Help, mijn hondje wordt te zwaar

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Help, mijn hondje wordt te zwaar

Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Nathalie van H schreef: (...) Diersoorten die ik geef zijn voornamelijk: konijn, gans, zwaan, geit, kip, zalm. Behalve kip, zijn de overige vette dieren?
Zo ja, wat kan ik dan beter geven? (...)
Ik zou behouden: Kip zonder het vel, konijn zonder eventueel aanhangend vet (tam konijn kan soms gigantische bonken vet bevatten).
Van gans en zwaan weet ik niet hoe vet het is, maar aanhangend vet (vel) zou ik t.b.v. afvallen sowieso verwijderen.
Geit zou ik van het menu schrappen, ook mooi 'mager' geitenvlees is - op de jonge geitjes na - relatief vet vlees. Idem voor lam en eend.
Ik weet niet wat je budget is, maar bijv. Degomeat verkoopt ook super mooi en mager spiervlees als antilope, lama, kangoeroe.. Eigenlijk voor menselijke consumptie. Het vetpecentage daarvan staat op de verpakking en is echt heel laag! Dat zou een mooie aanvulling kunnen zijn op konijn, kip, zwaan en gans.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Ow ja, ik zou de vette vis wél behouden, ondanks het vet, want gewoon te waardevol om te schrappen. Maar je voert redelijk wat wild (gans, zwaan misschien ook 't konijn?) dus je kunt het percentage best lager maken dan de vaak aangehouden 5%
Ha en nog een tip, mocht je bij Degomeat gaan bestellen, dan is de kalkoenfilet een goede om toe te voegen!
Verder, dat vergat ik helemaal te zeggen, zou ik de portie wat verkleinen. Een combi van iets minder eten en iets magerder voedsel zal haar gewicht wel weer laten zakken tot het gewenste ;)
Nathalie van H
3-sterren
3-sterren

Bericht door Nathalie van H »

Konijn is mager. Gans en zwaan weet ik niet, zal ook heel erg van het moment van afschieten afhangen denk ik. Geit en zalm is vet. Je zou qua spiervlees paard kunnen geven, dat is mager. Is de geit echt volwassen geitenspiervlees, of zijn het de jonge geitenbokjes die momenteel veel aangeboden worden?
[/quote]

Het zijn de jonge geitjes die worden aangeboden
Nathalie van H
3-sterren
3-sterren

Ik weet niet wat je budget is, maar bijv. Degomeat verkoopt ook super mooi en mager spiervlees als antilope, lama, kangoeroe.. Eigenlijk voor menselijke consumptie. Het vetpecentage daarvan staat op de verpakking en is echt heel laag! Dat zou een mooie aanvulling kunnen zijn op konijn, kip, zwaan en gans.
[/quote]

Goede tip, ik ga eens kijken op de site van Degomeat. Van antilope, lama en kangoeroe heb ik niet eerder gehoord om te geven.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Ik zou zelf de jonge geitjes niet uit het menu schrappen. Ik voer liever iets minder grote porties, dan dat ik alle vet uit het menu probeer te schrappen. Het vel van de kip ed afhalen vind ik wel een hele goede, dat zou je een poosje kunnen doen. En bonken vet uiteraard ook verwijderen.

1,5% wordt als absoluut minimum aangehouden, dus 1,75% lijkt me geen probleem. Maar als je niet durft te zakken in %, dan moet je minder vet gaan voeren en meer beweging gaan geven.
Arkay
4-sterren
4-sterren

Bericht door Arkay »

Ik zou ipv exotisch vlees eerst kijken naar makkelijker en goedkoper te verkrijgen vlees.
zoals paard en rund, verder evt de portie aanpassen en aanvullen met wat groente als hij honger blijkt te hebben.

Ook ik merk verschil in gedrag ik heb brokken , kvv en barf gevoerd.
op brokken is hij echt niet leuk , erg onrustig en altijd aan het zoeken.
op kvv is hij een stuk rustiger maar wel aan het zoeken (kauwbehoefte ?)
op barf doet hij het best
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

oo Kaio krijgt sinds jaar en dag maar 1,5%.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Zwaan en wilde gans zijn mager vlees. Maakt niet uit wanneer ze geschoten zijn, ik heb ze nog nooit vet gehad. Het vet zit bij deze vogels hoofdzakelijk onder de huid. Dus alleen als je hele vogels geeft, dus met vel, heb je ook het vet erbij. Tamme gans is ongetwijfeld vet net als alle andere gekweekte dieren.

Verder ga ik mee met Kaela. Minder voeren en/of minder vet voeren (geen geit wel zalm, klodders ver van de kip pens of wat dan ook verwijderen ), in combinatie met meer bewegen, niet nog meer groente geven want de hond heeft wel zijn vlees nodig en kan niet goed gedijen op een hoog percentage groen.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

pike schreef: Zwaan en wilde gans zijn mager vlees. Maakt niet uit wanneer ze geschoten zijn, ik heb ze nog nooit vet gehad. Het vet zit bij deze vogels hoofdzakelijk onder de huid. Dus alleen als je hele vogels geeft, dus met vel, heb je ook het vet erbij. Tamme gans is ongetwijfeld vet net als alle andere gekweekte dieren.

Verder ga ik mee met Kaela. Minder voeren en/of minder vet voeren (geen geit wel zalm, klodders ver van de kip pens of wat dan ook verwijderen ), in combinatie met meer bewegen, niet nog meer groente geven want de hond heeft wel zijn vlees nodig en kan niet goed gedijen op een hoog percentage groen.
Dat begrijp ik, van dat percentage. Maar is het erg om meer groenten als extra te geven? Onze hond krijgt gewoon wat er over is, en dat zal toch vaak meer zijn dan 10%.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Als hij het extra krijgt kan het geen kwaad, als de ontlasting goed blijft. Zolang je maar niet zijn vlees gaat vervangen door die extra groentes.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

pike schreef: Als hij het extra krijgt kan het geen kwaad, als de ontlasting goed blijft. Zolang je maar niet zijn vlees gaat vervangen door die extra groentes.
Duidelijk!
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Hope schreef: Dat begrijp ik, van dat percentage. Maar is het erg om meer groenten als extra te geven? Onze hond krijgt gewoon wat er over is, en dat zal toch vaak meer zijn dan 10%.
Als extra vind ik het niet zo'n probleem. Maar deze hond krijgt al standaard 15% in zijn menu, dus dat zou ik niet bewust op gaan hogen nog.
Nathalie van H
3-sterren
3-sterren

In het schema staat 504 g groente aangegeven, alleen kom ik zelden aan dat gewicht per week. Het groente percentage is het enige waar ik me niet aan houdt.

Vandaag bij de dierenarts geweest. Moest er zijn voor de enting dus gelijk maar even op de weegschaal. Verbazingwekkend, Senna bleek afgevallen te zijn na het laatste bezoek in maart ....? Voorheen was het gewicht tussen de 36-38 en nu woog Senna 35,2. Vreemd, ik,  maar ook andere mensen zeggen tegen mij, dat Senna een stuk grover is geworden. Niet dus..... Toch even overleg gehad met de dierenarts, die haar niet te dik vindt.

Ook gesproken over het rustige gedrag en de verandering van brok naar zelf samenstellen. De dierenarts heeft algemene check gedaan, alles op het oog prima. Dierenarts vertelde dat een aantal dingen het mogelijk zijn door het veranderen van voeding:
- het lichaam vlees sneller verwerkt dan brok, waardoor Senna zich leger kan voelen en misschien energieloos.
- er een verandering is qua suikerspiegel bij brok en vlees.
Ze adviseerde me om het goed in de gaten te houden en anders tussendoor toch wat brok te geven, om te zien hoe Senna erop reageert.
Zelf ben ik er nog niet uit, naar mijn idee kan het zo goed aan het weer liggen, de grote tempratuurverschillen.

Hoe kijken jullie tegenaan? 
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Toen ik m'n kat "op leeftijd" overzette van brok naar vers, was er een duidelijk verschil waarneembaar (idd ook door anderen) in haar figuur. Ze kwam weer strak in haar vel te zitten en de bespiering - die al prima was - nam verder toe. Wellicht is een soortgelijke verandering ook hetgeen dat jij bij je hond ziet en wat in 1e instantie misschien de indruk kan wekken van 'voller'?|
De temperatuur en luchtvochtigheid vind ik een heel logische verklaring van haar wat kalmere, minder onuitputtelijke gedrag. Mijn honden hebben het ook gauw warm en dat zie je absoluut terug in de mate waarin ze racen (en zwemmen :biggrin2:). Ik zou zéker niet brokjes er bij gaan geven omdat de hond daarvan wellicht aktiever zou worden. Dat een hond als gevolg van verse voeding 'flauw' wordt vind ik namelijk zeer onlogisch. Hoe doen al die jagende wilde dieren dat dan, die op een buit uit moeten juist om de lege maag te vullen.. En onze maatjes kennen helemaal geen 'honger', in die mate. Laat staan dat ze zich zó moeten inspannen tegen 'etenstijd' ;)
Ik heb zelf in de loop der tijd de kwaliteit die ik voer wel behoorlijk verhoogd en daarvan duidelijk resultaat waar genomen. Mocht daarin voor jou nog winst te behalen zijn, dan zou ik dit zeker uitproberen.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Nathalie van H schreef: Ook gesproken over het rustige gedrag en de verandering van brok naar zelf samenstellen. De dierenarts heeft algemene check gedaan, alles op het oog prima. Dierenarts vertelde dat een aantal dingen het mogelijk zijn door het veranderen van voeding:
- het lichaam vlees sneller verwerkt dan brok, waardoor Senna zich leger kan voelen en misschien energieloos.
- er een verandering is qua suikerspiegel bij brok en vlees.
Ze adviseerde me om het goed in de gaten te houden en anders tussendoor toch wat brok te geven, om te zien hoe Senna erop reageert.
Zelf ben ik er nog niet uit, naar mijn idee kan het zo goed aan het weer liggen, de grote tempratuurverschillen.

Hoe kijken jullie tegenaan?
Je voert barf toch? Of voornamelijk kvv? Bij BARF gaat de verwerking zeker niet sneller dan brok. KVV gaat wel sneller dan BARF, of dat ook sneller gaat dan brok durf ik niet te zeggen. Maar BARF is juist door de grote stukken, die langzaam verteren, trager. Over het algemeen voer je van barf en kvv ook meer aan gewicht ivm het vochtpercentage. Dus ook dat geeft juist een voller gevoel.

De bloedsuikerspiegel veranderd inderdaad. En juist daarom moet je geen brokken gaan geven. Dan ben je weer terug bij af. Het lichaam heeft kennelijk even tijd nodig om over te schakelen van koolhydraten naar vetten en eiwitten. En aangezien vetten en eiwitten de voornaamste energiebron bij honden behoort te zijn, wil je niet terug naar een onnatuurlijk en ongezonde bron. Dus gewoon even volhouden, dat heeft tijd nodig. En wat je zegt, het weer speelt ook mee, er zijn meer factoren die mee kunnen tellen dan alleen voeding.

Plaats reactie