En of dat nu zo lekker loopt en gezond is , ik weet t niet
Ik kiep dan echt uit mijn stoel.... Dit is nou waarom de rashondenfokkerij
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Ik kiep dan echt uit mijn stoel.... Dit is nou waarom de rashondenfokkerij
Mijn berneroog ziet helaas niet wat fout is aan het front,
maar ik zie wel dat een bovenbeen compleet horizontaal ligt.
We zijn het kennelijk doodnormaal gaan vinden dat dit model hond wordt gefoktnova schreef: Mijn berneroog ziet helaas niet wat fout is aan het front,maar ik zie wel dat een bovenbeen compleet horizontaal ligt.
Als je op google zoekt bij afbeeldingen bij teckel korthaar, krijg je alleen maar van dit soort exemplaren te zien. Dat wist ik dus niet. Maar goed, in mijn ogen zien ze er volstrekt abnormaal en ongezond uit....
ik heb er geen verstand van maar die lange rug..... tjonge jonge.... dat lijkt me ook vragen om moeilijkheden. Verhoudingen zijn ver te zoeken....
Het stikt ervan! Kennelijk hoort het gewoon zo 

Die front lijkt me zwaar overbouwt en die schouders staan ook volledig raar.
De gladharigen staan inderdaad gewoon zo op de voorkant van de Dashond, ons clubblad. Dus ja, men is daar nog trots op ook, ook als rasvereniging. Ik vind het afschuwelijk.
- Pauline
- 5-sterren

Zo ziet Joep eruit en dan is Joep natuurlijk wel uit de kluiten gewassen:

- Pauline
- 5-sterren

En ondanks dat Joep een grote borstdiepte heeft zie ik veel verschil in o.a. ruglengte en achterpoten. Ook in zijn bodemafstand en dan staat ie hier ook nog te balanceren op een boomstam die zo'n halve meter boven een meer zweeft. 
Voor mij ziet Joep eruit zoals een teckel eruit hoort te zien. Aan Joep kun je zien dat hij probleemloos een vakantie van 3 weken elke dag mee loopt, waar dan ook naar toe. Heuvel op, heuvel af. Die neemt een sprintje achter een konijn aan en duikt een hol in om 'm nog wat dieper uit te graven.
Wat ik het meest opvallend vind aan de tekkels van de plaatjes, zijn de iele pootjes. Dat ze kort zijn, dat heb je met een tekkel. Maar zo iel!
Ik dacht dat tekkels en andere kortpotigen (zoals bassets) altijd stevige voeten hoorden te hebben.
Ik dacht dat tekkels en andere kortpotigen (zoals bassets) altijd stevige voeten hoorden te hebben.
Ja maar lieve Pauline, alle Teckels waar J&J vandaan komen zijn uit de kluiten gewassen en hiermee zoekt ook zij dus de extremen binnen een ras op. Niet negatief bedoelt naar de honden toe, je weet dat ik haar en haar filosofie hoog heb staan en dat als mensen een standaard zoeken ik ze direct op haar wijs, maar dat is nu eenmaal wel wat er gebeurt bij het fokken en wat nu dus het grote probleem is. Het opzoeken van die extremen.Pauline schreef: Zo ziet Joep eruit en dan is Joep natuurlijk wel uit de kluiten gewassen:
![]()
Waar het mij om gaat is dat je een hond 'kneed' die fit for function is. Joep is dat wel. Die gladharige teckels niet.Jantina schreef: Ja maar lieve Pauline, alle Teckels waar J&J vandaan komen zijn uit de kluiten gewassen en hiermee zoekt ook zij dus de extremen binnen een ras op. Niet negatief bedoelt naar de honden toe, je weet dat ik haar en haar filosofie hoog heb staan en dat als mensen een standaard zoeken ik ze direct op haar wijs, maar dat is nu eenmaal wel wat er gebeurt bij het fokken en wat nu dus het grote probleem is. Het opzoeken van die extremen.
Tja, maar de grens van extremen opzoeken is natuurlijk maar dun. Volgens mij is dat wat jantina wil zeggen? Want hoe fors mag zo'n teckel worden?
Ja, ik snap je punt.dinky89 schreef: Tja, maar de grens van extremen opzoeken is natuurlijk maar dun. Volgens mij is dat wat jantina wil zeggen? Want hoe fors mag zo'n teckel worden?
Maar ik zie vooralsnog bij Joep geen uiterlijke kenmerken die hem weerhouden om normaal hond te zijn. En ik denk dat dit element bij sommige rassen echt vergeten wordt...
Nee daar heb je gelijk in. Maar dan heb je het wel over een moderne-aan-onze-tijd-aangepaste fit for function en geen rastypische fit for function. En dat vind ik dan wel weer jammer persoonlijk.