Daarom heb jij ook een Franse Bullchery schreef:Ik vind de europeanen iets forser. Nou ben ik wel van de meer forse types(sorry) maar niet alleen met honden, ook met paarden. Maar verder heb ik geen verstand van dalmaten(zag afgelopen zondag toevallig 2 op een hengstenshowbij het publiek). Maar ik ben ervan overtuigd dat je dit niet zomaar doet(o.a. gezondheid). Ik vind paps prachtig hoor! Maar ik ben van het meer geblokte...
Ik heb honden-zaadjes gekocht!
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Ik heb honden-zaadjes gekocht!
Oo leuk die verschillen. Maar goed dat is dan natuurlijk maar een familie.
Wat ik met name zie is dat de amerikanen wat subtieler zijn. Wat dunner, spitsere voorsnuit, wel meer stop in het hoofd. Oren lijken wat hoger aangezet, maar kan aan de foto's en momenten liggen. Lichaam is minder massief, waardoor ze ook hoogpotiger zijn, en de amerikaantjes hebben wat minder ontwikkelde bilspieren.
Nou of dat nou door de pointer komt of omdat ze op iets andere honden hebben geselecteerd kan ik echt niet zeggen. Als ik plaatjes van de pointer (waarin ik ook werelden van verschillen zie) bekijk gok ik gewoon op het laatste zelfs.
Maar dat lemon testen he? Maakt het wat uit? Ga je je zaadjes dan niet gebruiken als ze lemon draagt? Of ga je dan ook de pups testen die je aan wilt houden erop? En anders hoeft dat niet?
Ik ga ervan uit dat het alleen maar een kleurtje betreft die niet mag volgens rasstandaard, maar verder niks af doet met de gezondheid. Ik vind dat ver in het niet vallen met wat je probeert te bereiken met deze combi.
Wat ik met name zie is dat de amerikanen wat subtieler zijn. Wat dunner, spitsere voorsnuit, wel meer stop in het hoofd. Oren lijken wat hoger aangezet, maar kan aan de foto's en momenten liggen. Lichaam is minder massief, waardoor ze ook hoogpotiger zijn, en de amerikaantjes hebben wat minder ontwikkelde bilspieren.
Nou of dat nou door de pointer komt of omdat ze op iets andere honden hebben geselecteerd kan ik echt niet zeggen. Als ik plaatjes van de pointer (waarin ik ook werelden van verschillen zie) bekijk gok ik gewoon op het laatste zelfs.
Maar dat lemon testen he? Maakt het wat uit? Ga je je zaadjes dan niet gebruiken als ze lemon draagt? Of ga je dan ook de pups testen die je aan wilt houden erop? En anders hoeft dat niet?
Ik ga ervan uit dat het alleen maar een kleurtje betreft die niet mag volgens rasstandaard, maar verder niks af doet met de gezondheid. Ik vind dat ver in het niet vallen met wat je probeert te bereiken met deze combi.
O ja?Lizzy schreef:Daarom heb jij ook een Franse Bull
- pearlsofpassion
- Moderator
Ik vroeg me ook af wat dat lemon was.
En als Froufrou bruin zou dragen, komt dat dan van moeder of vader?
Ben je niet zo fan van de bruintjes?
De gewone Amerikanen hebben geen Pointer erin zitten. Alleen Fiona heeft dat.Kaio schreef:Oo leuk die verschillen. Maar goed dat is dan natuurlijk maar een familie.
Dit is Fiona:

Alle andere Dalmaten op de foto's zijn dus 100% raszuiver Dalmaat.
Jawel, want Guinness draagt geen lemon. Dus kans op lemon pups is er niet. Het voordeel is als ik Frou test: hoef ik geen pups meer te testen als zij geen lemon draagt.Maar dat lemon testen he? Maakt het wat uit? Ga je je zaadjes dan niet gebruiken als ze lemon draagt? Of ga je dan ook de pups testen die je aan wilt houden erop? En anders hoeft dat niet?
Ik vind zwart mooier. Altijd al gevonden.pearlsofpassion schreef:Ik vroeg me ook af wat dat lemon was.
Als Frou Frou bruin draagt heeft ze dat van pa. Biscuit is fokzuiver zwart.
Re: Ik heb zaadjes gekocht
Nou, ik weet het eigenlijk zelf niet preciesParelridder schreef:Ik lees dit nu pas!
Er zijn zaadjes voor spruitjes besteld!!![]()
Heel veel succes en plezier met dit avontuur!
Ik ben ontzettend benieuwd wat je tenslotte heeft doen besluiten de KI door Maarten te laten doen. Je weet hoe waanzinnig goed hij mij/Daantje helpt, dus dat je graag naar hem gaat begrijp ik helemaal. Maar ik ben benieuwd naar welke info je hebt gekregen t.a.v. de verschillende klinieken mbt KI, welke verschillen je hebt gevonden en wat de doorslag gaf bij je keuze.
Voor mijn gevoel kon ik kiezen uit:
Universiteit Utrecht
Sleeuwijk (die sinds korte tijd ook ingevroren sperma doet)
Cryolab van Maarten
Verhaag
Sleeuwijk heeft nog maar kort ervaring. Met Utrecht loop ik niet weg. Verhaag... Mjah. Gevoelsmatig denken hij en ik te anders over dingen en toen bleef Maarten over. Hij doet dit al lang, heeft dus ervaring en ik hoop dat ik bij hem aan het goede adres ben. Wil niet zeggen dat als het me daar bij de eerste keer niet bevalt, ik niet voor de 2de poging ergens anders ga. Ik ben bepaald niet met Maarten getrouwd zeg maar
chery schreef:O ja?
Ehhhh. Ja
- mizzsylver
- 4-sterren

- Contacteer:
Alvast een toekomst vraagje hoor, uit nieuwsgierigheid. Hoe ga je verder met de teef die je aanhoudt. Terug op een hond (dicht) achter Frou Frou? Terug op Europees type maar zo ver mogelijk onverwant? Zijn er al LUA vrije honden, dus ingeteeld op de Pointer?
Ik heb er ook wel ideeën over, mijn teef (showlijn DH) is gedekt door een zo ver mogelijk onverwante reu (werklijn), COI 0,48% over 10 complete generaties en ik ben van plan er een teef uit te houden. Maar ben ook al bezig met hoe verder, en de meeste combifokkers van DH gaan weer terug op honden achter 1 van de ouders.
Ook de huidige goedgekeurde outcrosses via de Raad gaan allemaal na 1 outcross weer terug naar het eigen ras. Plannen voor erna zijn er niet. Er zijn bijvoorbeeld wel bij sommige rassen al meer rassen toegestaan. Maar over of en hoe die nakomelingen uit verschillende outcrosses met elkaar gekruist (mogen) worden is niks vastgelegd.
Heb jij daar al over nagedacht?
Ik heb er ook wel ideeën over, mijn teef (showlijn DH) is gedekt door een zo ver mogelijk onverwante reu (werklijn), COI 0,48% over 10 complete generaties en ik ben van plan er een teef uit te houden. Maar ben ook al bezig met hoe verder, en de meeste combifokkers van DH gaan weer terug op honden achter 1 van de ouders.
Ook de huidige goedgekeurde outcrosses via de Raad gaan allemaal na 1 outcross weer terug naar het eigen ras. Plannen voor erna zijn er niet. Er zijn bijvoorbeeld wel bij sommige rassen al meer rassen toegestaan. Maar over of en hoe die nakomelingen uit verschillende outcrosses met elkaar gekruist (mogen) worden is niks vastgelegd.
Frou Frou kan BB en Bb zijn. Want Biscuit is BB maar Jack (Frou's vader) is Bb. De kans dat Frou dus BB is, is 50%. En ze kan in theorie via haar vader ook lemon dragen. Ze kan dus BBEE of BBEe of BbEE of BbEe zijn. Guinness is BbEE. Is Frou BB, dan krijgen we alleen zwarte pups. Is Frou Bb, zouden er bruine pups tussen kunnen zitten.
Ik ga ervoor dat Frou BBEE is
(homozygoot zwart zonder lemon).
Ik ga ervoor dat Frou BBEE is
Ja kloptLizzy schreef:
Je bedoelt dat je 1 a 2 puppen hebt in een nestje met een natuurlijke dekking...?
Terug op het Europese type. En hoe onverwant/verwant: dat weet ik serieus nog niet. Stel even (voor het voorbeeld he, want dit ga ik zeker niet doen) dat ik met een pup uit deze combinatie naar een broer van Frou haar vader zou gaan, dan kijk ik tegen een COI Van 10% aan. En een AVK van 96,77%. Ik denk dat de gemiddelde fokker daar z'n hand niet echt voor omdraait maar wat ik ermee wil zeggen is dat ik hierna natuurlijk een hoop kanten op kan, zonder dat ik gelijk tegen een giga inteelt zit aan te kijken. Ik kan terug op bepaalde lijnen. En ik heb ook wel ideeën. En plannen. Maar ik ben ook zo realistisch inmiddels dat ik maar niet meer te ver vooruit kijk....mizzsylver schreef:Alvast een toekomst vraagje hoor, uit nieuwsgierigheid. Hoe ga je verder met de teef die je aanhoudt. Terug op een hond (dicht) achter Frou Frou? Terug op Europees type maar zo ver mogelijk onverwant? Zijn er al LUA vrije honden, dus ingeteeld op de Pointer?
Bedoel je of er al UU honden zijn, die dus twee kopieen dragen van het uraatgruisvrije gen?
Even: een gewone dalmaat noemen we ook wel HUA. Oftewel High Urine Acid. Frou Frou is dat. We duiden dat aan met [uu]. Guinness is LUA (Low Urine Acid) en die heeft 1 copy van het gezonde gen en dat maakt hem [Uu]. We hebben nu inderdaad al [UU] Dalmaten rond lopen. En die zijn dus van beide kanten afstammeling van de Pointer. Je kunt natuurlijk nu al LUA's kruisen. En dus een [Uu] x [Uu] combinatie maken. Of zelfs een [UU] x [Uu].
Ik denk persoonlijk dat we uit moeten kijken dat we niet te snel LUA's met LUA's gaan kruisen. Omdat je toch zit met verwantschap. En genenverlies. Ik geef je een voorbeeld: stel ik kruis de nakomeling van Frou en Guinness weer met een LUA. Heb ik die Pointer er toch zo maar 6 keer in de stamboom van mijn pups zitten. Ver weg natuurlijk, maar toch. Ja, dit probleem moet uit de Dalmaat gefokt worden. De vraag is even hoe snel je dat moet doen. Ik denk dus zelf niet te snel. Ik denk dat we voorlopig LUA's x HUA's moeten fokken. Maar, ik leer elke dag nog bij over dit onderwerp dus misschien denk ik er over 3 jaar wel anders over.
Ja. Nou kan het mij net zo goed gebeuren dat ik 1 of 2 pups krijgt via KI... Ik weet niet of bij jou de kans automatisch een soort van gelijk is aan nul pups. Misschien met heel goed sperma dat dit nog wel meevalt. Ik moet je wel zeggen dat ik al volledig ingecalculeerd heb dat dit nestje me geld gaat kosten. Want jezelf "rijk" rekeningen is jezelf voor de gek houden ja....yorokobi schreef:Ja klopt
- pearlsofpassion
- Moderator
Lizzy schreef:Terug op het Europese type. En hoe onverwant/verwant: dat weet ik serieus nog niet. Stel even (voor het voorbeeld he, want dit ga ik zeker niet doen) dat ik met een pup uit deze combinatie naar een broer van Frou haar vader zou gaan, dan kijk ik tegen een COI Van 10% aan. En een AVK van 96,77%. Ik denk dat de gemiddelde fokker daar z'n hand niet echt voor omdraait maar wat ik ermee wil zeggen is dat ik hierna natuurlijk een hoop kanten op kan, zonder dat ik gelijk tegen een giga inteelt zit aan te kijken. Ik kan terug op bepaalde lijnen. En ik heb ook wel ideeën. En plannen. Maar ik ben ook zo realistisch inmiddels dat ik maar niet meer te ver vooruit kijk....
Bedoel je of er al UU honden zijn, die dus twee kopieen dragen van het uraatgruisvrije gen?
Even: een gewone dalmaat noemen we ook wel HUA. Oftewel High Urine Acid. Frou Frou is dat. We duiden dat aan met [uu]. Guinness is LUA (Low Urine Acid) en die heeft 1 copy van het gezonde gen en dat maakt hem [Uu]. We hebben nu inderdaad al [UU] Dalmaten rond lopen. En die zijn dus van beide kanten afstammeling van de Pointer. Je kunt natuurlijk nu al LUA's kruisen. En dus een [Uu] x [Uu] combinatie maken. Of zelfs een [UU] x [Uu].
Ik denk persoonlijk dat we uit moeten kijken dat we niet te snel LUA's met LUA's gaan kruisen. Omdat je toch zit met verwantschap. En genenverlies. Ik geef je een voorbeeld: stel ik kruis de nakomeling van Frou en Guinness weer met een LUA. Heb ik die Pointer er toch zo maar 6 keer in de stamboom van mijn pups zitten. Ver weg natuurlijk, maar toch. Ja, dit probleem moet uit de Dalmaat gefokt worden. De vraag is even hoe snel je dat moet doen. Ik denk dus zelf niet te snel. Ik denk dat we voorlopig LUA's x HUA's moeten fokken. Maar, ik leer elke dag nog bij over dit onderwerp dus misschien denk ik er over 3 jaar wel anders over.
Ik denk ook dat het verstandig is om niet te veel te gaan intelen tussen de LUA's. Dan heb je voor je het weet weer een ander probleem in deze lijnen gefokt.
Beter zachtjesaan die genen zoveel mogelijk over de populatie verspreiden. Zo behoudt je het meeste genetische diversiteit en en kan je steeds meer met de LUA's uit deze combinaties verder fokken. Zo verspreiden die genen zich steeds meer in de populatie zonder ander verlies aan genetische diversiteit.
Ja jezelf rijk rekenen is natuurlijk iets anders dan flink verlies lijden. Ik vind het voor mij gewoon een heel groot risico. Maar als ik een keer een teef heb waarvan ik weet dat ze grotere nesten geeft zoals 3 of 4 pups zal ik het zeer ws wel een keer doen.Lizzy schreef:
Ja. Nou kan het mij net zo goed gebeuren dat ik 1 of 2 pups krijgt via KI... Ik weet niet of bij jou de kans automatisch een soort van gelijk is aan nul pups. Misschien met heel goed sperma dat dit nog wel meevalt. Ik moet je wel zeggen dat ik al volledig ingecalculeerd heb dat dit nestje me geld gaat kosten. Want jezelf "rijk" rekeningen is jezelf voor de gek houden ja....