Elimineren stopgezet.
Moderator: Lizzy
Re: Vorderingen eliminatie-dieet Jasco. Update week 12
Ik zou kijken waar je makkelijk aan kan komen en wat je portemonee zegt. Duif en fazant zijn lastiger aan te komen en een stuk duurder als kip en rund. Zeker als je wilt gaan barfen zal duif en fazant maar een heel klein deel van je dieet zijn (als het er al in zit)
duif en fazant zou ik dan mix van kiezebrink nemen hoor. Maar je hebt gelijk de prijs kan ik wel gaan drukken als hij goed reageert op kip en rundMartine. schreef: Ik zou kijken waar je makkelijk aan kan komen en wat je portemonee zegt. Duif en fazant zijn lastiger aan te komen en een stuk duurder als kip en rund. Zeker als je wilt gaan barfen zal duif en fazant maar een heel klein deel van je dieet zijn (als het er al in zit)
-
Veerle-scrappyToo
- 5-sterren

Als je echt vermoed dat hij voor graan allergisch is is kip toch een gevaarlijke keuze, zelfs ander gevogelte. Wij hebben van kiezebrink de bosduifmix meegebracht voor de andere honden hier en daar zat mais tussen ( en méér dan één korreltje).
Ook in kippenekken heb je kans dat er een maiskorrel of zo tussen kruipt. Het is een mogelijkheid om te proberen maar ik zou eerst een veel langere periode zonder problemen proberen krijgen en dus kip nog wat uitstellen.
Ik dacht ook eens ergens gelezen te hebben dat een reactie ook langer op zich zou kunnen laten wachten omdat het niet alle dagen gegeven wordt maar wordt afgewisseld met ander vlees.
Ook in kippenekken heb je kans dat er een maiskorrel of zo tussen kruipt. Het is een mogelijkheid om te proberen maar ik zou eerst een veel langere periode zonder problemen proberen krijgen en dus kip nog wat uitstellen.
Ik dacht ook eens ergens gelezen te hebben dat een reactie ook langer op zich zou kunnen laten wachten omdat het niet alle dagen gegeven wordt maar wordt afgewisseld met ander vlees.
ik zou toch het super zekere voor het beetje onzekere nemen, de graan lijkt mij inderdaad ook hoofd boosdoener, maar je weet simpelweg niet zeker of andere dingen ook reactie geven. daarom zou ik nu nog 1 ding toevoegen, en het dan ruime tijd aankijken. je hebt inmiddels al redelijk wat variatie, dus echte noodzaak om dingen toe te voegen is er niet.
over het uitblijven van de reactie op een nieuwe diersoort: de meningen lopen nogal uiteen mbt wanneer je aan de hond zou moeten merken of hij een reactie krijgt of niet. om een eventuele reactie snel te zien doe ik steeds bij een nieuwe diersoort hier veel van geven. dus nu ga ik hert geven, dan krijgt Reus ook gelijk een paar dagen achter elkaar hert spiervlees. mocht hij niet reageren, dan krijgt hij een tijdje een normaal menu, waar hert deel van is. geen reactie? dan volgende diersoort erbij. etc.
over het uitblijven van de reactie op een nieuwe diersoort: de meningen lopen nogal uiteen mbt wanneer je aan de hond zou moeten merken of hij een reactie krijgt of niet. om een eventuele reactie snel te zien doe ik steeds bij een nieuwe diersoort hier veel van geven. dus nu ga ik hert geven, dan krijgt Reus ook gelijk een paar dagen achter elkaar hert spiervlees. mocht hij niet reageren, dan krijgt hij een tijdje een normaal menu, waar hert deel van is. geen reactie? dan volgende diersoort erbij. etc.
Met fazant en duif heb hetzelfde risico op graan als met kip denk ik. Voordeel van kip is dat je zelf karkas kan geven en checken. nek zou ik inderdaad niet geven indien ik een graanallergie vermoedde maar dat zou dan ook voor eend gelden trouwens.
Jij zou dus een tijdje dit menu aanhouden?nienk schreef: ik zou toch het super zekere voor het beetje onzekere nemen, de graan lijkt mij inderdaad ook hoofd boosdoener, maar je weet simpelweg niet zeker of andere dingen ook reactie geven. daarom zou ik nu nog 1 ding toevoegen, en het dan ruime tijd aankijken. je hebt inmiddels al redelijk wat variatie, dus echte noodzaak om dingen toe te voegen is er niet.
aahja in de kiezebrink fazant en duif mix zit ook de maag in... hmm ik ga er zeker rekening mee houdenVeerle-scrappyToo schreef: Als je echt vermoed dat hij voor graan allergisch is is kip toch een gevaarlijke keuze, zelfs ander gevogelte. Wij hebben van kiezebrink de bosduifmix meegebracht voor de andere honden hier en daar zat mais tussen ( en méér dan één korreltje).
ja mwah, haastige spoed is zelden goed, zeg ik dan maar. ik denk dat ik er nog 1 ding bij zou doen, en dan iets van lam/geit/hert. en het dan daarmee wat langer aankijken. maarja, zo doe ik het met reus en puur gevoelsmatig, het is ook de eerste keer dat ik dit doe! mijn punt om langer te wachten is, dat je dan een gezonde basis hebt voor als er iets mis gaat en je een stap terug moet doen. daarom zou ik de risico diersoorten (in mijn ogen rund en kip) lang laten liggen. gaat het een tijd goed op een redelijk uitgebreid menu van verschillende diersoorten (en dan ook gevogelte, wild, grazer, vis), dan die risico dingen toevoegen. mocht dat dan verkeerd gaan, dan kan je je hond wel een goed menu bieden waar hij op kan herstellen.
Wat vind je dan van het idee om pens te geen geven? (biologische schapenpens)nienk schreef: ja mwah, haastige spoed is zelden goed, zeg ik dan maar. ik denk dat ik er nog 1 ding bij zou doen, en dan iets van lam/geit/hert. en het dan daarmee wat langer aankijken. maarja, zo doe ik het met reus en puur gevoelsmatig, het is ook de eerste keer dat ik dit doe! mijn punt om langer te wachten is, dat je dan een gezonde basis hebt voor als er iets mis gaat en je een stap terug moet doen. daarom zou ik de risico diersoorten (in mijn ogen rund en kip) lang laten liggen. gaat het een tijd goed op een redelijk uitgebreid menu van verschillende diersoorten (en dan ook gevogelte, wild, grazer, vis), dan die risico dingen toevoegen. mocht dat dan verkeerd gaan, dan kan je je hond wel een goed menu bieden waar hij op kan herstellen.
-
Veerle-scrappyToo
- 5-sterren

En dat vind ik helemaal geen slechte redenering nienk ;)
-
Veerle-scrappyToo
- 5-sterren

Dan heb je natuurlijk het extra risico dat er een reactie komt op de inhoud van de pens. Ik had nooit of te nooit verwacht dat een hond allergisch kon zijn op gras maar mijn Nena flikkert het me toch met volle overgavePatj88 schreef: Wat vind je dan van het idee om pens te geen geven? (biologische schapenpens)
Jasco graast als een koe op wandeling...Veerle-scrappyToo schreef: Dan heb je natuurlijk het extra risico dat er een reactie komt op de inhoud van de pens. Ik had nooit of te nooit verwacht dat een hond allergisch kon zijn op gras maar mijn Nena flikkert het me toch met volle overgaveof allergisch op de kruiden die ze binnenspelen die natuurbeminnende schaapkes
Hoewel die kans misschien kleiner is ??
Zou hij dan kunnen allergisch zijn aan gras?
dank! (geloof dat jij het een en ander aan die redenering hebt bijgedragen)Veerle-scrappyToo schreef: En dat vind ik helemaal geen slechte redenering nienk ;)
dan zou ik eerst gewoon schaap geven, en als dat goed gaat pens. als je nu pens gaat geven, en jasco krijgt weer meer last, dan weet je niet waar hij op reageert, op het schaap of de eventuele inhoud van de maag?Patj88 schreef: Wat vind je dan van het idee om pens te geen geven? (biologische schapenpens)
ik zei lam omdat ik automatisch denk in barf artikelen, maar jij maalt natuurlijk, dus dan maakt schaap of lams vlees geen verschil. geloof dat schaap door veel honden niet gewaardeerd wordt qua smaak, maar misschien kan je ook wel aan lam geraken? dat is er nu vol op.
-
Veerle-scrappyToo
- 5-sterren

Nena at ook altijd volle overgave van het gras MAAR had wel problemen ondertussen. Feit dat hij nu al een ganse tijd geen problemen heeft wil niet echt iets bewijzen denk ik, het is nog niet echt de pollentijd voor gras geweest...die komt er nu pas aan. Nena hield het haar eerste winter ook volledig klachtenvrij, de pollen kwamen en de problemen ook. Bij haar zijn we ook zeker van haar allergie voor grasachtigen, zijn nog aan het kijken of de voeding nu echt een rol speelt...èn surplus. Want soms is het wel een combinatie van verschillende dingen hé.Patj88 schreef: Jasco graast als een koe op wandeling...
Zou hij dan kunnen allergisch zijn aan gras?![]()
En nu de pollenperiode er aan komt zou ik toch niet te veel risico nemen in één keer.
Kan je zelf ergens aan de hand van een bijgehouden dagboek zien of er problemen waren in een pollenseizoen?
eigenlijk had hij van dag 1 10/03/2010 slechte stoelgang en schilfers na 2 maand overgezet op brok 2 2maand geen probleem behalve slechte platte stoelgang...Veerle-scrappyToo schreef: Nena at ook altijd volle overgave van het gras MAAR had wel problemen ondertussen. Feit dat hij nu al een ganse tijd geen problemen heeft wil niet echt iets bewijzen denk ik, het is nog niet echt de pollentijd voor gras geweest...die komt er nu pas aan. Nena hield het haar eerste winter ook volledig klachtenvrij, de pollen kwamen en de problemen ook. Bij haar zijn we ook zeker van haar allergie voor grasachtigen, zijn nog aan het kijken of de voeding nu echt een rol speelt...èn surplus. Want soms is het wel een combinatie van verschillende dingen hé.
En nu de pollenperiode er aan komt zou ik toch niet te veel risico nemen in één keer.
Kan je zelf ergens aan de hand van een bijgehouden dagboek zien of er problemen waren in een pollenseizoen?
en zo ging het ook bij de overstap naar brok 3 eerst veelbelovende resulteten (de eerste 2 weken) en dan steeds meer problemen...
na 1 jaar sukkelen begonnen met barf zoals je het verhaal kent enja nu na 12 weken zichtbaar betere resultaten he.