Welk kippenras?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Welk kippenras?

pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb wel goede ervaringen met 1 overblijvende kip terug te koppelen. Als ze een tijdje alleen zitten ( niet aan te raden uiteraard, maar eens november vind je geen jonge hennen meer tenzij bij een handelaar) zijn ze net super blij en tolerant als er gezelschap komt. Ooit geweten dat er letterlijk 1 pik viel, en dat was het.
Dat is de enige situatie waarin ik 1 kip durf bijplaatsen, anders altijd minstens 2 bijplaatsen.

Kippen kunnen op stok slapen, maar het kan ook op plankjes.. Veel kippen vinden dat aangenamer.
Vaak gaan jonge kippen eerst in de legnesten slapen, die moet je dan verplaatsen want ze produceren het meeste mest in hun slaap en dan ligt dat in de nesten.
Eens ze het kennen willen de meeste kippen zo hoog mogelijk slapen. Dat is ook hun natuurlijk instinct. Terwijl eieren leggen juist laag gebeurt.
In veel verkocht hokken zijn de stokken veeel te laag. En dan krijg je problemen dat ze toch in de nesten blijven slapen ( vuile nesten, sneller broeds en kwetsbaarder voor bloedluis) of in de deuropening ipv in het hok.
Dus voorzie maar slaapplek wat hoger. Stok of plank dat kies je zelf.

Als je eenvoudig wil schoonmaken, voorzie dan een mestplank onder de stok, of geen bodem onder de stok zodat de mest erdoor valt. Want de meeste mest valt dus 's nachts en dan hoef je enkel de mestplank dagelijks even af te schrapen. Het strooisel in de rest van het hok hoeft dan bijna nooit ververst.
Een kippenhok hoef je ook niet te schoon te schrobben. Ze scharrelen in de grond dus krijgen toch vanalles binnen, tegen wat stof of webben kunnen ze prima tegen, maar de bloedluizen vinden dat minder leuk. ;)
pearlsofpassion
Moderator

frodo quin schreef: do 04 sep 2025, 21:22 Oh dat wist ik niet. Vandaar dat ze in het engels Pekins heten.
Ja dat zou kunnen.. :)
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Foto's genomen. Dan heb je beeld en dan is het denk ik ook duidelijker waarom er zoveel op die oppvervlakte passen.

Rechts boven zie je Aster, Margriet en de twee kleintjes. Jane heeft blijkbaar toch weer voor de stok gekozen, samen met Penny. Links zie je vooraan 1 van de nieuwtjes, Lotus en achteraan niet goed zichtbaar op de foto ligt Iris. Onderaan Lavendel in het legnest. En Pioen er naast. Hou wel in gedachte dat van de industriekipjes Margriet de enige is boven de twee kg. De rest weegt minder en de nieuwtjes zullen denk ik maar rond de 1,6kg zitten. Dan zit je al niet ver van krielen meer. De sussexen zijn wel een stukje groter.

Afgelopen winter zaten ze met 6 op 1 verdiep gepropt en dan was er altijd eentje die de pineut was en alleen langs de andere kant moest liggen. Ik denk dat er misschien vier sussexen zouden passen op 1 verdiep. Meer zou krap worden.

Ik heb mijn hok destijds gemaakt met het idee dat als er 15 in kunnen het prima is aangezien ik niet van plan ben er 15 te houden.
Bijlagen
IMG_20250904_211404.jpg
IMG_20250904_211344.jpg
IMG_20250904_211340.jpg
pearlsofpassion
Moderator

Qua vliegen, hoe zwaarder het ras, hoe minder ze vliegen. Voor de meeste rassen zou ik toch minstens 1m50 hoog gaan. Voor levendige rassen zeker 2m.
Enkel de echte kleine krielen vliegen ook echt. Als in, vliegen onbeperkt omhoog.

Maar als je zo'n hoge omheining niet ziet zitten, kan je ze ook altijd kortwieken. Dat moet je soms elk jaar herhalen, maar vaak ook niet omdat ze het niet meer proberen eens ze na de eerste keer leren dat het toch niet lukt.
Ik moet mijn jonge dieren geregeld knippen maar eens ze een jaar oud zijn en uitgezwaard niet meer. Ik heb wel zwaardere kippen.

Als je buizerds hebt, en je gaat een dak ( dicht of in gaas) maken of net spannen ( dat is een optie, ik weet niet wat je van plan was natuurlijk, ik zeg niet dat je dat moet he), dan kunnen de kippen er meteen ook niet meer uit vliegen en moet je je daar geen zorgen in maken.

Heb je al een idee ivm grootte van je ren?
Kippen, ook krielen, hebben toch wel wat ruimte nodig om een mooi leven te hebben. ;)
pearlsofpassion
Moderator

Tis echt heel leuk zo Frodo Quin! :D

Bij mij proppen er zich 5 op een stok van 60cm. ::)
Das super krap!

Ik heb ook een foto'tje genomen. Het hok is nog een tijdelijk onderkomen na de verhuis en stond er al. Het nieuwe hok is nog in opbouw. ::)
20250904_214616.jpg
2x 5 op stok dus...
Hoe ze zo kunnen slapen is mij een raadsel. Er is nog een stok een trapje lager, maar ze willen allemaal zo hoog mogelijk.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Poepen die niet op elkaar? Ik zie dat er van de bovenste enkele konten de verkeerde richting uit gedraaid zijn om de onderste schoon te houden.
pearlsofpassion
Moderator

Dat valt er gewoon meteen terug af,.vermoed ik. Ik heb toch nog nooit eentje bevuild rond zien lopen..

Ik vind dit ook niet ideaal hoor. Maar het werkt redelijk.
Het was gewoon om te tonen dat ze soms echt krap gaan zitten. Bij mij kruipen ze altijd zo vlak tegen en zelfs onder elkaar aan.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

pearlsofpassion schreef: do 04 sep 2025, 22:08 Dat valt er gewoon meteen terug af,.vermoed ik. Ik heb toch nog nooit eentje bevuild rond zien lopen..

Ik vind dit ook niet ideaal hoor. Maar het werkt redelijk.
Het was gewoon om te tonen dat ze soms echt krap gaan zitten. Bij mij kruipen ze altijd zo vlak tegen en zelfs onder elkaar aan.
Ja ze zijn wel van het gezellig tegen elkaar bij jou. Bij mij dus enkel in de winter. De ladders zoals jij hebt doen het naar het schijnt goed bij veel kippen.
pearlsofpassion
Moderator

Ja?
In het nieuwe hok wil ik aparte stokken. Met oliebakjes. En wel oplopend maar verder uit elkaar.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Jullie foto's geven wel een goede indruk. Ziet er reuze gezellig uit :D zeker die 2x5 op stok :biggrin2:

En dat een stok niet noodzakelijk is en ze net zo graag op een plank slapen zal ik ook onthouden. Misschien moet ik beide mogelijkheden aanbieden. Iets om in gedachten te houden.

Frodo: Slapen ze bij jou dan ook in de legnesten?

Dat het meeste in de nacht gepoept wordt daar ben ik ook al achter, ik haal bij de buurvrouw elke ochtend de poep onder de stok vandaan. De rest van de dag komen ze blijkbaar niet in het hok, tenzij op weg naar het legnest. (Het is zo'n kast met een "uitwendig" leghok met klepje.) Maar begin avond ligt er nooit mest in het hok. Buiten in de ren wordt uiteraard ook gepoept.

Ik denk wel dat ik de ren afgedekt wil hebben. Met het oog op de roofvogels, en marters kunnen ook klimmen toch? Ik weet nog niet hoe of wat. Ik heb nog aardig wat onderzoek vooraf te doen. Ik weet nog geen eens zeker of ik zelf ga maken (ben niet zo bijster goed in dat soort dingen). Koop is bijzonder prijzig als je iets degelijks wil hebben, goede materialen om zelf iets te maken zijn dat ook. Het zou dus prettig zijn als ik het in een keer goed doe, niet dat ik na korte tijd al spijt heb dat ik het zus en zo gemaakt of gekocht heb. Dus ik ga niet overhaast te werk. Ik spaar ook liever wat door voor een fatsoenlijk onderkomen.

Wat buitenruimte betreft, daar ben ik dus ook nog niet uit. Ik lees overal minimaal 1 m2 per krielkip maar dat lijkt me echt heel weinig, een stukje van 1x3 meter. Ik zit te denken aan 2,5x3 meter. Dat lijkt me een leuk stukje. Of 2x4. Afhankelijk hoe het past op het deel van de tuin dat ik in gedachten heb. Ik heb absoluut geen timmermansoog dus ik moet dat oppervlak met meetlint gaan uitzetten.

Alles is nog in een heeeeel pril stadium. Maar die kippen laten mij niet meer los :biggrin2:
pearlsofpassion
Moderator

Ah oei, voor mij is alles onder de 10m2 zowiezo een no-go. :-[
Zet eens zo'n stukje af zou ik zeggen, dan zie je meteen dat dat niet voldoende is om een aangenaam leven in te leiden.

Er moet minstens 1 struik in passen. Dat is echt een must. Een struik is voor kippen als een bank voor ons.

En dan mag er nog wel een beetje variatie zijn in vegetatie of landschap. Altijd op hetzelfde stukje scharrelen is ook al snel niets meer aan.

Persoonlijk zou ik zelf nooit een ren kleiner dan 30m2 willen hebben, maar dat ik dat niet van iedereen kan verwachten, dat snap ik ook wel. :-[
Vroeger had ik 60m2 voor de kippen, nu wordt het ongeveer 200m2. En daar ben ik heel blij mee. :P Dat was iets wat ik erg graag wou. Als ik kon kiezen zou ik wel 2000m2 voor de kippen willen. :D

Maar goed, ik weet niet hoe groot je tuin is. En of Ties er lief mee omgaat of niet. Sommige honden kunnen perfect samen met kippen. Als het een optie zou zijn om de kippen overdag in de tuin te laten, zit je met een heel ander gegeven dan dat je een ren bouwt als permanent verblijf.

Besef dat kippen in de industrie tegenwoordig doorgaans 4m2 per kip hebben. Of dat beweren ze op het kippenforum toch.
Dus dat lijkt me dan toch het absolute minimum...

Als men over krielen spreekt, hebben ze het wss over die kleintjes van 500gr. Ongeveer een duif groot.
De dwerghoenders van rond een kg hebben toch iets meer ruimte nodig. Een levendige, scharrelende kip heeft ook meer nodig dan een rustige. En de aankleding maakt dus ook veel verschil. Beter 10m2 met struik en iets om bovenop te gaan zitten, stukje gras waar ze in kunnen pikken ed, dan 20m2 kale dode grond.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

pearlsofpassion schreef:Ah oei, voor mij is alles onder de 10m2 zowiezo een no-go. :-[
Zet eens zo'n stukje af zou ik zeggen, dan zie je meteen dat dat niet voldoende is om een aangenaam leven in te leiden.

Er moet minstens 1 struik in passen. Dat is echt een must. Een struik is voor kippen als een bank voor ons.

En dan mag er nog wel een beetje variatie zijn in vegetatie of landschap. Altijd op hetzelfde stukje scharrelen is ook al snel niets meer aan.

Persoonlijk zou ik zelf nooit een ren kleiner dan 30m2 willen hebben, maar dat ik dat niet van iedereen kan verwachten, dat snap ik ook wel. :-[
Vroeger had ik 60m2 voor de kippen, nu wordt het ongeveer 200m2. En daar ben ik heel blij mee. :P Dat was iets wat ik erg graag wou. Als ik kon kiezen zou ik wel 2000m2 voor de kippen willen. :D

Maar goed, ik weet niet hoe groot je tuin is. En of Ties er lief mee omgaat of niet. Sommige honden kunnen perfect samen met kippen. Als het een optie zou zijn om de kippen overdag in de tuin te laten, zit je met een heel ander gegeven dan dat je een ren bouwt als permanent verblijf.

Besef dat kippen in de industrie tegenwoordig doorgaans 4m2 per kip hebben. Of dat beweren ze op het kippenforum toch.
Dus dat lijkt me dan toch het absolute minimum...

Als men over krielen spreekt, hebben ze het wss over die kleintjes van 500gr. Ongeveer een duif groot.
De dwerghoenders van rond een kg hebben toch iets meer ruimte nodig. Een levendige, scharrelende kip heeft ook meer nodig dan een rustige. En de aankleding maakt dus ook veel verschil. Beter 10m2 met struik en iets om bovenop te gaan zitten, stukje gras waar ze in kunnen pikken ed, dan 20m2 kale dode grond.
Een ren kan natuurlijk nooit groot genoeg zijn, maar je kan het met 2000m2 ook overdrijven he. De gemiddelde hobbyist heeft niet zo'n grote tuin. Biologische kippen schijnen inderdaad minimaal 4m2 te moeten krijgen. Vrije uitloopkippen hebben buiten maar 1m2. Het minimum zit dus op 12m2 voor drie biokippen. En uiteraard wil je graag meer.
Ik heb een stuk terrein dat ik uitermate geschikt vind voor de scharrelkonten, maar probleem is daar dat het niet fatsoenlijk te omheinen is. Met een flexibele afzetting gaat dat misschien wel lukken. Maar die moet wel weer stevig genoeg zijn om roofdieren buiten te houden. Voor roofvogels ben ik daar dan weer niet zo bang, het is daar heel lastig voor ze om op een prooi te storten omdat er veel struikgewas staan en ook bomen. Nadeel is dat ik daar geen direct zicht heb op wat er gebeurt. En het kan niet afgedekt vanwege bomen/struiken die hoog zijn. Een marter kan viavia dan ook weer in de ren komen. Maar het hok kan natuurlijk op slot in de nacht. Zoals gezegd het vergt allemaal nogal wat voorstudie en ik ben er nog lang niet uit. En er komt geen kip voordat er iets fatsoenlijks staat.

Wat doet een kat eigenlijk als hij een kip tegenkomt? Want er zijn verschillende katten die mijn tuin op hun dagelijkse route hebben zitten.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

pike schreef: do 04 sep 2025, 22:45 Jullie foto's geven wel een goede indruk. Ziet er reuze gezellig uit :D zeker die 2x5 op stok :biggrin2:

En dat een stok niet noodzakelijk is en ze net zo graag op een plank slapen zal ik ook onthouden. Misschien moet ik beide mogelijkheden aanbieden. Iets om in gedachten te houden.

Frodo: Slapen ze bij jou dan ook in de legnesten?

Dat het meeste in de nacht gepoept wordt daar ben ik ook al achter, ik haal bij de buurvrouw elke ochtend de poep onder de stok vandaan. De rest van de dag komen ze blijkbaar niet in het hok, tenzij op weg naar het legnest. (Het is zo'n kast met een "uitwendig" leghok met klepje.) Maar begin avond ligt er nooit mest in het hok. Buiten in de ren wordt uiteraard ook gepoept.

Ik denk wel dat ik de ren afgedekt wil hebben. Met het oog op de roofvogels, en marters kunnen ook klimmen toch? Ik weet nog niet hoe of wat. Ik heb nog aardig wat onderzoek vooraf te doen. Ik weet nog geen eens zeker of ik zelf ga maken (ben niet zo bijster goed in dat soort dingen). Koop is bijzonder prijzig als je iets degelijks wil hebben, goede materialen om zelf iets te maken zijn dat ook. Het zou dus prettig zijn als ik het in een keer goed doe, niet dat ik na korte tijd al spijt heb dat ik het zus en zo gemaakt of gekocht heb. Dus ik ga niet overhaast te werk. Ik spaar ook liever wat door voor een fatsoenlijk onderkomen.

Wat buitenruimte betreft, daar ben ik dus ook nog niet uit. Ik lees overal minimaal 1 m2 per krielkip maar dat lijkt me echt heel weinig, een stukje van 1x3 meter. Ik zit te denken aan 2,5x3 meter. Dat lijkt me een leuk stukje. Of 2x4. Afhankelijk hoe het past op het deel van de tuin dat ik in gedachten heb. Ik heb absoluut geen timmermansoog dus ik moet dat oppervlak met meetlint gaan uitzetten.

Alles is nog in een heeeeel pril stadium. Maar die kippen laten mij niet meer los :biggrin2:
Als je ze veilig wil hebben voor marterachigen en roofvogels kan ik een dikke fijnmazige gelaste gaas aanraden. Zowel de wanden als de bodem en het dak. Raad van 1,45mm dik kunnen ze niet door bijten en je houdt ze allemazl buiten met een maaswijdtr van 19x19mmMarterachtigen klimmen inderdaad. Marters en bunzings graven geen tunnels, maar ratten doen dat wel. Ratten doen volwassen kippen normaal niets, maar bunzings hun favoriete prooi is ratten en als zij de ingang vinden of een rat achtervolgen gaan ze met graagte jouw kippen te grazen nemen. Bijkomend voordeel is dat je eten kan laten staan zonder rattenfokker te worden. Het gemakkelijke is dat als het echt roofdier proof is, het ook ratproof is.

Qua oppervlakte heb je gelijk dat 1 of 2 m2 per kip gewoon te klein is. Er wordt 5m2 per kip aageraden als het de bedoeling is dat ze een beetje gelukkig zijn.

Als ik kijk naar mijn eigen ervaring dan is een grotere basisruimte belangrijker dan het aantal vierkante meters per kip. Ik ben begonnen met 30m2 en drie kippen en dat aantal is op zijn max 7 geweest in die ruimte. Eigenlijk merkte ik geen verschil in hun gedrag met 3 of 7. Ik denk dat ik er enkele meer nog had kunnen bijsteken, maar dat er daarna wel verschil zou zijn.

Wat wel veel verschil maakte was de uitbreiding naar 50m2. Daar zijn ze echt duidelijk gelukkiger mee. Het is niet dat ze niet meer graag in de tuin komen, maar ze hebben niet zo een enorme haast meer. Als ze na een kwartier al terug moeten omdat ik niet meer tijd heb op dat moment komt het ook niet meer zo vaak voor dat ze oost indische doof zijn.

Het is ook belangrijk dat er wat te doen is in de ren, het wat leuk is ingericht en er voldoende schuilmogelijkheid is voor de regen. Het kan hele dagen regenen en dan hebben ze ook wel wat ruimte nodig. Kippen zijn doorgaans niet gek op regen en al zeker niet als het koud is. Logisch, hun veren zijn niet waterproof en dons isoleert niet als het nat wordt. Dat is bij mij de hoofdzaak geweest om bij te bouwen, om een groot afdak te kunnen plaatsen.

Neen, mijn kippen slapen sinds hun nieuw hok zelden in het legnest. In het gekocht hok wel altijd. De meeste slapen op de verdiepen. Soms slaapt eentje wel eens beneden. Nieuwkomers wel altijd omdat ze nog niet bij de rest durven slapen of nog niet mogen. Dat is na introductiefase weer voorbij.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ik heb geen aanwijzing dat er hier ook bunzings rondstruinen. Maar, is het eigenlijk nodig om de omheining een stuk de grond in te laten lopen? Als dat zo is beperkt dat wel de mogelijkheden tot uitbreiding die ik zojuist bedacht heb.
Graag jullie oordeel. Ik heb een paar foto's gemaakt. De eerste foto toont wat ik altijd de "bosrand" noem. Is geen echte bosrand hoor. Maar in het midden dat donkere is Taxus. Wat daarboven uitsteekt is een oude appelboom. Rechts daarvan staan wat lage, zielige plantjes. Ik had gedacht daar in de lengte langs de beplanting een overdekte ren te maken met daarin het hok. De lengte is zo'n 6-7 meter. Hij kan ca. 2 m diep worden. Hier groeit nu dus alleen gras. Uh, mos en gras ::) Aan de rechterkant zou ik dan, daar waar die lage plantjes staan, in de achterzijde een deurtje kunnen maken met een doorloop naar het achterliggende bosplantsoen. Als ik daar draad zet kan ik ca. 6 meter naar achteren. Dan zit ik aan mijn looppad .Vandaar weer terug naar links, en dan weer een hoek terug naar het gras en dan kom ik uit aan de linkerkant van de foto, daar sluit het gaas dan weer aan op de ren. Als de ren 2 meter het gras in komt is dat alles bij elkaar een stuk van zo'n 6x8=48m2. Dat begint dan ergens op te lijken. Ik denk dat ik er wel draadhek geplaatst krijg, mits ik hier en daar wat snoei. Maar dat is geen probleem. Ik kan dat deel niet afdekken vanwege de hoge begroeiing, maar roofvogels kunnen er niet echt landen vanwege de vele takken en het blad. Althans, dat denk ik. 's Nachts kan het deurtje naar de achterren gewoon dicht blijven en zitten ze veilig binnen. Daglichtslotje op het hok en ze gaan pas naar achter als ik voor hen het deurtje opendoe. Zoiets. Maar wat vinden jullie van het terrein? Aan de voorkant is dus gras (althans in den beginne ::) ) de achterkant staat vol met struikgewas en een paar bomen. Ik denk dat kippen daar leuk kunnen scharrelen, maar is dat ook zo?
IMG_6455.jpeg
.
IMG_6452.jpeg
IMG_6453.jpeg
pearlsofpassion
Moderator

pike schreef: vr 05 sep 2025, 12:37 Een ren kan natuurlijk nooit groot genoeg zijn, maar je kan het met 2000m2 ook overdrijven he. De gemiddelde hobbyist heeft niet zo'n grote tuin. Biologische kippen schijnen inderdaad minimaal 4m2 te moeten krijgen. Vrije uitloopkippen hebben buiten maar 1m2. Het minimum zit dus op 12m2 voor drie biokippen. En uiteraard wil je graag meer.
Ik heb een stuk terrein dat ik uitermate geschikt vind voor de scharrelkonten, maar probleem is daar dat het niet fatsoenlijk te omheinen is. Met een flexibele afzetting gaat dat misschien wel lukken. Maar die moet wel weer stevig genoeg zijn om roofdieren buiten te houden. Voor roofvogels ben ik daar dan weer niet zo bang, het is daar heel lastig voor ze om op een prooi te storten omdat er veel struikgewas staan en ook bomen. Nadeel is dat ik daar geen direct zicht heb op wat er gebeurt. En het kan niet afgedekt vanwege bomen/struiken die hoog zijn. Een marter kan viavia dan ook weer in de ren komen. Maar het hok kan natuurlijk op slot in de nacht. Zoals gezegd het vergt allemaal nogal wat voorstudie en ik ben er nog lang niet uit. En er komt geen kip voordat er iets fatsoenlijks staat.

Wat doet een kat eigenlijk als hij een kip tegenkomt? Want er zijn verschillende katten die mijn tuin op hun dagelijkse route hebben zitten.
Ja idd, 2000m2 heb ik ook niet hoor. :P
Katten doen aan volwassen kippen normaal niets. Je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk.

De meeste mensen hebben een ren die gewoon de kippen op hun plek houdt. Zeker als er veel beschutting is door struiken is dat vaak voldoende. Je moet dan idd wel een proof hok. De volledige ren echt proof krijgen, zelfs voor ratten en muizen vind ik echt wel super ambitieus. Dat doe ik ook niet.
Ik doe een open hok met aansluitende ren van samen ongeveer 15m2 die volledig proof zou zijn. Binnen in de 200m2 ren. Dat is het plan. Wss komt er wel uitbreiding met een veilige kuikenren. Omdat die hier ook niet veilig zijn anders.

Plaats reactie