Woordenboek
Moderator: Lizzy
-
roger
Re:Woordenboek
<<Roger, ze noemen daar alles pepper. Paprika´s en pepers. Red hot chili pepper.........<<
Red Hot Chili Pepers, proberen die ook geen muziek te maken?
Een busseltje ,groene , rode en gele gemixt, goed fijn snijden en in een liter olijfolie kieperen met wat geplette teentjes look.
Heb je altijd het beste ingredient in huis om alles en nog wat perfect pikant te kruiden
Gr.
Roger
Red Hot Chili Pepers, proberen die ook geen muziek te maken?
Een busseltje ,groene , rode en gele gemixt, goed fijn snijden en in een liter olijfolie kieperen met wat geplette teentjes look.
Heb je altijd het beste ingredient in huis om alles en nog wat perfect pikant te kruiden
Gr.
Roger
-
~anna~
- 5-sterren

- Contacteer:
ja vooral als je ze rauw eet en pepers zijn vooral lekker in de winter goed voor de bloedsomloop heb je minder last van de kou en in de zomer kan je er lekker van zweten.Het is ook lekker als je soep maakt een peper zachtjes laten mee koken wel heel laten dus alleen voor het aroma en dan geen andere peper meer toevoegen.En alle planten behoren tot de familie van de nachtschade zijn giftig behalve de vruchten dan.Dat is ook de reden dat je rauwe aardappels niet mag eten.En daarom moeten aardappels altijd bewaard worden in het donker om te voorkomen dat ze groen worden of uitlopen at dat is pas giftig.De aardappel is oorspronkelijk afkomstig uit zuid-amerika een gewas van de Indianen.En omdat de aardappel dus van oorsprong een uitheems gewas en van warmte houdt gedijt deze plant het beste in de zomer een natte zomer is dus funest voor een goede aardappel oogst.
De aardappel,uien en wortelen zijn de gewassen waar in de gangbare landbouw het meeste gif voor gebruikt worden het is dus beter om deze zoveel mogelijk biologisch te kopen.Om weer bij de doggies terug te komen vroeger was het gebruikelijk om de honden met de pot mee te laten eten.Maar vaak werd het geven van aardappels afgeraden omdat dit jeuk zou kunnen veroorzaken.Ik heb vroeger vaak honden met kale plekken gezien van het krabben maar dat kan ook door wat anders gekomen zijn.In de moestuin is het ook beter deze gewassen niet bij elkaar in de buurt te telen.
Want bij ziektes besmetten ze elkaar heel makkelijk vooral bij een slechte zomer en ook niet planten elk jaar op dezelfde plaats.Sorry hoor maar ik heb tien jaar een biologishe tuin gehad.Maar toen kreeg ik een hond en kwam het er niet meer van.
De aardappel,uien en wortelen zijn de gewassen waar in de gangbare landbouw het meeste gif voor gebruikt worden het is dus beter om deze zoveel mogelijk biologisch te kopen.Om weer bij de doggies terug te komen vroeger was het gebruikelijk om de honden met de pot mee te laten eten.Maar vaak werd het geven van aardappels afgeraden omdat dit jeuk zou kunnen veroorzaken.Ik heb vroeger vaak honden met kale plekken gezien van het krabben maar dat kan ook door wat anders gekomen zijn.In de moestuin is het ook beter deze gewassen niet bij elkaar in de buurt te telen.
Want bij ziektes besmetten ze elkaar heel makkelijk vooral bij een slechte zomer en ook niet planten elk jaar op dezelfde plaats.Sorry hoor maar ik heb tien jaar een biologishe tuin gehad.Maar toen kreeg ik een hond en kwam het er niet meer van.
Maar je hebt helemaal gelijk Balou! 
Volgens Pat McKay's e-book ( http://www.patmckay.com/ ), kan je alle groenten die onder de familie nachtschade (nightsade) vallen beter niet aan je hond geven, ze kunnen volgens haar: ontstekingen veroorzaken.
De volgende groentes vallen onder de familie van de nachtschade:
aardappel
tomaat
paprika
aubergine
Verder zegt ze over:
ijsbergsla
radijsjes
komkommer
spinazie
uien
verse knoflook
dat ze moeilijk verteerbaar zijn, en dat je ze om verschillende andere redenen ook beter niet kunt geven.
(welke andere redenen dat zijn staat er niet bij).

aardappel
tomaat
paprika
aubergine
Verder zegt ze over:
ijsbergsla
radijsjes
komkommer
spinazie
uien
verse knoflook
dat ze moeilijk verteerbaar zijn, en dat je ze om verschillende andere redenen ook beter niet kunt geven.
(welke andere redenen dat zijn staat er niet bij).
-
202spots
Hi Sharpiesharpie schreef: Volgens Pat McKay's e-book ( http://www.patmckay.com/ ), kan je alle groenten die onder de familie nachtschade (nightsade) vallen beter niet aan je hond geven, ze kunnen volgens haar: ontstekingen veroorzaken.
aardappel
tomaat
paprika
aubergine
Ik heb nog nooit gehoord dat deze groentes ontstekingen veroorzaken...
Met aardappel,tomaat,paprika en aubergine
word aangeraden om deze groentes niet TEveel te geven aan honden met arthritis,want ze beinvloeden de arthritis en heeft de hond meer last
Maar deze groentes bevatten veel vitaminen,en is er niks verkeerds mee om aan gezonde hond te voeren als onderdeel van 'n groentemix.
ijsbergsla heeft geen voedingswaarde,en kan zo wiezo achterwege blijven.Verder zegt ze over:
ijsbergsla
radijsjes
komkommer
spinazie
uien
verse knoflook
(welke andere redenen dat zijn staat er niet bij).![]()
radijs,komkommer kan best in de groentemix worden gebruikt.
TE veel spinazie kan de absoptie van calcium tegen gaan,maar 'n paar blaadjes kan gerust worden gegeven.
Uien word afgeraden,kan Heinz Anemia(soort bloed armoede)veroorzaken,net zoals 'n TEveel aan knoflook.
Maar verse Knoflook heeft TEveel goede eigenschappen om het uit de groentemix te laten,
zolang er knoflook met mate word gegeven heeft de hond er voordeel van!
Niet alleen 'n bloedzuiverende werking,maar is rijk aan calcium,vitC en potassium,en houd ook nog is de wormen en vlooien weg!
Ik denk dat PatMcKay liever de vitamientjes via haar producten verkoopt,inplaats dat de eigenaars het heel eenvoudig ZELF door middel van verse groentes,in het eten van hun honden doen!
Ja, maar Arthritis is toch een soort ontsteking van de gewrichten?Met aardappel,tomaat,paprika en aubergine
word aangeraden om deze groentes niet TEveel te geven aan honden met arthritis,want ze beinvloeden de arthritis en heeft de hond meer last
Misschien bedoeld ze dat wel, ik weet het niet.
Zou kunnen, maar ze geeft ook een lijst met groentes, die ze wel goed vind namelijk:Ik denk dat PatMcKay liever de vitamientjes via haar producten verkoopt,inplaats dat de eigenaars het heel eenvoudig ZELF door middel van verse groentes,in het eten van hun honden doen!
wortels
zoete aardappel
Kool
pompoen
selderij
broccoli
bloemkool
sla
boerenkool
peterselie
Other vegetables can be used if your animals like their
taste; there are others that are very beneficial, but might be more
expensive or seasonal, such as asparagus.
Lijkt me niet dat je echt wat te kort zou geven als je de nachtschade familie en dat andere lijstje groentes, dat ze afraad, achterwege zou laten, toch? ???
kweenie, maar vind het toch een beetje eng nu, om te geven.
-
202spots
Arthritis is denk ik Artrose en dat word echt niet door groente geven veroorzaakt...sharpie schreef: .Ja, maar Arthritis is toch een soort ontsteking van de gewrichten?
Misschien bedoeld ze dat wel, ik weet het niet
ar·tro·se (de ~ (v.))
1 [med.] reumatische aandoening waarbij het gewrichtskraakbeen wordt aangetast
arthritis ~ gewrichtsontsteking
http://www.orthopedie.nl/content/gewrichten/artrose.asp
Artrose kan op verschillende manieren ontstaan. Meestal is de oorzaak slijtage die van nature ontstaat bij het ouder worden. Maar ook overbelasting of herhaalde blessures door bijvoorbeeld sporten of door bepaald werk kan een rol spelen. Zo hebben veel voetballers last van artrose in hun knieën en enkels en balletdansers krijgen het vaak in hun voeten.Artrose wordt ook wel eens slijtage-reuma genoemd. Maar bij artrose komen geen veranderingen in het bloed voor, zoals bij reuma. Een reumatest zal dan ook geen afwijkingen laten zien. Met artrose kun je oud worden, maar het kan wel pijnlijk zijn
~~~~~
Hierboven gaat het dus wel over mensen...maar denk dat het voor de honden hetzelfde is.
Sharpie...al wil je helemaal geen groentes geven...dat kan ook!Zou kunnen, maar ze geeft ook een lijst met groentes, die ze wel goed vind namelijk:
wortels
zoete aardappel
Kool
pompoen
selderij
broccoli
bloemkool
sla
boerenkool
peterselie
Other vegetables can be used if your animals like their
taste; there are others that are very beneficial, but might be more
expensive or seasonal, such as asparagus.
Lijkt me niet dat je echt wat te kort zou geven als je de nachtschade familie en dat andere lijstje groentes, dat ze afraad, achterwege zou laten, toch? ???
kweenie, maar vind het toch een beetje eng nu, om te geven.![]()
IK geef toevallig WEL veel groentes,maar dat zegd niet dat andere hondenof andere rassen dat OOK moeten.
Als jij geen bepaalde groentes wil geven is dat prima,maar de nightshade groentes hoef je voor gezonde honden beslist niet achterwege te laten.
De groentelijst van wat ik gebruik is bij de info ook te zien:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=795
Arthritis en Artrose is niet hetzelfde.Arthritis is denk ik Artrose en dat word echt niet door groente geven veroorzaakt...
Je zegt het zelf al, Arthrits is een gewrichtsontsteking.
Ik zeg niet dat honden van nightshade groente arthritis krijgen, dat weet ik niet.
En of Pat mckay dat bedoeld weet ik ook niet, maar je zegt zelf al dat het niet zo goed is voor honden met Arthritis (teveel ervan dan), dus heeft de nightshade familie iniedergeval een ander effect dan andere groente.
Dus zou Pat best eens gelijk kunnen hebben dat ze misschien ontstekingen kunnen veroorzaken???
Lijkt mij niet onmogelijk.
Misschien heb jij wel helemaal gelijk en maakt het niks uit, kan ook heel goed waar zijn.
Alleen ik denk niet echt dat pat die specifieke groente afraadt, omdat ze denkt dat haar producten dan beter zouden verkopen.
En ik vraag me af hoe jij zeker weet dat de nachtschade's geen slechte invloed op je hond kunnen hebben, niet stom bedoeld, ben oprecht nieuwsgierig?
Maar, bedankt voor je reacties.
-
202spots
Okay....Sorry,ik had erbij moeten zetten dat wat jullie in het Hollands Artrose noemen,in het engels Arthritis genoemd word.sharpie schreef: Arthritis en Artrose is niet hetzelfde.
Je zegt het zelf al, Arthrits is een gewrichtsontsteking.
Dus als IK het over arthritis hebt,dan bedoel ik Artrose....kan je 't nog volgen?
Tja..."misschien" is net zo'n woord als "ALS"....Ik zeg niet dat honden van nightshade groente arthritis krijgen, dat weet ik niet.
En of Pat mckay dat bedoeld weet ik ook niet, maar je zegt zelf al dat het niet zo goed is voor honden met Arthritis (teveel ervan dan), dus heeft de nightshade familie iniedergeval een ander effect dan andere groente.
Dus zou Pat best eens gelijk kunnen hebben dat ze misschien ontstekingen kunnen veroorzaken???
Lijkt mij niet onmogelijk.
Misschien heb jij wel helemaal gelijk en maakt het niks uit, kan ook heel goed waar zijn.
Alleen ik denk niet echt dat pat die specifieke groente afraadt, omdat ze denkt dat haar producten dan beter zouden verkopen.
En ik vraag me af hoe jij zeker weet dat de nachtschade's geen slechte invloed op je hond kunnen hebben, niet stom bedoeld, ben oprecht nieuwsgierig?
Wanneer je overal 'n vraagteken bij gaat zetten zonder dat er reden voor twijfel is,dan kan je wel in bed blijven want misschien loop je wel tegen 'n auto op,of ALS er wat anders gebeurd was het MISSCHIEN beter als je dit of dat wel of juist niet had gedaan.....
Nee, ik weet niet zeker of bepaalde groentes nadelig zouden kunnen zijn voor honden...(behalve 'n TEveel aan de eerder genoemde groentes) net zo min als dat ik niet weet of TEveel groentes voor mezelf nadelig kan zijn.
Ik weet OOK niet of ik over 'n jaar of 10 kan zeggen dat ik er goed aan hebt gedaan om ze rauwvoer te geven of dat ik beter brokken en blik had kunnen geven.
Maar zolang mijn honden er NU in iedere geval GEEN nadeel van ondervinden,en super gezond zijn met wat ik ze NU te eten geef...dan denk ik dat er niet veel fout mee is om ze zo verder te voeren.
En Pat McKay is de enige die je antwoord kan geven op de vraag waarom ze bepaalde groentes afraad.
Ik blijf van mening dat de groentes geen onsteking veroorzaken.
Ik ben geen DA...Maar als bepaalde groentes, b.v het hoge potassium gehalte in aubergine,broccoli,tomaat of waar welk andere minerale of vitamine waardes dan ook aan de hoge kant is,dan kunnen die specifieke hogere voedingswaardes dus de toestand beinvloeding en DAARdoor krijgt de hond meer last van de artrose...
Wanneer de hond dus GEEN artrose heeft.....kan ie er ook geen invloed op hebben....
Om dan evengoed GEEN nightshade's te geven??
Jammer dat ie dan alle goeie dingen mist.
Mijn reden voor twijfel begon, toen ik dit las in pat mckay' e-book.Tja..."misschien" is net zo'n woord als "ALS"....
Wanneer je overal 'n vraagteken bij gaat zetten zonder dat er reden voor twijfel is,dan kan je wel in bed blijven
Het is toch iemand die hier 30 jaar onderzoek naar heeft gedaan, dus dan denk ik er toch even over na, als zoiemand zoiets schrijft.
Wil niet zeggen dat zij alles beter weet, maar toch iets om bij stil te staat lijkt mij.
Misschien stuur ik haar binnenkort wel even een e-mailtje.En Pat McKay is de enige die je antwoord kan geven op de vraag waarom ze bepaalde groentes afraad.
Dat denk ik ook niet hoor!!!Maar zolang mijn honden er NU in iedere geval GEEN nadeel van ondervinden,en super gezond zijn met wat ik ze NU te eten geef...dan denk ik dat er niet veel fout mee is om ze zo verder te voeren.
Maar mijn oudste hond heeft in het verleden wat darm probleempjes gehad (i.v.m. antibiotica en brokken), het gaat nu een stuk beter sinds ik ±2 jaar geleden op vers en barf ben overgestapt, maar hij is nog steeds een beetje gevoelig op zijn darmen.
Dus vandaar dat ik een beetje voorzichtig ben.
Toen ik dat las van Pat McKay: nightshade groente, kunnen ontstekingen veroorzaken, moest ik gelijk denken aan darm ontsteking/irritatie.
Of ze dat er nou ook mee bedoeld, heb geen flauw idee, maar ik ga denk toch ff e-mailen.