Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
hannabelgje
- 5-sterren

Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Jonge wortels zijn veel lekkerder dan grotere wortels. Ze zijn zoeter en malser.
Al die worteltjes doen me aan mijn laatste weimaraner denken. Ze was dol op wortels en wist precies waar ze te vinden en zelf te oogsten.
Als ze erg een polletje groen zag, krabde ze even in de grond om te kijken of er een wortel aan vast zat en als dat zo was trok ze hem er met haar tanden uit.
Heeft nog wel eens een lachwekkend moment opgeleverd als de tuinman dan het hekje even open had gelaten.
Rose stiekum een wortel gepikt en dan om het hoekje op gegeten. En dan vind je later alleen een plukje loof.
Als ze erg een polletje groen zag, krabde ze even in de grond om te kijken of er een wortel aan vast zat en als dat zo was trok ze hem er met haar tanden uit.
Heeft nog wel eens een lachwekkend moment opgeleverd als de tuinman dan het hekje even open had gelaten.
Rose stiekum een wortel gepikt en dan om het hoekje op gegeten. En dan vind je later alleen een plukje loof.
Hahaha, geweldig!Nina013 schreef: Al die worteltjes doen me aan mijn laatste weimaraner denken. Ze was dol op wortels en wist precies waar ze te vinden en zelf te oogsten.
Rose stiekum een wortel gepikt en dan om het hoekje op gegeten. En dan vind je later alleen een plukje loof.![]()
Ik heb net verse, onbespoten aardbeien bij een boer gehaald. 2 euro voor 500 gram. En ze roken toch heerlijk zoet... Heb ze voor de helft al op en ze smaakten ook heeeeeerlijk zoet 
Mijn aardbeien plantjes proberen allen maar te kruipen over mn m2 bak, maar maken geen aardbeien aan.. Logisch ook als je bedenkt hoe ze eruit zagen toen ik ze binnen kreeg.... Alsof ze al in de herfst zaten..
Mijn aardbeien plantjes proberen allen maar te kruipen over mn m2 bak, maar maken geen aardbeien aan.. Logisch ook als je bedenkt hoe ze eruit zagen toen ik ze binnen kreeg.... Alsof ze al in de herfst zaten..
We hebben net bij dezelfde boer nog wat bakjes aardbeien gehaald :p Het eerste bakje was alweer leeg haha!
Toevallig was de boerin in haar tuin, dus we kwamen zo in gesprek. Ik vertelde haar over dat mijn aardbeien nog niet wilden, maar dat die van haar verrukkelijk zijn. Gaf ze mij gelijk de gouden tip: het eerste jaar alle "Blommen en scheuten" verwijderen. Blommen zijn bloemen. Scheuten zijn scheuten, maar bedoeld ze met scheuten de uitlopers waarmee de aardbei mijn bak probeerd vol te kruipen of de stengels waar de bladeren aan komen?
Toevallig was de boerin in haar tuin, dus we kwamen zo in gesprek. Ik vertelde haar over dat mijn aardbeien nog niet wilden, maar dat die van haar verrukkelijk zijn. Gaf ze mij gelijk de gouden tip: het eerste jaar alle "Blommen en scheuten" verwijderen. Blommen zijn bloemen. Scheuten zijn scheuten, maar bedoeld ze met scheuten de uitlopers waarmee de aardbei mijn bak probeerd vol te kruipen of de stengels waar de bladeren aan komen?
-
Marielle1988
- 2-sterren

Scheuten zijn de uitlopers die je hele bak door kruipen. Als je geen nieuwe plantjes wil, haal ze er dan af. De plant stopt nu namelijk zijn energie in het maken van uitlopers in plaats van het maken van vruchten. Bij mij doen de oudere planten het ook altijd beter dan de jongere, maar elk jaar knip ik wel een paar uitlopers af en kweek die op. Zo hou je continu vernieuwing van je planten.Roosj schreef: We hebben net bij dezelfde boer nog wat bakjes aardbeien gehaald :p Het eerste bakje was alweer leeg haha!
Mmm.. Maar ik heb de bosaardbei. Dat is een vaste plant. Dan hoef je toch niet te vernieuwen?Marielle1988 schreef: Scheuten zijn de uitlopers die je hele bak door kruipen. Als je geen nieuwe plantjes wil, haal ze er dan af. De plant stopt nu namelijk zijn energie in het maken van uitlopers in plaats van het maken van vruchten. Bij mij doen de oudere planten het ook altijd beter dan de jongere, maar elk jaar knip ik wel een paar uitlopers af en kweek die op. Zo hou je continu vernieuwing van je planten.
mijn 4 spitskolen ga ik morgen slachten, voordat ze helemaal opgegeten zijn door de rupsjes

-
Femke
- 5-sterren

Ik heb een moestuinbak van 1x1 meter (oké naast de verse kruiden die ik in de vensterbank liefdevol grootbreng). Vanavond voor het eerst een handje eigengebakken spinazie gegeten. Ik heb totaaaaaaal geen groene vingers en rommel maar een beetje aan maar verrek....rode eikenbladsla is ieniemienie maar hey het is rood+blad+sla dus ik ben al trots

-
Femke
- 5-sterren

Oh ja ik denk dat ik de vakantie maar deze 170 bladzijden door ga spitten want er zijn vast veel handige tip die ik voor mijn postzegeltje kan gebruiken 
Veel succes. En veel leesplezierFemke schreef: Oh ja ik denk dat ik de vakantie maar deze 170 bladzijden door ga spitten want er zijn vast veel handige tip die ik voor mijn postzegeltje kan gebruiken![]()
- spreeuwtje
- 5-sterren

In mijn courgette zitten nu een stuk of acht korte courgettjes.
Omdat het in t begin niet groeide heb ik t kreng in de MM gezet. Dus de rest wordt nu overschaduwd.
Nu die courgettes toch al groeien, kan ik dan de grootste bladeren er af knippen? Of gaat hij dan onherroepelijk dood?
Omdat het in t begin niet groeide heb ik t kreng in de MM gezet. Dus de rest wordt nu overschaduwd.
Nu die courgettes toch al groeien, kan ik dan de grootste bladeren er af knippen? Of gaat hij dan onherroepelijk dood?
-
Marielle1988
- 2-sterren

Knip niet alle bladern eraf dat vind ie niet leuk. Ik snij de grootste bladeren eraf die de planten in de weg zitten.