verhoudingen in orgaanpakketjes?
Moderator: Lizzy
-
Lil
Re: verhoudingen in orgaanpakketjes?
Met zo'n ijzeren "zeepje" dat luchtjes weghaalt. Let op, je mag geen zeep aan je handen hebben als je dit "zeepje" gebruikt. Hebben ze die even bij de Blokker of Xenos niet op voorraad dan inderdaad langs de roestvrijstalen wasbak of kraan, dan heb je hetzelfde resultaat. Hoewel, ik heb nergens een roestvrijstalen kraan, wel een wasbak gelukkig.
- pearlsofpassion
- Moderator
Als je precies de verhoudingen in een dier volgt is de lever net het grootst. Hart maar de helft en nier nog minder.Senta schreef: Ik onderverdeel het orgaan liever wel. omdat in lever en nieren afvalstoffen zitten dus ze relatief minder nodig hebben.ook zijn die organen kleiner.
Maar omwille van het feit dat hart inderdaad erg gezond is en dat lever afvalstoffen bevat, kan het zeker geen kwaad om wat meer hart te gaan voeren.
Bij lever en nier moet je trouwens ook nog opletten voor de Vit A. Dus zeker niet meer dan 5% van elk gaan voeren bij een hond.
Als je dus 10% orgaan voert (naast pens) en dat gelijk verdeelt kom je zeker niet slecht uit.
Hier krijgen ze ook minder nier dan hart en lever. Maar het is persoonlijk of je dat wil doen of niet.
Om precies te zijn kom je op 3,3% uit. Lijkt me meer dan uitstekend. En organen van wild of biologisch gehouden dieren maakt meer dan prima hondenvoer. Overigens stoppen ze in KVV in de regel meer orgaan hoor, dan die 10%. En Tannetje Koning heeft dat hier op Barfplaats ook geschreven: dat is omdat je anders in de knel komt met je hoeveelheid vitamines. Orgaanvlees is dus ook rijker aan vitamines dan spiervlees en pens.
-
Martine-Tom
Maar als je in kvv meer orgaan nodig hebt voor de vitamine, komen we met zelf samenstellen er dan wel aan?Lizzy schreef: Om precies te zijn kom je op 3,3% uit. Lijkt me meer dan uitstekend. En organen van wild of biologisch gehouden dieren maakt meer dan prima hondenvoer. Overigens stoppen ze in KVV in de regel meer orgaan hoor, dan die 10%. En Tannetje Koning heeft dat hier op Barfplaats ook geschreven: dat is omdat je anders in de knel komt met je hoeveelheid vitamines. Orgaanvlees is dus ook rijker aan vitamines dan spiervlees en pens.
Ik ben er van overtuigd van wel. Omdat wij veeeeeel afwisselender voeren, met veel meer extra's. Maar om nou minder lever en nier te gaan voeren omdat je bang bent voor vervuiling: zou ik zelf niet doen. Ik zou dan kiezen voor wild of biologisch. Dat is een beetje mijn punt.Martine-Tom schreef: Maar als je in kvv meer orgaan nodig hebt voor de vitamine, komen we met zelf samenstellen er dan wel aan?
-
Martine-Tom
Ah ok 
Ik gooi gewoon van alles een kilo in een grote bak en meng dat, ik denk dat als 10 wolven een koe eten ze ook niet met mes en weegschaal exact 1/10e van een hart eten dus zoooooooo nauw zal het hopelijk niet komen. De ene keer wat meer hart, dan weer wat meer lever...in totaal zal het ongeveer wel kloppen
Ik gooi gewoon van alles een kilo in een grote bak en meng dat, ik denk dat als 10 wolven een koe eten ze ook niet met mes en weegschaal exact 1/10e van een hart eten dus zoooooooo nauw zal het hopelijk niet komen. De ene keer wat meer hart, dan weer wat meer lever...in totaal zal het ongeveer wel kloppen
- pearlsofpassion
- Moderator
Zo doe ik het ook.Lizzy schreef: Ik ben er van overtuigd van wel. Omdat wij veeeeeel afwisselender voeren, met veel meer extra's. Maar om nou minder lever en nier te gaan voeren omdat je bang bent voor vervuiling: zou ik zelf niet doen. Ik zou dan kiezen voor wild of biologisch. Dat is een beetje mijn punt.
Al is er zo moeilijk aan te raken, zeker van wild.
Hier ook een hond met heeeeeeel veel allergiën. In grote lijnen: graan (ook rijst), rund, gevogelte (ook kip) en dus nog een hele skala.
Ik voer de helft van de week degomeat enkelvoudig en de andere helft van de week voer ik BARF.
Omdat er in de Degomeat geen nier zit, maak ik pakketjes met iets meer nier. Ik reken het dan zo uit dat ik over de hele week 1/3 hart 1/3 nier 1/3 lever voer. Dat gaat prima. Dit is overigens buiten de pens om. Ik zelf voer ongeveer 13% organenmix en 7% lampens aan mijn hond en 15 tot 17% orgaan mix zonder pens aan mijn kat.
Aangezien ik in de kvv helft van de week al 3 of 4 diersoorten hart en lever voer, zou ik theoretisch maar van 1 diersoort hart en lever hoeven te geven, maar om ongeveer uit te komen in mijn verhoudingen, koop ik toch van meerdere diersoorten de organen. Zowiezo zoveel mogelijk diersoorten nier (in mijn geval 2 diersoorten).
Dit heb ik nu in mijn mix zitten: lamsnier, konijnen nier zonder vet, herten hart, konijnen hart, lamshart, konijnen lever, lamslever, geitenlever en konijnen long.
Overigens niet in gelijke delen, daar ik sommige dingen van een slager af heb en dus niet in een kilo gekocht heb. Er zit wel meer konijnen organen in als de rest omdat ik in mijn kvv menu's geen konijn voer en wel geit, lam en hert (ik voer ook nog haas kvv).
Met de barfdagen wissel ik het vlees ook nog af (paard, wild konijn, lama etc).
Ik voer de helft van de week degomeat enkelvoudig en de andere helft van de week voer ik BARF.
Omdat er in de Degomeat geen nier zit, maak ik pakketjes met iets meer nier. Ik reken het dan zo uit dat ik over de hele week 1/3 hart 1/3 nier 1/3 lever voer. Dat gaat prima. Dit is overigens buiten de pens om. Ik zelf voer ongeveer 13% organenmix en 7% lampens aan mijn hond en 15 tot 17% orgaan mix zonder pens aan mijn kat.
Aangezien ik in de kvv helft van de week al 3 of 4 diersoorten hart en lever voer, zou ik theoretisch maar van 1 diersoort hart en lever hoeven te geven, maar om ongeveer uit te komen in mijn verhoudingen, koop ik toch van meerdere diersoorten de organen. Zowiezo zoveel mogelijk diersoorten nier (in mijn geval 2 diersoorten).
Dit heb ik nu in mijn mix zitten: lamsnier, konijnen nier zonder vet, herten hart, konijnen hart, lamshart, konijnen lever, lamslever, geitenlever en konijnen long.
Overigens niet in gelijke delen, daar ik sommige dingen van een slager af heb en dus niet in een kilo gekocht heb. Er zit wel meer konijnen organen in als de rest omdat ik in mijn kvv menu's geen konijn voer en wel geit, lam en hert (ik voer ook nog haas kvv).
Met de barfdagen wissel ik het vlees ook nog af (paard, wild konijn, lama etc).
he super dank allemaal...de orgaan pakketjes gaan er goed in trouwens.
Ik had ook liever alleen wild orgaan gehad maar dat is me nog niet gelukt ivm diersoorten die niet mogen
Ik geef de pakketjes af en toe bij op barfdagen...de rest komt wel binnen met kvv.
aangezien ik bijna alleen enkelvoudig voer,vond ik het toch beter om op barfdagen iets bij te geven.
Ik krijg er nu maar 4(soms 5)diersoorten max in
Super dank ook voor de handen tips!
Ik had ook liever alleen wild orgaan gehad maar dat is me nog niet gelukt ivm diersoorten die niet mogen
Ik geef de pakketjes af en toe bij op barfdagen...de rest komt wel binnen met kvv.
aangezien ik bijna alleen enkelvoudig voer,vond ik het toch beter om op barfdagen iets bij te geven.
Ik krijg er nu maar 4(soms 5)diersoorten max in
Super dank ook voor de handen tips!
Als je 4 diersoorten bevleestbot en 4 diersoorten orgaan geeft, zit je goed qua diersoorten. Het liefst natuurlijk ook nog 4 diersoorten vlees, maar om je vleesbotten zit natuurlijk ook vlees (moet je geen kale hazenkarkas nemen