Vleesplank

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Vleesplank

Vivianneb
5-sterren
5-sterren

Bericht door Vivianneb »

Die  HACCP planken zijn niet van plastic maar van kunststof en daar krijg je met geen mes een scheurtje of wat dan ook in..
Extreme
5-sterren
5-sterren

Bericht door Extreme »

Esther Q schreef: Hout is sowieso antibacterieel. Als hout droogt sluit het de bacteriën in en doodt ze. Hoe precies weet ik niet. Ik las er ooit een onderzoek over, staat volgens mij ook ergens hier. Ik gebruik niet eens schoonmaakmiddel, heet water is genoeg.

Plastic vind ik vies. Daar komen scheuren in en die gaan vol zitten met bacteriën en blijven daar lekker broeien.
Dat is zoals ik er ook over denk, hout is anti bacterieel, "vroeger" had je bij de slager houten slacht tafels, die werden schoon geschrobt met zout, wat oa het bloed goed absorbeerde. Plastic is een bron van broeiende bacterieën. Eerst had ik plastic had er een stuk over gelezen en ben toenover gegaan op glas, makkelijk schoon te maken. Ok het zijn dan misschien messenkillers, maar om schoon te maken ideaal. Om er een karkas in stukken op te hakken weer niet zo fijn, heb vandaag een plank gekocht wat ik eerst dacht van hout te zijn, maar het bleek van bamboe te zijn. Ik ken de eigenschappen daar niet van, dus ga het ervaren.
Vivianneb schreef: Die  HACCP planken zijn niet van plastic maar van kunststof en daar krijg je met geen mes een scheurtje of wat dan ook in..
Kan iedere particulier die planken kopen? Of moet je daar een speciale pas voor hebben, zoals bv de sligro?
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Bij sommige grote Chinese toko's verkopen ze ook van die dikke planken, zo ongeveer bij de bakjes en wokken en naast de cleavers meestal.
Bij Dun Yong in A'dam lagen ze altijd beneden, naast de wokken. Bij de Oriental op de Nieuwmarkt in het zij-dingetje ook bij het gereedschap en bij de Wah Nam Hong tussenin naast de thee.
Extreme
5-sterren
5-sterren

Bericht door Extreme »

koekje schreef: Bij sommige grote Chinese toko's verkopen ze ook van die dikke planken, zo ongeveer bij de bakjes en wokken en naast de cleavers meestal.
Bij Dun Yong in A'dam lagen ze altijd beneden, naast de wokken. Bij de Oriental op de Nieuwmarkt in het zij-dingetje ook bij het gereedschap en bij de Wah Nam Hong tussenin naast de thee.
Ok  bedankt voor je tip, is een plek waar ik nooit gekeken zou hebben  O0
Vivianneb
5-sterren
5-sterren

Bericht door Vivianneb »

Je kan ze inderdaad bij de Makro ook kopen en ze komen regelmatig op Ibood.nl voorbij voor een leuke prijs :)
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Vivianneb schreef: Die  HACCP planken zijn niet van plastic maar van kunststof en daar krijg je met geen mes een scheurtje of wat dan ook in..
Maar zijn het dan ook geen messenkillers?
Het lijkt mij toch dat er iets moet buigen, het mes of de plank? Das toch ergens een basis-fysica-wet?  Of zijn ze elastisch, geven ze mee, om zo de schok op te vangen?
Wat voor kunststof zijn ze dan uit gemaakt? Want plastic is natuurlijk ook kunststof, maar niet alle kunststof is plastic.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

pearlsofpassion schreef: Maar zijn het dan ook geen messenkillers?
Het lijkt mij toch dat er iets moet buigen, het mes of de plank? Das toch ergens een basis-fysica-wet?  Of zijn ze elastisch, geven ze mee, om zo de schok op te vangen?
Wat voor kunststof zijn ze dan uit gemaakt? Want plastic is natuurlijk ook kunststof, maar niet alle kunststof is plastic.
Ik heb even gegoogeld, was ook wel nieuwsgierig. Het is gemaakt van onderstaand materiaal:

HMPE ofwel Werkstoff S.HMPE ofwel Hoogmoleculair Polyetheen is het slijtvaste familielid van PE ofwel Polyetheen.

Het materiaal is opgebouwd uit lange moleculaire ketens die hoge slijtweerstand en taaiheid tot
gevolg hebben. Een andere naam voor HMPE is Werkstoff S.

We leveren HMPE in de uitvoeringen 500 en 1000. Type 500 is al een bijzonder slijtvast materiaal.
Type 1000 gaat daarin nog aanmerkelijk verder en wordt gevraagd voor de meest veeleisende
toepassingen

HMPE is een slijtvaste kunststof maar geen slijtvaste constructie kunststof zoals Nylon,
PETP (Arnite), Hardweefsel (Celleron) en deels POM dat zijn.

Eigenschappen:
-hoge slijtweerstand tegen met name schurende maar ook rollende en snijdende inwerking.
-glad oppervlak en daardoor geringe wrijvingsweerstand
-goed machineerbaar (boren, draaien, frezen, stanzen)
-niet goed te lijmen en lassen
-licht in gewicht. Een plaat van 10 mm dik weegt per vierkante meter slechts 10 kilo.
Nylon weegt dan 12,3 kilo en POM 14,5 kilo. Hierdoor ook relatief goedkoop, in vergelijking
met Nylon, POM, Arnite en Hardweefsel.
-neemt geen vocht op
-makkelijk te reinigen

Toepassingen:
-type 500: snijplanken voor slagerijen en keukens
-type 500: slijtdelen voor technische toepassingen met constante schurende, rollende of snijdende inwerking.
-type 1000: slijtdelen, vaak slijtstrips, voor aan- en afvoerlijnen in productiesystemen waarbij het materiaal
                    continu hoog belast wordt en waarvoor type 500 ontoereikend zou zijn.

Wilt u meer informatie over het gebruik van HMPE of wilt u weten welk type HMPE in uw toepassing moet worden
gebruikt, neem dan contact met ons op door het contactformulier in te vullen. We melden ons dan snel bij u terug.
EliScooby
5-sterren
5-sterren

Bericht door EliScooby »

Chloortabletjes waarschijnlijk

.
Extreme schreef: Dat is zoals ik er ook over denk, hout is anti bacterieel, "vroeger" had je bij de slager houten slacht tafels, die werden schoon geschrobt met zout, wat oa het bloed goed absorbeerde. Plastic is een bron van broeiende bacterieën. Eerst had ik plastic had er een stuk over gelezen en ben toenover gegaan op glas, makkelijk schoon te maken. Ok het zijn dan misschien messenkillers, maar om schoon te maken ideaal. Om er een karkas in stukken op te hakken weer niet zo fijn, heb vandaag een plank gekocht wat ik eerst dacht van hout te zijn, maar het bleek van bamboe te zijn. Ik ken de eigenschappen daar niet van, dus ga het ervaren.

Kan iedere particulier die planken kopen? Of moet je daar een speciale pas voor hebben, zoals bv de sligro?
Hou op schei uit, heb spontaan weer last van m'n schouders van het schrobben  :biggrin2:
Extreme
5-sterren
5-sterren

Bericht door Extreme »

Mien 5-tal schreef: Hou op schei uit, heb spontaan weer last van m'n schouders van het schrobben  :biggrin2:
;D eerst al dat vlees tillen.....dan het in stukken hakken......honden bij je weg weten de duwen voordat het vlees ingevroren is..... hakblok schoon schrobben........ wat een hobby he :biggrin2:
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

johanna25 schreef: ja hoor soort chloor tabletjes, wel prijzig trouwens.
Oh, dan is het handiger en goedkoper even een scheut chloor erover te gooien, zoals ik dus doe.
EliScooby
5-sterren
5-sterren

Bericht door EliScooby »

Annemarie Rijnveld schreef: Oh, dan is het handiger en goedkoper even een scheut chloor erover te gooien, zoals ik dus doe.
Behalve dat een scheut chloor in je blok kan zakken en trekken en die pilletjes poeder zijn wat je er na het schrobben gewoon afveegt. In de slagerij waar ik werkte toen ik een nog kleiner Mientje was moest ik elke keer het hakblok schrobben.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Mien 5-tal schreef: Behalve dat een scheut chloor in je blok kan zakken en trekken en die pilletjes poeder zijn wat je er na het schrobben gewoon afveegt. In de slagerij waar ik werkte toen ik een nog kleiner Mientje was moest ik elke keer het hakblok schrobben.
Dan werkt scheut chloor dieper, dus grondiger. Bloed zakt ook diep.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Is puur chloor niet behoorlijk giftig?  ???
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

pearlsofpassion schreef: Is puur chloor niet behoorlijk giftig?  ???
??? kweenie?
Ik zal het eens navragen bij degene die mij het hakblok heeft verkocht en chloor als ontsmettingsmiddel hiervoor aanraadde.
Tis chloor waarmee je de badkamer, wc, vloer  e.d. mee schoon kan maken.
Als het op de huid komt, brandt het geen gaten in ieder geval.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Plaats reactie