BPWR: Akoestiek verbeteren in huis?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
sella
Re: BPWR: Akoestiek verbeteren in huis?
Ik was voor mijn eigen huistofmijt allergie iedere 3 maanden de gordijnen.
Ik doe er bij het laatste spoelmiddel vloeibare stijfsel en ze gaan zo uit de wasmachine weer op de rails.
Ik laat ze wel even dicht om te drogen, anders dan krijg je wel kreukels en duurt het drogen anders te lang.
Strijken geeft geen beter resultaat dan zo hangend laten drogen.
Ik doe er bij het laatste spoelmiddel vloeibare stijfsel en ze gaan zo uit de wasmachine weer op de rails.
Ik laat ze wel even dicht om te drogen, anders dan krijg je wel kreukels en duurt het drogen anders te lang.
Interessante techniek!sella schreef:Ik was voor mijn eigen huistofmijt allergie iedere 3 maanden de gordijnen.
Wat voor gordijnen zijn het? Katoen? Dik? Vitrage?
Hoeveel stijfsel doe je er bij?
Hoeveel toeren centrifugeer je?
Wij zijn allebei hartstikke allergisch, dus letten er heel erg op wat we in huis hebben.
- Vrij dunne, makkelijk wasbare gordijnen (vitrage-achtige stof). die gaan 3x per jaar in de was.
- Daarnaast veel orchideeën, die moeten gesproeid worden om ze lang mee te laten gaan en vaak te laten bloeien. Voordeel is dat de luchtvochtigheid precies goed blijft door de planten en dat je door het sproeien (bijna) geen stof hebt...
- wel een stoffen bank, maar die wordt wekelijks gestofzuigd en de hoes gaat iedere 3 maanden in de was (daaronder zit een stofdichte hoes, dus de bank zelf hebben we geen last van)
- wollen dekens/ schapenvachten als dekens op de banken en voor de honden, huisstofmijt houdt niet van wol!
Al deze dingen zorgen ervoor dat wij geen holle toonzaal hebben, terwijl er niet heel veel nodig is om het schoon te houden.
- Vrij dunne, makkelijk wasbare gordijnen (vitrage-achtige stof). die gaan 3x per jaar in de was.
- Daarnaast veel orchideeën, die moeten gesproeid worden om ze lang mee te laten gaan en vaak te laten bloeien. Voordeel is dat de luchtvochtigheid precies goed blijft door de planten en dat je door het sproeien (bijna) geen stof hebt...
- wel een stoffen bank, maar die wordt wekelijks gestofzuigd en de hoes gaat iedere 3 maanden in de was (daaronder zit een stofdichte hoes, dus de bank zelf hebben we geen last van)
- wollen dekens/ schapenvachten als dekens op de banken en voor de honden, huisstofmijt houdt niet van wol!
Al deze dingen zorgen ervoor dat wij geen holle toonzaal hebben, terwijl er niet heel veel nodig is om het schoon te houden.
-
sella
[quote="Borke"]Interessante techniek!
Hoeveel toeren centrifugeer je?[/quote
Ik heb dunne overgordijnen, een mengsel van katoen en polyester.
Ik doe er voor een mild resultaat in dus de laagste dosering.
Ik weet niet of dikke gordijnen, wat super zou werken hier ook voor de akoestiek wel zo veel wasbeurten kunnen waarderen, of dat het in de wasmachine past.
Ik centrifugeer op 800 toeren.
Hoeveel toeren centrifugeer je?[/quote
Ik heb dunne overgordijnen, een mengsel van katoen en polyester.
Ik doe er voor een mild resultaat in dus de laagste dosering.
Ik weet niet of dikke gordijnen, wat super zou werken hier ook voor de akoestiek wel zo veel wasbeurten kunnen waarderen, of dat het in de wasmachine past.
Ik centrifugeer op 800 toeren.
-
sella
Alleen dan moet je niet ook de pech hebben allergisch te zijn voor wolLizetta schreef:Wij zijn allebei hartstikke allergisch, dus letten er heel erg op wat we in huis hebben.
Nee dat klopt. Maar voor de honden kan het sowieso toch? Ik heb gewoon schapenvellen voor ze liggen op de grond. gaan iedere week in de was (ja dat kan gewoon! wel regelmatig behandelen met lanoline anders drogen ze uit)sella schreef:Alleen dan moet je niet ook de pech hebben allergisch te zijn voor wol
Dat holle toonzaal effect dat is dus precies waar ik vanaf wilLizetta schreef:Wij zijn allebei hartstikke allergisch, dus letten er heel erg op wat we in huis hebben.
Maar iedere 3 maanden gordijnen wassen, dat is voor mij een brug te ver. Dat zou dan iets van 8 meter kamerhoog gordijn zijn: voor de achtergevel bij de schuifpui en naastliggende muur en bij het zijraam.
Re: RE: Re: BPWR: Akoestiek verbeteren in huis?
Ik heb vitrage en overgordijnen, allebei ongeveer even dik. Is in totaal 8 meter en idd 2.6 m hoog. Maar het is er zo op en af (vind ik). Wat ik doe: elastiek om de haken heen, dan hoeven die er niet steeds in en uit, dat scheelt heel veel. En gewoon nat ophangen, scheelt heel veel strijkwerk!Borke schreef: Dat holle toonzaal effect dat is dus precies waar ik vanaf wil![]()
Maar iedere 3 maanden gordijnen wassen, dat is voor mij een brug te ver. Dat zou dan iets van 8 meter kamerhoog gordijn zijn: voor de achtergevel bij de schuifpui en naastliggende muur en bij het zijraam.
-
sella
Heb ik gehad. Werd ook stikbenauwd van de lanoline.Lizetta schreef:Nee dat klopt. Maar voor de honden kan het sowieso toch? Ik heb gewoon schapenvellen voor ze liggen op de grond. gaan iedere week in de was (ja dat kan gewoon! wel regelmatig behandelen met lanoline anders drogen ze uit)
Dus alles op gladde kussens en katoen. Dat kan ik goed wassen.
oh sorry, de meeste wol-allergieën die ik ken, zijn contactallergieën. als je er benauwd van wordt, is het inderdaad geen optiesella schreef:Heb ik gehad. Werd ook stikbenauwd van de lanoline.
Dus alles op gladde kussens en katoen. Dat kan ik goed wassen.
Re: RE: Re: BPWR: Akoestiek verbeteren in huis?
Hoeveel machine wassen zijn dat?Lizetta schreef:Ik heb vitrage en overgordijnen, allebei ongeveer even dik. Is in totaal 8 meter en idd 2.6 m hoog. Maar het is er zo op en af (vind ik). Wat ik doe: elastiek om de haken heen, dan hoeven die er niet steeds in en uit, dat scheelt heel veel. En gewoon nat ophangen, scheelt heel veel strijkwerk!
Ik heb een 7 kg machine.
Hoe vaak was jij ze en hoeveel toeren centrifugeer jij ze?