Overstap van KVV naar BARF (chihuahua: 100 gram per dag)

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Overstap van KVV naar BARF (chihuahua: 100 gram per dag)

Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Ik denk dat je snel genoeg merkt of het teveel of te weinig is, met Barf eten ze vaak minder dan met kvv, maar je ziet het snel genoeg  :)
spikkel
4-sterren
4-sterren

Bericht door spikkel »

Ik zal me ook even voorstellen,
Ik ben Jessica en heb 2 chi en een mix jack russell-malteser. Asha is bijna 8 jaar, Daya is bijna 7 jaar en Yoda is 4 jaar.
Asha en Daya barfen volledig. Elke dag krijgen ze hun orgaan in de ochtend. S,avonds bot met vlees en bot op maat geknipt.
Yoda krijgt KVV met 2 dagen NRV dit omdat ze teveel schrokt.
Ik laat ze niet vasten en is volgens veel pro rauw DA ook niet aan te raden omdat ze meer energie verbruiken dan grote honden en ook vanwege de bloed suiker spiegel.
Asha vast weleens vrijwillig omdat ze soms begint te mutsen met eten, maar steevast komt de volgende dag galspugen.
Ik zou toch wel voorzichtig zijn met vasten.

Groetjes Jessica
Teske
1-ster
1-ster

Bericht door Teske »

Hoi Jessica. Bedankt voor je reactie. Hoeveel wegen jouw chi's en hoeveel krijgen ze te eten?
Heb je verder nog tips wat betreft producten (en de grootte vooral).
spikkel
4-sterren
4-sterren

Bericht door spikkel »

Asha weegt 4 kilo maar dat is een wat grotere chi, Daya weeg 6 kilo en is een halve Jack russell.
Yoda weegt 2,5 kilo.
Asha krijgt 80/100 gram Daya 120 gram
Yoda wat meer omdat ze heel erg druk is zo tussen de 80 en 100 in.
We wandelen ook 2 per dag een aantal km afhankelijk van het weer 3 kw.tot een uur. Er word dus veel energie verbruikt.
Parelhoenkarkas knip ik in stukken en weeg ze af de ene keer is het iets meer dan anders. Zo ook met de eendenekken en konijnenpoten.
Koppen durft ik niet te geven evenals lamsribben.
De organen geef ik juist s,morgens omdat  het anders te lang duurt tot de avondmaaltijd. We hebben het dus een beetje verdeeld.
Brenda Ooms adviseert ook om kleine hondjes 2x per dag eten te geven.
Maar goed elke hond is anders.
Teske
1-ster
1-ster

Bericht door Teske »

Zou ik ook niet gewoon de groentemix kunnen mengen met het orgaanvlees?

Groentemix + hart
Groentemix + pens
Groentemix + nier
Groentemix + lever
Groentemix+ vette vis
Groentemix + ei

Dan maak ik dagelijkse porties... krijgen ze elke dag wat anders en bijvoorbeeld 2x per week die met pens. Of twee keer per week met vette vis.

Dan krijgen ze bijvoorbeeld (ik wil geen vaste tijden eten geven) maar in de ochtend/begin middag groentemix met orgaan en in de middag/avond vleesbot?

Ik ben zo enthousiast dat ik zelf ook gezonder wil gaan eten  ;D
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Ja hoor dat kan, je kan zelfs alles door elkaar gooien als je wil, al is het dan meer kvv als barf  ;D
Teske
1-ster
1-ster

Bericht door Teske »

Haha jaa het belangrijkste houd ik apart, het vleesbot en spiervlees.
Maar het lijkt me een stuk makkelijk als ik de rest mix. Ook qua de kleine hoeveelheden.
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

Het blijft proberen (in het begin) en kijken hoe je honden het doen, worden ze te mager geef je meer, worden ze te dik geef je minder.

Joep, ruwharige teckel, 14 kg eet 300 gram per dag; Joris, ruwharige teckel, 10,5 gram eet 180 gram per dag. Zo zie je maar dat er heel veel verschil tussen kan zitten.

Mijn ervaring is dat ze met KVV meer nodig hebben dan met barf. Het is net alsof het gemalen vlees veel sneller passeert. Probeer het maar zou ik zeggen. Groenten worden hier ook niet gegeten, maar een hele goede tip die ik ooit kreeg is om de dingen die ze niet lekker vinden te weken in pensvocht! Zo heb ik ze wel aan het orgaan eten gekregen.
Teske
1-ster
1-ster

Bericht door Teske »

Ik heb besteld! Ik ben heel erg benieuwd  :D
Marije Lei
4-sterren
4-sterren

Bericht door Marije Lei »

Onze York weegt 4 kg. Hij at 120gr kvv en nu 150gr barf per dag. Hij eet zelfs hertenribben (zachte) en ik durf hem meer te voeren dan die schrokkende bullen :) ideaal zijn nekken, kwartel, konijn, makreel, fazant en parelhoen. Eens in de twee weken krijgt hij een eendenkop met wat spiervlees en pens. Dat is een grotere maaltijd maar hij kan het hebben en dat is ook echt zijn favoriete hapje!

Groentenmix vries ik in in ijsblok bakjes, hij krijgt een blokje per dag. Verder maak ik eens per 4 weken dag porties per hond. Ik voer elke dag compleet en vast niet, Dibbes wordt daar slap van. Eens per maand een hoop werk maar de rest van de maand geen omkijken naar.

Ik heb ook een vast week menu; maandag kip, dinsdag kwartel, woensdag konijn, donderdag vis, vrijdag eend, zaterdag fazant en zondag parelhoen. Elke dag ook ander spiervlees, rund, lam, geit, hert, kalkoen, konijn, tonijn. En soms lamsrib ipv eendennek.
Drogen is ook leuk! Als het maar geen vet spul is, dat droogt niet.

Veel succes!
Teske
1-ster
1-ster

Bericht door Teske »

Ik heb net de bestelling binnen! Totaal 23 kilo! Mijn vriezer zit nu propvol... ik eet vanavond maar zalm en spinazie want dat paste niet meer haha. Ik heb snel een extra vriezer nodig!
Ik zie er enorm tegenop om alles te verdelen haha. Mijn handen doen nu al pijn van de kou. Wel balen dat de stickers van sommige zakjes af gekomen zijn, dus ik weet nu niet van alles wat het is...  ???
Teske
1-ster
1-ster

Bericht door Teske »

Een hakmes of hakbijl is ook wel handig natuurlijk.

Heeft iemand ervaring met dit hakmes? http://www.bol.com/nl/p/homeij-cooking- ... 002753723/
Afbeelding

Zou deze snijplank te dun zijn? Die ik heb namelijk toevallig liggen...
Afbeelding
Teske
1-ster
1-ster

Bericht door Teske »

Ze hebben net ieder een kwart eendennekje op. Nou kvv komt hier niet meer in, dit vonden ze veeel lekkerder hahaha. Eerst voorzichtig eraan likken maar uiteindelijk hadden ze snel door hoe het moet. Jada is ruim een kwartier bezig geweest en Elmo wel 20 minuten. Ze kauwen echt goed. Alleen nadeel is dat ik er voorlopig nog bij wil blijven (ook omdat ze nu niet meer tegelijk klaar zijn met eten en elkaar misschien gaan vervelen). Maar vooral omdat ik zeker weet dat ze anders het eten meenemen en lekker in hun mandje of op de bank op willen eten  ;D

Plaats reactie