Welk kippenras?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Welk kippenras?
Is het nou toeval dat dit, net als verleden jaar, vlak voor Pasen in het nieuws komt?
Ik neem hoe dan ook kippen. Aangezien die troep al jaren en jaren overal zit zit ik (al een jaartje ouder) er inmiddels ook al lang vol mee…
Ik neem hoe dan ook kippen. Aangezien die troep al jaren en jaren overal zit zit ik (al een jaartje ouder) er inmiddels ook al lang vol mee…
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Je snapt het niet. Het is niet de bedoeling dat de PFAS wordt weggehaald maar dat iedereen weer gewoon 'veilige' eieren van fabriekskippen koopt ipv eieren van de eigen gelukkige kipjes te eten. Veel beter verdienmodel.Siberienne schreef: ma 23 mar 2026, 14:52 Maar is niet juist het probleem dat dat niet kan? PFAS verwijderen? Omdat het niet afbreekbaar is? Triest is het zeker. Enig wat kan is denk ik de uitstoot stoppen zodat er niet meer bij komt. Maar weghalen? Hoe dan?
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Ja, frappant hè?pike schreef: ma 23 mar 2026, 15:36 Is het nou toeval dat dit, net als verleden jaar, vlak voor Pasen in het nieuws komt?
-
frodo quin
- 5-sterren

Toeval dat het weer rond pasen is, neen. Pasen is voor een deel can de mensen verbonden met eieren.
Ik vraag me af of beleidsmakers zien hoe gestoord dit is, vragen om dieren geen contact te laten hebben met de wereld zodat hun lichaam en zaken die uit hun lichaam komen minder giftig is. Het is trouwens niet alsof het niet in alles waar we mee in aanraking komen zit.
De klok kan niet terug gedraaid worden, maar er kan wel gekozen worden om het lozen van giftige stoffen niet meer toe te staan. Daarnaast zou advies van minder dierlijke producten eten een stuk logischer zijn. Zowel voor milieu-impact (klimaat, pesticiden , bodemverontreiniging, hoeveelheid landbouwgrond) als dierenwelzijn.
Het kan waarschijnlijk wel uit de bodem gehaald worden. Een lokale groep is hier begonnen met een experiment met hennep. Bepaalde planten zouden namelijk beter zijn in het opnemen van pfas uit de bodem. Dan zit je vervolgens dus wel met die pfas in de plant. Uit de wereld krijg je het inderdaad niet net zoals een hoop andere chemicaliën. Dat er ook hier geen actie wordt genomen door het lokale bestuur, integendeel zelfs, is te gek voor woorden. Liever hun bevolking vergiftigen dan een bedrijf opleggen zich aan de milieuwetgeving te houden...
Ik vraag me af of beleidsmakers zien hoe gestoord dit is, vragen om dieren geen contact te laten hebben met de wereld zodat hun lichaam en zaken die uit hun lichaam komen minder giftig is. Het is trouwens niet alsof het niet in alles waar we mee in aanraking komen zit.
De klok kan niet terug gedraaid worden, maar er kan wel gekozen worden om het lozen van giftige stoffen niet meer toe te staan. Daarnaast zou advies van minder dierlijke producten eten een stuk logischer zijn. Zowel voor milieu-impact (klimaat, pesticiden , bodemverontreiniging, hoeveelheid landbouwgrond) als dierenwelzijn.
Het kan waarschijnlijk wel uit de bodem gehaald worden. Een lokale groep is hier begonnen met een experiment met hennep. Bepaalde planten zouden namelijk beter zijn in het opnemen van pfas uit de bodem. Dan zit je vervolgens dus wel met die pfas in de plant. Uit de wereld krijg je het inderdaad niet net zoals een hoop andere chemicaliën. Dat er ook hier geen actie wordt genomen door het lokale bestuur, integendeel zelfs, is te gek voor woorden. Liever hun bevolking vergiftigen dan een bedrijf opleggen zich aan de milieuwetgeving te houden...
Dit vind ik wel een goed, relativerend stukje:
https://kippenvanlin.nl/pfas-eieren-hob ... -afweging/
https://kippenvanlin.nl/pfas-eieren-hob ... -afweging/
Hoe houden jullie kippen het vol in deze hitte? Hier is het nu ruim 40 graden. Ik heb een parasol neergezet waaronder ik een stukje grond een klein stukje dieper heb gemaakt. Daar ligt een waterslang bij die een héél dun straaltje water geeft. Ze kunnen nu met de poten in de modder staan. Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Ik heb ook vreselijk medelijden met álle dieren die in de hitte moeten leven nu. Ben weer eens heeeel dankbaar dat we in noordelijk Zweden wonen (17 graden, bewolkt, af en toe wat regen). Als je hier de provincie niet uit gaat en geen kranten leest, zou je denken dat er helemaal geen klimaatcrisis is. Sterkte voor jullie en jullie dieren!doranto schreef: vr 26 jun 2026, 16:45 Hoe houden jullie kippen het vol in deze hitte? Hier is het nu ruim 40 graden. Ik heb een parasol neergezet waaronder ik een stukje grond een klein stukje dieper heb gemaakt. Daar ligt een waterslang bij die een héél dun straaltje water geeft. Ze kunnen nu met de poten in de modder staan. Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt.
#geenteken
#geenvlooien
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op za 27 jun 2026, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ties is tot niet veel in staat. Wandelen is er niet meer bij. Hij loopt nog maar zo weinig nu dat ik zijn eten drastisch omlaag heb gebracht.
Maar ik zag vanmiddag (39,2 op de meter) een eekhoorntje door de tuin huppelen. Ging op zijn gemakkie zitten eten op het vogelvoederplankje . De dagvlinders stoort het duidelijk ook niet. De Tronkenbijtjes vliegen druk bij het insectenhotel. Niet alle wilde dieren hebben er last van blijkbaar. Insecten varen er duidelijk wel bij. Gisteren zag ik ook twee grote groene sabelsprinkhanen in de tuin. Bij buuf zitten de kippen in een kuil onder het overhangend blad van een boom. Blijkbaar happy.
Maar ik zag vanmiddag (39,2 op de meter) een eekhoorntje door de tuin huppelen. Ging op zijn gemakkie zitten eten op het vogelvoederplankje . De dagvlinders stoort het duidelijk ook niet. De Tronkenbijtjes vliegen druk bij het insectenhotel. Niet alle wilde dieren hebben er last van blijkbaar. Insecten varen er duidelijk wel bij. Gisteren zag ik ook twee grote groene sabelsprinkhanen in de tuin. Bij buuf zitten de kippen in een kuil onder het overhangend blad van een boom. Blijkbaar happy.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Slimme oplossing voor je kippen. Ik las het trieste bericht dat er in Frankrijk al tienduizenden kippen omgekomen zijn door de hitte. Onze vroegere buren in NL hadden een kalkoenbedrijf en daar sneuvelden ze ook bij bosjes als het zo heet was.doranto schreef: vr 26 jun 2026, 16:45 Hoe houden jullie kippen het vol in deze hitte? Hier is het nu ruim 40 graden. Ik heb een parasol neergezet waaronder ik een stukje grond een klein stukje dieper heb gemaakt. Daar ligt een waterslang bij die een héél dun straaltje water geeft. Ze kunnen nu met de poten in de modder staan. Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt.
Komt dat dan omdat ze te dicht op elkaar zitten en/of er onvoldoende ventilatie is? Te weinig water?? Of lopen ze buiten in de volle zon?Siberienne schreef: vr 26 jun 2026, 22:09 Slimme oplossing voor je kippen. Ik las het trieste bericht dat er in Frankrijk al tienduizenden kippen omgekomen zijn door de hitte. Onze vroegere buren in NL hadden een kalkoenbedrijf en daar sneuvelden ze ook bij bosjes als het zo heet was.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Bij die kalkoenen werd het te heet in de stallen, en die stikten. Wat het in Frankrijk is weet ik niet. Maar in die wat oudere stallen liep de temperatuur op tot 50-60 C soms ….pike schreef: vr 26 jun 2026, 23:04 Komt dat dan omdat ze te dicht op elkaar zitten en/of er onvoldoende ventilatie is? Te weinig water?? Of lopen ze buiten in de volle zon?
Triest hè. Ik heb hier vlakbij een grote varkensboer. Daar draait de airco dag en nacht op volle toeren. Ik vraag me af of die dichte stallen met al die varkens op een kluitje nog koel te krijgen zijn bij +35 graden. Wie weet hoeveel biggen daar het loodje leggenSiberienne schreef: za 27 jun 2026, 07:49 Bij die kalkoenen werd het te heet in de stallen, en die stikten. Wat het in Frankrijk is weet ik niet. Maar in die wat oudere stallen liep de temperatuur op tot 50-60 C soms ….
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Het is heel triest….pike schreef: za 27 jun 2026, 08:31 Triest hè. Ik heb hier vlakbij een grote varkensboer. Daar draait de airco dag en nacht op volle toeren. Ik vraag me af of die dichte stallen met al die varkens op een kluitje nog koel te krijgen zijn bij +35 graden. Wie weet hoeveel biggen daar het loodje leggen![]()
Ik zag gisteren toen ik naar het werk reed nog vrachtwagen met kippen rijden 
Er zijn de afgelopen week meerdere paardenevenementen afgelast. Maar sommige vonden dat het best door kon gaan. Een van de grootste is uiteindelijk bezweken onder publieke druk, maar zei in hun bericht waarin ze de afgelasting aankondigde nog “wij vonden dat het best had gekund”. Stelletje idioten. Code rood in NL en je vindt dat het best kan om paarden op schaduwloze zandvlaktes topsport te laten bedrijven. Terwijl de paardensport al zo ter discussie staat.