bevalling zonder weeën

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: bevalling zonder weeën

Nathascha
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nathascha »

Dit lijkt me zeer interessant om te volgen.

Mijn teven zijn tot nu toe heel soepel, snel en natuurlijk bevallen.
1 van mijn teven had een pauze van ruim 5 uur. Geen weeën. Rustig. En duidelijk dat ze nog pups in zich had. Ook op oxytocine spuit reageerde ze niet. Na 2,5 uur geen activiteit had ik de DA gebeld.
Een ruim een uur na de oxci spuit is de DA weer komen controleren. Geen activiteit. Calciumspuit + oxytocine spuit. Weer geen reactie van Likozi. Als er na 1 uur geen reactie was, geen wee, dan moesten we weer bellen naar de DA. En alles klaarmaken voor een keizersnee. Terwijl ik de auto aan het inrichten was. Pup oppas voor de al geboren pups aan het regelen en het moment dat Likozi de auto in moest, kreeg ze opeens weer weeën.
De DA afgebeld. Die had inmiddels de OK in orde.
Likozi heeft gewoon alle weeën echt tegen lopen houden. We zagen soms wel dat er iets gebeurde. Maar dan drukte ze haar kop tegen de bodem van de werpkist. En 'pupfte' alle activiteit die op komst was weg. Ik weet zeker dat ze dit deed omdat dit ook nodig was. En achteraf heb ik een beetje spijt dat ik gelijk al met oxytocine ed in de weer ben gegaan. De pup die eraan kwam had vermoedelijk dwars gelegen. En was al dood. Likozi wist dit waarschijnlijk wel en wist ook dat de natuur wel zou zorgen dat de pup recht in het geboortekanaal zou komen en dat ze dan pas weer moest gaan persen.
Soms is de natuur beter en moet het wachten.

Ook weet ik enkele voorbeelden van ook vers gevoerde honden die toch opeens slecht bevallen. Maar dochters en kleindochters daarvan ook. Het is ook heel erg erfelijk. Had er vorig jaar nog een discussie over met dr. Walter Strikkers. En die bevestigde inderdaad dat het 9 van de 10 erfelijk is.

Ik ben wel benieuwd of hier nu een connectie met voer is ja of nee. Zelf betwijfel ik het. Want als een versgevoerde hond iets mankeer...is vers voer de schuld. Als een brokkenhond iets mankeer, dan is dat gewoon pech  :D
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Nathascha schreef: Ik ben wel benieuwd of hier nu een connectie met voer is ja of nee. Zelf betwijfel ik het. Want als een versgevoerde hond iets mankeer...is vers voer de schuld. Als een brokkenhond iets mankeer, dan is dat gewoon pech  :D
Ja merkwaardig niet?
MargaS
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door MargaS »

Nou ik vind het niet merkwaardig maar wel een punt van aandacht.
Mijn beide teefjes komen uit kennels waar bij de één al 25 jaar en bij de ander al 40 jaar wordt gefokt. Terug in de moederlijnen van mijn teefjes zijn er geen problemen geweest en ik had met beide slechte weeen. Ik heb voor mezelf besloten dat ik de test ga doen en bij een volgend nest, met dezelfde teef, ga ik ze tijdelijk meuk voeren en kijken wat er dan gebeurt.
Nathascha
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nathascha »

MargaS schreef: Nou ik vind het niet merkwaardig maar wel een punt van aandacht.
Mijn beide teefjes komen uit kennels waar bij de één al 25 jaar en bij de ander al 40 jaar wordt gefokt. Terug in de moederlijnen van mijn teefjes zijn er geen problemen geweest en ik had met beide slechte weeen. Ik heb voor mezelf besloten dat ik de test ga doen en bij een volgend nest, met dezelfde teef, ga ik ze tijdelijk meuk voeren en kijken wat er dan gebeurt.
Heb je wel info over de vaderlijnen? Daar kan het ook uit komen.
En weet je zeker dat er in 40 jaar op geen enkele teef een keizersnede is gemaakt?
Hoe waren de dekkingen? Waren die wel soepel? of wilde de teef al niet gedekt worden?
Is de omgeving wel rustig genoeg geweest voor de teef? Wie waren er als 'vreemde' bij de bevalling?
Was er al wel een temp. dip geweest/was ze wel daadwerkelijk al begonnen met de bevalling?
Was de omgeving wel veilig en vertrouwd?
En ik denk de belangrijkste vraag: Hoe ver kan je in de lijnen terug? En hoe is de eerlijkheid over de lijnen bij jullie in het ras?

Uit ervaring weet ik dat er veel fokkers verzwijgen dat er zelfs maar een keizersnede is geweest. Ze schamen zich ervoor en zeggen het nooit. Totdat zo'n lijn in handen komt van iemand die wel praat. En hups de problemen komen op straat uit zo'n lijn.

Bij vers voer zou je verwachten dat je juist krachtigere honden krijg. Door de meer essentieel eiwitten die snel in het bloed kunnen worden opgenomen heb je net als bij bodybuilders op eiwit dieet, meer spieropbouw. Je zou door de betere algehele bespiering al verwachten dat de contracties van weeen dan goed worden ondersteunt.

Zelf was ik maar wat blij dat ik vers voerde aan mijn hond. Tijdens de dracht kon ik op ten duur aan het einde over op lichter verteerbaar voer. En na de soepele bevalling van 16 pups. Was ik maar wat blij dat mijn teef vers kon blijven krijgen.
De Dierenarts praktijk stond op zijn kop! Waren allemaal bang dat de pups te weinig zouden krijgen. Ik moest de pups gaan flessen. De moeder moest aan de calcium en vitD tabletten etc. etc. Zo brokgerelateerd!!!
Ik heb de moeder 10kg vers per dag gevoerd. Porties verdeeld over 24 uur. ( ja ook 'snachts! beter de moeder voeren dan elke 2 uur de pups flessen!) In welke tablet vorm van Calcium + vitD ik ook zocht. In elke bijsluiter die ik gelezen had werd er gezegd dat het beter was om niet aan zogende og drachtige dieren te geven....heel gek, maar waar. Zelfs de BIO vorm moest in overleg met een arts.
Toen ben ik gaan overleggen. En ben ik in verhouding meer karkas gaan voeren ( meer calcium!) en ben ik van meerdere diersoorten elke dag 100-200gr lever extra gaan geven. ( vitD!)

De dierenarts stond versteld. Mijn hond met zo'n extreem nest had zeker en vast eclamstie moeten krijgen zonder alle toevoegingen die ze riepen. En dat was allemaal brok gerelateerd. Mijn teef kreeg het niet door vers voer aan te passen aan de situatie.

Ik weet weinig van natuurgeneeskunde af. Maar wat ik wel weet is dat je bij je volgende nest beter homeopathische ondersteuningsmiddelen kan gebruiken. Vanaf de 1e dag van de loopsheid af kan je frambozenblad gaan geven ( geef tot aan de geboorte, daarna stoppen). En er is ook een 'Puur uteris' druppel wat je als ondersteuning kan geven van de baarmoeder.

Zelf zou ik geen brok gaan geven. Met de wetenschap wat daar inzit  :-X heeft weer negatief gevolg voor de vrucht.
En daarbij kan je nu eenmaal treffen dat een teef niet of moeilijk bevalt. Moet je dan nog fokken met zo'n teef? terwijl je weet dat 9 van de 10 erfelijk belast is met moeilijk bevallen. Er zijn rassen bekent die inmiddels helemaal niet zelf meer gedekt kunnen worden en al helemaal niet meer kunnen bevallen. Moeten we daar dan naar toe? Met welk ras dan ook?

Je ziet het, het roept mij heel veel vragen op die al helemaal niks met voeding te maken hebben. Probeer die ook voor jezelf op te lossen. Er zijn zoveel meer mogelijk, naast voeding waardoor je teef niet wilde of kon bevallen.
Alba
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Alba »

Geef in godsnaam aan een drachtige teef GEEN framboosblad! Dat is afdrijvend, als je pech hebt wek je een abortus op en als je mazzel hebt neemt je teef niet op (of eigenlijk wel maar zijn de vruchtjes al weg voor je kunt weten of je teef drachtig is. Precies wat je niet wil dus.

Framboosblad geef je na een loopsheid als je je teef niet gedekt hebt en ná de bevalling om te helpen de baarmoeder schoon te krijgen.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

Alba schreef: Geef in godsnaam aan een drachtige teef GEEN framboosblad! Dat is afdrijvend, als je pech hebt wek je een abortus op en als je mazzel hebt neemt je teef niet op (of eigenlijk wel maar zijn de vruchtjes al weg voor je kunt weten of je teef drachtig is. Precies wat je niet wil dus.

Framboosblad geef je na een loopsheid als je je teef niet gedekt hebt en ná de bevalling om te helpen de baarmoeder schoon te krijgen.
Alba, even OT zou jij framboosblad aanraden iedere keer na een loopsheid? Dus bij honden waar niet mee wordt gefokt?
MargaS
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door MargaS »

Heb je wel info over de vaderlijnen? Daar kan het ook uit komen. Ja dat heb ik ook uitgezocht.
En weet je zeker dat er in 40 jaar op geen enkele teef een keizersnede is gemaakt?
Ja, heb met de fokker een teef geselecteerd niet alleen op schoonheid maar ook op vruchtbaarheid en normale bevalling.
Hoe waren de dekkingen? Waren die wel soepel? of wilde de teef al niet gedekt worden?  Probeemloos, 1x gedekt.Is de omgeving wel rustig genoeg geweest voor de teef? Wie waren er als 'vreemde' bij de bevalling? Niemand.Gewoon hier thuis in haar vertrouwde omgeving.Was er al wel een temp. dip geweest/was ze wel daadwerkelijk al begonnen met de bevalling? Als er al 4 tot 5 pups zijn geboren lijkt het mij dat de bevalling is begonnen.Was de omgeving wel veilig en vertrouwd?
En ik denk de belangrijkste vraag: Hoe ver kan je in de lijnen terug? En hoe is de eerlijkheid over de lijnen bij jullie in het ras?
Bij de ene teef 4 generaties, bij de andere tot 1974.Uit ervaring weet ik dat er veel fokkers verzwijgen dat er zelfs maar een keizersnede is geweest. Ze schamen zich ervoor en zeggen het nooit. Totdat zo'n lijn in handen komt van iemand die wel praat. En hups de problemen komen op straat uit zo'n lijn.Twijfel ik geen moment aan bij de fokkers waar ik over praat.Bij vers voer zou je verwachten dat je juist krachtigere honden krijg. Door de meer essentieel eiwitten die snel in het bloed kunnen worden opgenomen heb je net als bij bodybuilders op eiwit dieet, meer spieropbouw. Je zou door de betere algehele bespiering al verwachten dat de contracties van weeen dan goed worden ondersteunt. Vooral de 2e teef is heel atletisch en sterk, daarom vond ik het ook zo raar.Zelf was ik maar wat blij dat ik vers voerde aan mijn hond. Tijdens de dracht kon ik op ten duur aan het einde over op lichter verteerbaar voer. En na de soepele bevalling van 16 pups. Was ik maar wat blij dat mijn teef vers kon blijven krijgen.
De Dierenarts praktijk stond op zijn kop! Waren allemaal bang dat de pups te weinig zouden krijgen. Ik moest de pups gaan flessen. De moeder moest aan de calcium en vitD tabletten etc. etc. Zo brokgerelateerd!!!
Ik heb de moeder 10kg vers per dag gevoerd. Porties verdeeld over 24 uur. ( ja ook 'snachts! beter de moeder voeren dan elke 2 uur de pups flessen!) In welke tablet vorm van Calcium + vitD ik ook zocht. In elke bijsluiter die ik gelezen had werd er gezegd dat het beter was om niet aan zogende og drachtige dieren te geven....heel gek, maar waar. Zelfs de BIO vorm moest in overleg met een arts.
Toen ben ik gaan overleggen. En ben ik in verhouding meer karkas gaan voeren ( meer calcium!) en ben ik van meerdere diersoorten elke dag 100-200gr lever extra gaan geven. ( vitD!)

De dierenarts stond versteld. Mijn hond met zo'n extreem nest had zeker en vast eclamstie moeten krijgen zonder alle toevoegingen die ze riepen. En dat was allemaal brok gerelateerd. Mijn teef kreeg het niet door vers voer aan te passen aan de situatie.

Ik weet weinig van natuurgeneeskunde af. Maar wat ik wel weet is dat je bij je volgende nest beter homeopathische ondersteuningsmiddelen kan gebruiken. Vanaf de 1e dag van de loopsheid af kan je frambozenblad gaan geven ( geef tot aan de geboorte, daarna stoppen). En er is ook een 'Puur uteris' druppel wat je als ondersteuning kan geven van de baarmoeder.
Puur uteris en sabina gegeven en GEEN framboosblad.Zelf zou ik geen brok gaan geven. Met de wetenschap wat daar inzit  heeft weer negatief gevolg voor de vrucht.
En daarbij kan je nu eenmaal treffen dat een teef niet of moeilijk bevalt. Moet je dan nog fokken met zo'n teef? terwijl je weet dat 9 van de 10 erfelijk belast is met moeilijk bevallen. Er zijn rassen bekent die inmiddels helemaal niet zelf meer gedekt kunnen worden en al helemaal niet meer kunnen bevallen. Moeten we daar dan naar toe? Met welk ras dan ook? Het gaat om de labrador, teef1 is inmiddels gesteriliseerd, wil niet nog een sectio. Heb wel een dochter, gaat het daar ook niet lukken zonder sectio dan stopt die lijn.Je ziet het, het roept mij heel veel vragen op die al helemaal niks met voeding te maken hebben. Probeer die ook voor jezelf op te lossen. Er zijn zoveel meer mogelijk, naast voeding waardoor je teef niet wilde of kon bevallen.
Nathascha
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nathascha »

Alba schreef: Geef in godsnaam aan een drachtige teef GEEN framboosblad! Dat is afdrijvend, als je pech hebt wek je een abortus op en als je mazzel hebt neemt je teef niet op (of eigenlijk wel maar zijn de vruchtjes al weg voor je kunt weten of je teef drachtig is. Precies wat je niet wil dus.

Dank je Anne! Lekker dan  :D dit raadde dus een natuurgeneeskundige mij aan, uit DE.  >:( Die deed dit ook altijd bij haar teven en dat was goed, beter, super etc. Nou heb ik dit bij Likozi haar laatste zwangerschap dus wel gegeven. En is het dus gelukkig goed gegaan. Nou ja goed...het was wel de rotste bevalling tot nu toe. En heb daarna dus nooit meer frambozenblad aan mijn teven gegeven omdat ik dat niet nodig achte. Pfff gelukkig dus maar!

Bedankt! Zo leren we weer!
var Stolthet
4-sterren
4-sterren

Bericht door var Stolthet »

Een traditioneel kruidenremedie voor het verlichten van symptomen die zich voordoen bij bevallingen van honden en katten. Het middel wordt preventief gebruikt voor schijndracht bij honden en katten.

Frambozenblad is een tonicum voor de baarmoeder en wordt reeds eeuwenlang toegediend om bevallingen te vergemakkelijken en te versnellen. Het is gebleken dat teven die in het verleden moeilijkheden hadden met bevallen, na het toedienen van deze tabletten normale en gemakkelijke bevallingen hadden. De tabletten moeten gegeven worden vanaf de derde week na de dekking

Teven die last hebben van schijndracht kunnen preventief frambozenblad krijgen gedurende 12 weken vanaf de eerste dag van de loopsheid..

De tabletten kunnen gemakkelijk verpulvertdworden voor kleine honden en katten.
Alba
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Alba »

Annemarie Rijnveld schreef: Alba, even OT zou jij framboosblad aanraden iedere keer na een loopsheid? Dus bij honden waar niet mee wordt gefokt?
Ik doe het wel na elke loopsheid, wij maken thee van gedroogd framboosblad en bieden dat (afgekoeld) aan als drinkwater of gewoon gedroogd door het eten.
Na de bevalling hebben we het Alba ook gegeven, ze heeft de eerst dag na de bevalling nauwelijks gevloeid en ook niet veel framboosblad-thee willen drinken. Dag 2 wel, toen  heeft ze 'veel' gevloeid en vooral na het plassen buiten flinke slijmslierten verloren. We hebben haar de eerste week gegeven, maar na dag 3 of 4 vloeide ze al nauwelijks meer. Zeker weten doe je het natuurlijk niet maar wij denken dat het zeker geholpen heeft, zodra ze de thee dronk is alle 'troep' afgevoerd.
Sommige teven vloeien wel 5 weken na een bevalling, ik kan over Alba niets zeggen aangezien dit haar eerste nestje was maar zij heeft heel kort gevloeid, ook vergeleken met 'normale' teven die geen framboosblad kregen.
koekiesranch schreef:
Een traditioneel kruidenremedie voor het verlichten van symptomen die zich voordoen bij bevallingen van honden en katten. Het middel wordt preventief gebruikt voor schijndracht bij honden en katten.

Frambozenblad is een tonicum voor de baarmoeder en wordt reeds eeuwenlang toegediend om bevallingen te vergemakkelijken en te versnellen. Het is gebleken dat teven die in het verleden moeilijkheden hadden met bevallen, na het toedienen van deze tabletten normale en gemakkelijke bevallingen hadden. De tabletten moeten gegeven worden vanaf de derde week na de dekking

Teven die last hebben van schijndracht kunnen preventief frambozenblad krijgen gedurende 12 weken vanaf de eerste dag van de loopsheid..

De tabletten kunnen gemakkelijk verpulvertdworden voor kleine honden en katten.
Ik weet van meerdere fokkers die problemen hebben gehad met slecht opnemen, resorptie ook nadat de echo dracht aangaf, spontane abortussen, vroegbevallingen, etc door het geven van framboosblad.
Dat ze aangeven na de eerste 3 weken te gaan geven, is dus omdat het afdrijvend werkt, en zegt mij genoeg! Waarom ga je een teef waarvan je wil dat ze pups minimaal 58 dagen draagt iets geven wat het lichaam juist aanzet tot 'opschonen'? Op zijn vroegst zou ik het dus pas vanaf dag 58 na de ovulatie geven aan een teef die moeite heeft met bevallen.
Nathascha schreef: Dank je Anne! Lekker dan  :D dit raadde dus een natuurgeneeskundige mij aan, uit DE.  >:( Die deed dit ook altijd bij haar teven en dat was goed, beter, super etc. Nou heb ik dit bij Likozi haar laatste zwangerschap dus wel gegeven. En is het dus gelukkig goed gegaan. Nou ja goed...het was wel de rotste bevalling tot nu toe. En heb daarna dus nooit meer frambozenblad aan mijn teven gegeven omdat ik dat niet nodig achte. Pfff gelukkig dus maar!

Bedankt! Zo leren we weer!
Uit wat Lies hierboven schrijft, blijkt dus wel dat iedereen er andere gedachtes op na houdt. Wat ik op de internationale Yahoo-lijst heb gelezen, is meer dan genoeg voor mij om het nooit aan een drachtige teef te geven. Alle ervaren fokkers daar raden het met klem af en dat lijkt me gezien de werking ook logisch.
Het zal vast wél kunnen helpen bij makkelijker bevallen, gezien de afdrijvende werking. Als het na een loopsheid of bevalling werkt om de baarmoeder te reinigen, werkt dat vast ook tijdens een bevalling.
Bij een moeilijk bevallende teef zou het dus misschien wel nut kunnen hebben, daar weet ik niet genoeg van en gelukkig heb ik zowel ras-technisch als lijn-technisch ook geen reden gehad om me daar verder in te verdiepen.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

@Alba, dank voor de info!
Sietie
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Sietie »

kiara schreef: wilde honden/wolven bedoel ik dan
het heeft te maken met teveel calcium voeren...je zou dan juist minder calcium moeten voeren, wolven wilde honden eten misschien wel minder botten? onze honden eten natuurlijk wat hen wordt voorgeschoteld hebben geen andere keus.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

ja dat is waar hun kiezen zelf wat goed is en dat weten ze vaak beter als wij ;)
Nathascha
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nathascha »

Sietie schreef: het heeft te maken met teveel calcium voeren...je zou dan juist minder calcium moeten voeren, wolven wilde honden eten misschien wel minder botten? onze honden eten natuurlijk wat hen wordt voorgeschoteld hebben geen andere keus.
Dat is ook zo. Een menu voor een drachtige teef heeft naar het einde toe ook minder calcium. Juist na de bevalling geef je weer normaal barfmenu. Of net als ik toch iets meer calcium icm lever.
kaszi
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door kaszi »

Sietie schreef: ik heb Tannetje horen zeggen op een symposium dat ze het toch wel vaker ziet bij barfhonden, te weinig weeenactiviteit. Misschien dat zij hier een antwoord op kan geven.
Tot nu toe 7 keer pups gehad van teven die op KVV/Barf stonden, nog nooit te weinig weeenactiveit gehad, nu is 7 niet echt veel om te vergelijken.

1 keer een teefje gehad dat helemaal geen weeenactiviteit vertoonde, ook niet na spuiten van Oxitocyne.  Tijdens keizersnede vertoonde de baarmoeder ook totaal geen activiteit. 

Plaats reactie