Biologisch Barfen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Biologisch Barfen

Meike en Daisy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Meike en Daisy »

Ik heb meteen een mailtje gestuurd :)

Hebben jullie het nieuwsbericht al gelezen over de ESBL-bacterie door bio-industrie? http://www.nu.nl/gezondheid/2591107/esbl-enzym-van-kip-ziekenhuis.html
Wendi
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Wendi »

ik dacht dat ze die lieten liggen, ik ieder geval de herten meen ik..
heb het vorig jaar voorbij zien komen er er iets over gelezen.
maar pin me er niet op vast :-X
Wendi
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Wendi »

super Meike!
Kees
2-sterren
2-sterren

Bericht door Kees »

Wendi schreef: trouwens....kennen jullie http://www.okvlees.nl?
Peter Kolster van wie dit net gestarte bedrijf is was in februari ook op de lezing van Tannetje in Zwiggelte.
Hij was de enige daar zonder hond  :biggrin2:
Hij wilde wat meer weten over het vers voeren van honden en misschien wordt dit in de toekomst ook een tak van hem, wie weet.
We hebben het er al vaker over gehad (ik zou het namelijk geweldig vinden!) maar op dit moment nog niet, het is nu erg druk met het mensenvlees.
Ook heeft hij in dat geval eigenlijk alleen rund en kip, voor de kippen heb ik/hebben we Antonia en rund ben ik vooralsnog niet nodig omdat ik daar zelf een diervriendelijk adres het jaar rond en in de slachttijd de natuurgrazers voor heb. Maar wie weet...ik blijf in contact met hem!

Wil je voor jezelf diervriendelijk vlees dan zou ik daar echt eens kijken, het is allemaal heel transparant en dat is erg prettig!
Hi,
Waar zit die slager? Ik kan het op zijn site niet ontdekken of lees ik er over heen?
Mvg
Kees.
Anthraciet
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anthraciet »

Kees schreef: Hi,
Waar zit die slager? Ik kan het op zijn site niet ontdekken of lees ik er over heen?
Mvg
Kees.
Als ik het zo zie, zit hij in Ede ;)
Meike en Daisy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Meike en Daisy »

Ja, op de website staat dat je het kunt afhalen in Ede inderdaad.

Ik heb meteen al antwoord wat betreft de afgeschoten dieren in de Oostvaardersplassen:
"De afgeschoten dieren blijven in het gebied. Zodat zij tot niet zijn van de vossen, raven, kraaien etc. en insekten."
Dus klopt wat je zei Wendi.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Wat stom  :-\
Die dieren krijgen ze toch nooit helemaal op?
Als dat het geval zou zijn, en alles in evenwicht zouden ze ze niet moeten afschieten.
Soms vraag ik me echt af wie die beheersplannen opmaakt hoor  ???  >:(
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

pearlsofpassion schreef:
Als je goed wil doen voor de aarde, let je trouwens ook best op met transport.  Zoveel mogelijk in eigen streek halen maakt ook al een wereld van verschil, en ik vind het persoonlijk meer charme hebben...
Dat klopt, maar dat werkt alleen als je het met streekeigen producten doet. Een tijdje geleden was daarover iets op tv in Duitsland: in een poging een beetje een fatsoenlijke variatie te kunnen aanbieden, gaan sommige streekproducenten zich op producten (het ging om fruit en groente geloof ik) storten die hier weliswaar verbouwd kunnen worden, maar waarvoor veel meer kunst- en vliegwerk nodig is dan wanneer je diezelfde (biologische) producten uit een ander werelddeel laat komen. Omgerekend naar energiekosten was de lokale productie dan milieuonvriendelijker dan een vliegtuig vol deze kant op te sturen uit een ver buitenland.

Kun je zeggen: verbouw die soorten dan niet en hou je bij streekeigen producten, maar de consument raakt waarschijnlijk snel uitgekeken op het assortiment dan en stapt weer over op niet-bio. Dan heb je per saldo ook niets gewonnen.

Wat niet wegneemt dat ik de komende winter toch wil gaan proberen meer streek-bio in de keuken tot gelding te laten komen, en minder bio-courgette en bio-paprika etc. uit Italië of Spanje. Iemand nog tips voor kookboeken vol lekkere en bijzondere knolgewassen?! :D
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Toch vind ik het raar, dat je tegenwoordig in december aardbeien kan kopen en in augustus spruitjes.
Vroegen hadden we seizoensproducten en daar deed niemand moeilijk over.
Ik denk dat 1 van onze problemen is dat we met steeds meer, minder tevreden zijn.

Nog iets dat ik zo ongelooflijk raar vind.
Waarom moet voortaan iedere wortel, iedere komkommer, paprika noem het maar op, apart verpakt worden in plastic?
Dat was vroeger toch nooit zo?!
Wij proberen hier thuis op te letten. Geen ronde stukjes wortel in een plastic zakje en zo.
En wij vragen onze slager ook of hij niet tussen ieder schijfje worst een velletje plastic wil leggen als hij snijwaren vers verpakt.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Ja, das ook een punt, al die verpakkingen.

Ik baal wel dat de markt hier op vrijdagochtend is. Dat is dan wel mijn enige vrije morgen, maar dan heb ik altijd verplichte dingen of iets leuks met Oscar op de planning. Ik kan dan dingen doen die ik op de andere dagen niet kan doen wegens allerlei redenen.
Toch wil ik wel gaan kijken of ik vaker naar de markt kan. Dat scheelt alleen op het gebied van plastic al een enorme slok op de borrel. Voor de beurs is het fijn, en waar op de ene plek bespaart word, kan op de andere plek weer meer geld uitgegeven worden voor diervriendelijkheid en duurzaamheid.

De site van OKvlees heb ik opgeslagen bij de favorieten. Er gaat hier een grotere vriezer komen en dan is het de moeite waard eea te bestellen of af te halen. Ede is geen enorme omweg als we naar mijn ouders gaan.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Dat verpakkingsplastic is idd een ramp! Zelfs bij de natuurvoedingswinkel gaat er steeds meer in plastic helaas. Ik snap het wel, ze willen de producten graag gaaf houden maar het is niet te geloven hoeveel er verbruikt wordt. Wij met z'n tweeen hebben een stampvolle zak elke 2 weken, en dan (her)gebruik ik echt zoveel mogelijk papieren zakken of neem ik dingen los mee.
ulla
5-sterren
5-sterren

Bericht door ulla »

De biologische boer waar ik groenten, fruit en zuivel van koop, hergebruikt zelfs zijn papieren tasjes, die vraagt hij je terug te leggen in de krat, die hij bij je af levert, ook de eier doosjes vraagt hij terug. :)
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

ulla schreef: De biologische boer waar ik groenten, fruit en zuivel van koop, hergebruikt zelfs zijn papieren tasjes, die vraagt hij je terug te leggen in de krat, die hij bij je af levert, ook de eier doosjes vraagt hij terug. :)
Ja, eierdozen gaan zeker een keer of 7 mee voordat ze instorten, als je er tenminste geen ei in plet  :-[
ulla
5-sterren
5-sterren

Bericht door ulla »

Mevroi Kruim schreef: Ja, eierdozen gaan zeker een keer of 7 mee voordat ze instorten, als je er tenminste geen ei in plet  :-[
Lijkt mij niet zo fris om die zo terug te geven. :biggrin2:
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Nee, die gaan de kliko in, na uitlebberen door de honden.

Gesloten