Tekenbestrijding, wat is voor jullie de grens?
Moderator: Lizzy
Re: Tekenbestrijding, wat is voor jullie de grens?
Ik denk dat wij ook van zodra de frontline pipetjes op zijn gaan overstappen op scalibor mss combi shampoo met band, schijnt als je 1 keer wast en dan direct de band omdoet dat ze dan 6 maand beschermt zijn. Misschien als we naar een echt tekengebied gaan dat we ze dan eens extra kunnen wassen.
-
Martine-Tom
Hier ook geen gif, Tom lijkt ze ook niet echt aan te trekken gelukkig, mijn grens heb ik dus nog niet bereikt.
Ik ben dit seizoen iets van 10 keer in het bos geweest, een uur per keer en hij had 1 teek...nah daar ga ik iig niks aan doen.
maar wanneer wel? Geen idee, laten we hopen dat die tijd zich niet aan zal dienen....
Ik ben dit seizoen iets van 10 keer in het bos geweest, een uur per keer en hij had 1 teek...nah daar ga ik iig niks aan doen.
maar wanneer wel? Geen idee, laten we hopen dat die tijd zich niet aan zal dienen....
Ik controleer de honden dagelijks. Bij 7 van de 9 honden haal ik wel eens een teek weg. Per hond misschien 10 teken per jaar. Voor mij geen reden om gif te gebruiken. Met de twee anderen ligt het anders. Daar haal ik per dag soms wel 10 of meer teken weg. Dus vorige week(woensdag) toch maar pipetjes gehaald bij de DA.voor deze twee Ik heb minder gebruikt dan stond aangegeven, maar we zijn nu ruim een week verder en ik heb nog maar 1 teek weggehaald.
Hier normaal gesproken geen gif. Ik gebruik natuurlijke druppels en die werken prima.
Maar vorige week op vakantie werd het me te gortig. Ook omdat Oscar van een aantal tekenbeten ook wel last had in de zin van jeuk en irritatie. Dus toen hebben we frontline gekocht. Maar echt happy word ik daar ook niet van, want we hebben er nog steeds veel teken van afgehaald. Volgens de verpakking voorkomt de frontline echt diep prikken en dus de besmetting, maar ik vond vandaag 2 volgezogen teken, dus das ook niet waar
. Oscar heeft nu een vieze plek op zijn heup, dus ff goed in de gaten houden.
Ik ben nog niet eens zo bang voor lyme, maar er worden steeds meer ziektes noordelijker aangetroffen. Wat moeten we nou als er veel meer enge ziektes bij een tekenbeet komen kijken?
Maar vorige week op vakantie werd het me te gortig. Ook omdat Oscar van een aantal tekenbeten ook wel last had in de zin van jeuk en irritatie. Dus toen hebben we frontline gekocht. Maar echt happy word ik daar ook niet van, want we hebben er nog steeds veel teken van afgehaald. Volgens de verpakking voorkomt de frontline echt diep prikken en dus de besmetting, maar ik vond vandaag 2 volgezogen teken, dus das ook niet waar
Ik ben nog niet eens zo bang voor lyme, maar er worden steeds meer ziektes noordelijker aangetroffen. Wat moeten we nou als er veel meer enge ziektes bij een tekenbeet komen kijken?
Mijn Mickey had jaren terug lang haar... en een scalibor band...
Ik dacht dat ze een oorprobleem had.. later bleek ze een enorme chemische brandplekken onder de band te hebben.
Ze is doodziek geweest !
Ik dacht dat ze een oorprobleem had.. later bleek ze een enorme chemische brandplekken onder de band te hebben.
Ze is doodziek geweest !
Ik gebruik normaal niks in de strijd tegen teken, behalve mn honden controleren en wandelen in open gebieden.
Ik denk dat ik dit jaar een stuk of 7 teken bij Bindi heb weggehaald, bij Diva nog niks gevonden.
Dus nu gebruik ik niks.
maar als ik met vac. ga in bosrijk gebied, dan krijgen ze een scalibor band om.
Ik ben er niet echt happy mee, ondanks dat ze geen uitslag ervan krijgen of andere zichtbare reacties.
Maar met 300 teken per jaar zou ik het wel weten denk ik
Ik denk dat ik dit jaar een stuk of 7 teken bij Bindi heb weggehaald, bij Diva nog niks gevonden.
Dus nu gebruik ik niks.
maar als ik met vac. ga in bosrijk gebied, dan krijgen ze een scalibor band om.
Ik ben er niet echt happy mee, ondanks dat ze geen uitslag ervan krijgen of andere zichtbare reacties.
Maar met 300 teken per jaar zou ik het wel weten denk ik
Tenzij ik iets beters voor handen zou krijgen gebruik ik het wel. Ideeën dus erg welkom!
Heb het liever niet, maar dan kan ik hier echt teveel teken plukken. Woon in het bos in tekenrijk gebied.
Vind het nu tegen het gevaar voor lyme opwegen...
Heb het liever niet, maar dan kan ik hier echt teveel teken plukken. Woon in het bos in tekenrijk gebied.
Vind het nu tegen het gevaar voor lyme opwegen...
Mijn ervaring met frontline is dat het pas vanaf de eerste herhaling echt goed werkt. Dus met de eerste keer heb ik ook nog wel teken en moet ik het na 4 weken herhalen. daarna kan ik het herhalen om de 6-7 weken.Kaela schreef: Hier normaal gesproken geen gif. Ik gebruik natuurlijke druppels en die werken prima.
Maar vorige week op vakantie werd het me te gortig. Ook omdat Oscar van een aantal tekenbeten ook wel last had in de zin van jeuk en irritatie. Dus toen hebben we frontline gekocht. Maar echt happy word ik daar ook niet van, want we hebben er nog steeds veel teken van afgehaald. Volgens de verpakking voorkomt de frontline echt diep prikken en dus de besmetting, maar ik vond vandaag 2 volgezogen teken, dus das ook niet waar. Oscar heeft nu een vieze plek op zijn heup, dus ff goed in de gaten houden.
Ik heb gehoord dat sedevet mss ook wel niet slecht is en niet zo chemisch...
Tot nu toe 3 teken vast, 1 vol en 2 halfvol. En 2 teken lopend op zijn kop. Voor alsnog te weinig om hem spul te geven dus en inmiddels geniet hij heerlijk van het dagelijkse tekenonderzoek 
Teatree of iets dergelijks kan ik niet gebruiken aangezien ik katten heb.
Teatree of iets dergelijks kan ik niet gebruiken aangezien ik katten heb.
-
Bowdi
Hier wordt tot nu toe ook nog niets gebruikt. Heb dit jaar ook pas 2 teken weggehaald. Dit waren beide nog kleintje die max. twee dagen vast hebben gezeten.
Voor mijn studie ben ik op dit moment bezig met een onderzoek naar teken en de ziektes die ze met zich meedragen, met name gericht op Lyme.
Er worden zo'n 1000 teken onderzocht die op verschillende soorten dieren hebben gezeten. Ben erg benieuwd naar de uitkomst hiervan.
Voor mijn studie ben ik op dit moment bezig met een onderzoek naar teken en de ziektes die ze met zich meedragen, met name gericht op Lyme.
Er worden zo'n 1000 teken onderzocht die op verschillende soorten dieren hebben gezeten. Ben erg benieuwd naar de uitkomst hiervan.
Hier thuis in Nederland gebruik ik niets. Af en toe haal ik er een teek af, of twee of drie. Waar ligt mijn grens? Bij zo'n 15 teken per hond per wandeling. En dat overkomt me als we op vakantie zijn in Denemarken. En als je dan met drie honden gaat kamperen die meerdere keren per dag mee op pad gaan en telkens onder de teken terug komen dan ga je echt wel wat doen. Want als ze de pincet al zien dan kruipen ze weg. En het is voor jezelf ook echt niet leuk om meerdere keren per dag 3x ca. 15 teken weg te halen. Dus op vakantie gebruik ik wel wat. Dit jaar in mei heb ik voor het eerst sinds jaren weer de scalibor gebruikt. Omdat dat het enigste is wat echt werkt. Al die pipetjes zijn inmiddels allemaal door de mand gevallen. Chemisch of eco het maakt niks uit. Bij de scalibor vallen ze er letterlijk dood af, ik vind ze op hun dekentje. Met uitzondering van eentje, die vond ik bijna volgezogen tussen de tenen van een achterpoot van Armagnac. Dus waarschijnlijk komt het spul niet tot in de uiteinden van de poten. Duc heeft jaren helemaal niets gekregen omdat hij epilepsie heeft, maar hij is nu met behulp van enkele supplementen al meer dan 1 jaar vrij van aanvallen dus ik durfde het aan het er op te wagen en het is goddank prima gegaan.
Je maakt me nieuwsgierigpike schreef: Hier thuis in Nederland gebruik ik niets. Af en toe haal ik er een teek af, of twee of drie. Waar ligt mijn grens? Bij zo'n 15 teken per hond per wandeling. En dat overkomt me als we op vakantie zijn in Denemarken. En als je dan met drie honden gaat kamperen die meerdere keren per dag mee op pad gaan en telkens onder de teken terug komen dan ga je echt wel wat doen. Want als ze de pincet al zien dan kruipen ze weg. En het is voor jezelf ook echt niet leuk om meerdere keren per dag 3x ca. 15 teken weg te halen. Dus op vakantie gebruik ik wel wat. Dit jaar in mei heb ik voor het eerst sinds jaren weer de scalibor gebruikt. Omdat dat het enigste is wat echt werkt. Al die pipetjes zijn inmiddels allemaal door de mand gevallen. Chemisch of eco het maakt niks uit. Bij de scalibor vallen ze er letterlijk dood af, ik vind ze op hun dekentje. Met uitzondering van eentje, die vond ik bijna volgezogen tussen de tenen van een achterpoot van Armagnac. Dus waarschijnlijk komt het spul niet tot in de uiteinden van de poten. Duc heeft jaren helemaal niets gekregen omdat hij epilepsie heeft, maar hij is nu met behulp van enkele supplementen al meer dan 1 jaar vrij van aanvallen dus ik durfde het aan het er op te wagen en het is goddank prima gegaan.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
De score na een weekendje Texel:
Indy, zonder tekenbestrijding: 1 vastgezogen kleine teek verwijderd, een stuk of 3 loslopende teken tijdens de wandeling er al af gekieperd.
De herder van m'n zus met advantix: 2 vastgezogen teken verwijderd, waaronder gisteravond een enorme joekel die een hele diepe krater achterliet.
Indy, zonder tekenbestrijding: 1 vastgezogen kleine teek verwijderd, een stuk of 3 loslopende teken tijdens de wandeling er al af gekieperd.
De herder van m'n zus met advantix: 2 vastgezogen teken verwijderd, waaronder gisteravond een enorme joekel die een hele diepe krater achterliet.
Hier gisteravond een tekentestje gedaan. Was gaan wandelen op het strand, dan spuit ik hem niet in, maar mijn hond ging even in de duinen "jagen". Staan veel bosjes en er lopen konijnen, fazanten.
Bij de auto 2 teken gevonden. 1 in plastic zakje bewaard en thuis op wit vel papier een cirkel gemaakt van mijn eigengemaakt tekenmiddel. De teek in het midden gezet. Hij ging aan de wandel maar niet in de buurt van de lijnen, bleef rondjes lopen. Na 5 min. Andere cirkel van natuurlijk tekenmiddel dat ik gekocht had en daar liep hij snel doorheen. Klein wetenschappelijk onderzoek.
Ik spuit mijn hond in met een mengsel van appelazijn, beetje teatree en citronellaolie. Op mijn eigen hand spuiten en hond goed inwrijven. Na het nat worden moet je het wel herhalen.
Gr. Nicolette
Bij de auto 2 teken gevonden. 1 in plastic zakje bewaard en thuis op wit vel papier een cirkel gemaakt van mijn eigengemaakt tekenmiddel. De teek in het midden gezet. Hij ging aan de wandel maar niet in de buurt van de lijnen, bleef rondjes lopen. Na 5 min. Andere cirkel van natuurlijk tekenmiddel dat ik gekocht had en daar liep hij snel doorheen. Klein wetenschappelijk onderzoek.
Ik spuit mijn hond in met een mengsel van appelazijn, beetje teatree en citronellaolie. Op mijn eigen hand spuiten en hond goed inwrijven. Na het nat worden moet je het wel herhalen.
Gr. Nicolette