smeulke (of zoiets)

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re:smeulke (of zoiets)

sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

[quote="WOOKIJacqueline"]
Tja... ik heb een doodzieke pup met dikkedarm ontsteking (die later een Giardainfectie bleek te zijn...) erdoor gesleept op Duck lam/rijst

Hij is nu 4 jaar en geen darm problemen meer na een behoorlijk zware behandeling voor die Giarda......

volgens mij is verandering van voer nooit echt goed bij diarree. Ik krijg altijd het advies 24 uur vasten en dan rijst/kip gekookt maar ik wordt daar niet blij van.... Ik geef nu meestal een dag brinta met water en dan vanaf dag twee duck erbij ( 3x daags een half ons en per dag verdubbelen tot normaal) en pas na een dag of 3-4 als ze weer nomaal poepen weer brok. Dat verteert toch veel zwaarder dan versvlees.
[/quote]

Nu ben ik toch even benieuwd naar het nut van de brinta, als er namelijk iets is wat ik mijn honden nooit zal geven is het brinta, ik zie ook de waarde niet om je hond een stoot graan te geven als hij aan de diaree is ??? En sorry maar weer brok geven omdat het zwaarder verteerd? leg die eens uit?
danou2004

Bericht door danou2004 »

Deze nacht heeft ze gelukkig helemaal doorgeslapen zonder eruit te zijn geweest.ze had gigantisch last van haar darmen waardoor ze echt niet lekker was maar de dunne is over zoals ik vanmorgen merkte.nu is het zelfs zo hard dat het haar weer pijn deed en dat de gillend wegrende...dit lijkt me niet normaal wat vinden jullie?ze heeft 2 diareeremmers gehad op advies van de dierenarts en verder rijst of macaroni.
Laatst gewijzigd door danou2004 op do 30 jun 2005, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="danou2004"]
Deze nacht heeft ze gelukkig helemaal doorgeslapen zonder eruit te zijn geweest.ze had gigantisch last van haar darmen waardoor ze echt niet lekker was maar de dunne is over zoals ik vanmorgen merkte.nu is het zelfs zo hard dat het haar weer pijn deed en dat de gillend wegrende...dit lijkt me niet normaal wat vinden jullie?ze heeft 2 diareeremmers gehad op advies van de dierenarts en verder rijst of macaroni.
[/quote]

Nou, ik weet niet wat voor diarreeremmers dit zijn.....? Ik zou ze niet meer geven. Ik vind diarree remmers sowieso niet zo geweldig. Want stel dat je hond een bacteriele infectie in de darmen heeft, dan is diarree dus een reactie van het lichaam om de overtollige bacterieen zo snel mogelijk te lozen. En dat is goed. Als je dit proces nu remt, dan blijven de bacterieen zitten en kunnen zich 'heerlijk' vermeningvuldigen. En daar zit je dus niet op te wachten.

En verder toch maar rijst en macaroni gegeven? Van wie heb je dit advies gekregen, als ik vragen mag?

Okugest en probiotica en normaal voer: dat lijkt mij het slimste. Maar ja, dat had ik ook op de vorige pagina geschreven dus ik val in herhaling.
MoniqueAppels
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door MoniqueAppels »

[quote="Lizzy"]En verder toch maar rijst en macaroni gegeven? Van wie heb je dit advies gekregen, als ik vragen mag?[/quote]

Nou dat zal de d.a. wel zijn want die geven dit recept standaard bij diarree helaas :( >:(
danou2004

Bericht door danou2004 »

dit heb ik inderdaad van de da gekregen maar dat is dus toch niet zo goed?vond het ook zo raar dat het nu zo hard is.dus gewoon maar weer cb geven en kijken hoe het nu gaat?
danou2004

Bericht door danou2004 »

ik heb daar trouwens ook een blik met een soort vleesprut meegekregen waar ze van aan moet sterken?op het blik staat het merk Trovet en het is lam en rijst dieet voeding..ze krijgt er een klein beetje van door het rijst of macaroni wat ik gaf.wat is dat voor spul dan
Netty
5-sterren
5-sterren

Bericht door Netty »

[quote="danou2004"]
ik heb daar trouwens ook een blik met een soort vleesprut meegekregen waar ze van aan moet sterken?op het blik staat het merk Trovet en het is lam en rijst dieet voeding..ze krijgt er een klein beetje van door het rijst of macaroni wat ik gaf.wat is dat voor spul dan
[/quote]
TROEP IN BLIK
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="danou2004"]
dit heb ik inderdaad van de da gekregen maar dat is dus toch niet zo goed?vond het ook zo raar dat het nu zo hard is.dus gewoon maar weer cb geven en kijken hoe het nu gaat?
[/quote]

Ja, ik zou CB geven in kleine porties per dag. Overgiet dit vandaag en misschien ook morgen even met gekookt water. Laat het dan afkoelen en voeg probiotica toe.

Als ze nu weer diarree krijgt, geef haar dan geen macaroni en rijst... dit is echt geen hondenvoer en al helemaal geen hondenvoer voor zieke honden. Laat haar een dagje vasten (of 2) als het echt heel erg wordt en blijf haar anders CB geven.

Als ze echt ziek zou worden (zie vorige bladzijde): dan naar een DA en misschien naar een andere DA want hier heb ik weinig vertrouwen in.....

En geef haar ook Okugest. Dat werkt echt goed.

Waarom moet ze aansterken? Is ze zo erg afgevallen dan? Trovet is troep in blik zoals Netty al schreef.
danou2004

Bericht door danou2004 »

ze is nu 9 maanden en anderhalve maand geleden woog ze 20 kilo en een 3 week terug 20,4 en nu 21 kilo.Dit lijkt me nogal weinig voor een ierse setter want je kunt de ribben wel zien zitten.verder is ze echt een goeie pup en doet alles wat een normaal is voor die leeftijd.alleen groeit ze nu bijna niet meer.is dit dan normaal en komt het straks wel weer terug
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="danou2004"]
ze is nu 9 maanden en anderhalve maand geleden woog ze 20 kilo en een 3 week terug 20,4 en nu 21 kilo.Dit lijkt me nogal weinig voor een ierse setter want je kunt de ribben wel zien zitten.verder is ze echt een goeie pup en doet alles wat een normaal is voor die leeftijd.alleen groeit ze nu bijna niet meer.is dit dan normaal en komt het straks wel weer terug
[/quote]

Een Ierse Setter gaat ongeveer 26 kilo wegen als ze volwassen is, toch? Nou ja, dan hoeft ze nog maar 5 kilo 'te groeien'. En ze is pas 9 maanden. Dus dat komt allemaal prima in orde hoor. Een hond groeit bij 9 maanden niet meer zo hard.

Maar, als ze te mager is: dan moet je haar meer voer geven. Alleen kun je haar beter goed voer geven. En dus kun je de hoeveelheid Carnibest ietsjes verhogen (wanneer ze geen diarree meer heeft - als je nu meer CB gaat geven, heb je kans dat haar diarree niet snel over gaat. Dus eerst van de diarree af).

Hoeveel CB voer je haar op een dag?
danou2004

Bericht door danou2004 »

ze kreeg eerst 600gram op een dag en dat ging zo goed dat we het hebben verhoogd naar een kilo per dag omdat ze het daar ook super op deed ze had gewoon echt honger het ging heel lang goed totdat ze even een weekje op rodi moest ivm vakantie en daar was geen cb te krijgen en we hadden daar geen vriezer.(was op terschelling)en thuis gewoon weer cb maar dat voer ik nu in kleine beetjes over de dag
danielle1980
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door danielle1980 »

[quote="danou2004"]
ze kreeg eerst 600gram op een dag en dat ging zo goed dat we het hebben verhoogd naar een kilo per dag omdat ze het daar ook super op deed ze had gewoon echt honger het ging heel lang goed totdat ze even een weekje op rodi moest ivm vakantie en daar was geen cb te krijgen en we hadden daar geen vriezer.(was op terschelling)en thuis gewoon weer cb maar dat voer ik nu in kleine beetjes over de dag
[/quote]

hoeveel krijgt ze nu dan precies denk je,
een kilo lijkt me veel te veel :o
als ze idd maar ong 30 kilo word zeg :-\
mijn ene pup van 9 maanden krijgt ook een kilo per dag, maar die gaat toch echt minimaal 45 kilo wegen. :-\
danou2004

Bericht door danou2004 »

heb het advies gekregen van iemand die hier ook wel eens rondhobbelt en die voert het zelf ook vandaar dat ik het ook wel aandurfde en dat gaat op zich ook hartstikke goed
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Nou, ik vind een kilo niet zo schokkend hoor. Zeker niet voor een hond die te mager is. Kijk, als je uit gaat van wat Ian Billinghurst zegt en je een pup 5% tot 10% van het lichaamsgewicht moet voeren, kom op met 5% toch uit op een hoeveelheid van 1 kilo (bij 21 kilo lichaamsgewicht). Nou geldt dat een volwassen hond 3% tot 8% van het lichaamsgewicht gevoerd mag worden. Nou vind ik dit voor de gemiddelde hond ergggg veel, maar mijn beide Dalmaten eten wel 3% van hun lichaamsgewicht en soms zelfs meer. Nu zit je met een 9 maand jonge Ierse Setter er net een beetje tussen in, tussen pup en volwassen. Maar dan nog is 5% van het lichaamsgewicht niet abnormaal hoor (en dat is dus 1 kilo in dit geval).

Voor versvlees zegt men dat een volwassen hond ongeveer 20% van zijn lichaamsgewicht moet eten en een pup het dubbele. Da's dus 40% x 21 kilo = 840 gram per dag.

Maar ja, als je pup daar nou gewoon te mager op blijft, dan moet je dus meer gaan voeren, vind ik. Ik denk ook dat een Ierse Setter en een Pyr al helemaal niet vergeleken moeten worden.

Ik denk dat je moet voeren met de ogen. En met verstand natuurlijk, want een pup mag ook weer niet te snel groeien. Maar dat doet zij dus helemaal niet. Ze groeit niet te hard.
danou2004

Bericht door danou2004 »

ik vind een kilo echt niet veel voor haar en ze kan het hebben ik heb gewoon even gekeken hoe het ging en het ging goed en ja nu ik alles zo lees ze is ook nog maar 9 maand en 21 kilo dus inderdaad heeft ze nog maar 5 kilo te gaan ongeveer dus zou ze toch echt wel op een goed gewicht zitten.ik zet gewoon door en we zien het wel. handige tips zijn altijd welkom

Plaats reactie