MargaS schreef:
Nou ik vind het niet merkwaardig maar wel een punt van aandacht.
Mijn beide teefjes komen uit kennels waar bij de één al 25 jaar en bij de ander al 40 jaar wordt gefokt. Terug in de moederlijnen van mijn teefjes zijn er geen problemen geweest en ik had met beide slechte weeen. Ik heb voor mezelf besloten dat ik de test ga doen en bij een volgend nest, met dezelfde teef, ga ik ze tijdelijk meuk voeren en kijken wat er dan gebeurt.
Heb je wel info over de vaderlijnen? Daar kan het ook uit komen.
En weet je zeker dat er in 40 jaar op geen enkele teef een keizersnede is gemaakt?
Hoe waren de dekkingen? Waren die wel soepel? of wilde de teef al niet gedekt worden?
Is de omgeving wel rustig genoeg geweest voor de teef? Wie waren er als 'vreemde' bij de bevalling?
Was er al wel een temp. dip geweest/was ze wel daadwerkelijk al begonnen met de bevalling?
Was de omgeving wel veilig en vertrouwd?
En ik denk de belangrijkste vraag: Hoe ver kan je in de lijnen terug? En hoe is de eerlijkheid over de lijnen bij jullie in het ras?
Uit ervaring weet ik dat er veel fokkers verzwijgen dat er zelfs maar een keizersnede is geweest. Ze schamen zich ervoor en zeggen het nooit. Totdat zo'n lijn in handen komt van iemand die wel praat. En hups de problemen komen op straat uit zo'n lijn.
Bij vers voer zou je verwachten dat je juist krachtigere honden krijg. Door de meer essentieel eiwitten die snel in het bloed kunnen worden opgenomen heb je net als bij bodybuilders op eiwit dieet, meer spieropbouw. Je zou door de betere algehele bespiering al verwachten dat de contracties van weeen dan goed worden ondersteunt.
Zelf was ik maar wat blij dat ik vers voerde aan mijn hond. Tijdens de dracht kon ik op ten duur aan het einde over op lichter verteerbaar voer. En na de soepele bevalling van 16 pups. Was ik maar wat blij dat mijn teef vers kon blijven krijgen.
De Dierenarts praktijk stond op zijn kop! Waren allemaal bang dat de pups te weinig zouden krijgen. Ik moest de pups gaan flessen. De moeder moest aan de calcium en vitD tabletten etc. etc. Zo brokgerelateerd!!!
Ik heb de moeder 10kg vers per dag gevoerd. Porties verdeeld over 24 uur. ( ja ook 'snachts! beter de moeder voeren dan elke 2 uur de pups flessen!) In welke tablet vorm van Calcium + vitD ik ook zocht. In elke bijsluiter die ik gelezen had werd er gezegd dat het beter was om niet aan zogende og drachtige dieren te geven....heel gek, maar waar. Zelfs de BIO vorm moest in overleg met een arts.
Toen ben ik gaan overleggen. En ben ik in verhouding meer karkas gaan voeren ( meer calcium!) en ben ik van meerdere diersoorten elke dag 100-200gr lever extra gaan geven. ( vitD!)
De dierenarts stond versteld. Mijn hond met zo'n extreem nest had zeker en vast eclamstie moeten krijgen zonder alle toevoegingen die ze riepen. En dat was allemaal brok gerelateerd. Mijn teef kreeg het niet door vers voer aan te passen aan de situatie.
Ik weet weinig van natuurgeneeskunde af. Maar wat ik wel weet is dat je bij je volgende nest beter homeopathische ondersteuningsmiddelen kan gebruiken. Vanaf de 1e dag van de loopsheid af kan je frambozenblad gaan geven ( geef tot aan de geboorte, daarna stoppen). En er is ook een 'Puur uteris' druppel wat je als ondersteuning kan geven van de baarmoeder.
Zelf zou ik geen brok gaan geven. Met de wetenschap wat daar inzit

heeft weer negatief gevolg voor de vrucht.
En daarbij kan je nu eenmaal treffen dat een teef niet of moeilijk bevalt. Moet je dan nog fokken met zo'n teef? terwijl je weet dat 9 van de 10 erfelijk belast is met moeilijk bevallen. Er zijn rassen bekent die inmiddels helemaal niet zelf meer gedekt kunnen worden en al helemaal niet meer kunnen bevallen. Moeten we daar dan naar toe? Met welk ras dan ook?
Je ziet het, het roept mij heel veel vragen op die al helemaal niks met voeding te maken hebben. Probeer die ook voor jezelf op te lossen. Er zijn zoveel meer mogelijk, naast voeding waardoor je teef niet wilde of kon bevallen.