nee nee, niet op die manier.
Of voor mij toch niet.
Het gaat over voeren aan de honden wat mensen ook zouden eten. En dan vooral als het uit de bio-industrie komt.
Als je bv kippenbillen uit de supermarkt koopt die nog gewoon goed zijn, niet bijna over datum want das een ander verhaal. Maar gewoon verse kippenbillen of kipfilet, dat normaal mensen zouden eten. Als je die koopt om aan je hond te voeren, dan wordt er moeten die andere mensen die anders die kippenbillen zouden eten, een andere kip zijn billen eten. En worden er 2 kipkarkassen weggegooid. Om het eenvoudig te stellen he.
Maar als je niet die billen, maar dat kipkarkas van die billen aan je honden voert, is er een kip minder gestorven. Snap je het concept?
Natuurlijk werkt het niet zo rechtlijnig, er wordt heus wel meer geslacht dan verkocht wordt. Maar toch wordt er wel naar vraag en aanbod gekeken hoor. Als er minder verkocht wordt, wordt er ook minder geslacht.
Dat je voert wat anders toch weggegooid wordt, kan ik ook volledig volgen. Ik wilde dat ik dat kon, maar hier in de supermarkt doen ze daar niet aan. Wel eens promo's maar das ook al. Liever in de hond of kat dan weggegooid. En de supermarkt koopt ook niet aan om aan verminderde prijs te verkopen, dus dat zorgt ook niet voor meer aanvoer als je dat koopt.
Dat je je eigen kippen kweekt voor het vlees is iets heel anders. Ten eerste voer je daar waarschijnlijk alles van, en eet je zelf de leukste vleesjes en gaat de rest naar de honden? Ideaal toch!
Maar zou je hele kippen kweken enkel en alleen om je honden te voeren? En dan zelf een stukje van een ander dier nemen?
Hetzelfde principe geldt als je hele prooidieren koopt voor je hond. Dat dier is dan enkel gekweekt om als voer voor je hond te dienen, terwijl je een hond perfect kan voeren met delen van prooien die doorgaans niet door mensen gegeten worden. Niet alles natuurlijk, met spier kom je al eens in de knoei, maar toch... Voornamelijk zaken die mensen weggooien, is wel mogelijk.
Dan is er geen dierenleven verloren gegaan omwille van je hond of kat, dat leven was al omwille van menselijke consumptie genomen.
Ik zal nooit een heel konijn voeren simpelweg omdat er een overvloed is van karkassen die overblijven nadat de menselijke bouten en vlees eraf gehaald zijn. Ik zal dus ook nooit konijnbouten voeren, want dat vind ik het deel dat mensen willen en waarvoor die konijntjes geslacht worden. Als mensen ze niet eten, zou ik liever zien dat ze niet geslacht werden.
Een uitzondering is de bouten die Tamara onlangs aanboodt. Die waren over hun houdbaarheidsdatum (ingevroren), en kunnen dan toch niet meer als menselijke consumptie dienen. Dan is dat natuurlijk een prachtige kans voor de honden. Heb eigenlijk spijt dat ik ze niet genomen heb, maar ik had te laat door dat ik geen konijn meer had...
Maar nog eens over je eigen kippen: als je honden meer vlees eten dan jijzelf (daar ga ik wel vanuit

), dan kan je evengoed of beter een hele kip van jezelf voeren dan een deel van een bio-industrie-kip. Gezonder en het beestje heeft een beter leven gehad. Wel een dierleven extra, maar wel een mooier gehad en je hebt de spier er ook bij, dat scheelt weer bij een ander dier waar je anders je spier zou halen.