Hoeveel diersoorten geven jullie?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Hoeveel diersoorten geven jullie?

Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

winni schreef: Ik denk dat ze dan op een supergezonde hond rekenen. Maar ik vind het overdreven.
En als ik dan zo eens bij het medische hoekje kijk zie ik toch heel veel honden met problemen......of zal dat komen omdat er veel eigenaren met 'problemen' juist hier terecht komen?
Kun je je reactie wat meer toelichten? Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt.

Als ik naar mijzelf kijk. Ja, ik ben gaan barfen vanwege de gezondheid van mijn Berner. Hij bleek een voedselallergie te hebben en had op brokken vaak dunne ontlasting. Mijn Golden barft lekker mee. Of bedoel je dit niet?
wijkje
5-sterren
5-sterren

Bericht door wijkje »

In mijn achterhoofd houd ik altijd vast dat ze minimaal 4 diersoorten krijgen. Maar meestal heb ik wel 4 soorten vleesbot en 3 soorten spiervlees en 3 soorten orgaan. En ik bestel wat ik tegen redelijke prijs kan krijgen of wat goede variatie is op wat er in de vriezer ligt. Ik heb geen vast menu, maar wissel gewoon af. De aankomende periode is wild beter verkrijgbaar dus dan zullen ze wel eens wat vaker wild krijgen.
En ik heb indruk dat Jeppe lam niet goed verdraagt, dus bij haar heb ik dat geschrapt..Maar daarentegen lust zij wel weer fazant/wilde eend wat de andere dames weer niet blieven..

Qua vleesbot voer ik eigenlijk hele jaar door : eend, kip, haas
Afwisselend : konijn, parelhoen, fazant, wilde eend, lam, geit, hert, ree, wild konijn, kalkoen

Spiervlees : hert, rund, lama, kalkoen, kip, maar nu bijv. heb ik ook kangoeroe/ree in vriezer liggen

Orgaan : rund, hert, haas ; soms lam/geit, konijn

Vis ; zalm/sardines en soms wat kvv-mixen met vis.

En misschien ben ik ook nog wel wat vergeten wat ik wel ooit heb gevoerd of weer eens een keer zal gaan voeren..
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

Ik geef zowel als bot als spier: lam, kalkoen, kip, parelhoen, kwartel, eend, konijn, zalm, sardine, ansjovis, makreel.
Verder nog als spier: kalf, rund, paard, ezel, hert.
En orgaan: kalf, lam, rund, konijn, soms geit (rond Pasen).

Afwisseling lijkt mij belangrijk voor de gezondheid en ik vind het ook erg leuk om te doen.
wijkje
5-sterren
5-sterren

Bericht door wijkje »

winni schreef: Ik denk dat ze dan op een supergezonde hond rekenen. Maar ik vind het overdreven.
En als ik dan zo eens bij het medische hoekje kijk zie ik toch heel veel honden met problemen......of zal dat komen omdat er veel eigenaren met 'problemen' juist hier terecht komen?
Ik denk zeker dat eigenaren met "problemen" hier komen..Althans was ik niet snel op Barfplaats gekomen als Jeppe geen ooronstekingen had gehad.  Uitgezonderd op lam heb ik niet indruk dat Jeppe heftig reageert op bepaalde diersoorten..Dus het is niet zeker of het voedselgerelateerde problemen waren dat Jeppe vaak jeuk, oorontstekingen had, maar ik vermoed van wel. Als ze nu vaak lam heeft gegeten, moet ze direct krabben. Toeval, ik denk het niet. Er zijn hier wel voorbeelden van honden die extremere allergiereacties hebben.

Ik kan alleen voor mezelf praten. Maar als je hond hebt die ergens gevoelig voor is, wil ik weten waardoor het komt. Ik heb nooit eliminatie-dieet gevoerd, maar ik kan me voorstellen dat mensen uitproberen wat hun hond verdraagt. En ieder diersoort is er eentje meer die je kunt voeren. Of je hond daardoor van problemen afkomt ; nee..
Maar als je weet wat je hond wel verdraagt kun je daar ook je kijken wat je wilt inkopen. En hoeft echt niet perse tientallen soorten zijn als je met variatie kunt voeren lijkt me dat wel prettiger.
Ik heb bijvoorbeeld katten die drama zijn en veel soorten niet lusten..Maar door uit te proberen weet ik wel wat ze wel lusten ! En daardoor kan ik menu samenstellen die goed te verkijgen is en voor mij enigszins betaalbaar blijft.
henneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door henneke »

op dit moment heb ik liggen , bot .: kip , eend , vis , parelhoen , schaap , haas
                                              spier : kalkoen , rund , kalkoen , hert
                                              orgaan : rund

in de loop van het jaar wisselt  het nog wel eens af , maar ik zorg wel voor op zijn minst 5 diersoorten en meestal heb ik er minstens 7
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik voer voornamelijk: kip, eend, konijn, lam, en kalkoen (sinds kort).
Verder krijgen ze soms ook rund, hert, paard, haas, lama, duif. 
Ze hebben in het verleden ook parelhoen, kwartel, geit gehad. 
Deze en volgende week krijg ik gans, wilde eend, wild konijn en patrijs binnen om te proberen. En geit komt ook weer binnen.

Daar komt nog vis bij: zalm, sardien, makreel, tongkarkas en heb ook forelkoppen gekregen, maar ik heb ik nog niet gevoerd.
Verder nog kuikens (hoort eigenlijk bij kip) en muizen. 

Dus als ik goed kan tellen, komt dat op 16 plus vis en muizen.
Niet alles zal in het menu blijven.  Paard eten ze niet graag dus zal ik waarschijnlijk niet meer kopen, zelfs voor kwartel en duif. Haas moet ik uitproberen met echt vlees of karkas, het gemalen van kiezebrink eten ze ook niet graag.  De lever wel, dus die zal er  ook wel in blijven als ik daaraan kan blijven komen, maar dat tel ik dan niet als volwaardige diersoort. Of ze gans of patrijs gaan lusten, weet ik nog niet. Als ze het niet lusten, ga ik het natuurlijk ook niet terug kopen.

smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Ik voer ze 3 a 4 x per week spiervlees wat goed bewogen heeft
Vleesbot idem . En orgaan liefst het gehele jaar van wild , of biologisch

Ze krijgen  hier lam , rund , ree , hert , paard , lama , kangoeroe , gans , wild konijn , patrijs , bio-kip , kalkoen , wilde eend (als ze erin willen stinken )

Vleesbot , bio-kip , parelhoen , gans , wild konijn (soms tam konijn  ) haasbout , haasrug , patrijs , eendennekken , liefst wilde , reeribben , konijnenkoppen ,soms tam eendkarkas , eendenrugstuk , kwartelkarkas

Orgaan , lever van gans , wild konijn , lam , haasorgaan , hart van gans , wild konijn , hert , paard . lamsnieren , lamstong , lamstesten , lamslong , paardenlong , kipmaagjes , boekmaag en pens

Fazant willen ze niet meer , geit ben ik mee gestopt . Wilde eend ben ik weer aan het uitproberen . En duif lusten ze allemaal niet . Vette vis moeten ze ook niet
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Vleesbot: kip, parelhoen, geit, lam, haas, eend
Spiervlees: rund, lam, geit
Orgaanvlees, rund, lam, geit, eend
Vis: sardientjes en soms zalm of makreel

Dus zeg maar stuk of 7 a 8.
Naomi B
5-sterren
5-sterren

Bericht door Naomi B »

Op dit moment in voorraad:

vleesbot: kip, eend, konijn, zalmkop, lamskop, gans
spier: mix van: geit, paard, rund
orgaan: rund (niertjes, jonge), eend, lam, gans, kalf (is natuurlijk ook rund, duh)
extra: sardine, ei

Ik wil heeeeeel graag nog parelhoen erbij.

edit: Duke eet ook hert, maar dat had ik niet meer op voorraad en komt weer wel.
Laatst gewijzigd door Naomi B op di 06 nov 2012, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Cathelijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cathelijn »

Ilan eet: kip, parelhoen, eend, kwartel, konijn, rund, paard, lam, hert en dan nog vis: sardines en zalm
lachnat
4-sterren
4-sterren

Bericht door lachnat »

Hier een allergiehond die 12 diersoorten per week krijgt.

Vleesbot: haas, eend, gans, fazant, konijn
spiervlees: paard, lama, hert, kalkoen, kangeroe, kameel
orgaan: eend, konijn, haas, lam (pens)

Ze stond op 14 maar patrijs en parelhoen gaan ook niet goed.
Daarnaast kan ze dus niet tegen kip, rund en geit.
Alleen ja vriesruimte vs zoveel wild/exoten vs zomer houd in dat de kameel en kangeroe er in de zomer niet in zitten.
Blijft ze alsnog op 10 diersoorten en dat vind ik ook genoeg.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Botten
Regelmatig: konijn, haas, eend, kip, wilde gans, zalmkop. Deze 6 soorten heb ik doorgaans standaard in huis.
Soms:  parelhoen, fazant, kop van lam of ree, wild konijn.

Spiervlees
standaard in huis: Rund, paard, zalm. Soms kalkoen. In de winter ook geit en soms hert.
Verder heb ik vaak rijk bevleesd bot waardoor de spiervleessoorten worden uitgebreid. Dat is regelmatig het geval bij konijn en haas, kip en gans.

Orgaanvlees
Komt vooral van rund en lam en verder kleinere orgaantjes van gans, kip, eend, konijn en haas. Plus de organen in de koppen van lam, ree en konijn.

Verder sprot en spiering als snack/beloninkjes.

Ik zal vast wat vergeten zijn maar het is in elk geval gevarieerd genoeg. :)
Eira
3-sterren
3-sterren

Bericht door Eira »

Vleesbot: haas, kip, eend, parelhoen, lam (kop en ribben), konijn
Spiervlees: paard, rund, lam, kalkoen, haas, lama
Orgaan: rund, lam, paard, konijn (net wat ik kan krijgen, liefst jonge dieren en/of biologisch)
Vis: zalm, makreel en heel af en toe tonijn (wil nog sardientjes en haring proberen)

Dan zit ik op 13 diersoorten. Eira eet alle diersoorten in zo'n twee weken tijd (ik maak telkens voor 2 weken een menu). Helaas lust ze, behalve haas, echt geen wild. Ik vind het leuk om van alles in de vriezers te hebben, ik kan ook vrij makkelijk overal aankomen. Het is ook meer een beetje vanzelf gegaan om zoveel variatie te hebben, mocht dat nou anders geweest zijn dan zou ik het ook geen probleem vinden maar 6-7 verschillende soorten te voeren.
Larshann
3-sterren
3-sterren

Bericht door Larshann »

Ik bestel per 6 weken, en in die 6 weken krijgen ze gewoonlijk ongeveer 7-8 diersoorten, vis niet meegerekend.
Er zijn een aantal soorten die ik altijd geef, vnl kip, eend, konijn, lam, rund.
De andere soorten worden afgewisseld per 6 weken.

vleesbot: kip, konijn en eend, af en toe lam
spiervlees: paard, rund, hert, kalkoen,haas, geit
orgaan: rund, lam, eend, konijn
vis: zalm, haring, makreel
nova
5-sterren
5-sterren

Bericht door nova »

Ik voer geen andere diersoorten dan die  hier al eerder voorbij zijn gekomen.
In totaal een stuk of 10-12
Plus ei, plus nootjes, plus groentjes, plus chlorella, plus yoguhrt of kwark
variatie genoeg  zou ik zo zeggen.  :D

edit:
kwartels geef ik niet, ik zou zo ong. een doos kwartels in  een keer in een hond kiepen  :biggrin2:
Verder geef ik geen geit, vlees of geitenbot. alleen al omdat het voor de helft vet is  :-\
Geit orgaan wel. :)
Laatst gewijzigd door nova op di 06 nov 2012, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie