Orgaan in KVV

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: Orgaan in KVV

M.P
4-sterren
4-sterren

Bericht door M.P »

[quote="Lil"]
Je bedoelt dat er maar 7 merken zijn die aan die normen van de AAFCO voldoen?
Dat geloof ik onmiddellijk.

Reden waarom ik bepaalde merken niet meer aan mijn honden voer als zijnde het enige voer dat ze gedurende meerdere maanden krijgen. Ik heb bij bepaalde nieuwe, niet gekeurde merken problemen gemerkt en dat terwijl ze een paar keer per week een barfhapje erbij kregen. Nu krijgen ze juist om die reden alleen nog maar barfhapje ook al moet ik dat voor de bejaarde zelf malen. Doe ik met liefde, zo lang hij maar niet opnieuw tekort oploopt.
[/quote]ik zal er dit ook maar bij zetten hoe ik aan die 7 kom want anders gaan ze hier ook nog achter zoeken , ik had zomaar een getal genomen.
was dit nu zo moeilijk om te snappen?  de belgische uitdrukkingen zijn precies moeilijk..
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="M.P"]
je draagt dan zo'n hoge verantwoordelijkheid dat ik denk dat je de boeken in moet om zelf te berekenen welk product wat bevat, hoeveel je er van in je product moet stoppen om het te laten voldoen aan normen van de AAFCO

dus daarom waren er nog maar ineens 7 merken , valt de euro nu?
[/quote]

Nee, het spijt me, de euro valt nog steeds niet. Misschien kun je me gewoon duidelijk uitleggen wat je bedoeld? Want je hebt het kennelijk tegen mij dus dan wil ik graag begrijpen waar dit over gaat.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Voor alle duidelijkheid wil ik overigens best duidelijk uitleggen waarom ik schrijf wat ik schrijf. Ik vind dat je als KVV fabrikant een hele grote enorme verantwoordelijkheid draagt. En als je die taak serieus neemt en je wil niet gewoon wat in een prak gooien, dan vraag je dus niet op een forum wat je in je KVV moet gooien, dan ga je achter je buro zitten met het boek "Nutrient Requirements of Dogs and Cats" en ga je achter je PC zitten en ga je dus bekijken "welke vitamines en mineralen heeft een hond nodig, in welke hoeveelheden, welke voedingsmiddelen bevatten deze stoffen en in welke hoeveelheden dus hoeveel van xx en xx moet ik dan in mijn prak verwerken willen alle honden hier gezond op groot worden en blijven". En als je dan klaar bent met je berekening, draai je een prak en laat je dit analyseren door een laboratorium. Want je moet wel beseffen dat er mensen zijn die dag in dag uit, 365 dagen per jaar 1 zo'n gemalen prak van jouw merk in de bak kunnen doen. Het lijkt mij tenminste dat je dat als KVV fabrikant minimaal voor jezelf moet weten zodat je met een gerust hart iedere dag jouw prak kunt verkopen en jezelf als KVV fabrikant in de spiegel kunt kijken. Maar goed, kennelijk schrijf ik daarmee iets heel raars ofzo, want vervolgens komt er nooit meer reactie van TS en komen er vage reacties die kennelijk alleen door select publiek begrepen worden.
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

[quote="Lizzy"]
Voor alle duidelijkheid wil ik overigens best duidelijk uitleggen waarom ik schrijf wat ik schrijf. Ik vind dat je als KVV fabrikant een hele grote enorme verantwoordelijkheid draagt. En als je die taak serieus neemt en je wil niet gewoon wat in een prak gooien, dan vraag je dus niet op een forum wat je in je KVV moet gooien, dan ga je achter je buro zitten met het boek "Nutrient Requirements of Dogs and Cats" en ga je achter je PC zitten en ga je dus bekijken "welke vitamines en mineralen heeft een hond nodig, in welke hoeveelheden, welke voedingsmiddelen bevatten deze stoffen en in welke hoeveelheden dus hoeveel van xx en xx moet ik dan in mijn prak verwerken willen alle honden hier gezond op groot worden en blijven". En als je dan klaar bent met je berekening, draai je een prak en laat je dit analyseren door een laboratorium. Want je moet wel beseffen dat er mensen zijn die dag in dag uit, 365 dagen per jaar 1 zo'n gemalen prak van jouw merk in de bak kunnen doen. Het lijkt mij tenminste dat je dat als KVV fabrikant minimaal voor jezelf moet weten zodat je met een gerust hart iedere dag jouw prak kunt verkopen en jezelf als KVV fabrikant in de spiegel kunt kijken. Maar goed, kennelijk schrijf ik daarmee iets heel raars ofzo, want vervolgens komt er nooit meer reactie van TS en komen er vage reacties die kennelijk alleen door select publiek begrepen worden.
[/quote]

Een enorme JA op bovenstaande!
En niet een éénmalige controle die dan voor jaaaaaaaaaaaren telt. En toegeven dat wat er verbeterd kon/kan worden, hier in investeren enz.

Tov brok bestaat de commerciële KVV niet zo lang. En dan met name de KVV die als volledige voeding gegeven wordt/gaat worden. Je kan er lang en kort over praten het is een leerproces in de breedste zin van het het woord.

En ja ditmaal schrijf ik vanuit een KVV producerend hokje want er zijn er zat die een paar barfboekjes lezen, wat fora's lezen, iets in elkaar draaien waar hun dieren het goed opdoen, en dan gaan produceren voor verkoop.
Die überhaupt geen ene reed snappen van het boek wat Lizzy aangeeft.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Wat mij is verteld op een nascholing, correct me if I'm wrong, is dat er voor brokken veel meer wetgeving is als voor kvv. Je mag niet zomaar op je zakkie zetten dat het compleet is. Bij KVV mag dat wel, omdat je niet verplicht bent het laten analyseren.
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

[quote="*Dorothea*"]
Wat mij is verteld op een nascholing, correct me if I'm wrong, is dat er voor brokken veel meer wetgeving is als voor kvv. Je mag niet zomaar op je zakkie zetten dat het compleet is. Bij KVV mag dat wel, omdat je niet verplicht bent het laten analyseren.
[/quote]

Zover onze kennis reikt klopt bovenstaande  :-\ (over compleet voeren kan nog gediscussieerd worden maar in deze even niet belangrijk)

Analyseren kost geld veel geld. Dat dat niet direct opgehoest kan worden dat kan ik begrijpen (ervaring ;)) maar op een gegeven moment zal je als producent toch een keuze moeten maken waar je je geld in gaat investeren. Doe je dat in marketing om bijvoorbeeld je product zoveel mogelijk naamsbekendheid te geven of zeg je "ho stop!" we gaan als er ruimte is direct investeren in analyses en andere kwaliteitsdoelstellingen. Niet direct zichtbaar, niet direct naamsbekendheid maar wel lange termijn denken.

De nVWA is begonnen met extra controles. Hierdoor gaan ze meer horen en zien en zal er, daar gaat natuurlijk tijd overheen, strengere regels en meer structuur komen waar iedereen zich dan aan moet houden. Het "aanrommelen hoe goed ook bedoeld" zal steeds minder makkelijk gaan. En dat lijkt mij een prima ontwikkeling  ;)
Een slimme KVV producent kan vooruit kijken en "voelt" aan waar de wetgeving heengaat en gaat daar heden ten dage al goed mee om in zijn keuzes waarin te investeren. En mijn mening, als Edith, daar hoor je geen wetgeving voor nodig te hebben dat moet je zelf al willen  :)
M.P
4-sterren
4-sterren

Bericht door M.P »

[quote="Lizzy"]
[/quote]amai , dat is erop , lizzy , wat ik bedoelde was heel simpel , wie van de producenten doet dit , geef toch eerlijk toe , dat weet jij ook , en meer was het niet , daarom schreef ik en toen waren er nog maar 7 , dat was gewoon een uitdrukking , das alles
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="M.P"]
amai , dat is erop , lizzy , wat ik bedoelde was heel simpel , wie van de producenten doet dit , geef toch eerlijk toe , dat weet jij ook , en meer was het niet , daarom schreef ik en toen waren er nog maar 7 , dat was gewoon een uitdrukking , das alles
[/quote]

Ik heb geen idee, ik verdiep me niet in die mate in KVV. Maar zo zou het wel moeten gaan. Ik vind dat KVV fabrikanten nu wel erg gemakkelijk (en steeds gemakkelijker, zo lijkt het) een prakkie in mekaar draaien.

Als TS het voor zichzelf vraagt, voor haar eigen honden, is het een ander verhaal. Een heel ander verhaal. En indien nodig licht ik dat graag nog even toe.
Lil

Bericht door Lil »

Maar dat is toch ook juist het hele grote probleem dat men maar wat in elkaar draait.  :-\ :-X :-X :-X

Dat doe ik dan maar liever zelf verprutsen door mijn eigen menu in elkaar te draaien.  ;)

Plaats reactie