Hoeveel vet mag een leverdieet bevatten?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Hoeveel vet mag een leverdieet bevatten?

pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Martine-Tom schreef:Pred gooit de bloedsuikerspiegel omhoog en kh/suiker ook dus dat is dubbelop. Symptomen van diabetes zijn dus veel drinken, vraatzucht en afvallen...
Ik snap dat je weinig kanten op kan maar het lijkt erop dat pred en dit dieet samen zorgen dat er geen gewicht bij kan komen...
Lastig hoor...
Tja ik weet het ook niet meer. Vannacht heeft hij rustig liggen slapen. Hij wou vanochtend echter zijn dieet niet eten. Dus ik ga pannenkoekjes voor hem bakken. Daar ligt hij in de keuken op te wachten. In eens is hij vertrokken. Zie ik dat hij buiten zijn braaksel staat op te eten. Het is 11.00 uur, het braaksel was duidelijk herkenbaar als zijn laatste portie eten van gisteravond ca. 22.00 uur (vandaag had hij nog niets gehad). Dus 13 uur na inname komt zijn eten onverteerd weer naar buiten. Ik heb opgeruimd wat hij nog niet had opgegeten. Gek dat hij dit dan wel lust maar zijn verse maaltijd die hetzelfde is samengesteld niet? Hij heeft nu een pannekoek op besmeerd met kwark, die ging er gretig in.
yazzie
5-sterren
5-sterren

Bericht door yazzie »

O wat een probleem... :'(

Geef je wel iets tegen de misselijkheid? Bij mijn hond werkt metoclopramide het best, drie keer daags om de acht uur. Misschien kan je overwegen dat standaard te gaan geven want niet of slecht eten of continu overgeven helpt ook niet om op gewicht te blijven...

En ja, verder is het zo zoeken. Alles koken en havermout werkt hier dus niet. Afwisselend gekookte aardappelen en zilvervliesrijst en verder alles rauw gaat hier nu goed. Ei kook ik trouwens ook. Maar dus geen prednison nu. Mocht hij weer op prednison moeten, ga ik gewicht haarscherp in de gaten houden en heel snel ruim verhogen. Als dat geen zoden aan de dijk zet, ga ik tijdelijk over op br*k. Ik wil absoluut niet dat hij weer zo vermagerd dat hij struikelt uit puur krachtsverlies. Ik vind die br*k vreselijk en ben ervan overtuigd dat barf leverdieet serieus gezonder is maarja als het in combinatie met prednison onvoldoende werkt moet je toch iets anders. Hoe naar dat ook voelt en je het ook niet wilt. Maar als ik verdere aftakeling kan voorkomen door tijdelijk tijdens de prednison br*k te voeren dan gaat mijn hond boven mijn eigen principes en dan is het even niet anders. Zodra prednison stopt, kan hij weer op gewoon barf leverdieet en van daaruit weer verder zien.

Voor hoelang heb je de kuur prednison voorgeschreven gekregen?
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Inmiddels heeft hij de helft van zijn ochtendportie op, plus nog een kwarkpannekoek ::)
yazzie schreef:O wat een probleem... :'(

Geef je wel iets tegen de misselijkheid? Bij mijn hond werkt metoclopramide het best, drie keer daags om de acht uur. Misschien kan je overwegen dat standaard te gaan geven want niet of slecht eten of continu overgeven helpt ook niet om op gewicht te blijven...
Hij heeft het in het begin een aantal dagen gehad (metoclopramide). Maar hij braakte toen wel kort na inname... Nadat ik er mee gestopt ben heeft hij een paar weken met smaak zijn eten opgegeten en ook al zijn eten binnen gehouden. Maar afvallen deed hij evengoed. Nu heb ik het afgelopen week 's avonds weer wat gegeven voor we naar bed gingen, omdat hij weer 2x midden in de nacht had overgeven. Hij gaf evengoed over, zij het wat later. Misschien was het toen al uitgewerkt. Het braken is begonnen nadat ik hem flink meer ben gaan voeren. Zou daar misschien een oorzaak liggen?
De metoclopramide moet ook lager gedoseerd worden bij leverproblemen dus dat werkt dan ook weer niet echt mee...
En ja, verder is het zo zoeken. Alles koken en havermout werkt hier dus niet. Afwisselend gekookte aardappelen en zilvervliesrijst en verder alles rauw gaat hier nu goed. Ei kook ik trouwens ook. Maar dus geen prednison nu. Mocht hij weer op prednison moeten, ga ik gewicht haarscherp in de gaten houden en heel snel ruim verhogen. Als dat geen zoden aan de dijk zet, ga ik tijdelijk over op br*k. Ik wil absoluut niet dat hij weer zo vermagerd dat hij struikelt uit puur krachtsverlies. Ik vind die br*k vreselijk en ben ervan overtuigd dat barf leverdieet serieus gezonder is maarja als het in combinatie met prednison onvoldoende werkt moet je toch iets anders. Hoe naar dat ook voelt en je het ook niet wilt. Maar als ik verdere aftakeling kan voorkomen door tijdelijk tijdens de prednison br*k te voeren dan gaat mijn hond boven mijn eigen principes en dan is het even niet anders. Zodra prednison stopt, kan hij weer op gewoon barf leverdieet en van daaruit weer verder zien.
Ik ga woensdag naar de da dan zouden we overleggen wat we verder gaan doen. Hij staat er dan 4 weken op. 1 week 15 mg en 3 weken 10 mg. Zelf wil ik nu snel gaan afbouwen. Want met pred heeft hij (los van het afvallen) geen leven meer. En als hij zonder niet opknapt... dan moeten we helaas voor hem de beslissing maken. :'( :'(
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Gisterochtend was Pike heel slecht. ZIjn achterpootjes konden hem niet meer dragen. Hij wou ook niet eten. Ik heb hem tramadol gegeven en wat tegen de misselijkheid. Ik heb zijn pred gehalveerd. En de dierenarts gebeld. Daar zouden we vanochtend heen gaan, en dan beslissen hoe of wat. In de loop van de dag at hij wel de gekookte vis, de kwark, wat orgaanvlees. Maar geen gemalen vleesbot, geen groenten, geen koolhydraten. Wel pannenkoek wou hij graag eten. Ik zag het niet meer zitten met Pike. 's middags kwam er een enorme hoeveelheid eten terug. Zo maar, hoppa. Alles herkenbaar, net als de vorige keren. Voor we naar bed gingen nog wat tegen de misselijkheid en tramadol. Hij lag bij ons op bed, en af en toe lag hij te smakken. Om 3 uur 's nachts begon hij te jammeren. Opgestaan, buiten gezet, kwam er weer allemaal eten terug. Zo maar, hoppa. Zonder gepers, gelukkig iets minder dan 's middags. Daarna is hij in de gang gaan liggen. Dekentje erover. Niks meer gehoord .Vanochtend om 8 uur werd ik wakker, lag hij nog precies zo. Even was ik bang dat, maar nee hoor Pike is er nog. PFfff.

Vanochtend was hij niks waard. Ik heb hem opgetild en buiten gezet maar hij deed geen stap en geen plas. Maar weer binnen op een kussentje gelegd. Kip voor hem gekookt en maar eens kijken of hij wat lust. Ik kom met het bakje kip bij hem, zie zijn neusje heen en weer gaan en hij staat accuut op, lekker kip!!! Dat ging er grif in. Vanaf dat moment liet hij me niet meer uit het oog. Op naar de da. We kwamen daar buiten een hondje tegen, daar wou hij mee spelen .Hij oogde niet slecht. En uiteraard vond de da dat ook niet. Ze had hem zich slechter voorgesteld na wat ze gisteren aan de telefoon gehoord had. De pilletjes tegen de misselijkheid kwamen ter sprake. Dat ik hem die gaf, maar dat ik nog nooit het idee had gehad dat hij misselijk was, en dat alles er evengoed uitkwam. Met of zonder pilletjes. Herkenbaar, onverteerd. Ik begon zelf al te denken dat hij geen verteringsenzymen meer aanmaakte. En toen kwam de dierenarts met het volgende: Als een hond tumoren in zijn lever heeft, dan wordt die lever hard. Normaal is die zacht als een kussentje. Hij ligt tegen de maag aan, en bij de slokdarm. Een zachte lever wijkt als er via die slokdarm wat de maag in meot. Een harde lever drukt echter tegen de slokdarm waardoor de opening kleiner wordt of in het ergste geval wordt afgesloten. Het eten kan niet verder. Het komt de maag niet of maar mondjesmaat binnen. En dan krijg je het verschijnsel dat alles weer naar buiten komt, onverteerd. Dat hoeft niet meteen te gebeuren, dat kan best heel lang in die slokdarm zitten. En dat is dus wat bij Pike gebeurt. Dat verklaart ook dat het eruit komt als hij overdag van de bank is gesprongen, of van het bed in de nacht, hij staat dan even op zijn kop en alles loopt terug. Pannenkoekjes? Vergeet het maar, die stukjes blokkeren de boel. Meer eten? Heeft geen effect want alles blijft hangen. Dus vanochtend op de terugweg heb ik een zak aardappelen gekocht, en die gekookt samen met kip en kalkoen, en de hele soep door de magimix. Met niet teveel tegelijk krijgt hij nu een sorot van soep, hij vindt het lekker (hij heeft ook behorlijk honger). Hij krijgt het hoog aangeboden zodat het de goede kant op loopt. En als het op is pak ik hem op en houdt hem nog even overeind. En nu maar hopen dat alles er door loopt en binnen blijft. Vanmiddag was hij een stuk monterder en beweeglijker en ging met ons mee in de tuin. We weten dat hij met zijn laatste uren bezig is, maar op deze manier heeft hij nog plezier in zijn leven.
Alles bij elkaar was hij de afgelopen dagen 100 gram afgevallen dus dat viel gelukkig nog mee.
De prednoral bouwen we af. Hij krijgt nu wel tramadol, maar ik probeer dat tot het minimum te beperken want ook dat is slecht voor zijn lever.
De soep van vandaag was een beetje een experiment. De eerste versie was te dik, hij had moeite dat weg te slikken en het kwam er nog net niet direct weer uit. Dus verdund met water. De tweede versie was een stuk beter. Morgen breidt ik het uit met groente.
En verder maakt het niet zo heel veel uit, hij moet gewoon nog lekker eten en prettig kunnen leven. Ik ga hem niets geven wat te belastend is voor de lever, dus ga ook niet vetter voeren.
Nou heb ik gister en vandaag verschillende variabelen gewijzigd (minder prednoral, plus tramadol, ander eten) dat ik niet weet wat de veranderingen ten goede teweeg heeft gebracht die ik vandaag gezien heb. Maar dat het nu (even?) beter gaat is een feit. HOpenlijk kunnen we nog even van onze kleine Pike genieten!
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Wat fijn dat je zulke heldere uitleg hebt nu, daar kan je tenminste echt iets mee! Ik ga hopen dat ie het maar lang goed mag doen op zn soep!!

Plaats reactie