Risico niet vaccineren?

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Re: Risico niet vaccineren?

Bieke
3-sterren
3-sterren

Bericht door Bieke »

IK heb gelogen! Mijn honden hebben kennelhoest gehad. maar nooit zo, dat ik ermee naar de dierenarts moest.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Bieke schreef: IK heb gelogen! Mijn honden hebben kennelhoest gehad. maar nooit zo, dat ik ermee naar de dierenarts moest.
Hope heeft al 3 keer kennelhoest gehad. Altijd na de vaccinatie. Maar volgens de dierenarts was het domme pech (Hope komt nooit in een kennel, bij een hondenclub, trimsalon of pension). Wij denken nu zeker te weten dat het door de enting kwam. :-X
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

Bieke schreef: Nooit meer vaccineren. Ik ben nu 14 jaar geleden gestopt met vaccineren, na een uitgebreide studie. En behalve de ene die met 3 een spuitje moest hebben omdat de nieren kapot waren werden mijn labradors tussen de 14 en 17. Ik heb er nu een die volgende week 15 wordt. Mijn volgende week 9 jaar wordende Golden ziet en gedraagt zich veel jonger. Vers voer, beweging, geen vaccinaties doen het voor mij.
Geen van de honden heeft een van de ziekten gekregen, waartegen volgens de dierenarts gevaccineerd moet worden.
Je moet je niet zo bang laten maken. Jouw hond heeft al bewezen dat hij een niet goed werkend immuunsysteem heeft.
Voor mij is kennis macht en ik laat me niet ompraten.
bang ben ik niet, ik ken gewoon, zoals ik zei, de risico's niet. vandaar dat ik vraag naar ergens waar ik dat kan vinden.
eelke schreef: Nee, zelfs Gijs zijn behaarde poten zijn niet geschoren. Die zat heel plechtig en trots te zijn omdat Tannetje een poot van hem vroeg en hij die best heel goed kan geven 8)
hm, hoe kom ik er toch bij dat dat moest voor het bloed prikken voor de titerbepaling? ik weet het niet meer! haha ik zie Gijs daar trouwens wel zitten, met dat mooie grote hoofd en dan die poot geven. hihi.
chess
3-sterren
3-sterren

Bericht door chess »

nienk schreef: ik geloof dat ik het gewoon niet kan bedenken omdat ik geen idee heb van het risico van onbeschermd rondlopen, wat de kans is dat hij een van die ziekten krijgt en hoe erg dat dan is.

weet iemand een betrouwbare bron van informatie daar over?
Ik zat begin vorige maand met hetzelfde dilemma. Heb er maanden alles over gelezen wat er maar over te lezen valt, heb ook het filmpje waarnaar hier wordt verwezen bekeken.

Maar uiteindelijk was het mijn da die voor mij de doorslag gaf. Ik beschouw haar als bijzonder betrouwbaar want dankzij haar heb ik bvb Jools (onze honden zijn halfbroers).
Ze deed zelfs niet de minste moeite om mij te overtuigen van het nut van vaccineren maar zei enkel maar dat het vaccinatiebeleid (in België) dringend moest herzien worden.
Wat de Weil betreft (dit was mijn voornaamste zorg) zei ze dat ze het in al die jaren als da (>25 jr) nooit heeft gezien noch had ze weet van andere collega's die ergens een hond met Weil hadden behandeld. Bovendien geeft ze me ook geregeld jachttraining dus als er ook maar het minste risico zou bestaan zou ze me hierop absoluut gewezen hebben.

Maar neemt niet weg dat ik me soms toch ongemakkelijk voel bij het niet enten. Aan de andere kant is natuurlijk niets definitiefs want als ik wil kan ik natuurlijk zo naar da stappen om te laten enten.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

chess schreef: Ik zat begin vorige maand met hetzelfde dilemma. Heb er maanden alles over gelezen wat er maar over te lezen valt, heb ook het filmpje waarnaar hier wordt verwezen bekeken.

Maar uiteindelijk was het mijn da die voor mij de doorslag gaf. Ik beschouw haar als bijzonder betrouwbaar want dankzij haar heb ik bvb Jools (onze honden zijn halfbroers).
Ze deed zelfs niet de minste moeite om mij te overtuigen van het nut van vaccineren maar zei enkel maar dat het vaccinatiebeleid (in België) dringend moest herzien worden.
Wat de Weil betreft (dit was mijn voornaamste zorg) zei ze dat ze het in al die jaren als da (>25 jr) nooit heeft gezien noch had ze weet van andere collega's die ergens een hond met Weil hadden behandeld. Bovendien geeft ze me ook geregeld jachttraining dus als er ook maar het minste risico zou bestaan zou ze me hierop absoluut gewezen hebben.

Maar neemt niet weg dat ik me soms toch ongemakkelijk voel bij het niet enten. Aan de andere kant is natuurlijk niets definitiefs want als ik wil kan ik natuurlijk zo naar da stappen om te laten enten.
maarja, als 99.9% van de honden ge-ent consequent geënt word tegen Weil, dan zullen ze het inderdaad niet krijgen en er niet voor bij de DA komen.

ik snap je punt hoor en geloof wat jou DA zegt, maar ik zou graag harde info hebben. Gewoon, omdat ik graag mijn beslissingen om niet te enten op iets meer baseer.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Weill zijn meerdere varianten van en je ent niet tegen allemaal dus ze kunnen het nog steeds krijgen...
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

Martine-Tom schreef: Weill zijn meerdere varianten van en je ent niet tegen allemaal dus ze kunnen het nog steeds krijgen...
oh kijk, zo leer je nog eens wat.
chess
3-sterren
3-sterren

Bericht door chess »

nienk schreef: maarja, als 99.9% van de honden ge-ent consequent geënt word tegen Weil, dan zullen ze het inderdaad niet krijgen en er niet voor bij de DA komen.

ik snap je punt hoor en geloof wat jou DA zegt, maar ik zou graag harde info hebben. Gewoon, omdat ik graag mijn beslissingen om niet te enten op iets meer baseer.
Ja, nou ja, dat zei ik haar ook wel. Want ik vroeg haar ook of ze dan wel testen op Weil wanneer een zieke hond binnenkomt die geënt is voor Weil? Maar dit wordt steeds gedaan wanneer er bvb bloed in de ontlasting is (zou oa één van de verschijnselen zijn) en nooit een hond met Weil gehad. Ik zie het dan zo: als er nooit één zieke hond met Weil geweest is wil dit misschien eerder zeggen dat die vaccinatie niet nodig is omdat Weil er gewoon niet meer is?
Dit volstaat voor mij maar ik begrijp best dat jij op zoek bent naar de harde bewijzen.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

chess schreef: Ja, nou ja, dat zei ik haar ook wel. Want ik vroeg haar ook of ze dan wel testen op Weil wanneer een zieke hond binnenkomt die geënt is voor Weil? Maar dit wordt steeds gedaan wanneer er bvb bloed in de ontlasting is (zou oa één van de verschijnselen zijn) en nooit een hond met Weil gehad. Ik zie het dan zo: als er nooit één zieke hond met Weil geweest is wil dit misschien eerder zeggen dat die vaccinatie niet nodig is omdat Weil er gewoon niet meer is?
Dit volstaat voor mij maar ik begrijp best dat jij op zoek bent naar de harde bewijzen.
ja, want kijk, DA's kunnen er ook gewoon naast zitten. een DA kan net zo stellig zeggen dat vaccineren niet nodig is, als dat er DA's zijn die zeggen dat vers voeren het domste is wat je kunt doen. om maar iets te noemen. Natuurlijk vertrouw ik mijn DA op wat hij allemaal voor Reus bedenkt, maar dat gaat over dingen uit proberen qua behandeling. niet over zet ik er wel of niet prikken in. ik heb het gevoel dat ik die beslissing moet nemen voor Reus, en zou dat inderdaad graag goed geinformeerd doen.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Bieke schreef: IK heb gelogen! Mijn honden hebben kennelhoest gehad. maar nooit zo, dat ik ermee naar de dierenarts moest.
Die van mij ook. Elke keer dat ze de vaccinatie tegen kennelhoest gehad hadden. nadat ik gestopt ben met vaccineren heeft er niet één het nog gehad. En die van mij komen wel regelmatig op de hondenschool.
nienk schreef: ja, want kijk, DA's kunnen er ook gewoon naast zitten. een DA kan net zo stellig zeggen dat vaccineren niet nodig is, als dat er DA's zijn die zeggen dat vers voeren het domste is wat je kunt doen. om maar iets te noemen. Natuurlijk vertrouw ik mijn DA op wat hij allemaal voor Reus bedenkt, maar dat gaat over dingen uit proberen qua behandeling. niet over zet ik er wel of niet prikken in. ik heb het gevoel dat ik die beslissing moet nemen voor Reus, en zou dat inderdaad graag goed geinformeerd doen.
Tuurlijk kunnen dierenartsen, en trouwens ook mensenartsen, er grandioos naast zitten. Daar valt niks aan te doen omdat je het gewoon niet weet. Ik herhaal nog maar eens mijn argument: ga je zelf elk jaar je DKTP en je BMR halen? Laat je je kinderen tegen leptospirose vaccineren als ze af en toe in buitenwater zwemmen? Dat laatste gebeurt sowieso niet, hoewel er een mensen-vaccin is voor hoog-risico-groepen. De bijwerkingen van het vaccin worden iha gezien als bezwarender dan het risico op besmetting. En dan hebben we het dus over mensen.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

Mevroi Kruim schreef: Die van mij ook. Elke keer dat ze de vaccinatie tegen kennelhoest gehad hadden. nadat ik gestopt ben met vaccineren heeft er niet één het nog gehad. En die van mij komen wel regelmatig op de hondenschool.

Tuurlijk kunnen dierenartsen, en trouwens ook mensenartsen, er grandioos naast zitten. Daar valt niks aan te doen omdat je het gewoon niet weet. Ik herhaal nog maar eens mijn argument: ga je zelf elk jaar je DKTP en je BMR halen? Laat je je kinderen tegen leptospirose vaccineren als ze af en toe in buitenwater zwemmen? Dat laatste gebeurt sowieso niet, hoewel er een mensen-vaccin is voor hoog-risico-groepen. De bijwerkingen van het vaccin worden iha gezien als bezwarender dan het risico op besmetting. En dan hebben we het dus over mensen.
dus dat het gros van de honden zijn hele leventje door vrolijk van allerlei prikken en mooie stickertjes in het ent boekje wordt voorzien en pensions eisen al die stickertjes te controleren voordat de hond er mag komen logeren, dat is wat? gewoonte en de veterinaire variant van Big Pharma?

ik bedoel, ik heb ook nog nooit gehoord van honden die een van de ziektes waar ze voor geent worden kregen. maar voor ik op barfplaats kwam wist ik niet beter dan dan katten en honden ieder jaar gevaccineerd dienen te worden tegen van alles en nog wat. Dus er zeurt nog een beetje een 'waarom enten al die mensen al hun honden al die jaren dan?' stemmetje in mijn hoofd.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Is die lezing van Tannetje op 9 maart niet wat voor je Nienk?
In Oisterwijk, ik zag het vandaag bij de activiteitenplaats.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

Hope schreef: Is die lezing van Tannetje op 9 maart niet wat voor je Nienk?
In Oisterwijk, ik zag het vandaag bij de activiteitenplaats.
ooh dat klinkt interessant. ik ben alleen begonnen met afstuderen, dus ga daar geen tijd voor vinden. helaas.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

nienk schreef: ooh dat klinkt interessant. ik ben alleen begonnen met afstuderen, dus ga daar geen tijd voor vinden. helaas.
Ooooh spannend, succes!
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

Hope schreef: Ooooh spannend, succes!
dank je!

Plaats reactie