Haringvraag

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Haringvraag

Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

Ik vraag het mijn visboer: neem de haring mee, mag ie um proeven en zeggen wattie ervan denkt. Helaas heeft hij zelf geen haring.
rupa
4-sterren
4-sterren

Bericht door rupa »

dit kwam ik nog tegen op internet.

De haring wordt gekaakt, en in zout ingelegd in tonnetjes. En zo gaan ze naar de visboer
vermoedelijk was die te zout.

gr paulien en ruud.
Daantje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Daantje »

Ik denk : lees gelijk even dit topic even mee na die vreemde eendenvoetjes van Rupa.

Ik weet niet waar je die haring vandaan hebt Annemarie
maar als ze bruinachtig zijn van binnen met de kop er nog aan dan zijn het waarschijnlijk spekbokkings ,dus erg zout want zwaar gepekeld  :-X

Weet je zeker dat het wel haring was?

Verse haring is oudroze van kleur binnenin en kun je makkelijk opensnijden.
Als je op de haring duwt met je vingertoppen (na ontdooien ...) dan hoort ie vrij snel weer terug te komen in de vorm

Als je vingerafdrukken na een paar minuten er nog in staan is het een ouwe vis en mogelijk niet goed meer.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Uhm, oudroze, tja..ik vond het meer naar bruin gaan (binnenin). De vis was nog niet geopend, dus ingewanden in theorie zouden er in moeten zitten, maar ik heb ze niet gevonden  :-X
Ik heb de vingerdrukproef niet gedaan, ga ik maandag doen, vis rook wel fris denk ik (ik heb geen goede reuk) maar ik vond het wel errug sterk naar rook ruiken. Dat weer wel, maar de leverancier zegt dat de vis niet gerookt is.
Misschien ruikt gepekelde vis ook rokerig?

Ik zit nu aan de nieren te denken, zou 1x haring (224 gr) zwaar gepekeld, al schade aanrichten?  :-X
Sh't zeg, gelukkig drinkt ze nu ontzettend veel.

@Rupa, wat betekent gekaakt?
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

beetje (geiten) melk geven , neutraliseert de zout voor een gedeelte  ;)
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

lauraV schreef: beetje (geiten) melk geven , neutraliseert de zout voor een gedeelte  ;)
Ik heb geen geitenmelk nu in huis, wel melk aangezuurd met kefir, zal ik dat geven?
Dank je voor de tip!
rupa
4-sterren
4-sterren

Bericht door rupa »

Annemarie Rijnveld schreef: @Rupa, wat betekent gekaakt?
sorry voor het late antwoord was gisteren even lekker een filmpje aan het bekijken.
maar hier is het antwoord op jou vraag
Het haring kaken is een bepaalde bewerking van een haring, waarbij een deel van de ingewanden en de kieuwen weggesneden worden. Dit heeft als doel de haring langer houdbaar te maken en hem minder bitter te laten smaken.
gr paulien en ruud
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Dank je voor de info, @rupa.
Maar deze haring is dicht. Ik zie nergens een snee. Ik ben dus inderdaad bang dattie behoorlijk gepekeld is. Morgen maar weer de leverancier bellen.
Yuma heeft gisteravond behoorlijk vaak gekotst, 3x diarrhee spuitpoep, veel drinken en het huis behoorlijk ondergepiest.
Nooooooit meer haring dus, er gaat nu voor zo'n 30 Euro de kliko in.

Ik heb haar Okugest gegeven, helpt goed zo te zien.
Neally
5-sterren
5-sterren

Bericht door Neally »

Er is nog een reden waarom een haring bruin is aan de binnenzijde.
Dat zijn haringen die als ze gevangen zijn direct an boord bevroren worden, eenmaal aan de kade worden ze bewerkt, of niet.
De bruine binnenkant ontstaat omdat ze in bloed hebben gelegen.

Haring die aan boord wordt schoongemaakt en dan bevroren wordt hebben dat niet.
Die zijn zilverachtig aan de buitenzijde en rozig van binnen.

Het zou goed kunnen dat de haring dus niet zout was (behalve dat ie uit zeE komt  :) )en dat de
vis gewoon niet goed gevallen is bij je hond.

Mijn Lana lust geen haring en ik weet van anderen dat de hond ook met braken reageert op t eten van vis,
misschien valt t allemaal wel mee.

Sterkte in elk geval.  :-*
Laatst gewijzigd door Neally op vr 22 feb 2013, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Neally schreef: Er is nog een reden waarom een haring bruin is aan de binnenzijde.
Dat zijn haringen die als ze gevangen zijn direct an boord bevroren worden, eenmaal aan de kade worden ze bewerkt, of niet.
De bruine binnenkant ontstaat omdat ze in bloed hebben gelegen.

Haring die aan boord wordt schoongemaakt en dan bevroren wordt hebben dat niet.
Die zijn zilverachtig aan de buitenzijde en rozig van binnen.

Het zou goed kunnen dat de haring dus niet zout was (behalve dat ie uit ze komt  :) )en dat de
vis gewoon niet goed gevallen is bij je hond.

Mijn Lana lust geen haring en ik weet van anderen dat de hond ook met braken reageert op t eten van vis,
misschien valt t allemaal wel mee.

Sterkte in elk geval.  :-*
Aha, OK, bedankt voor de uitleg!!! Inderdaad de haringfilet die ik koop om zelf te eten is rozig van kleur . En is absoluut niet zout.

Nou, ik hoop maar dat het geen zoute was dan, want ik ben toch wel ongerust over de nieren. Alle andere vis als makreel, sardien, zalm, ansjovis eet Yuma zonder enig probleem. De haring was nu al weer de tweede poging, de eerste keer ging goed, geen reactie, behalve dan behoorlijke dorst. En deze keer dan echt een reactie die mij behoorlijk verontrust heeft.

Morgen ga ik in ieder geval bellen, om zekerheid te hebben.
rupa
4-sterren
4-sterren

Bericht door rupa »

Annemarie Rijnveld schreef: Dank je voor de info, @rupa.
Maar deze haring is dicht. Ik zie nergens een snee. Ik ben dus inderdaad bang dattie behoorlijk gepekeld is. Morgen maar weer de leverancier bellen.
Yuma heeft gisteravond behoorlijk vaak gekotst, 3x diarrhee spuitpoep, veel drinken en het huis behoorlijk ondergepiest.
Nooooooit meer haring dus, er gaat nu voor zo'n 30 Euro de kliko in.

Ik heb haar Okugest gegeven, helpt goed zo te zien.
ai dat ik knap beroerd voor Yuma hoe gaat het nu?
ik geef altijd alleen zalm gemalen in combinatie met wat anders.  heb ooit eens capelin geprobeerd en dat was voor beide dames ook geen succes ook gedroogd niet. gedroogde spiering weer wel dat vonden ze wel erg lekker.
voor de rest krijgen ze hier geen andere vis soorten hoef van mij ook allemaal niet om eerlijk te zeggen.
groetjes paulien en ruud ;)
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Gaat goed, tot nog toch niet gepoept, ik weet dus nog niet hoe de consistentie is  :P
Drinken doet ze niet meer, dus zij heeft kennelijk geen superdorst meer.
Ik houd mij nu ook maar aan de vissoorten die goed gaan, en waarvan ik superzeker weet dat ze niet gepekeld zijn. Per slot krijgt zij variatie genoeg. Die haring leek mij gewoon zo leuk èn gezond. Jaja  >:(

Wat is capelin?
chess
3-sterren
3-sterren

Bericht door chess »

Annemarie Rijnveld schreef: Yuma heeft gisteravond behoorlijk vaak gekotst, 3x diarrhee spuitpoep, veel drinken en het huis behoorlijk ondergepiest.
Waarschijnlijk teveel zout binnengekregen.  Jools heeft het afgelopen zomer gehad toen hij uit zee begon te drinken, was de eerste keer dat hij de zee zag en dacht dat dit één gigantische drinkbak was.  Niet dus...
Was er te laat bij met als gevolg dat hij zware diarree had (voor de geïnteresseerden: vergelijkbaar met kip curry maar dan zonder de kip).  :yucky: Achteraf gelukkig goed gekomen maar was best wel (weer) ongerust.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

chess schreef: Waarschijnlijk teveel zout binnengekregen.  Jools heeft het afgelopen zomer gehad toen hij uit zee begon te drinken, was de eerste keer dat hij de zee zag en dacht dat dit één gigantische drinkbak was.  Niet dus...
Was er te laat bij met als gevolg dat hij zware diarree had (voor de geïnteresseerden: vergelijkbaar met kip curry maar dan zonder de kip).  :yucky: Achteraf gelukkig goed gekomen maar was best wel (weer) ongerust.
Jeetje joh, ik begrijp je ongerustheid helemaal. Wat heb jij gebruikt destijds?
Hier raden zij aan (in het geval van diarree na zee bezoek) ORL te laten drinken, om het mineralen en zouten verlies weer in evenwicht te brengen.
chess
3-sterren
3-sterren

Bericht door chess »

Annemarie Rijnveld schreef: Jeetje joh, ik begrijp je ongerustheid helemaal. Wat heb jij gebruikt destijds?
Hier raden zij aan (in het geval van diarree na zee bezoek) ORL te laten drinken, om het mineralen en zouten verlies weer in evenwicht te brengen.
Eigenlijk niets.  Ik liet hem vooral héél véél water drinken.  Had nl. nog autorit vanuit Ndl naar Belgie voor de boeg en vreesde een beetje dat ik bij thuiskomst nog autokoffer kon gaan schoonmaken...
Uiteindelijk is het bij een keer of 2 gebleven (op strand) en bij thuiskomst heeft hij nog goed gegeten.

Wat is ORL?  Wanneer ik google kom ik bij Orlando Bloom en dit is het volgens mij niet.  :)

Plaats reactie