internet beveiliging

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: internet beveiliging

EliScooby
5-sterren
5-sterren

Bericht door EliScooby »

Onix schreef: Waar het met beveiliging vooral om gaat is dat mensen niet zomaar in je computer in kunnen breken en er geen schadelijke programma's geïnstalleerd kunnen worden om bij jouw privégegevens te kunnen (email, bankzaken, documenten, foto's, wachtwoorden etc). Ik hoop dat ik het zo duidelijk uit kan leggen.

Die firewall staat als het goed is al geïnstalleerd op je modem, als je deze van ziggo zelf hebt en die zorgt ervoor dat mensen niet zomaar vanaf buiten in je computer kunnen. Om het even makkelijk uit te leggen, dit is het slot op je voordeur. Vanaf de straat kun je niet zomaar naar binnen lopen.

Een virusscanner moet je in de meeste gevallen zelf regelen. In dit topic zijn er diverse goede en soms ook gratis opties genoemd. In de meeste virusscanners zit tegenwoordig ook software om advertenties etc af te weren. Die virusscanner werkt zeg maar als een alarmsysteem. Als mensen toch door de voordeur zijn gekomen, of je heb onbedoeld iemand binnen gelaten in je huis (door een mail te openen met een virus of een slechte website te bezoeken) gaat het alarm af en kun je de indringer blokkeren.

En op je smartphone kun je over het algemeen niks zelf installeren. Dat gaat altijd via een Appstore. Die programma's zijn al gecontroleerd. Dus daar heb je geen virusscanner etc. voor nodig. Theoretisch zou je op je phone ook een virus kunnen krijgen. Maar dat komt nog niet vaak voor.

Ik denk niet dat ziggo je hier heel veel verder mee gaat/kan helpen. Misschien doe je er goed aan eens een computerbedrijfje naar je computer en de beveiliging daarop te laten kijken. Kost meestal maar een paar tientjes en dan weet je zeker dat het goed zit. Of vraag eens rond in de familie of vriendenkring. Bij mij stikt het van de neefjes/buurjongens die er veel van weten en als vriendendienst wel even willen kijken hoe het zit.
De firewall van Ziggo is redelijk ok, maar toen ik Ziggo had, werd ik zonder ook maar 1x ergens hun, helaas verplichte, emailadres achter gelaten te hebben platgespamt. Dat geeft mij weinig vertrouwen in hun beveiligings-software eerlijk gezegd.
Sonja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sonja »

Basisbeveiliging van Ziggo is inderdaad gratis te downloaden m.b.v. de licentiecode die je uit Mijn Ziggo kunt halen. Wel altijd zorgen dat er niets anders aan beveiligingssoftware op je computer staat voordat je gaat downloaden.
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Gewoon avast, nooit geen problemen mee.
EliScooby
5-sterren
5-sterren

Bericht door EliScooby »

Sonja schreef: Basisbeveiliging van Ziggo is inderdaad gratis te downloaden m.b.v. de licentiecode die je uit Mijn Ziggo kunt halen. Wel altijd zorgen dat er niets anders aan beveiligingssoftware op je computer staat voordat je gaat downloaden.
Hoezo, merk je anders dat het niet werkt? :biggrin2:
Sonja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sonja »

Mini's 3-tal schreef: Hoezo, merk je anders dat het niet werkt? :biggrin2:
Ik heb er geen verkeerde ervaringen mee.
Spamfilterniveau is trouwens aan te passen, dus als jij veel binnen kreeg stond die wellicht te laag?
EliScooby
5-sterren
5-sterren

Bericht door EliScooby »

Sonja schreef: Ik heb er geen verkeerde ervaringen mee.
Spamfilterniveau is trouwens aan te passen, dus als jij veel binnen kreeg stond die wellicht te laag?
Ik ben er niet aangeweest, heb al jaren gmail, dus het ziggo adres was totaal overbodig. Beetje van de zotte dat ik met een spamfilter moet gaan rotzooien omdat ze het bij jullie niet op orde hebben. Ter vergelijking: Bij Gmail heb ik een paar keer een mail gemarkeerd als zijnde spam en verder nooit meer last van gehad.
Sonja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sonja »

Weet niet hoe lang het geleden is, maar ik ben dit probleem eerlijk gezegd het afgelopen jaar nooit tegen gekomen. En je hoeft helemaal niks te rotzooien, hoor. Daar hebben ze nou helpdesks voor uitgevonden.  ;)
Anneloog
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anneloog »

al jaren gratis avg naar tevredenheid nu standaard firewal van de windows 7 maar heb wel anti-malware bytes scan er naast die maandelijks loopt en ik gebruik maandelijks ccleaner om boel op te schonen  ( gebruik niet register clean)
Ronald
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ronald »

In principe kan elk apparaat wat met het internet in verbinding staat, direct of indirect, besmet raken. Dus ja... ook een smartfoon.

Aangezien ik redelijk terughoudend ben met mijn surfgedrag, durf ik mijn beveiliging aan de ingebouwde Microsoft Security Essentials over te laten. Is wel één van de mindere scanners, maar belast het systeem ook vrijwel niet. En ook dat is wel belangrijk.

Betere virusscanners zijn bijvoorbeeld Avast (gratis). Er schijnt een programma Qihoo 360 te zijn wat heel erg goed is, maar ik heb het niet zo op Chinese software.

Naast de virusscanner draai ik regelmatig een scan met MalwareBytes AntiMalware.

CCleaner gebruik ik nooit. Programma's die het register zouden opruimen, ruimen meestal teveel op.

Ik heb nooit een virusscanner van mijn ISP gebruikt. Ik hoef geen tussenpersoon voor iets wat ik heel goed zelf kan kopen (en vaak een stuk goedkoper!).
Ruisje
5-sterren
5-sterren

internet beveiliging

Bericht door Ruisje »

Ronald schreef: In principe kan elk apparaat wat met het internet in verbinding staat, direct of indirect, besmet raken. Dus ja... ook een smartfoon.

Aangezien ik redelijk terughoudend ben met mijn surfgedrag, durf ik mijn beveiliging aan de ingebouwde Microsoft Security Essentials over te laten. Is wel één van de mindere scanners, maar belast het systeem ook vrijwel niet. En ook dat is wel belangrijk.

Betere virusscanners zijn bijvoorbeeld Avast (gratis). Er schijnt een programma Qihoo 360 te zijn wat heel erg goed is, maar ik heb het niet zo op Chinese software.

Naast de virusscanner draai ik regelmatig een scan met MalwareBytes AntiMalware.

CCleaner gebruik ik nooit. Programma's die het register zouden opruimen, ruimen meestal teveel op.

Ik Heb nooit een virusscanner van mijn ISP gebruikt. Ik hoef geen tussenpersoon voor iets wat ik heel goed zelf kan kopen (en vaak een stuk goedkoper!).
Bij xs4all krijg je gratis F-Secure. Goedkoper kan toch niet. ;)

In mijn windhoos-jaren had ik naast een fatsoenlijke firewall en virusscanner ook diverse utilities voor het opruimen. Maar nu hou ik me er als als mac-gebruiker iets minder mee bezig.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Een vraag. Als ik bankzaken doe op mijn laptop en ik klik nooit aan dat ze een naam of antwoord moeten onthouden. Kunnen ze hier met inbreken dan toch achter komen?
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Nadia schreef: Een vraag. Als ik bankzaken doe op mijn laptop en ik klik nooit aan dat ze een naam of antwoord moeten onthouden. Kunnen ze hier met inbreken dan toch achter komen?
Volgens mij is dat mogelijk via toetsherkenning.
EliScooby
5-sterren
5-sterren

Bericht door EliScooby »

pike schreef: Volgens mij is dat mogelijk via toetsherkenning.
Niet bij een inbraak dus. Ze zouden wel een keylogger kunnen installeren, maar daar hoef je geen fysieke inbraak voor te plegen.

Je hebt ook nog een man-in-the-middle attack, waarbij je omgeleid wordt naar een site die exact hetzelfde uiterlijk heeft als die van jouw bank, maar waar de beheerder wachtwoorden opslaat en mogelijk de betaalopdrachten en bedragen verandert, waardoor je denkt een vleesbestelling van €70 te betalen, maar er in feite €700 naar Verweggistan overgemaakt word.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Nou het is opgelost mijn dochter heeft het geregeld die ken iemand en die zei van ziggo is prima dus dat zit er nu op
Zal wel goed gaan hoop ik
Bedankt voor de nuttige tips  ;)
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

Mijn UPC-beveiliger heeft vanmorgen een Trojaans paard geblokkeerd en verwijderd. Dus hij werkt wel. Wat de eerste keer in 6 maanden. Hij doet het dus wel. :biggrin2:

Ohja,  MalwareBytes AntiMalware heb ik ook Ronald, die draait standaard 1 keer per dag heb ik ontdekt. Haalt er toch iedere dag weer wat uit. Vaak dezelfde dingen.
Laatst gewijzigd door keetje op vr 16 jan 2015, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie