IJsberen - update

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: IJsberen

lightning
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door lightning »

succes, ik kan je niet helpen en raad geven, maar hoop we; dat je een middeltje vind zodat jij nog wat rust krijgt. :-*
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

Wat sneu voor Sunday en voor jou natuurlijk Fem..... Hoop dat er een draagbare oplossing komt.
1eboa
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door 1eboa »

Wij hebben deze problemen ook gehad met oude honden. In een bench opsluiten werkt ook niet, want dan ligt ze 'morgens in haar eigen uitwerpselen en plas, dat is vreselijk voor een hond. Gedurende nacht/dag rondjes lopen door de kamer en iedere keer door haar eigen pies en poep lopen, is ook heel vervelend. Ik legde haar 's avonds onder een dekentje op de bank en dan na een uurtje hoorde ik een klap en ze viel eraf en dan de hele nacht weer rondjes lopen. De grens was toen wel bereikt, ik vond het zo akelig en heb het moeilijke besluit genomen, ze is 18 jaar en 5 maanden geworden.
Sterkte ermee!
gr Boa
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

Femke schreef: Of zal ik eerst cholodin proberen? De mevrouw waar ik voer voor hem haal heeft het geloof ik op voorraad.... Ik denk dat ik dat eerst nog probeer.
Ja, dat zou ik zeker doen !
Bij mijn Mickey heeft het echt heel goed geholpen ! zij was onrustig, was de weg kwijt, soms met blaffen en soms met binnen plassen..
Dat is grotendeels over !
hamada
5-sterren
5-sterren

Bericht door hamada »

Als je Googles op Mandigers+dementie vind je een uitgebreid artikel vaninternist Paul Mandigers van de Wagenrenk over dementie bij huisdieren inclusief tips.
Verder had een van onze honden ook dit beeld:hijgen kwijlen onrust een paar uur per avond/nacht, en hij had pijn. In dit geval een leverstuwing door hartproblemen.
Ik zou dus naast de cholodin ook nagaan of de onrust door pijn wordt veroorzaakt.
Veel sterkte met Sunday.
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

hamada schreef: Als je Googles op Mandigers+dementie vind je een uitgebreid artikel vaninternist Paul Mandigers van de Wagenrenk over dementie bij huisdieren inclusief tips.
Verder had een van onze honden ook dit beeld:hijgen kwijlen onrust een paar uur per avond/nacht, en hij had pijn. In dit geval een leverstuwing door hartproblemen.
Ik zou dus naast de cholodin ook nagaan of de onrust door pijn wordt veroorzaakt.
Veel sterkte met Sunday.
Ik weet het niet  :-\ hij krijgt zijn metacam met het eten, dus dat zou in de avond wel moeten werken. Hij is een paar weken geleden nog een aantal keren behandeld door de chiropractor, je zou toch denken dat dat dan wel onderkend zou zijn? Zij vond hem ook juist opvallend gezond en vitaal voor zijn leeftijd. Ik kom ook geregeld bij de dierenarts, die checken hem altijd wat extra omdat hij al zo'n ouwetje is. Maar goed, ik wilde binnenkort toch weer bloed gaan prikken met hem om zijn nierwaardes te checken, ik zal haar vragen of ze iets kan ontdekken.
hamada
5-sterren
5-sterren

Bericht door hamada »

Ik hoop dat het niet door pijn komt, en als hij geregeld gecontroleerd wordt valt het mogelijk mee.
Maar Bij Ramses waren we erg verbaasd. Hij heeft uiteindelijk nog vrij lang op temgesic goed meegedraaid. Maar goed, hij was zwaar hartpatiënt met dus leverstuwing  :-\
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

Pauline schreef: Wat sneu voor Sunday en voor jou natuurlijk Fem..... Hoop dat er een draagbare oplossing komt.
Dank je  :-* :-*
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ijsberen deed Pinkel ook. In ernstige mate.... Ik denk toch dat ze ijsberen en hijgen uit een ongemak. En als dat niet opgelost kan worden (ik zou eerlijk gezegd ook absoluut niet weten hoe, ik heb werkelijk alles geprobeerd, niets hielp, sterker nog, sommige dingen maakte het haar alleen maar moeilijker), dan breekt de volgende fase (denk ik) aan en dat is om te kijken hoe het zijn algehele gevoel van welzijn aantast :-\. Ik heb op een gegeven moment filmpjes van Pinkel gemaakt. En heel vreemd genoeg gaf het kijken naar de filmpjes een ander beeld van de situatie dan de hele dag in dezelfde kamer met haar zijn. Ik vind hijgen overigens wel een extra teken van flink wat ongemak. Misschien dat je de dierenarts ook even naar zijn hart moet laten luisteren?
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

Lizzy schreef: Ijsberen deed Pinkel ook. In ernstige mate.... Ik denk toch dat ze ijsberen en hijgen uit een ongemak. En als dat niet opgelost kan worden (ik zou eerlijk gezegd ook absoluut niet weten hoe, ik heb werkelijk alles geprobeerd, niets hielp, sterker nog, sommige dingen maakte het haar alleen maar moeilijker), dan breekt de volgende fase (denk ik) aan en dat is om te kijken hoe het zijn algehele gevoel van welzijn aantast :-\. Ik heb op een gegeven moment filmpjes van Pinkel gemaakt. En heel vreemd genoeg gaf het kijken naar de filmpjes een ander beeld van de situatie dan de hele dag in dezelfde kamer met haar zijn. Ik vind hijgen overigens wel een extra teken van flink wat ongemak. Misschien dat je de dierenarts ook even naar zijn hart moet laten luisteren?
Ik vind het zo lastig te bepalen of het iets fysieks is of iets mentaals  :-\
Ik zal hem inderdaad weer eens laten nakijken door de DA...

Sunday heeft als jonge hond verlatingsangst gehad (toen hij net volwassen begon te worden) toen dat met de inzet van een gedragstherapeut opgelost was is hij zijn hele leven een heel rustige zachtaardige hond gebleven. Alleen wel gevoelig voor stress van buitenaf, hij trekt zich veel dingen aan, al klinkt dat misschien gek voor een hond. Gisteravond waren Jos en ik allebei beneden op de bank, Sunday erbij, geen centje pijn. Ik ga het effe bijhouden want misschien wordt hij wel onrustig als zijn 'roedel' niet compleet is.

Vanavond heb ik tentamen in Zwolle en moet Jos werken en is hij ca. 3 uurtjes alleen. Ruk. Ik ga vooraf met hem wandelen en geef hem plantival in de hoop dat hij nog rustig ligt te slapen als Jos om half negen terug is.

Konden ze maar zeggen wat er aan de hand is :-\
Laatst gewijzigd door Femke op do 16 jan 2014, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

Even een update, want het lijkt of ik eindelijk het ei van columbus gevonden heb.

Ik ben een aantal keer bij de dierenarts geweest met Sunday vanwege dit probleem. Hij kreeg op enig moment acupunctuur, cholodin en een valiariaan-supplement maar echt niets hielp. Ik was zelf eigenlijk al zo ver dat ik het niet eens meer in de gaten dat hij dit deed, totdat ik op een avond tegen een deadline voor mijn studie aan zit te werken en hij weer liep te keutelen. Ik kon me daardoor niet concentreren. Ik heb hem een tuigje aan gedaan en bij mijn voeten op het vloerkleed neergelegd met de bedoeling hem tegen te houden als hij wilde gaan lopen. Even een uurtje rust. Maar dit bleek helemaal niet nodig, zodra hij zijn tuigje om had en aan de riem lag werd hij rustig. We hadden eerder al gemerkt dat als we hem boven neerlegden (hij slaapt boven in de slaapkamer in de mand, dus boven = slapen) hij ook onmiddellijk rustig is.

Ik ben dit eens gaan door-denken. Sunday had in zijn jonge jaren een bench. Hij voelde zich hier heel gelukkig en veilig in. Als er onrust in huis was (ik woonde thuis en wij waren met 5 kinderen dus dan kwam nogal eens voor) dan zocht hij zijn rust op in de bench. Ik heb nu een nylon bench voor hem besteld die aan de zijkant dicht kan. De eerste dagen flink positieve prikkels aan de bench verbonden. Nu merk ik dat ik hem rustig kan maken door hem in de bench te doen: Als hij onrustig heen en weer loopt dan doe ik hem in de bench. Ik geef hem een beloning als hij er in gaat. Beloon hem weer als hij gaat liggen. Ik doe de deur dicht, en merk dan dat zijn stress meteen begint weg te ebben. Na een kwartiertje is hij rustig, en beloon ik hem weer een paar keer en doe vervolgens de deur open. Ik merk dat hij daarna gewoon rustig blijft liggen, ook al is de deur open. Soms valt hij in slaap maar soms blijft hij ook gewoon een poos voor zich uit liggen kijken.

Blijkbaar helpt de bench hem om rustig te worden waardoor hij niet meer de behoefte heeft om constant heen en weer te lopen.  Ik ben - vooral voor Sunday - erg blij met deze oplossing.
Fenixjuh
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Re: IJsberen - update

Bericht door Fenixjuh »

Benches zijn leuk, ik merk het hier ook hoor  :)
Fijn dat het beter gaat met Sunday, ik wens hem veel plezier en rust in zijn nieuwe bench  ;)
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Fijn dat hij hier rustig van wordt.  Lekker in zijn eigen veilige holletje.

Plaats reactie