Welk beestje voer je uit principe niet?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Welk beestje voer je uit principe niet?

orinake
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door orinake »

ik voer alles behalve varken/everzwijn omdat daar te veel risico aan hangt...
Verder eten ze wat de pot schaft en wat ik in huis heb...
Het enige wat hier wel veranderd is in de loop van tijd zijn de prijzen die ik wilde betalen...
Alles word duurder, dus ipv een max prijs een stuk hoger gelegd van wat ik wil spenderen (gewoon omdat je anders maar een minimale kwaliteit krijgt).
Vroeger had ik ook altijd vlot 10 - 15 diersoorten in de vriezer zitten.
Ik denk dat ik momenteel nog aan een 6???? soorten kom.
Ik ben er vanaf gestapt van het idee dat men honden elke dag een ander dier moesten eten ;)
*Lia*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Lia* »

Oh, heel veel niet. Alles wat in het wild leeft. Exotische dieren. Jonge dieren (lam kalf geit veulen ed. paard, varken.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

*Lia* schreef: Oh, heel veel niet. Alles wat in het wild leeft. Exotische dieren. Jonge dieren (lam kalf geit veulen ed. paard, varken.
Wat voer je dan wel?  ???
Kip eend en konijn zijn ook jong geslacht, dus wat blijft er dan nog over?
Enkel rund en schaap?

Enne, mag ik vragen waarom geen wild? In de ideale wereld leven toch alle dieren die opgegeten worden in het wild?
kakocavi
5-sterren
5-sterren

Bericht door kakocavi »

Xada schreef:
@ wolfdolf: Als jouw honden een kat doden, eten ze die dan op?
Mijn honden hebben ook een keer een kat gedood (waar ik echt niet op zit te wachten) maar eten daar niet van. Ze verdedigen de dode kat wel.
En de kat zelf, en de eigenaar? Zaten die erop te wachten denk je?

Ik weet dat dit een oud bericht is, maar wat word ik soms misselijk van dit soort berichten (met name ook die van wolfdolf). Gewoon nul verantwoordelijkheid nemen voor je huisdier, zelfs als die andere (huis)dieren om het leven brengt... Wat een mentaliteit.

Ontopic: cavia, hamster, en koppen.
pearlsofpassion
Moderator

kakocavi schreef: En de kat zelf, en de eigenaar? Zaten die erop te wachten denk je?

Ik weet dat dit een oud bericht is, maar wat word ik soms misselijk van dit soort berichten (met name ook die van wolfdolf). Gewoon nul verantwoordelijkheid nemen voor je huisdier, zelfs als die andere (huis)dieren om het leven brengt... Wat een mentaliteit.

Ontopic: cavia, hamster, en koppen.
Xada geeft toch aan dat ze het erg vond?
???

Ik vind het vreemd dat je net dit bericht aanhaalt voor jouw reactie.
kakocavi
5-sterren
5-sterren

Bericht door kakocavi »

pearlsofpassion schreef: Xada geeft toch aan dat ze het erg vond?
???

Ik vind het vreemd dat je net dit bericht aanhaalt voor jouw reactie.
Ergens niet op zitten te wachten vind ik meer klinken als 'goh, dat komt slecht uit' dan als 'oh wat erg, dit mag nooit meer gebeuren'. Mijn reactie was trouwens ook meer tegen wolfdolf gericht, ik reageerde gewoon op de laatste post hierover.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

kakocavi schreef: Ergens niet op zitten te wachten vind ik meer klinken als 'goh, dat komt slecht uit' dan als 'oh wat erg, dit mag nooit meer gebeuren'. Mijn reactie was trouwens ook meer tegen wolfdolf gericht, ik reageerde gewoon op de laatste post hierover.
De meeste mensen hier op BP zijn zich meer dan gemiddeld bewust van hoe het hoort met honden, je hoeft dus echt niet bang te zijn dat er hier bewust kattenkillers gehouden worden. Ongelukken kunnen altijd gebeuren helaas...
kakocavi
5-sterren
5-sterren

Bericht door kakocavi »

Martine-Tom schreef: De meeste mensen hier op BP zijn zich meer dan gemiddeld bewust van hoe het hoort met honden, je hoeft dus echt niet bang te zijn dat er hier bewust kattenkillers gehouden worden. Ongelukken kunnen altijd gebeuren helaas...
Ach, de een noemt het een ongeluk, de ander noemt het de zinloze dood van zijn/haar geliefde huisdier. Ik vraag me wel eens af hoe zo'n hondeneigenaar (die paar procent die er niet zo mee zit) het vindt als zijn/haar hond vanuit het niets de strot wordt afgebeten door een grotere hond, en dat die laatste daarna nog gewoon los rond mag blijven lopen omdat het toch gewoon een ongeluk was.

Maar goed, dit is natuurlijk geheel offtopic dus ik hou er over op.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

kakocavi schreef: Ach, de een noemt het een ongeluk, de ander noemt het de zinloze dood van zijn/haar geliefde huisdier. Ik vraag me wel eens af hoe zo'n hondeneigenaar (die paar procent die er niet zo mee zit) het vindt als zijn/haar hond vanuit het niets de strot wordt afgebeten door een grotere hond, en dat die laatste daarna nog gewoon los rond mag blijven lopen omdat het toch gewoon een ongeluk was.

??? ??? ???

Je kan ook gewoon alles verkeerd uit willen leggen natuurlijk...
kakocavi
5-sterren
5-sterren

Bericht door kakocavi »

Martine-Tom schreef: ??? ??? ???

Je kan ook gewoon alles verkeerd uit willen leggen natuurlijk...
Wolfdolf (voorbeeld) postte dat hij er niet wakker van ligt als zijn hond een kat doodt en dat hij denkt dat het verwilderde katten waren, wat dus zeker niet zo hoeft te zijn. Ik reageer met de vraag hoe zo iemand reageert als zijn hond kapot wordt gebeten en de eigenaar er niet van wakker ligt omdat die dacht dat het een zwerfhond was. Wat leg ik dan verkeerd uit?
pearlsofpassion
Moderator

kakocavi schreef: Ach, de een noemt het een ongeluk, de ander noemt het de zinloze dood van zijn/haar geliefde huisdier. Ik vraag me wel eens af hoe zo'n hondeneigenaar (die paar procent die er niet zo mee zit) het vindt als zijn/haar hond vanuit het niets de strot wordt afgebeten door een grotere hond, en dat die laatste daarna nog gewoon los rond mag blijven lopen omdat het toch gewoon een ongeluk was.

Er zijn ook katteneigenaren die dan zeggen dat het je eigen schuld is, en je katten daar maar moet voor beschermen.
Als je je huiskatten vrij rond laat lopen, loop je dat risico.  En nog wel een hele hoop meer risico's want er zijn niet enkel honden die katten wat aandoen maar veel meer mensen met slechte bedoelingen of die niet zitten te wachten op kattenpoep in hun moestuin en pis tegen hun achterdeur.
Waarom hebben katten het recht vrij rond te lopen en honden niet? Waarom is de vrije ruimte dan van de kat, en moeten honden die katten wat doen dan aan de leiband blijven en nooit eens vrij rondlopen? Want katten kunnen overal zitten.
Je kan het er als baas natuurlijk uit proberen trainen, maar ik kan me voorstellen dat dat niet altijd lukt.

Katten kunnen ook duiven vangen, en die duiven kunnen ook iemands huisdier zijn. Kan zijn van niet, maar kan net zo goed zijn van wel.
Zou je daar bij stilstaan?
Zou je dan zeggen: die kat moet opgesloten?
Je moet eigenlijk wel met dezelfde maten en gewichten werken en dan de katten op dezelfde manier veroordelen als de honden.

Laat wel duidelijk zijn dat ik wolfdolf zijn reactie ook compleet ongepast en pijnlijk vond.  Dat ik me daar ook behoorlijk kwaad in gemaakt heb in de nonchalance waarmee er over een kat's dood gepraat wordt. Elk dierenleven dat verloren gaat voor niets is er toch teveel aan en ik zou daar niet mee kunnen lachen als mijn dier (hond of kat) dat zou doen. Ik zou daar echt wel wat aan proberen doen en het minstens heel erg vinden.
Dus daar stoorde ik me ook aan Wolfdolf's reactie.  En nog geen klein beetje.
Beetje respect voor dieren zou je toch mogen verwachten op een forum als dit.
Greetje
2-sterren
2-sterren

Bericht door Greetje »

Ik voer uit principe geen hond of kat, verder maakt het me niet uit.

Volgens mij worden dieren niet alleen gedood om als hondenvoer te dienen, er zal toch wel meer mee gebeuren?
Wat in de supermarkt ligt neem ik ook mee, kijk is op maandag morgen bij de AH, alles voor 50% korting omdat het anders vernietigd
moet worden, dat vind ik nog is zonde!

Het echte barfen moet hier nog wel gaan beginnen, nu deel barf en deel KKV maar mijn bestelling gaat morgen de deur uit en dan gaat Cerberus 100% barfen.

Groetjes Greetje
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Als je bijvoorbeeld hele konijnen koopt die worden wel voor hondenvoer gefokt
Greetje
2-sterren
2-sterren

Bericht door Greetje »

Ah, op zo`n manier.

Tja, dan ben ik misschien hard maar de kippen die ik eet worden ook gefokt om op te eten en wat daarvan over is of wat door de een of ander beslist is als einddatum wordt vernietigd. Dat  vind ik zonde, dat we niet gewoon dat vlees wat bij de supermarkt of slager wordt weg gegooid kunnen kopen voor de honden, er is nog nooit een hond dood gegaan aan oud vlees of zelfs bedorven vlees. Als dat zou mogen dan zou dat echt heel veel aan "onnodig" geslachte dieren schelen.

Maar dat is mijn kijk op het verhaal. Ik ben wel super gek op dieren, ook op die kippen die ik eet!!!
En ik ben zelfs van mening dat een mens van oudsher niet eens vlees hoort te eten maar goed, het is lekker en gezond dus tja  ;)

Liefs Greetje
pearlsofpassion
Moderator

nee nee, niet op die manier.
Of voor mij toch niet.

Het gaat over voeren aan de honden wat mensen ook zouden eten. En dan vooral als het uit de bio-industrie komt.
Als je bv kippenbillen uit de supermarkt koopt die nog gewoon goed zijn, niet bijna over datum want das een ander verhaal.  Maar gewoon verse kippenbillen of kipfilet, dat normaal mensen zouden eten. Als je die koopt om aan je hond te voeren, dan wordt er moeten die andere mensen die anders die kippenbillen zouden eten, een andere kip zijn billen eten. En worden er 2 kipkarkassen weggegooid.  Om het eenvoudig te stellen he.
Maar als je niet die billen, maar dat kipkarkas van die billen aan je honden voert, is er een kip minder gestorven. Snap je het concept?

Natuurlijk werkt het niet zo rechtlijnig, er wordt heus wel meer geslacht dan verkocht wordt. Maar toch wordt er wel naar vraag en aanbod gekeken hoor.  Als er minder verkocht wordt, wordt er ook minder geslacht.

Dat je voert wat anders toch weggegooid wordt, kan ik ook volledig volgen. Ik wilde dat ik dat kon, maar hier in de supermarkt doen ze daar niet aan.  Wel eens promo's maar das ook al.  Liever in de hond of kat dan weggegooid. En de supermarkt koopt ook niet aan om aan verminderde prijs te verkopen, dus dat zorgt ook niet voor meer aanvoer als je dat koopt.

Dat je je eigen kippen kweekt voor het vlees is iets heel anders. Ten eerste voer je daar waarschijnlijk alles van, en eet je zelf de leukste vleesjes en gaat de rest naar de honden? Ideaal toch!
Maar zou je hele kippen kweken enkel en alleen om je honden te voeren? En dan zelf een stukje van een ander dier nemen?

Hetzelfde principe geldt als je hele prooidieren koopt voor je hond.  Dat dier is dan enkel gekweekt om als voer voor je hond te dienen, terwijl je een hond perfect kan voeren met delen van prooien die doorgaans niet door mensen gegeten worden.  Niet alles natuurlijk, met spier kom je al eens in de knoei, maar toch... Voornamelijk zaken die mensen weggooien, is wel mogelijk.
Dan is er geen dierenleven verloren gegaan omwille van je hond of kat, dat leven was al omwille van menselijke consumptie genomen.

Ik zal nooit een heel konijn voeren simpelweg omdat er een overvloed is van karkassen die overblijven nadat de menselijke bouten en vlees eraf gehaald zijn.  Ik zal dus ook nooit konijnbouten voeren, want dat vind ik het deel dat mensen willen en waarvoor die konijntjes geslacht worden. Als mensen ze niet eten, zou ik liever zien dat ze niet geslacht werden.
Een uitzondering is de bouten die Tamara onlangs aanboodt. Die waren over hun houdbaarheidsdatum (ingevroren), en kunnen dan toch niet meer als menselijke consumptie dienen.  Dan is dat natuurlijk een prachtige kans voor de honden. Heb eigenlijk spijt dat ik ze niet genomen heb, maar ik had te laat door dat ik geen konijn meer had...  ::)

Maar nog eens over je eigen kippen: als je honden meer vlees eten dan jijzelf (daar ga ik wel vanuit  :)), dan kan je evengoed of beter een hele kip van jezelf voeren dan een deel van een bio-industrie-kip.  Gezonder en het beestje heeft een beter leven gehad.  Wel een dierleven extra, maar wel een mooier gehad en je hebt de spier er ook bij, dat scheelt weer bij een ander dier waar je anders je spier zou halen. 

Plaats reactie