Artrose - Glucosamine eigenlijk geen optie, pijnstilling?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Artrose - Glucosamine eigenlijk geen optie, pijnstilling?

monster
5-sterren
5-sterren

Bericht door monster »

Dribbel heeft al een jaar Cimalgex. Is ook een NSIAD en volgens de dierenarts ongeveer het laatste, wat ze voor hem hebben, qua pijnstilling.
Hij doet het er nog aardig op, maar het wordt wel minder.
Als ik deze topic lees, heeft het dan voor mij nog zin om te experimenteren met andere spullen? 's Morgens en 's avonds gaat het steeds slechter.
Ik weet wat het is, want ik heb zelf ook artrose en daar wordt je niet blij van als je moet lopen.
-Saskia-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Saskia- »

Bieke schreef: NSAIDS (Rimadyl, previcox , metacam enz) kunnen invloed hebben op het kraakbeen. Dus zou ik liever iets anders proberen.
Dat is weer iets, dat een dierenarts je niet vertelt.
Maar dat is toch raar? Als ik met een (door de DA geconstateerde) artrose in de rug aankom, zal deze toch geen NSAID voorschrijven als dat van invloed zou zijn op het kraakbeen?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

En dan zou het ook in de bijsluiter moeten staan uiteraard.
Bieke
3-sterren
3-sterren

Bericht door Bieke »

Google maar eens op Nsaids cartilage.
Hier is 1 artikel. http://beyondhealth.com/CustomPages/art ... NSAIDS.pdf
En wat dierenartsen betreft. Ze verdienen flink aan nsaids.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

Hmmm, ja ik heb nu ook even gegoogeld  :-\  het verklaart mij wel het een en ander:
http://journalofprolotherapy.caringmedi ... nsaids.pdf
Lil

Bericht door Lil »

http://www.huisdierendokter.nl/

De combi van de twee middelen (Chinese kruiden) tegen de artrose/artritis heeft hier ruim 1,5 jaar heel goed geholpen.

Hier is dus het probleem geweest dat alles wel werkt, maar op den duur het lichaam eraan gewend was waardoor het niet meer werkte. Dus glucosamine etc. helpt hier niet meer, Chinese kruiden helpen hier niet meer.
Pijnstiller van de dierenarts werkt niet meer, dus overgestapt op een andere pijnstiller van de dierenarts etc.

En ja mijn da wees mij ook op dat nsaid's niet goed zijn voor kraakbeen. Ik zou het dus alleen geven indien er ontsteking zit, want dan moet de ontsteking weg. Hij denkt dat de yucca die ik een hele tijd heb gegeven hetzelfde effect heeft. Cox remmer is cox remmer zei hij en of dat chemisch of natuurlijk is maakt vreest hij niet veel uit (ja wel wat betreft bijwerkingen).
En nu komt het grote euvel.... de cortaphen (forte) is uit de handel genomen en mag niet meer verkocht worden.... ja, ik weet prednison mag je niet samen met nsaid en dat was in dit middel natuurlijk wel het geval. op dit moment dus maar prednison puur en dat werkt niet denderend.  :-\

Wat wel al jaren heel goed blijft werken is een hele goede visolie in hoge dosis geven. Wel even langzaam opbouwen ivm diarree.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Ik heb het laatste jaar ook een lage dosis pred gegeven met een nsaid. Daar deed hij het heel goed op. Liever korter zonder pijn denk ik dan maar.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

En dat Cetyl-m spul dan? (dat wat Leroi kreeg) Daar waren meerdere newf eigenaren ook erg tevreden over.
Moet ook eens bij onze opa van dezelfde leeftijd kijken, je merkt er nog niks van behalve dus dat ie niet meer op de tuintafel slaapt. (dus op tafel springen is het kennelijk niet meer waard)
-Saskia-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Saskia- »

Kaio schreef: En dat Cetyl-m spul dan? (dat wat Leroi kreeg) Daar waren meerdere newf eigenaren ook erg tevreden over.
Moet ook eens bij onze opa van dezelfde leeftijd kijken, je merkt er nog niks van behalve dus dat ie niet meer op de tuintafel slaapt. (dus op tafel springen is het kennelijk niet meer waard)
Ja, dat staat ook nog op het te-proberen-lijstje. Moet alleen even checken wat daar ook alweer precies in zit.  ;)
Ike
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ike »

Balen is dat  :( en snap dat het geen fijn idee is om aan de pijnstilling te moeten.
Maar soms kan t niet anders  :-\
Ik heb voor Ike (artrose in de poten) ook verschillende nsaid's gebruikt maar bij alle kreeg
hij last van diaree en braken, hij heeft ook gevoelige maag/darmen  :-\
Heb hem nu sinds een week op de Puur Plus en de Doills Joint staan en ik zie echt verschil,
hij wil wat vaker spelen, loopt wat makkelijker mee.
Hoop dat het lang zo gaat want ook Ike is niet meer een van de jongste (11 1/2) en pijnstilling is dus
niet zo makkelijk bij hem  :-\
Sterkte Saskia  :-*
Bieke
3-sterren
3-sterren

Bericht door Bieke »

Ik ben heel blij, dat ik 15 jaar geleden op vers voer en geen vaccinaties meer ben overgegaan.
Dat heeft mijn honden heel veel goed gedaan.
Het was vooral met niet vaccineren moeilijk om tegen de geldende regels in te gaan.
Maar ik ben zo blij dat ik het gedaan heb.
Mijn oudste en laatste Lab is nu 15 jaar en 7½ maand. Je gaat weer in maanden tellen als ze oud worden. Ze ziet er niet uit met haar vetgezwellen, maar ze hobbelt wel iedere dag een uur mee. En als het een kwartier langer wordt is dat ook geen bezwaar.En zoals die troel dan nog interesse toont ,in wat er gebeurt. Vanmorgen scheen hier de zon, toen we gingen wandelen. In het bos lagen veel plassen en zij kuierde er vrolijk doorheen. De Goldens doken weer een vennetje in en kwamen dus drijfnat weer te voorschijn. Maar zij wil alleen nog pootje baden.Ook goed. Daarna naar de koffie. Daar komen we het hele seizoen iedere zondag. Ik krijg dan koffie met een paardentijdschrift. Ik was haar kleedje vergeten uit de auto te halen, maar ik deed het wel. Bij de koffie hoort een koekje. Daar krijgt ze dan 2 stukjes van. En dan ligt ze daar buiten. Zielstevreden op haar matje. En dan geniet ik ook.
Ze loopt nu als een oude hond, maar beter dan veel honden die een jaar of 11 zijn. Ook krijgt ze nog geen pijnstillers, maar een paar voedingssupplementen. En zij heeft zwaar HD.
Mijn regime doet mijn honden duidelijk goed. De oudste is zeker al in geen 5 jaar bij een dierenarts geweest. De Goldens ook niet.
Het is niet nodig.
Ik ben blij dat ik me indertijd op vaccinaties gestort heb.
-Saskia-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Saskia- »

Bieke schreef: Ik ben heel blij, dat ik 15 jaar geleden op vers voer en geen vaccinaties meer ben overgegaan.
Dat heeft mijn honden heel veel goed gedaan.
Het was vooral met niet vaccineren moeilijk om tegen de geldende regels in te gaan.
Maar ik ben zo blij dat ik het gedaan heb.
Mijn oudste en laatste Lab is nu 15 jaar en 7½ maand. Je gaat weer in maanden tellen als ze oud worden. Ze ziet er niet uit met haar vetgezwellen, maar ze hobbelt wel iedere dag een uur mee. En als het een kwartier langer wordt is dat ook geen bezwaar.En zoals die troel dan nog interesse toont ,in wat er gebeurt. Vanmorgen scheen hier de zon, toen we gingen wandelen. In het bos lagen veel plassen en zij kuierde er vrolijk doorheen. De Goldens doken weer een vennetje in en kwamen dus drijfnat weer te voorschijn. Maar zij wil alleen nog pootje baden.Ook goed. Daarna naar de koffie. Daar komen we het hele seizoen iedere zondag. Ik krijg dan koffie met een paardentijdschrift. Ik was haar kleedje vergeten uit de auto te halen, maar ik deed het wel. Bij de koffie hoort een koekje. Daar krijgt ze dan 2 stukjes van. En dan ligt ze daar buiten. Zielstevreden op haar matje. En dan geniet ik ook.
Ze loopt nu als een oude hond, maar beter dan veel honden die een jaar of 11 zijn. Ook krijgt ze nog geen pijnstillers, maar een paar voedingssupplementen. En zij heeft zwaar HD.
Mijn regime doet mijn honden duidelijk goed. De oudste is zeker al in geen 5 jaar bij een dierenarts geweest. De Goldens ook niet.
Het is niet nodig.
Ik ben blij dat ik me indertijd op vaccinaties gestort heb.
Fijn dat jouw oudje het zo goed doet.  ;)

De bejaardensoos is hier ook al jaren niet meer geënt, maar dat heeft volgens mij weinig te doen met het ontstaan van artrose?
kira
5-sterren
5-sterren

Bericht door kira »

Bentley kon ook niet tegen glucosamine, kreeg hij diarree van. Hij heeft msm van de groene os gekregen dat is een van de bestanddelen van glucosamine. Theemuts kreeg msm en heeft nog goudaccupunctuur gehad met behoorlijk resultaat.

Bent heeft overigens ook vrij lang rhymadil gehad.
Lil

Bericht door Lil »

kira schreef: Bentley kon ook niet tegen glucosamine, kreeg hij diarree van. Hij heeft msm van de groene os gekregen dat is een van de bestanddelen van glucosamine. Theemuts kreeg msm en heeft nog goudaccupunctuur gehad met behoorlijk resultaat.

Bent heeft overigens ook vrij lang rhymadil gehad.
msm is geen bestanddeel van glucosamine.
Het wordt wel vaak aan kant en klare preparaten toegevoegd dat bestaat uit een mengsel van elkaar versterkende middelen (glucosamine + chondriotine + msm is zo'n standaard preparaat).
methylsulfonylmethaan (MSM) is een zwavelverbinding en werkt pijnstillend. Het is gelukkig ook los verkrijgbaar.

rimadyl is een pijnstiller die bij artrose meestal niet goed helpt (meestal, elke hond is anders), meestal werken metacam en previcox beter bij artrose.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bij Frank deed de rymadil, nou ja carprodyl erg goed zijn werk, metacam werkte niet. Bij onze duitser werkte metacam prima

Plaats reactie