nog een veldje met voederbieten voor de geitjes, vroege aardappels en aardperen.
Rechts staan nog wat pruimenbomen, een kersenboom en een appelboompje. Ook groeit er nog een bessenstruik en wat verdwaalde frambozen.

Afbeelding
aan de andere kant van het koolveldje groeit andijvie, venkel en buiten de foto spruitjes, diverse lage boontjes en late aardappels.

Afbeelding
diverse slasoorten en suikermais.  Straks zullen de slaplantjes plaatsmaken voor nog wat bieten. Net buiten de foto links heb ik rabarber staan. Rechts (nog net op de foto) een veld voor de pompoenen en courgettes. In de weide staat nog een appelboom en een kersenboom.
berenboot
5-sterren
5-sterren

Bericht door berenboot »

ik zie trouwens nu pas -dankzij de foto- dat er en gat in het net zit. Morgen maar weer eens een middagje moestuinieren  :P
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Dat is een flinke moestuin ;)
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

nien-newfies schreef: ik zie trouwens nu pas -dankzij de foto- dat er en gat in het net zit. Morgen maar weer eens een middagje moestuinieren  :P
Altijd handig zo'n foto  :P  Je kunt het gat makkelijk dichten met een paar tiewraps/tieraps  ;)

Morgenochtend ga ik onze eerste courgette oogsten, in plakjes marineren en 's avonds grillen op de barbeknoei  :) :)
berenboot
5-sterren
5-sterren

Bericht door berenboot »

@ roosj :biggrin2: jep. Ruim drie jaar geleden zag het er nog zo uit  :help::
Afbeelding
Dus daar moest grof geweld aan te pas komen  8)
Afbeelding
maar ook vele uurtjes hard werken, het sla/pompoenveld hebben we met de hand uitgestoken...  :o
Afbeelding

@ nyncke: Idd  ;D Thanks voor de tip maar ik denk dat ik voor het ouderwetse strotouwtje ga. Breek altijd mijn nek over die dingen maar  tijdens dit soort klusjes komen ze weer van pas  :D en als ik in de schuur van manlief op zoek moet gaan naar de "trekbandjes"...  ::) ;)
Laatst gewijzigd door berenboot op ma 01 jul 2013, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten