Consuminderen
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Consuminderen
Mij gaat consuminderen niet alleen om het financieel plaatje. Dus het bezuinigen. Maar ook het minder belasten van het milieu.
Toen de kids klein waren : Kinderwagen werd in de familie gebruikt , ze liggen er niet zo lang in . Meubelen kinderkamer idem , kleding ook . Of ik kocht het indertijd tweedehands .
Zeker als ze er flink mee buiten speelden . Schoentjes moesten van zeer goede kwaliteit zijn , die kocht ik altijd nieuw . Voor de jongste een goede draagzak gekocht .
Maar ook een stevige wandelwagen waar ze beiden in hebben gezeten . Speelgoed was ook altijd wel te ruilen met familie of vrienden die dezelfde ideen hadden .
Later toen ze groot waren heb ik al het speelgoed wat ze zelf niet meer wilden bewaren naar het buurthuis gebracht .
Verbouwingen in huis : Kunststof kozijnen , een hele uitgave . Maar het gaat erg lang mee . Een nieuwe keuken , en die staat ons de rest van de tijd best .
Toen we hier kwamen wonen nieuwe plavuizen gelegd , die liggen na 16 jaar ook nog best , en na 20 jaar ook nog wel . Een goede tegel, en wij hoeven niet elke 5 jaar een nieuwe trendy tegel
Stuc -muren die z.n worden bijgewerkt . Een paar jaar terug een zgan bankstel via MP gekocht , mocht er een stoel slecht worden dan word het een hondenstoel
Verder kan je tegenwoordig van wat oudere meubelen weer hele leuke dingen maken . Dus dat word hier ook niet zo snel vervangen
Eten word hier direct opgemaakt , of als er restjes zijn opgebruikt . Tasjes die ik weleens krijg worden als pendaalemmer zak gebruikt . Potjes worden ook overal en nergens voor gebruikt
Oud linnengoed word als bv poetsdoek gebruikt door manlief voor 100 doeleinden
Oude kleding is echt rijp voor de kliko
Mode boeit ons geen steek . Het liefst het oude kloffie
Ik vind het vreselijk als ik moet werken en me oude kloffie niet aankan
Primark is hier een dikke no-no . Sokken en schoenen zijn hier wel wat duurder , maar daar loop je ook lang op . Ik probeer ook zoveel mogelijk enveloppen te hergebruiken , de betreffende brief gaat eruit en van een stuk enveloppe maak ik bv weer een boodschappenlijstje , of een memo of iets dergelijks . Mnalief kan tot in het oneindige dingen bewaren , een stekker word van een kapot snoer afgehaald , of als hij onderweg iets ziet , hout en weet ik wat allemaal . Alles is te gebruiken
Laatst deed ik zijn jas in de was , en had zoiets van wat nu weer , een fietsbel in de jaszak
. Computermeubel is ook gemaakt van gevonden hout .
Ook voor de hondjes duurzaam speelgoed . Ik betaal liever wat meer zodat het lange tijd meegaat , dan elke week onbenullige troep te moeten weggooien
Poop en Zusje waren hoogst uitzonderlijk
Ik heb veel Nina Ottoson , West -Paws -Design dat spul dus
Zeker als ze er flink mee buiten speelden . Schoentjes moesten van zeer goede kwaliteit zijn , die kocht ik altijd nieuw . Voor de jongste een goede draagzak gekocht .
Maar ook een stevige wandelwagen waar ze beiden in hebben gezeten . Speelgoed was ook altijd wel te ruilen met familie of vrienden die dezelfde ideen hadden .
Later toen ze groot waren heb ik al het speelgoed wat ze zelf niet meer wilden bewaren naar het buurthuis gebracht .
Verbouwingen in huis : Kunststof kozijnen , een hele uitgave . Maar het gaat erg lang mee . Een nieuwe keuken , en die staat ons de rest van de tijd best .
Toen we hier kwamen wonen nieuwe plavuizen gelegd , die liggen na 16 jaar ook nog best , en na 20 jaar ook nog wel . Een goede tegel, en wij hoeven niet elke 5 jaar een nieuwe trendy tegel
Stuc -muren die z.n worden bijgewerkt . Een paar jaar terug een zgan bankstel via MP gekocht , mocht er een stoel slecht worden dan word het een hondenstoel
Verder kan je tegenwoordig van wat oudere meubelen weer hele leuke dingen maken . Dus dat word hier ook niet zo snel vervangen
Eten word hier direct opgemaakt , of als er restjes zijn opgebruikt . Tasjes die ik weleens krijg worden als pendaalemmer zak gebruikt . Potjes worden ook overal en nergens voor gebruikt
Oud linnengoed word als bv poetsdoek gebruikt door manlief voor 100 doeleinden
Ik vind het vreselijk als ik moet werken en me oude kloffie niet aankan
Laatst deed ik zijn jas in de was , en had zoiets van wat nu weer , een fietsbel in de jaszak
Ook voor de hondjes duurzaam speelgoed . Ik betaal liever wat meer zodat het lange tijd meegaat , dan elke week onbenullige troep te moeten weggooien
Poop en Zusje waren hoogst uitzonderlijk
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
Hier tegenwoordig ook.... kwa eten let ik op ook, blijft er iets over na een week dan of koop ik dat niet meer of blijft liggen tot t op is...gooi zo goed als niks weg, veel gaat er ook bv naar de konijnen, groente mix honden...
kleding 2 de hands voor mij gaat maar voor mn kids niet...daarbij heeft danny een baan dus die zorgt daar zelf voor
al mijn meubels zijn al bijna 23 jr oud...tussendoor hebben ze regelmatig verandering ondergaan
alleen de bank is nieuw....
meubels voor de kids komen ook bij mp vandaan
spullen die ik niet gebruikt gaan naar een ander of verkoop ik op braderieën of rommelmarkten.... dat geld wat ik daarvoor krijg gaat naar de honden of mn kinderen
op fb heb je tegenwoordig ook groepen waar je je spullen op kan zetten en natuurlijk ook kan halen, ideaal
kleding 2 de hands voor mij gaat maar voor mn kids niet...daarbij heeft danny een baan dus die zorgt daar zelf voor
al mijn meubels zijn al bijna 23 jr oud...tussendoor hebben ze regelmatig verandering ondergaan
alleen de bank is nieuw....
meubels voor de kids komen ook bij mp vandaan
spullen die ik niet gebruikt gaan naar een ander of verkoop ik op braderieën of rommelmarkten.... dat geld wat ik daarvoor krijg gaat naar de honden of mn kinderen
op fb heb je tegenwoordig ook groepen waar je je spullen op kan zetten en natuurlijk ook kan halen, ideaal
Ik stimuleer de economie
nieuwe keuken, nieuw hekwerk, nieuwe poort, nieuw laminaat 
Overigens ging in mijn ogen dat stuk over economie kapot maken, niet persee over consuminderen. Maar doordat men allemaal naar dat soort winkels rent komen prijzen overal onder druk te staan. Daarachter zitten leveranciers, makers etc die dan weer onder druk komen te staan, zij het lagere kosten, loonkosten, ontslag etc om de prijzen te drukken. En zo komen er weer meer mensen bij die genoodzaakt zijn om bij dit soort winkels te kopen. Het voedt zichzelf zeg maar.
Los daarvan, ben nog nooit bij de primarkt geweest, en bij de action koop ik voornamelijk de diepvrieszakjes op, want die vind ik gewoonkwalitiatief de beste voor ons gebruik. Maar ik kom sowieso niet graag in drukke winkels ed.
Overigens ging in mijn ogen dat stuk over economie kapot maken, niet persee over consuminderen. Maar doordat men allemaal naar dat soort winkels rent komen prijzen overal onder druk te staan. Daarachter zitten leveranciers, makers etc die dan weer onder druk komen te staan, zij het lagere kosten, loonkosten, ontslag etc om de prijzen te drukken. En zo komen er weer meer mensen bij die genoodzaakt zijn om bij dit soort winkels te kopen. Het voedt zichzelf zeg maar.
Los daarvan, ben nog nooit bij de primarkt geweest, en bij de action koop ik voornamelijk de diepvrieszakjes op, want die vind ik gewoonkwalitiatief de beste voor ons gebruik. Maar ik kom sowieso niet graag in drukke winkels ed.
Klopt kaio. Maar het deed me er aan denken 
Laminaat zou ik ook nieuw kopen.
Ben trouwens wel van mening dat op een hoop producten (te) (heel) veel winst word gemaakt.
Ben trouwens wel van mening dat op een hoop producten (te) (heel) veel winst word gemaakt.
Ja keukens bijvNadia schreef: Klopt kaio. Maar het deed me er aan denken
Moet wel zeggen met de poort etc. dat we wel duurdere hebben genomen onder het mom een keer goed en dan kunnen we hopelijk 20-30 jaar vooruit.
-
sella
Voor ons is het niet consuminderen maar het feit dat je de centjes maar 1 keer uit kan geven.
Ik heb 10 jaar geleden een eiken tafel nieuw gekocht, en 2 jaar geleden een grote kast. 15 jaar geleden onze bonus besteed aan een bankstel.
Kleren maak ik zelf of we kopen via marktplaats ect of ruilen ze.
Ik koop bij de action mijn broodvormen en stylo voor de smartphone en wat smeermiddelen voor de auto. Ook heb ik wat leuke accesoires daar gehaald.
Ik heb 10 jaar geleden een eiken tafel nieuw gekocht, en 2 jaar geleden een grote kast. 15 jaar geleden onze bonus besteed aan een bankstel.
Kleren maak ik zelf of we kopen via marktplaats ect of ruilen ze.
Ik koop bij de action mijn broodvormen en stylo voor de smartphone en wat smeermiddelen voor de auto. Ook heb ik wat leuke accesoires daar gehaald.
Nou precies. Bij merkkleding betaal je heel veel geld voor het merkje. En natuurlijk heeft Mcgregor betere kwaliteit dan de Primark, maar het prijsverschil is gewoon idioot. Ik vind het dan ook vrij schofterig om te zeggen dat men maar duurdere producten moet kopen om de economie niet om zeep te helpen. Dat kan echt lang niet iedereen betalen. En er wordt vergeten dat die duurdere merken ook net zo hard hun kleding door kindertjes onder slechte omstandigheden laten maken. Wat je daar aan hogere prijs betaald, gaat in de zakken van die maffe modebazen. Als dat de economie helpen is, dan koop ik gewoon mijn kleren bij de C&A. En als iemand mij hier kan noemen welke merken bewezen goede werkomstandigheden en lonen aan hun kledingmakers bieden, dan ben ik direct bereid daar te gaan kopen. Maar wat mij een paar jaar terug opviel, toen die fabriek van de C&A in Bangladesh afbrandde, is dat toen praktisch niemand wist welke kledingmerken dan wel een fatsoenlijk beleid voeren.Nadia schreef: Klopt kaio. Maar het deed me er aan denken
Ik trek het liever door dan alleen op kleding
Voorbeeld: electronica, produktie moest al naar china, nu moeten grote delen van de ontwikkeling naar china. Europese bedrijven hebben daardoor de ontwikkelaars minder nodig (bovendien wordt de kwamliteit van de bedenkers ook minder omdat er geen uitvoerders meer in de buurt zijn). Hopatee weer mensen op straat. Daarnaast gebruikt china dan ook hun lokale chips die in de electronica komen. Hopatee weer een hoop bedrijven die minder gaan buiten china. M.a.w. zo zorg je wel dat je europese economie kapot gaat.
Is toch logisch of niet?
Helpdesken voor bedrijven ook allemaal ver weg, india bijv. Die werken wel snachts, voor minder geld etc. Resultaat helpdesk medewerker hiet wordt ontslagen, die kan wat anders zoeken maar ook dat anders wordt steeds meer verplaats, er blijft minder over.
En zo zijn er steeds meer mensen die hoe dan ook goedkope spullen nodig hebben dus de bussiness floreert ook nog eens.
En hetgeen dat wel hier blijft, nl zorg, bezuinigen we ook nog eens kapot want dat moet dan ook goedkoper.
En zo zou je denk ik tegenwoordig voor alles voorbeelden kunnen noemen.
Voorbeeld: electronica, produktie moest al naar china, nu moeten grote delen van de ontwikkeling naar china. Europese bedrijven hebben daardoor de ontwikkelaars minder nodig (bovendien wordt de kwamliteit van de bedenkers ook minder omdat er geen uitvoerders meer in de buurt zijn). Hopatee weer mensen op straat. Daarnaast gebruikt china dan ook hun lokale chips die in de electronica komen. Hopatee weer een hoop bedrijven die minder gaan buiten china. M.a.w. zo zorg je wel dat je europese economie kapot gaat.
Is toch logisch of niet?
Helpdesken voor bedrijven ook allemaal ver weg, india bijv. Die werken wel snachts, voor minder geld etc. Resultaat helpdesk medewerker hiet wordt ontslagen, die kan wat anders zoeken maar ook dat anders wordt steeds meer verplaats, er blijft minder over.
En zo zijn er steeds meer mensen die hoe dan ook goedkope spullen nodig hebben dus de bussiness floreert ook nog eens.
En hetgeen dat wel hier blijft, nl zorg, bezuinigen we ook nog eens kapot want dat moet dan ook goedkoper.
Als je het mij vraagt heb je het artikel niet begrepen.Kaela schreef: Nou precies. Bij merkkleding betaal je heel veel geld voor het merkje. En natuurlijk heeft Mcgregor betere kwaliteit dan de Primark, maar het prijsverschil is gewoon idioot. Ik vind het dan ook vrij schofterig om te zeggen dat men maar duurdere producten moet kopen om de economie niet om zeep te helpen. Dat kan echt lang niet iedereen betalen. En er wordt vergeten dat die duurdere merken ook net zo hard hun kleding door kindertjes onder slechte omstandigheden laten maken. Wat je daar aan hogere prijs betaald, gaat in de zakken van die maffe modebazen. Als dat de economie helpen is, dan koop ik gewoon mijn kleren bij de C&A. En als iemand mij hier kan noemen welke merken bewezen goede werkomstandigheden en lonen aan hun kledingmakers bieden, dan ben ik direct bereid daar te gaan kopen. Maar wat mij een paar jaar terug opviel, toen die fabriek van de C&A in Bangladesh afbrandde, is dat toen praktisch niemand wist welke kledingmerken dan wel een fatsoenlijk beleid voeren.
@Kaela, dat is zo ongeveer exact wat ik gister op FB zei als reactie op een post. Blijkt een column rond te gaan over iemand die zegt dat we vooral niet bij Action en Primark moeten kopen omdat het slecht is voor onze economie etc.
Zulke mensen hebben geloof ik nog nooit in een winkel de inkoop gedaan of als bedrijf zijnde artikelen verkocht aan winkels.
Ik heb beide wel en weet wat inkoopsprijzen van beide partijen zijn. Om even een voorbeeld te noemen: een telefoonhoesje kost ongeveer tussen de 2 en 4 euro inkoop rechtstreeks vanuit de fabriek in China. Het bedrijf wat dit koopt, verkoopt het weer voor minimaal 10-15 euro per hoesje aan de retailer die dit vervolgens als adviesprijs van 24,99 in de winkel legt.
Kortom het wordt waarschijnlijk voor minder dan een euro gemaakt en de klant moet er 24,99 voor betalen.
Ik ga dus naar de action of koop het via ebay voor minder dan een tientje want het gaat gewoon helemaal nergens over.
Net als Apple producten. Komt gewoon uit China hoor. Apple is echter nog erger want de inkoopsprijzen voor de winkel zijn zo hoog dat de retailer er doorgaans geld voor moet betalen om ze scherp in de markt te kunnen zetten. Elke ipad die je koopt draait de winkel verlies op.
Problemen als milieubelasting maak ik me eerlijk gezegd als consument niet erg druk om (voor mezelf dan) die ene keer dat ik kleding koop staat tot helemaal niks als je ziet wat bedrijven elke dag weggooien. Ik had het er gister nog over met een collega.. Het is echt schandalig! Niduwe, verse groenten, compleet nieuwe kleding, servies, beddengoed álles wordt weggegooid. Waarom? Tsja, regels zat die zeggen dat je het niet meer mag verkopen of dat het de moeite niet meer waard is, prijstechnisch, om het nog te verkopen.
Mn mond viel gister open van verbazing toen mijn collega zei dat mensen van de voedselbank onze groentes net hoefde (wat elke dag over blijft) want "zulke gekke groentes aten ze niet".
Zulke mensen hebben geloof ik nog nooit in een winkel de inkoop gedaan of als bedrijf zijnde artikelen verkocht aan winkels.
Ik heb beide wel en weet wat inkoopsprijzen van beide partijen zijn. Om even een voorbeeld te noemen: een telefoonhoesje kost ongeveer tussen de 2 en 4 euro inkoop rechtstreeks vanuit de fabriek in China. Het bedrijf wat dit koopt, verkoopt het weer voor minimaal 10-15 euro per hoesje aan de retailer die dit vervolgens als adviesprijs van 24,99 in de winkel legt.
Kortom het wordt waarschijnlijk voor minder dan een euro gemaakt en de klant moet er 24,99 voor betalen.
Ik ga dus naar de action of koop het via ebay voor minder dan een tientje want het gaat gewoon helemaal nergens over.
Net als Apple producten. Komt gewoon uit China hoor. Apple is echter nog erger want de inkoopsprijzen voor de winkel zijn zo hoog dat de retailer er doorgaans geld voor moet betalen om ze scherp in de markt te kunnen zetten. Elke ipad die je koopt draait de winkel verlies op.
Problemen als milieubelasting maak ik me eerlijk gezegd als consument niet erg druk om (voor mezelf dan) die ene keer dat ik kleding koop staat tot helemaal niks als je ziet wat bedrijven elke dag weggooien. Ik had het er gister nog over met een collega.. Het is echt schandalig! Niduwe, verse groenten, compleet nieuwe kleding, servies, beddengoed álles wordt weggegooid. Waarom? Tsja, regels zat die zeggen dat je het niet meer mag verkopen of dat het de moeite niet meer waard is, prijstechnisch, om het nog te verkopen.
Mn mond viel gister open van verbazing toen mijn collega zei dat mensen van de voedselbank onze groentes net hoefde (wat elke dag over blijft) want "zulke gekke groentes aten ze niet".
Ik moet je zeggen, toen ik 10 jaar geleden "onze Helpdesk" naar de Filipijnen moest outsourcen, heb ik echt met dichtgeknepen billen gezeten. Het is zo dubbel. Mensen hier raakte hun werkt kwijt. Mensen daar kregen werk. En ze waren ongelofelijk blij. Ik vond persoonlijk dat we ze uitkleedde. Voor een schamel rot loontje werkte ze zich kapot. Na een week hard werken hadden ze niet genoeg geld om terug te reizen naar familie. Maar zij zeiden weer "dit is 10000 keer beter dan niks!". Klanten klaagde steen en been, die werden niet meer in hun eigen taal te woord gestaan. Maar goed, de aandeelhouders waren blij en daar ging het om. Ik ben hier zelf afgehaakt, ontslag genomen.Kaio schreef: Ik trek het liever door dan alleen op kleding
Is toch logisch of niet?
Sorry, maar dan heb jij de strekking van het artikel ook niet begrepen. Of heb je het artikel niet gelezen? Misschien moet je het eerst lezen, voordat je je oordeel velt?Hylos schreef: @Kaela, dat is zo ongeveer exact wat ik gister op FB zei als reactie op een post. Blijkt een column rond te gaan over iemand die zegt dat we vooral niet bij Action en Primark moeten kopen omdat het slecht is voor onze economie etc.
Het artikel:
De Ierse keten Primark opent zijn eerste vestiging in de Brusselse Nieuwstraat (DM 8/12). Mocht u zich erheen willen spoeden voor de kerstinkopen, dan bedenkt u zich het best. Een kerstgeschenk van dumpwinkels als Primark is een vergiftigd geschenk, een geschenk waarmee u de welvaart en uw waardigheid in gevaar brengt.
Karl Marx beschreef religie ooit als opium van het volk. Het maakt mensen sloom en dociel. Nu mensen niet langer in een hogere macht geloven, zijn ze overgeschakeld op iets wereldser: dumpingprijzen. Met miljoenen tegelijk worden ze bekeerd tot de prultempels waar draagtassen vol geraken zonder dat daarvoor de bankrekening leeggemaakt hoeft. Het hoeft niet te verbazen dat die opmars van ketens als Action Shop en Primark samenvalt met een periode van maatschappelijk verval. Maar net als bij opium wordt dat verval door de koopkrachteuforie aangewakkerd.
Voor wie nog nooit de binnenkant van een dumptempel heeft gezien: het is overweldigend. Omdat zowat alles fluoresceert, is het alsof je de hemel zelf binnenstapt. Je loopt er langs een overvloed aan kleuren als op een eindeloos carnaval. De hemel en carnaval op één plek: wat een contrast met de echte wereld. Daarnaast zijn er onweerstaanbare promo's die vanuit de rekken naar je lonken: een groot pak tortillachips voor 50 cent, teenslippers voor 1 euro, een jurk voor 6 euro, schoenen voor 8 euro, een zwembad voor 9 euro en iets wat op een echte barbecue lijkt, voor 12 euro.
Wat goedkoop is, verkoopt. Dumpwinkels schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Hun succes steunt niet eens op een uitgekiend businessplan, op een geweldige marketingstrategie, of op kwalitatieve producten. Ze hoeven maar te wachten op het groter worden van de schare Europese armen. Hoe meer zij moeten spenderen aan huisvesting, verzekeringen, medische zorg en transport, hoe meer ze erop gebrand zijn om zo veel mogelijk uit het resterende budget te halen.
Ik begrijp die reflex, maar eigenlijk maken dumpwinkels het de mensen onder aan de samenleving alleen maar moeilijk. Zij veroorzaken een prijscascade waardoor jobs en kwaliteitsnormen op de helling komen te staan. Ze zetten toeleveranciers en producenten in Europa nog meer onder druk. Ze verhogen ook de handelstekorten, omdat veel goederen niet langer worden geproduceerd door lokale ondernemingen. Het nieuwe goedkoop slaat de bodem uit onze eigen economie.
Marx zou hier zelf aan hebben toegevoegd dat een vals gevoel van welvaart leidt tot onverschilligheid bij de bevolking in de lagere klassen, terwijl zij net op de barricades zouden moeten springen. Ook de stakkers van onze samenleving zouden moeten inzien dat er iets niet in de haak is met de dumpketens, kritischer te consumeren en hun overheden aansporen tot actie. Het is te gemakkelijk om een petitie te tekenen tegen een groot merk nadat er weer eens een fabriek in Bangladesh is afgebrand om vervolgens meteen weer het karretje te vullen met spullen uit datzelfde soort fabrieken.
Maar ook onze overheden hebben boter op het hoofd. Hoe vaak hebben we politici niet horen vertellen dat deze stortvloed van veel te goedkope goederen de koopkracht versterkt? Overheden bezondigen zich graag aan zo'n kortzichtig consumptiepopulisme. Betekent dat dan ook dat we de industrie volledig mogen afschrijven indien het nieuwe opium zich uitbreidt naar andere sectoren - de farma of de automobiel?
De overheden gingen ook in de fout door aan lokale producenten strikte normen op te leggen, maar tegelijkertijd de invoerders vrij spel te geven. Zoals er regels zijn voor weggebruikers, moet men soms regels invoeren om de consument te beschermen tegen zichzelf. Overheden hebben daarbij een onderwijssysteem ontwikkeld dat jongeren twaalf jaar lang klaarstoomt tot producenten, maar hen niet leert hoe ze hun inkomsten goed moeten besteden. De enige weg uit de impasse tussen 'meer' en 'minder' in het economische debat... is beter.
Dan is er nog China. Het ziet er steeds meer naar uit dat China een omgekeerde opiumoorlog op ons loslaat. Net zoals de westerse grootmachten in de negentiende eeuw het afbrokkelende Chinese rijk dieper in de put duwden door de bevolking verslaafd te maken aan opium, lijkt China nu de westerse consumenten te verknechten door goedkope goederen bij ons te dumpen en zo zijn eigen industriële overcapaciteit onder controle te houden.
We zouden China echter een plezier doen door onze eigen kwaliteitsnormen opnieuw op te vijzelen en dus onvermijdelijk ook die van hun bedrijven. Het volgende gevecht om welvaart moet draaien om kwaliteit, om creativiteit en om meer mensen toe te laten te consumeren en te produceren in waardigheid. Want dat is precies wat dumpwinkels doen. Ze dumpen niet alleen onze prijzen, maar ook het kostbaarste goed: onze waardigheid.
Overweegt u een écht kerstgeschenk voor uw familie, laat dan Primark of Action Shop links liggen. Of beter nog: dump gewoon de dumpwinkel.
Ik koop ook bij de Action. Niet vaak maar soms. Sinds wij moeten rondkomen van Leo's dierenambulance-salaris, moeten wij een nieuwe ronde consuminderen. En als ik dan een vochtige kelder heb en ik kan voor 1.85 bij de Action een vochvreter kopen met 3 navullingen, ga ik daar de vochtvreter kopen. En nee, die werken lang niet zo goed als die van Bison. Maar ja, die is dan ook weer 5 keer zo duur. Ik wist toen nog niet van een betere milieuvriendelijkere oplossing.
Maar goed, ik sta daar dus aan de kassa met 1 ding in mijn hand, komt er een bloedmooie jonge jongen achter me in de rij staan (die me deed wensen 20 jaar jonger te zijn
) en die zegt "zo hee, je hebt maar 1 ding om af te rekenen
". Totaal verbaast! Toen vertelde hij "ik kwam hier om gezichtscreme te kopen want die is hier zo goedkoop, maar ondertussen heb ik 2 armen vol....". Waarop ik tegen hem zei "lieve schat, dat is exact waar ze op rekenen, hier bij de Action. Maar waarom koop je 2 armen vol troep, die je eigenlijk niet nodig hebt en waar je ook het geld niet voor hebt?". Hij keek bedenkelijk. En antwoordde "ja, omdat die wit-makende tandpasta wel goedkoop was. En dit ook wel goedkoop was. En dit ook. En dit ook". Waarop ik zei "jij bent de klant die Action zoekt en gecreëerd heeft. Je koopt spullen die je dus niet nodig hebt en waar je ook het geld niet voor hebt, maar je koopt ze toch want het is zo lekker goedkoop. Jij bent exact wat ze willen
". Waarop ie zegt "wacht even", loopt de winkel weer in en legt alles terug behalve de gezichtscreme. Inmiddels was de rij alweer gegroeid, stond hij achter aan, ben ik de rij uitgeglipt en achter hem gaan staan. Ik zeg "jeetje, ik ben gewoon trots op je
" en dat vond ie erg leuk. Hij zei me dat ie voortaan alleen nog maar zou kopen wat ie nodig zou hebben.
Mensen moeten natuurlijk lekker zelf weten wat ze met hun centen doen. En ik heb er verder ook geen last van, dat we op dit moment 3 aardbollen nodig hebben om alle mondjes van de wereld te voeden. Ik ga over een xx jaar dood en laat niemand achter die hier ook nog moet eten en ademen. Maar wij maken de aarde kapot. Met elkaar. En het is in mijn ogen te makkelijk om te wijzen naar "hen, die daar, die het probleem maar moeten oplossen". We zijn met elkaar verantwoordelijk.
Maar goed, ik sta daar dus aan de kassa met 1 ding in mijn hand, komt er een bloedmooie jonge jongen achter me in de rij staan (die me deed wensen 20 jaar jonger te zijn
Mensen moeten natuurlijk lekker zelf weten wat ze met hun centen doen. En ik heb er verder ook geen last van, dat we op dit moment 3 aardbollen nodig hebben om alle mondjes van de wereld te voeden. Ik ga over een xx jaar dood en laat niemand achter die hier ook nog moet eten en ademen. Maar wij maken de aarde kapot. Met elkaar. En het is in mijn ogen te makkelijk om te wijzen naar "hen, die daar, die het probleem maar moeten oplossen". We zijn met elkaar verantwoordelijk.
Nou, in de dumpwinkels komen we bijna niet. Ik vind het ook allemaal rommel (waar ik dan ervaring mee heb) en als je een basic merk van bijvoorbeeld HEMA koopt, is dat volgens mij echt niet veel duurder dan bij Action ofzo. Komt erbij dat de HEMA op de hoek zit, en de Action me een duit benzine kost. Ik ben dan dus iig niet goedkoper uit. Wij hebben hier op het dorp verder geen dumpwinkels. En wat ik wel een super initiatief vind wat op Facebook de ronde doet is het steunen van lokale ondernemers door lokaal te kopen. Ipv op internet of in de stad. Dat zouden nou meer mensen moeten doen! Dan blijft het nog een beetje gezellig in de winkelstraten.
Maar wat ik daarnaast altijd zo mooi vindt aan het 'consuminderen' en de spullen 2e hands willen kopen... Om iets 2e hands te kunnen kopen moet iemand het wel 1e hands gekocht hebben... Wij kopen/verkopen eigenlijk niks 2e hands. Met kopen hebben we te veel de ervaring dat we 'andermans ellende' hebben overgenomen, maar ja, sommige dingen (auto ofzo) die moet wel 2e hands omdat ik het niet kan betalen anders. En met verkopen: Als ik zie wat ik ervoor betaald heb en wat een ander ervoor wil geven (en welke moeite ik nog moet doen met opsturen enzo) terwijl het zo goed als nieuw is dan baal ik daar nog van ook
. Ik geef het dan liever gratis weg aan iemand waarvan ik weet dat die er heel blij mee is.
En ruilhandel is een goede niet te vergeten, en dat doen we levendig op de volkstuin!
Dat is ook iets wat mensen meer zouden moeten doen om de wereld een stukje beter te maken.
Maar wat ik daarnaast altijd zo mooi vindt aan het 'consuminderen' en de spullen 2e hands willen kopen... Om iets 2e hands te kunnen kopen moet iemand het wel 1e hands gekocht hebben... Wij kopen/verkopen eigenlijk niks 2e hands. Met kopen hebben we te veel de ervaring dat we 'andermans ellende' hebben overgenomen, maar ja, sommige dingen (auto ofzo) die moet wel 2e hands omdat ik het niet kan betalen anders. En met verkopen: Als ik zie wat ik ervoor betaald heb en wat een ander ervoor wil geven (en welke moeite ik nog moet doen met opsturen enzo) terwijl het zo goed als nieuw is dan baal ik daar nog van ook
En ruilhandel is een goede niet te vergeten, en dat doen we levendig op de volkstuin!