Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Kaio schreef: ow ik geloof dat ik dan naar het tuincentrum moet  ;D En leren opbinden .....
Ow, dat is niet zo moeilijk ;) Ze hebben groene draadjes in het tuincentrum die zijn erg makkelijk. Je moet alleen zorgen dat je het niet te strak vast maakt zodat er ruimte is voor die tak om dikker te groeien.

Ik zal ff foto's maken.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

M'n watermeloen heb ik zo gedaan:
Afbeelding

M'n pompoen (zou ook 3 komkommer planten aan gaan, maar die willen dus niet erg):
Afbeelding

Afbeelding

De ophang dingen:
Afbeelding

De bamboe stokken zelf heb ik gewoon met tairipes aan elkaar vast gemaakt. Die zijn 50 cent bij de bouwmarkt. Ik heb er 2 per punt waar de stokken samen komen gedaan. 1 de ene kant op en de andere de andere kant op en dan zo strak mogelijk.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Ik ben stiekem ook wel benieuwd wat zo'n hele put met pijpen kost :-[
berenboot
5-sterren
5-sterren

Bericht door berenboot »

ziet er goed uit roosj!  :thumbup:

Ai nadia, heb je die vervelende (aardappel?!?)ziekte in je tomaten?! Hierom heb ik jaren geen tomaten geplant. Nu heb ik "balkontomaatjes" binnen gezaaid/uitgepoot maar dat was ook geen succes. Bleven van die pierige plantjes.  :-\  Ik had er wat over en die heb ik buiten gezet. Deze zien er wel goed uit. Ze bloeien dus ben benieuwd of het nu wel goed gaat met de tomaatjes.  :)

Nyncke: knoflook wil ik dit najaar nog planten. Welk soort/ras heb jij gehad, als ik vragen mag?
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Is goed dat je foto's plaatst  :biggrin2: Anders had ik te korte stokjes gehaald  :P
Maar ik snap nu wat ik moet doen  ;)
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Sla in overvloed hier nu! Morgen kan de courgette er af. En spitskool eten we volgende week denk ik. Radijs is toch moeilijk spul, wat rot dat snel weg zeg! En verder veel ruilhandel met mn vrienden van 80+  :biggrin2:. Gisteren rode bessen gekregen, vandaag bietjes in ruil voor een doosje eieren. Hij had de fietstassen vol met sap, karnemelkspap en weet ik veel wat ie allemaal gerolen had. Nu nog eitjes erbij dat was wel een goede aanvulling geloof ik, een nieuw item om mee thuis te komen bij zijn vrouwtje :D.  Echt super grappig!
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Kaio schreef: Is goed dat je foto's plaatst  :biggrin2: Anders had ik te korte stokjes gehaald  :P
Maar ik snap nu wat ik moet doen  ;)
Ik zelf heb wat te veel stokken gehaald ;) Dus had me er ook in vergist haha. Maar gelukkig zijn ze niet zo duur. De Welkoop/boerenbond verkoopt ze volgens mij ook.

De pompoen kan wel 3 meter lang worden had ik ergens gelezen, dus ik wil hem straks weer terug naar beneden begeleiden en dan een stukje over de rand van de bak en dan weer omhoog (eventueel daarna weer omlaag, maar eerst maar eens zien of hij inderdaad 3 meter lang word).

Tnx allemaal voor de complimenten ;)

@jantina: Als je het vroeg in het voorjaar zaaid, dan doen ze het erg goed, maar nu niet idd.
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Kaio schreef: he dat zou ook een leuke zijn, heb trouwens geen idee hoe dat eruit ziet in de grond  :biggrin2:
nien-newfies schreef: Nyncke: knoflook wil ik dit najaar nog planten. Welk soort/ras heb jij gehad, als ik vragen mag?
Ik weet niet meer precies welke soorten, maar je kunt ze bestellen via http://www.levenvanhetland.nl. Redelijk veel soorten zullen al uitverkocht zijn, omdat het al behoorlijk laat is om ze te bestellen  :-\
Hou er rekening mee dat kleine teentjes ook kleine knofloken geven.
Ik had in elk geval 1 teeentje olifantenknoflook, die is zo groot als mijn vuist uit de grond gekomen  :thumbup: ik ga alle tenen daarvan in november planten, dan heb ik met een beetje geluk volgend jaar 6-7 knoflookbollen van de olifant.

Voor komend seizoen heb ik besteld: Valverde, Red Janice, Rose de Lautrec, Guatemalan Ikeda, Killarney red, Simonetti en Inchelium Red.  :P :P :P

Een knoflookteentje plant je in november met zijn "neus" aan de oppervlakte. Bij natte grond kun je ze op een rug planten. Eind juli kun je dan oogsten. Er komt een bloem in, die kun je er het best uitknippen, want die werkt de bolgroei tegen.
berenboot
5-sterren
5-sterren

Bericht door berenboot »

thanks voor de tips. Heb gister toevallig bij dit webadres een bestelling gedaan voor kaasmaakbenodigdheden dus zal hem ook eens vragen naar de knoflooksoorten die hij nu nog heeft.  :)
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Die plantenpot die je onder m'n pompoen ziet staan, daar zit salie in. Ik heb dat 1 nachtje laten staan en de meeste luizen waren verdwenen :)
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Ik zou die stokken bij de gamma ofzo halen. volgensmij zijn ze daar stuk goedkoper
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

nien-newfies schreef: thanks voor de tips. Heb gister toevallig bij dit webadres een bestelling gedaan voor kaasmaakbenodigdheden dus zal hem ook eens vragen naar de knoflooksoorten die hij nu nog heeft.  :)
Dat staat precies op de website aangegeven per soort/ras  ;)
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Jan die gaat in januari al wilgentakken hakken/zagen dus helemaal goedkoop. :) :) :)
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Nadia schreef: Ik zou die stokken bij de gamma ofzo halen. volgensmij zijn ze daar stuk goedkoper
Volgens mij heb ik ze voor 2,- per 5 of 6 ofzo, bij de karwei gehaald.
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Sperziebonen en weer een komkommer :) :) :) :)

Afbeelding

Gesloten